Navigáció
Bejelentkezés


Elfelejtett jelszó?
 

1.3. Pénzkezelési szabályzat

1.3. Penzkezelesi szabalyzat.pdf — PDF document, 341Kb

Fájl tartalma ( Teljes képernyő )
background image

 

 

Adószám: 

………………… 

Bejegyző szerv: 

EMMI                                   

Regisztrációs szám:  00003/2012.                           

 

 

…………………………………egyházi gazdálkodó szervezet megnevezése 

…………………………………cím 

 

MINTA SZABÁLYZAT 

 

 

 

 

 

 

Számviteli politika  

Pénzkezelési szabályzat 

 

 

 

 

Hatályos:  ……………… 

 

 

 

Kelt: ……………….., 2017…………… 

 

 

Az egyházi gazdálkodó 

szervezet képviselője 

P.h. 

background image

 

egyházi gazdálkodó szervezet 

Pénzkezelési szabályzat 

 

Tartalomjegyzék: 
1. 

A pénzforgalom (készpénzben, illetve bankszámlán történő) lebonyolításának 
rendje 

  

1.01. 

A pénzkezelési szabályzat célja 

  

1.02. 

A pénzkezelési szabályzat tartalma 

  

1.03. 

A pénzkezelési szabályzat személyi hatálya 

  

1.04. 

Készpénzforgalom sajátosságai 

  

1.04.01. 

Készpénzforgalom lebonyolításának rendje 

  

1.04.02. 

Kivont érmékhez kapcsolódó kerekítési szabályok 

  

1.05. 

Bankszámlán történő pénzforgalom sajátosságai 

  

1.05.01. 

Bankszámla-forgalom lebonyolításának rendje 

2. 

A pénzkezelés személyi és tárgyi feltételei 

  

2.01. 

A készpénz kezelésének személyi feltételei 

  

2.01.01. 

Készpénzt kezelő személyek 

  

2.01.02. 

Pénztári számfejtő (utalványozó) 

  

2.01.03. 

Pénztári ellenőr 

  

2.01.04. 

Helyettesítés a készpénz kezelése során 

  

2.02. 

A készpénz kezelésének tárgyi feltételei 

  

2.02.01. 

Készpénz-kezelés helye 

  

2.02.02. 

Pénztári helyiség, eszközök 

  

2.02.03. 

A pénztár tűz- és betörés elleni védelme 

  

2.03. 

A bankszámlaforgalom személyi és tárgyi feltételei 

  

2.03.01. 

Banki kapcsolatok kezelése 

  

2.03.02. 

Rendelkezés a bankszámla felett 

  

2.03.03. 

Bankszámlák 

  

2.03.04. 

Bankkártyák 

  

2.03.05. 

Banki fizetési megbízások 

3. 

A pénzkezelés felelősségi szabályai 

  

3.01. 

Készpénz-kezeléshez kapcsolódó felelősség 

  

3.01.01. 

Pénztárosok felelőssége 

  

3.01.02. 

Belépés és tartózkodás a pénztárban 

  

3.01.03. 

Pénztárkulcsok őrzése, nyilvántartása 

  

3.01.04. 

Pénzszállításhoz kapcsolódó felelősség 

  

3.01.05. 

Őrzés 

  

3.02. 

A felelősség korlátozása, sajátos felelősségi szabályok 

  

3.02.01. 

Elháríthatatlan külső ok 

  

3.02.02. 

Rendkívüli események 

  

3.02.03. 

Pénzkezelő helyettesítése 

  

3.02.04. 

A pénztár átadása 

  

3.02.05. 

Pénztáron kívüli befizetések 

  

3.02.06. 

Hamis vagy sérült pénzzel történő befizetés 

  

3.02.07. 

Befizető azonosítása 

  

3.02.08. 

Átvevő azonosítása 

  

3.02.09. 

Kifizetés meghatalmazottnak 

  

3.02.10. 

Bizonylat nélküli kifizetések 

  

3.02.11. 

Egyéb értékek a pénztárban 

  

3.03. 

Bankszámlákhoz kapcsolódó felelősség 

  

3.03.01. 

Rendelkezésre jogosultak felelőssége 

  

3.03.02. 

Bankkártyák használatának szabályai 

4. 

A készpénzben és a bankszámlán tartott pénzeszközök közötti forgalom 

  

4.01. 

Készpénz-szükséglet tervezése 

  

4.02. 

Készpénz felvétele bankszámláról 

background image

 

egyházi gazdálkodó szervezet 

Pénzkezelési szabályzat 

 

  

4.03. 

Készpénz befizetése bankszámlára 

5. 

A készpénzállományt érintő pénzmozgások jogcímei és eljárási rendje 

  

5.01. 

Készpénz-bevételek 

  

5.01.01. 

Készpénz-bevételek jellemző jogcímei 

  

5.01.02. 

A készpénz bevételezésének eljárási rendje 

  

5.01.03. 

