172/2010. (XI. 4.) országos presbitériumi határozat
országos bizottsági szabályzatról
A Magyarországi Evangélikus Egyház országos presbitériuma az egyház szervezetéről és igazgatásáról szóló 2005. évi IV.
törvény 128. § (5) bekezdése alapján az országos egyházzenei bizottság orgonafelújítási szabályzatát tudomásul veszi. Kéri
hogy a mindenkori költségvetési törvényben az orgonaprogramra biztosított keretből kizárólag az a támogatást kérő juthasson
támogatáshoz, aki e szabályzat szerinti rendet magára nézve kötelezően elfogadja.
Ezzel egyidejűleg ajánlja az országos presbitérium, hogy azon egyházközségek, akik teljes egészében saját költségvetésük
terhére valósítják meg az orgonafelújítást, a bizottság által kidolgozott eljárási rend szerint járjanak el.
Az országos presbitérium felkéri az országos irodát, hogy az egyházzenei szabályzat és az egyházközségi eljárási rend jelenjen
meg az egyház hivatalos lapjában és az egyház honlapján.
Felelős: Kákay István Dezső
Határidő: 2010. december 4.
Szabályzat a MEE orgonafelújítási pályázatához
(Minden olyan orgona-felújítás, -átépítés és -restaurálás esetén, amelyet a MEE pályázati vagy más módon anyagi eszközökkel
támogat, az egyházközségnek a következő módon kell eljárnia)
Lépések a pályázat beadása előtt
1.
Az egyházközség vezetősége/presbitériuma elhatározza a hangszer felújítását.
2.
A gyülekezet megállapítja, hogy milyen összeg áll a rendelkezésére a felújítás finanszírozására, és milyen támogatási,
pályázati lehetőségei vannak.
3.
A gyülekezet tájékoztatja Magyarországi Evangélikus Egyház illetékes orgona-felügyelőjét a tervezett munkáról.
1
4.
A gyülekezet orgonaszakértőt kér fel az orgona vizsgálatára és a hangszerről szóló szakvélemény elkészítésére.
2
A
szakvélemény tartalmazza az orgona állapotának leírását és a felújítás során elvégzendő munkákat.
3
5.
A szakértői véleményt a gyülekezet elküldi az illetékes orgona-felügyelőnek, aki azt véleményezi. Amennyiben az orgona-
felügyelő nem ért egyet a szakvéleménnyel, ezt jelzi a Zenei Bizottságnak, amely az orgona-felügyelő részvételével
felülbírálja a szakvéleményt. A gyülekezet az orgona-felügyelő jóváhagyása előtt a további munkálatokat nem kezdheti
meg.
6.
A gyülekezet az elkészült és jóváhagyott szakvélemény birtokában felkér egy, vagy több a szakértő által javasolt, legalább
hangszerkészítő- és javító orgonaépítő végzettséggel rendelkező személyt, hogy a szakvélemény és az orgona helyszíni
szemléje alapján készítse el (ár)ajánlatát az orgona felújítására.
7.
A beérkezett árajánlatokat az egyházközség illetékes testülete a szakértő segítségével véleményezi, és kiválasztja az
orgonaépítőt, akivel a felújítás tárgyában Vállalkozási szerződést kíván kötni.
8.
Az egyházközség a kijelölt határidőre benyújtja pályázati kérelmét, amely tartalmazza:
a)
a hiánytalanul kitöltött Pályázati Adatlapot;
b)
történeti jelentőségű orgonák esetében:
a szakértő által készített restaurálási tervet, és
az orgonaépítő által készített – a restaurálási irányelveknek
4
mindenben megfelelő – részletes felújítási tervet és
árajánlatot;
c)
nem történeti jelentőségű orgonák esetében:
a szakértő által készített szakvéleményt és
a felújítást megvalósító, az egyházközség által kiválasztott orgonaépítő által készített részletes (ár)ajánlatot;
d)
a pályázati kiírásban meghatározott önrész igazolását és/vagy az erről szóló esetleges támogatási szándéknyilatkozatot.
Lépések a pályázat elnyerése után
9.
Az egyházközség – vagy annak nevében az orgonaszakértő – felkéri az orgonaépítőt a Vállalkozási szerződés
megszövegezésére és az egyházközséghez, illetve a szakértőhöz való eljuttatására.
10.
A szakértő átvizsgálja a szerződést, szükség esetén módosításokat és kiegészítéseket javasol. Csak az illetékes szakértő és
az illetékes orgona-felügyelő által írásban jóváhagyott szerződés írható alá.
11.
Az orgonaépítő – a szakértővel történt előzetes egyeztetés alapján és szükség szerint konzultálva – elvégzi az orgona
felújítását.
12.
A szakértő a munka befejeztével megvizsgálja a hangszert és megteszi észrevételeit.
13.
Az orgonaépítő a még fennálló hibákat kijavítja, a hiányosságokat pótolja.
14.
A szakértő a hangszert ismét megvizsgálja, s ha a munka kifogástalan, és annak szerződésben foglaltak szerinti elvégzését
megállapítja, arról beszámol az orgona-felügyelőnek és a felügyelő egyetértésével a munkát az egyházközségnek írásban
átvételre javasolja.
1
A Magyarországi Evangélikus Egyház megbízott orgona-felügyelői:
műemlék-orgonák esetében: Dr. Kormos Gyula (1101 Budapest, Kőbányai út 43/A I/26; 20/824-6168; kormos@uvt.bme.hu),
2
Orgonaszakértő megfelelő szakértői vizsgával és/vagy egyetemi szintű orgonista diplomával rendelkező személy lehet.
3
A Magyarországi Evangélikus Egyház Egyházzenei Bizottságának döntése alapján az orgonák felmérésének és a szakvélemények elkészítésének költségeit az
Országos Egyház vállalja, amennyiben azt maguk az orgona-felügyelők végzik, illetve a felügyelők által elfogadott szakértői véleményt, meghatározott
díjtábla alapján.
4
Elfogadva az országos orgonás műemléki konferencia plénuma által 1993. október 14-én. Megjelent: Magyar Egyházzene I. évf. (1993/94) 1. szám 104-111.
old., Hangszer Világ III. évf. 3. szám (1993. szept.-dec.) 3-13. old. (Ez nem azonos a KÖH honlapján található irányelvekkel!)
15.
A orgona-felügyelő ezzel egyidejűleg értesíti a MEE Egyházzenei Bizottságának elnökét, aki gondoskodik a pályázaton
elnyert támogatási összeg átutalásáról az egyházközség részére.
16.
Az egyházközség átveszi az orgonaépítőtől a felújított hangszert, és a Vállalkozási szerződésben foglalt vállalkozási díjat
részére kifizeti. (A munka teljes, szakértő által történt átvétele előtt az orgonaépítőnek pl. anyagköltségre stb. csak előleg
fizethető, ennek mértékét és ütemezését a vállalkozói szerződésben kell rögzíteni.)
Lépések a felújítás elvégzése után
17.
Az egyházközség az elvégzett munkáról az orgona-felügyelőnek jelentést készít, amely tartalmazza:
a) a felújításról szóló beszámolót,
b) a szakértő által készített írásbeli átvételi javaslatot.
18. Az orgonaépítő által kiállított számlát vagy annak másolatait a MEE Egyházzenei Bizottság elnökének.
19. Célszerű, ha az egyházközség a felújítást végző orgonaépítővel karbantartási szerződést köt, amely által folyamatosan
biztosítható a hangszer hibátlan működése.
A fenti szabályoktól való – az egyházközségnek felróható – eltérés a pályázatból való kizárást vonja maga után.
Eljárási rend orgona-felújítások esetén
1.
Az egyházközség vezetősége/presbitériuma elhatározza a hangszer felújítását.
2.
A gyülekezet megállapítja, hogy milyen összeg áll a rendelkezésére a felújítás finanszírozására, és milyen támogatási,
pályázati lehetőségei vannak.
3.
A gyülekezet tájékoztatja Magyarországi Evangélikus Egyház illetékes orgona-felügyelőjét a tervezett munkáról.