Készpénz bevételezés korlátozása 

  

5.02. 

Készpénz-kiadások 

  

5.02.01. 

Készpénz-kiadások jellemző jogcímei 

  

5.02.02. 

A készpénz kiadásának eljárási rendje 

  

5.02.03. 

Készpénz-kifizetések engedélyezése, számfejtése, jóváhagyása és utalványozása 

  

5.02.04. 

Készpénz-kifizetés ellenőrzése 

  

5.02.05. 

Készpénz kifizetés korlátozása 

  

5.03. 

Elszámolásra kiadott készpénz 

  

5.03.01. 

Kifizetés elszámolásra 

  

5.03.02. 

Elszámolás értékhatára 

  

5.03.03. 

Elszámolás határideje 

  

5.04. 

Készpénz-mozgások további sajátosságai 

  

5.04.01. 

A valutapénztári pénzforgalom sajátosságai 

6. 

A napi készpénz záró állomány maximális mértéke 

  

6.01. 

Maximális készpénzállomány 

  

6.02. 

Túllépés esetén követendő eljárás 

7. 

A készpénzállomány ellenőrzésekor követendő eljárás 

  

7.01. 

A készpénzállomány ellenőrzésének módja 

  

7.02. 

A készpénzállomány ellenőrzéséhez kapcsolódó feladatok 

  

7.03. 

Hiány vagy többlet esetén követendő eljárás 

  

7.04. 

A készpénzállomány ellenőrzésének dokumentumai 

8. 

Az ellenőrzés gyakorisága 

  

8.01. 

Az ellenőrzés ütemezése 

  

8.02. 

Ellenőrzés lehetőségének biztosítása 

9. 

A pénzszállítás feltételei 

  

9.01. 

Pénzszállítás személyi feltételei 

  

9.02. 

Pénzszállítás tárgyi feltételei 

10. 

A pénzkezeléssel kapcsolatos bizonylatok rendje 

  

10.01. 

A pénzforgalom bizonylataival szembeni követelmények 

  

10.02. 

A pénztári befizetések és kifizetések bizonylatolása 

  

10.03. 

Befizetésekhez kapcsolódó bizonylati szabályok 

  

10.03.01. 

Befizetések bizonylatolása 

  

10.03.02. 

Befizetési jogcímek sajátosságai 

  

10.04. 

Kifizetésekhez kapcsolódó bizonylati szabályok 

  

10.04.01. 

Kifizetések bizonylatolása 

  

10.04.02. 

Kifizetési jogcímek sajátosságai 

  

10.05. 

Bankszámla-forgalomhoz kapcsolódó bizonylati szabályok 

  

10.06. 

A pénzkezelési bizonylatok megőrzésének szabályai 

11. 

A pénzforgalommal kapcsolatos nyilvántartási szabályok 

  

11.01. 

Szigorú számadású bizonylatok nyilvántartása 

  

11.02. 

Pénztári nyilvántartások vezetése 

  

11.03. 

Pénztári részletező nyilvántartások tartalma 

  

11.04. 

Elszámolásra kiadott összegek nyilvántartása 

  

11.05. 

Pénztárzárlat 

  

11.06. 

Pénztárjelentés 

  

11.07. 

Bankszámla-forgalomhoz kapcsolódó nyilvántartások 

background image

 

egyházi gazdálkodó szervezet 

Pénzkezelési szabályzat 

 

  

11.08. 

Főkönyvi kapcsolat 

  

11.09. 

Nyilvántartások egyeztetése 

  

11.10. 

A nyilvántartások megőrzésének szabályai 

12. 

További pénzkezelési rendelkezések és számvitelpolitikai döntések 

  

12.01. 

A pénzkezelés szabályozása 

  

12.02. 

Speciális pénzkezelési eljárások 

  

12.02.01. 

Speciális pénzkezelési szabályok 

  

12.03. 

A pénzkezelés rendjének megsértése 

  

12.04. 

Itt nem szabályozott kérdések 

13. 

A pénzkezelési szabályzat változásai 

  

13.01. 

A pénzkezelési szabályzat módosítása 

  

13.02. 

A szabályzat változásai, a változások okai és hatásai 

14. 

Megismerési záradék 

  

14.01. 

Igazolás 

background image

 

egyházi gazdálkodó szervezet 

Pénzkezelési szabályzat 

 

 

1. A pénzforgalom (készpénzben, illetve bankszámlán történő) lebonyolításának 
rendje 

1.01. A pénzkezelési szabályzat célja 

Az  egyházi  gazdálkodó  szervezet  pénzkezelési  szabályzatának  célja  a  vonatkozó  jogszabályi 
előírásokkal  összhangban  a  pénzkezeléssel  kapcsolatos  számvitelpolitikai  döntések,  valamint  a 
pénzforgalom  részletes  szabályainak  írásba  foglalása  a  számvitelpolitikai  döntések  végrehajtásának 
alátámasztására, a pénzforgalom szervezettsége, ellenőrizhetősége, a tulajdon védelme érdekében. 

1.02. A pénzkezelési szabályzat tartalma 

A  pénzkezelési  szabályzat  a  vonatkozó  előírásoknak  megfelelően  szabályozza  az  egyházi  gazdálkodó 
szervezet  körülményei  között  a  pénzforgalomra  vonatkozó  elvárásokat,  kitérve  a  készpénz-  és 
bankszámla-forgalom  lebonyolításának  rendjére,  a  pénzkezelés  személyi  és  tárgyi  feltételeire,  a 
pénzkezelést  végző  személyekre,  a  pénzkezelés  felelősségei  szabályaira,  a  készpénzben  és  a 
bankszámlán  tartott  pénzeszközök  közötti  forgalomra,  a  készpénzállományt  érintő  pénzmozgások 
jogcímeire  és  eljárása  rendjére,  a  napi  készpénz  záró  állomány  maximális  mértékére,  a 
készpénzállomány  ellenőrzésekor  követendő  eljárásra,  az  ellenőrzés  gyakoriságára,  a  pénzszállítás 
feltételeire,  a  pénzkezeléssel  kapcsolatos  bizonylatok  rendjére,  valamint  a  pénzforgalommal 
kapcsolatos nyilvántartási szabályokra. 

1.03. A pénzkezelési szabályzat személyi hatálya 

Jelen  pénzkezelési  szabályzat  hatálya  kiterjed  minden  olyan  személyre,  aki  az  egyházi  gazdálkodó 
szervezet  pénzeszközeit  (készpénzt,  elektronikus  pénzt,  csekkeket,  bankbetéteket)  bármilyen  módon 
kezeli. 

1.04. Készpénzforgalom sajátosságai 

1.04.01. Készpénzforgalom lebonyolításának rendje 

A  készpénzforgalom  -  ideértve  a  váltók,  értékpapírok,  értékcikkek,  csekkek,  készpénzhelyettesítők, 
idegen  tulajdonú  értékek,  idegen  helyen  tárolt  pénzeszközök  kezelését  is  -  lebonyolításának  rendjét 
(személyi-  és  tárgyi  feltételeit,  felelősségi  szabályait,  jellemzőit,  ellenőrzésének  szabályait,  bizonylati 
és nyilvántartási rendjét, a pénzszállítás feltételeit, a hatályos előírásoknak megfelelően a napi készpénz 
záró állomány maximális mértékét) a szabályzat a későbbiekben részletesen szabályozza. 

1.04.02. Kivont érmékhez kapcsolódó kerekítési szabályok 

A  készpénzforgalomból  kivont  érmék  miatti  kerekítési  különbözeteket  a  készpénzmozgás  alkalmával 
tételenként  a  bizonylatokon  és  a  nyilvántartásokban  fel  kell  tüntetni.  A  fenti  kerekítésekből  adódó 
különbözet  a  készpénzforgalommal  érintett  tétel  értékét  módosítja,  a  tételenkénti  különbözet  az 
elszámolás során az eredeti - kerekítés előtti - összeg sorsát osztja, ily módon elszámolásra a kerekített 
összeg kerül. 

1.05. Bankszámlán történő pénzforgalom sajátosságai 

1.05.01. Bankszámla-forgalom lebonyolításának rendje 

A  bankszámla-forgalom  lebonyolítása  során  elsősorban  az  erre  vonatkozó  mindenkori  jogszabályi 
előírásokat  kell  alkalmazni.  Ehhez  kapcsolódóan  a  bankszámla-forgalom  lebonyolításának  az  egyházi 
gazdálkodó szervezet  hatókörébe tartozó rendjét (személyi-  és tárgyi feltételeit, felelősségi szabályait, 
jellemzőit,  ellenőrzésének  szabályait,  bizonylati  és  nyilvántartási  rendjét,  a  pénzszállítás  feltételeit)  a 
szabályzat a későbbiekben részletesen szabályozza. 

background image

 

egyházi gazdálkodó szervezet 

Pénzkezelési szabályzat 

 

2. A pénzkezelés személyi és tárgyi feltételei 

2.01. A készpénz kezelésének személyi feltételei 

2.01.01. Készpénzt kezelő személyek 

A  készpénzforgalommal  kapcsolatos  feladatok  ellátásával  megbízott  személyek  a  kezelésbe  vett 
pénzeszközökkel a jelen szabályzatban előírt módon kötelesek gazdálkodni. A pénzkezelés feladatköre 
magába foglalja különösen a készpénzállományt érintő pénzmozgások bonyolítását (ki-  és befizetések 
teljesítését),  a  pénzforgalom  bizonylatolásával  szembeni  követelmények  maradéktalan  teljesítését,  a 
pénztári nyilvántartások vezetését (elszámolást), gondoskodást a pénzeszközök  megfelelő őrzéséről  és 
szállításáról, az ellenőrzés lehetőségének biztosítását. 