5
4.
A gyülekezet orgonaszakértőt kér fel az orgona vizsgálatára és a hangszerről szóló szakvélemény elkészítésére.
6
A
szakvélemény tartalmazza az orgona állapotának leírását és a felújítás során elvégzendő munkákat.
7
5.
A szakértői véleményt a gyülekezet elküldi az illetékes orgona-felügyelőnek, aki azt véleményezi. Amennyiben az orgona-
felügyelő nem ért egyet a szakvéleménnyel, ezt jelzi a Zenei Bizottságnak, amely az orgona-felügyelő részvételével
felülbírálja a szakvéleményt. A gyülekezet az orgona-felügyelő jóváhagyása előtt a további munkálatokat nem kezdheti
meg.
6.
A gyülekezet az elkészült és jóváhagyott szakvélemény birtokában felkér egy, vagy több a szakértő által javasolt, legalább
hangszerkészítő- és javító orgonaépítő végzettséggel rendelkező személyt, hogy a szakvélemény és az orgona helyszíni
szemléje alapján készítse el (ár)ajánlatát az orgona felújítására.
7.
A beérkezett árajánlatokat az egyházközség illetékes testülete a szakértő segítségével véleményezi, és kiválasztja az
orgonaépítőt, akivel a felújítás tárgyában Vállalkozási szerződést kíván kötni.
8.
Az egyházközség – vagy annak nevében az orgonaszakértő – felkéri az orgonaépítőt a Vállalkozási szerződés
megszövegezésére és az egyházközséghez, illetve a szakértőhöz való eljuttatására.
9.
A szakértő átvizsgálja a szerződést, szükség esetén módosításokat és kiegészítéseket javasol. Csak az illetékes szakértő és
az illetékes orgona-felügyelő által írásban jóváhagyott szerződés írható alá.
10.
Az orgonaépítő – a szakértővel történt előzetes egyeztetés alapján és szükség szerint konzultálva – elvégzi az orgona
felújítását.
11.
A szakértő a munka befejeztével megvizsgálja a hangszert és megteszi észrevételeit.
12.
Az orgonaépítő a még fennálló hibákat kijavítja, a hiányosságokat pótolja.
13.
A szakértő a hangszert ismét megvizsgálja, s ha a munka kifogástalan, és annak szerződésben foglaltak szerinti elvégzését
megállapítja, arról beszámol az orgona-felügyelőnek és a felügyelő egyetértésével a munkát az egyházközségnek írásban
átvételre javasolja.
14.
Az egyházközség átveszi az orgonaépítőtől a felújított hangszert, és a Vállalkozási szerződésben foglalt vállalkozási díjat
részére kifizeti. (A munka teljes, szakértő által történt átvétele előtt az orgonaépítőnek pl. anyagköltségre stb. csak előleg
fizethető, ennek mértékét és ütemezését a vállalkozói szerződésben kell rögzíteni.)
15. Célszerű, ha az egyházközség a felújítást végző orgonaépítővel karbantartási szerződést köt, amely által folyamatosan
biztosítható a hangszer hibátlan működése.
5
A Magyarországi Evangélikus Egyház megbízott orgona-felügyelői:
műemlék-orgonák esetében: Dr. Kormos Gyula (1101 Budapest, Kőbányai út 43/A I/26; 20/824-6168; kormos@uvt.bme.hu),
műemléki védelem alá nem tartozó orgonák esetében: Dr. Wagner Szilárd (9422 Harka, Nyéki u. 2.; 70/207-6612; szilard.wagner@gmail.com).
6
Orgonaszakértő megfelelő szakértői vizsgával és/vagy egyetemi szintű orgonista diplomával rendelkező személy lehet.
7
A Magyarországi Evangélikus Egyház Egyházzenei Bizottságának döntése alapján az orgonák felmérésének és a szakvélemények elkészítésének költségeit
az Országos Egyház vállalja, amennyiben azt maguk az orgona-felügyelők végzik, illetve a felügyelők által elfogadott szakértői véleményt, meghatározott
díjtábla alapján.