Az  egyházi  gazdálkodó  szervezet  készpénzforgalommal  kapcsolatos  feladatait  a  mindenkori  vezető 
(több vezető esetén az arra illetékes) által írásban kijelölt személy, ennek hiányában maga a vezető látja 
el.  A  pénztári  pénzkezeléssel  -  ideértve  a  váltók,  értékpapírok,  értékcikkek,  csekkek, 
készpénzhelyettesítők,  idegen  tulajdonú  értékek,  idegen  helyen  tárolt  pénzeszközök  kezelését  is  - 
kapcsolatos  feladatokra  a  szakmai  és  összeférhetetlenségi  követelményeknek  megfelelő  (felkészült, 
független, személyi- vagy  

gazdasági érdek-összefonódásokkal nem érintett) személy jelölhető ki. 

2.01.02. Pénztári számfejtő (utalványozó) 

Az utalványozó az a személy, aki a kiadások kifizetését elrendelheti, engedélyezheti, jóváhagyhatja. Az 
utalványozó  felelős  a  kiadás  indokoltságáért  mind  tartalmában,  mind  összegszerűségében.  Az 
utalványozásra  vonatkozó  szabályok  a  szabályzat  készpénz-kiadásokra  vonatkozó  részében  kerülnek 
részletesen bemutatásra. 

Az egyházi gazdálkodó szervezet utalványozási feladatait a az elnökség egyik tagj, vagy a szervezeti és 
működési  szabályzatban  kifejezetten  e  feladat  ellátására  kijelölt  személy,  vagy  a  törvényben,  vagy 
országos  szabályrendeletben    meghatározottak  szerinti  személy  látja  el.  Intézményeknél  az 
utalványozás  csak  ellenjegyzés  mellett  történhet.  A  pénztári  számfejtéssel  (utalványozással) 
kapcsolatos  feladatokra  a  szakmai  és  összeférhetetlenségi  követelményeknek  megfelelő  (felkészült, 
független, személyi- vagy gazdasági érdek-összefonódásokkal nem érintett) személy jelölhető ki. 

2.01.03. Pénztári ellenőr 

A  pénztári  ellenőr  feladata  a  bizonylatok  alaki  és  tartalmi  ellenőrzése,  valamint  a  nyilvántartások 
megfelelőségének és a kimutatott pénzkészlet meglétének rendszeres vagy esetenkénti ellenőrzése. 

Az  egyházi  gazdálkodó  szervezet  pénztárellenőrzési  feladatait  az  elnökség,  vagy  a  mindenkori  vezető 
(több vezető esetén az arra illetékes) által írásban kijelölt személy, ennek hiányában maga a vezető látja 
el.  A  pénztári  ellenőrzéssel  kapcsolatos  feladatokra  a  szakmai  és  összeférhetetlenségi 
követelményeknek megfelelő (felkészült, független, személyi- vagy gazdasági érdek-összefonódásokkal 
nem érintett) személy jelölhető ki. 

2.01.04. Helyettesítés a készpénz kezelése során 

Amennyiben  a  pénztári  pénzkezeléssel,  számfejtéssel  (utalványozással)  vagy  ellenőrzéssel  megbízott 
személy e feladatát bármely okból nem képes ellátni, helyettesítésével - lehetőség szerint - a szakmai és 
összeférhetetlenségi  követelmények  szem  előtt  tartásával  más  személyt  kell  megbízni.  Kijelölt 
helyettesítő  hiányában  a  készpénzforgalom  ellátásával  kapcsolatos  feladatokat  ideiglenesen  az  azért 
felelős közvetlen felettes köteles ellátni. 

2.02. A készpénz kezelésének tárgyi feltételei 

2.02.01. Készpénz-kezelés helye 

Az egyházi gazdálkodó szervezet készpénzének kezelését úgy kell megszervezni, hogy az a biztonságos 
készpénz-forgalom,  a  felelős  őrzés  és  szállítás  követelményeinek  megfeleljen.  A  készpénz  kezelése 

background image

 

egyházi gazdálkodó szervezet 

Pénzkezelési szabályzat 

 

személyi  és  tárgyi  feltételeinek  biztosítása  az  egyházi  gazdálkodó  szervezet  vezetésének  feladata  és 
felelőssége. 

2.02.02. Pénztári helyiség, eszközök 

A  készpénz  kezeléséhez  szükséges  -  a  biztonságos  készpénz-forgalmat,  a  felelős  őrzést  és  szállítást 
lehetővé tévő - tárgyi feltételek (helyiség, pénztárgép, pénzkazetta, trezor, pénzszámláló, érmeszámláló, 
...) biztosítása az egyházi gazdálkodó szervezet vezetésének feladata és felelőssége. A tárgyi feltételek 
hiánya  csak  akkor  mentesít  a  felelősség  alól,  ha  azt  az  érintett  dokumentált  módon  jelezte  az  arra 
ráhatással lévők felé. 

2.02.03. A pénztár tűz- és betörés elleni védelme 

A  készpénz  az  egyházi  gazdálkodó  szervezet  egyéb  eszközeivel  együtt  a  jogszabályi  előírásoknak 
megfelelő  tűz-  és  betörés  elleni  védelemmel  bír,  külön  gondoskodásban  nem  részesül.  A  készpénz 
kezelésével megbízott személy az általában elvárható gondossággal köteles a készpénz védelmét ellátni, 
illetőleg arról gondoskodni. 

2.03. A bankszámlaforgalom személyi és tárgyi feltételei 

2.03.01. Banki kapcsolatok kezelése 

Bankszámla nyitására, bankszámla-szerződés kötésére a képviselet általános szabályai alkalmazandók, 
így arra a képviseletre jogosult személye jogosultságának megfelelő igazolásával jogosult. Az  egyházi 
gazdálkodó  szervezet  banki  kapcsolatait  a  gazdálkodás  körülményeihez  alkalmazkodva  a  mindenkori 
vezetés határozza meg. 

2.03.02. Rendelkezés a bankszámla felett 

Az  egyházi  gazdálkodó  szervezet  bármely  bankszámlája  feletti  rendelkezés  a  pénzintézet  felé 
bejelentett  jogosultak  hatásköre.  A  jogosultak  körének  meghatározása,  módosítása  a  bankszámla 
nyitására,  bankszámla-szerződés  megkötésére  is  jogosult  személyek  kompetenciája.  A  banki 
kapcsolatok tárgyi feltételeit a körülmények, az adott pénzintézet feltételei határozzák meg. 

2.03.03. Bankszámlák 

Az  egyházi  gazdálkodó  szervezet  bankszámláit  a  gazdálkodás  körülményeihez  alkalmazkodva  a 
mindenkori vezetés választja meg. 

2.03.04. Bankkártyák 

Az  egyházi  gazdálkodó  szervezet  valamely  bankszámlája  terhére  fizetéshez  vagy  készpénzfelvételhez 
felhasználható bankkártyák kezelése a gazdálkodás körülményeinek figyelembe vételével a mindenkori 
vezetés  hatásköre.  A  bankkártyák  használatához  fűződő  jog  egyben  az  arra  jogosultak  megfelelő 
felelősségét vonja maga után. 

2.03.05. Banki fizetési megbízások 

A banki fizetési megbízások (az egyházi gazdálkodó szervezet bármely bankszámlájának megterhelése) 
a  bankszámla  felett  rendelkezési  joggal  bíró  személyek  hatáskörébe  tartoznak,  tárgyi  feltételeit  a 
körülmények, valamint a pénzintézet fizetési forgalomhoz kötődő feltételei határozzák meg. 

3. A pénzkezelés felelősségi szabályai 

3.01. Készpénz-kezeléshez kapcsolódó felelősség 

3.01.01. Pénztárosok felelőssége 

A készpénz kezelésével, a készpénzforgalommal kapcsolatos feladatok ellátásával megbízott személyek 
e tevékenységük tekintetében a polgári jog általános szabályai szerint felelősek. A jogszabályi előírások 

background image

 

egyházi gazdálkodó szervezet 

Pénzkezelési szabályzat 

 

vagy  e szabályzat előírásainak  megsértéséből  vagy  elmulasztásából  eredő, a pénzkezeléssel  megbízott 
személynek felróható károkért a felelősséget minden esetben meg kell állapítani. 

3.01.02. Belépés és tartózkodás a pénztárban 

A  készpénzkezelés  helyének  megközelítésére  az  egyházi  gazdálkodó  szervezet  körülményeire 
tekintettel  sajátos  szabályokat  nem  fektet  le.  Az  erre  vonatkozó  gondosság  a  készpénzforgalommal 
kapcsolatos feladatok ellátásával megbízott személyek felelőssége. 

3.01.03. Pénztárkulcsok őrzése, nyilvántartása 

A  készpénz  kezelésére  szolgáló  hely  gondos  zárása,  kulcsainak  kezelése  és  nyilvántartása  a  vezető 
(több vezető esetén az arra illetékes) által írásban kijelölt személy (általában a pénzkezeléssel megbízott 
személy), ennek hiányában a vezető felelőssége. 

3.01.04. Pénzszállításhoz kapcsolódó felelősség 

A  pénzszállításhoz  kapcsolódó  felelősség  a  polgári  jog  általános  szabályai  szerint  áll  fenn:  a  pénz 
szállítása  során  a  jogellenesen  okozott  mindennemű  kárért  az  felelős,  aki  a  pénzt  szállításra  átvette, 
mindaddig,  amíg  azt  a  címzettnek  dokumentáltan  át  nem  adja.  A  pénzszállítás  személyi  és  tárgyi 
feltételeit jelen szabályzat a későbbiekben taglalja. 

3.01.05. Őrzés 

Az  egyházi  gazdálkodó  szervezet  készpénzben  megtestesülő  pénzeszközeinek,  kapcsolódó 
nyilvántartásainak és bizonylatainak őrzéséért a készpénzforgalommal kapcsolatos feladatok ellátásával 
személyek  felelősek.  A  felelősség  a  polgári  jog  szabályai  szerint  olyan  mértékben  terheli  a  gondos 
őrzéssel  terhelt  személyt,  mely  mértékben  az  egyházi  gazdálkodó  szervezet  által  biztosított  feltételek 
között az általában elvárható. 

3.02. A felelősség korlátozása, sajátos felelősségi szabályok 

3.02.01. Elháríthatatlan külső ok 

Amennyiben  az  egyházi  gazdálkodó  szervezet  a  készpénz  kezelésével  kapcsolatban  készpénz-
állományában, a kapcsolódó nyilvántartásokban és bizonylatokban a készpénzforgalommal kapcsolatos 
feladatok  ellátásával  megbízott személy  érdekkörén kívüli  elháríthatatlan külső okból szenved  el kárt, 
úgy az érintett pénzkezelő felelőssége nem állapítható meg, tőle kizárólag a kárenyhítési kötelezettség 
és az általában elvárható gondosság kérhető számon. 

3.02.02. Rendkívüli események 

A  készpénzforgalommal  kapcsolatos  feladatok  ellátásával  megbízott  személy  köteles  haladéktalanul 
közvetlen  vezetője  felé  jelezni,  ha  a  készpénzkezelés  terén  rendkívüli  esemény  (hiány,  többlet, 
visszaélés, kár, e szabályzat előírásainak sérülése...) következik be. A vezető intézkedése  hiányában a 
felelősségre  vonásba  a  vezetőt  is  be  kell  vonni.  A  bejelentés  elmulasztása  esetén  a  felelősség  a 
készpénzkezeléssel kapcsolatos feladatok ellátásával megbízott személyt terheli. 

3.02.03. Pénzkezelő helyettesítése 

Amennyiben  a  készpénzforgalommal  kapcsolatos  feladatok  ellátásával  megbízott  személy  e  feladatát 
bármely  okból  nem  tudja  ellátni,  úgy  helyettesítéséről  a  közvetlen  felettese,  annak  hiányában  maga 
köteles  -  más  személy  megbízásával,  vagy  a  pénztár  átvételével,  e  szabályzat  vonatkozó  előírásai 
szerint  -  gondoskodni.  A  készpénz-állományt,  a  kapcsolódó  nyilvántartásokat  és  bizonylatokat  ilyen 
esetben  átadás-átvételi  jegyzőkönyvvel  kell  a  helyettesítő  kezelésébe  adni,  mellyel  a  kapcsolódó 
határidők, hatáskörök és felelősségek a helyettesítőre szállnak át. 

3.02.04. A pénztár átadása 

Amennyiben  a  készpénzforgalommal  kapcsolatos  feladatok  ellátásával  megbízott  személyében  -  akár 
ideiglenesen  -  változás  következik  be,  úgy  a  készpénz-állományt  a  készpénz  korábbi  kezelője  az 
elszámolásokkal, nyilvántartásokkal, bizonylatokkal együtt a közvetlen felettesének  köteles átadni. Az 

background image

 

egyházi gazdálkodó szervezet 

Pénzkezelési szabályzat 

 

átvevő  a  készpénzforgalommal  kapcsolatos  feladatokkal  újonnan  megbízott  személynek  az  átvett 
anyagot  köteles  -  e  szabályzat  előírásai  szerint  -  teljes  körűen  átadni.  Mindkét  átadás-átvételről  - 
elsősorban a felelősség megállapíthatósága érdekében - jegyzőkönyvet kell felvenni, melyet az átadó és 
az átvevő is köteles aláírni. 

3.02.05. Pénztáron kívüli befizetések 

Az  egyházi  gazdálkodó  szervezet  pénztárát  megillető,  de  nem  a  pénztárba  befolyó  pénzbevételeket 
elszámolásra  kiadott  összegnek  kell  tekinteni,  és  arra  a  személyre  kell  ráterhelni,  aki  a  készpénzt 
átvette.  Az  egyházi  gazdálkodó  szervezet  nevében  átvett  összeget  legkésőbb  az  átvételt  követő 
munkanapon  a  készpénzforgalommal  kapcsolatos  feladatok  ellátásával  megbízott  személy  részére  át 
kell  adni,  a  pénztárba  be  kell  vételezni.  Késedelmes  befizetés  esetén  az  átvevő  -  neki  felróható 
késedelem esetén - az általános szabályok szerint kamatot köteles fizetni. 

3.02.06. Hamis vagy sérült pénzzel történő befizetés 

A befizetés során átvett pénzérméket, bankjegyeket meg kell vizsgálni: sérült vagy megcsonkított pénz, 
nem  törvényes  fizetőeszköz  nem  fogadható  el.  Amennyiben  az  átadott  pénzek  között  hamisítványnak 
látszó  bankjegy  vagy  érme  van,  úgy  az  nem  fogadható  el:  ebben  az  esetben  a  bankjegyet  vagy  érmét 
vissza kell tartani, és a befizetőt jegyzőkönyvben  kell meghallgatni arról, hogy kitől  és  mikor kapta a 
hamisítványnak  látszó  pénzt.  A  jegyzőkönyvben  rögzíteni  kell  a  befizető  nevét,  lakcímét  és  személyi 
igazolványának  számát.  A  jegyzőkönyvet  a  befizetővel  alá  kell  íratni,  illetőleg  az  aláírás 
megtagadásának tényét a jegyzőkönyvben fel kell tüntetni. Az átvett, hamisítványnak látszó pénzről a 
befizetőnek  elismervényt  kell  adni,  melyen  fel  kell  tüntetni  a  bankjegy  vagy  érme  címletét  és 
azonosítóját.  A  hamisítványnak  látszó  pénzt,  és  a  jegyzőkönyvet  át  kell  adni  a  Magyar  Nemzeti 
Banknak. 

3.02.07. Befizető azonosítása 

A  készpénzforgalommal  kapcsolatos  feladatok  ellátásával  megbízott  személy  a  befizetést  megelőzően 
köteles  a  befizetőt  azonosítani,  személyi  adatait  rögzíteni,  amennyiben  a  befizetés  -  összege  vagy 
körülményei  alapján  -  szokatlan  tranzakciónak  minősül.  Az  ügylet  ezen  besorolását  a  bizonylatok 
jelölni kell. Az azonosítás meghiúsulása esetén a pénz átvétele megtagadható. 

3.02.08. Átvevő azonosítása 

A  készpénzforgalommal  kapcsolatos  feladatok  ellátásával  megbízott  személy  a  kifizetést  megelőzően 
minden  esetben  köteles  meggyőződni  az  átvevő  személyazonosságáról.  Ennek  meghiúsulása  esetén  a 
kifizetés  megtagadható, elmulasztása esetén a kifizető az ebből eredő károkért a polgári jog szabályai 
szerint felel, ám ha a kifizetés igazoltan a jogosult felé történt, akkor e tekintetben a kifizetést teljesítő 
személy nem vonható felelősségre. 

3.02.09. Kifizetés meghatalmazottnak 

A kifizetés alkalmával az átvevő jogosultságát minden alkalommal  meg  kell vizsgálni. Amennyiben a 
pénz átvételére nem az arra jogosult személy jelentkezik, úgy a kifizetés csak  akkor teljesíthető, ha az 
átvevő  a  jogosulttól  származó,  teljes  bizonyító  erejű  magánokiratba  foglalt  meghatalmazással 
rendelkezik. Ilyen esetben a meghatalmazást a kifizetés bizonylatához csatolni kell. 

3.02.10. Bizonylat nélküli kifizetések 

A  bizonylat  nélküli,  valamint  az  utalványozási  renddel  ellentétesen  teljesített  kifizetéseket  teljesíteni 
nem lehet. 

3.02.11. Egyéb értékek a pénztárban 

A  készpénzkezelés  helyén  tárolt  vagy  kezelt  értékcikkek,  váltók,  értékpapírok,  csekkek,  készpénz-
helyettesítő  eszközök  és  idegen  tulajdonú  értékek  vonatkozásában  a  készpénzkezelésre  előírt 
szabályokat kell megfelelően alkalmazni. 

background image

 

egyházi gazdálkodó szervezet 

Pénzkezelési szabályzat 

 

3.03. Bankszámlákhoz kapcsolódó felelősség 

3.03.01. Rendelkezésre jogosultak felelőssége 

Az  egyházi  gazdálkodó  szervezet  bármely  bankszámlája  felett  rendelkezési  joggal  bíró  személy  e 
minőségében  a  kapott  felhatalmazásnak  megfelelően  az  általában  elvárható  gondossággal  köteles 
eljárni.  A  rosszhiszeműen  adott  átutalási,  átvezetési,  kifizetési  megbízásért  vagy  más,  a  bankszámla 
terhelésével  járó  utasításért  az azt  tevő  rendelkezésre  jogosult  a  polgári  jog  szabályai  szerint  felel.  A 
banki  fizetési  megbízások  aláírása  (utalványozása)  egyben  a  terhelés  indokoltságáért  -  mind 
tartalmában, mind összegszerűségében- vállalt felelősséget jelent. 

3.03.02. Bankkártyák használatának szabályai 

Az  egyházi  gazdálkodó  szervezet  bármely  bankszámlája  terhére  bankkártya  használatával  fizetés  (ide 
értve  a  készpénz  felvételét  is)  teljesítése  a  bankkártya  használatára  feljogosított  személy  hatásköre  és 
felelőssége. Jogosulatlan, rosszhiszemű, e szabályzattal ellentétes, vagy vétkesen gondatlan bankkártya-
használat esetén a bankkártya használatára feljogosított személy a polgári jog általános szabályai szerint 
felel a magatartásával vagy mulasztásával okozott kárért. 

4. A készpénzben és a bankszámlán tartott pénzeszközök közötti forgalom 

4.01. Készpénz-szükséglet tervezése 

A  szokásos  készpénzforgalom,  az  előre  ismert  fizetési  igények  ismeretében  a  készpénz-szükséglet 
tervezése  a  készpénzforgalommal  kapcsolatos  feladatok  ellátásával  megbízott  személyek  feladata.  A 
készpénz-szükségletet  úgy  kell  közölni  az  arra  hatással  lévő  személlyel,  hogy  az  egyházi  gazdálkodó 
szervezet  a  szükséges  készpénzfedezet  biztosításáról  megfelelő  időben  és  címletekben  gondoskodni 
tudjon. 

4.02. Készpénz felvétele bankszámláról 

Az 

egyházi  gazdálkodó  szervezet  bármely  bankszámlája  terhére  készpénz  felvétele  a 

készpénzforgalommal  kapcsolatos  feladatok  ellátásával  megbízott  személy  kompetenciája  és 
felelőssége. A készpénz felvétele a pénzintézet által meghatározott feltételek, módszerek, technikák és 
bizonylatok  megfelelő  alkalmazásával  bonyolítható,  az  arra  jogosult  személy  döntésének  és 
jóváhagyásának megfelelően. 

4.03. Készpénz befizetése bankszámlára 

Az  egyházi  gazdálkodó  szervezet  bármely  bankszámlája  javára  készpénz  befizetése  a 
készpénzforgalommal  kapcsolatos  feladatok  ellátásával  megbízott  személy  kompetenciája  és 
felelőssége. A készpénz befizetése a pénzintézet által meghatározott feltételek, módszerek, technikák és 
bizonylatok megfelelő alkalmazásával bonyolítható, az arra jogosult személy döntésének megfelelően. 

5. A készpénzállományt érintő pénzmozgások jogcímei és eljárási rendje 

5.01. Készpénz-bevételek 

5.01.01. Készpénz-bevételek jellemző jogcímei,  

Az  egyházi  gazdálkodó  szervezet  készpénzállományának  növekedésével  járó  jogcímek  a 
körülményeknek, az üzletvitel sajátosságainak megfelelően jellemzően az alábbiak: 

- elszámolásra kiadott előlegek visszavételezése, elszámolása, 

- készpénzes értékesítés, 

- banki és egyéb készpénzfelvét, 

background image

10 

 

egyházi gazdálkodó szervezet 

Pénzkezelési szabályzat 

 

- saját pénzeszközök egyéb transzferei, 

- készpénz ideiglenes átvétele, 

- ideiglenesen átadott pénzeszközök visszafizetése készpénzben, 

- egyéb követelések készpénzben történő befizetése, 

- fentiekbe nem sorolható egyéb pénzbevételek. 

5.01.02. A készpénz bevételezésének eljárási rendje 

A  készpénz  bevételezése  az  egyházi  gazdálkodó  szervezet  pénztárába  jelen  szabályzatban  részletezett 
szabályok  szerint,  a  hatályos  jogszabályi  előírásoknak  megfelelően  történik.  A  készpénz  bevételezése 
során  követendő  eljárást,  az  alkalmazott  módszereket,  technikákat,  bizonylatokat  és  a  kapcsolódó 
hatásköri és felelősségi szabályokat a szabályzat más fejezetei taglalják részletesen. 

5.01.03. Készpénz bevételezés korlátozása 

A  készpénz  bevételezéshez  külön  korlátozás  nem  tartozik,  azt  a  készpénzforgalommal  kapcsolatos 
feladatok  ellátásával  megbízott  személy  -  figyelemmel  a  jogszabályi,  valamint  e  szabályzat  más 
részeinek rendelkezéseire - további mérlegelés nélkül elfogadhatja. 

5.02. Készpénz-kiadások 

5.02.01. Készpénz-kiadások jellemző jogcímei 

Az  egyházi  gazdálkodó  szervezet  készpénzállományának  csökkenésével  járó  jogcímek  a 
körülményeknek, az üzletvitel sajátosságainak megfelelően jellemzően az alábbiak: 

- elszámolásra kiadott előlegek, 

- készpénzes beszerzés, 

- banki és egyéb készpénzbefizetés, 

- saját pénzeszközök egyéb transzferei, 

- készpénz ideiglenes átadása, 

- ideiglenesen átvett pénzeszközök visszafizetése készpénzben, 

- egyéb kötelezettségek (munkabérek, juttatások, egyéb tartozások) készpénzben történő megfizetése, 

- fentiekbe nem sorolható egyéb kifizetések. 

5.02.02. A készpénz kiadásának eljárási rendje 

A készpénz kifizetése az egyházi gazdálkodó szervezet készpénz-állománya terhére jelen szabályzatban 
részletezett  szabályok  szerint,  a  hatályos  jogszabályi  előírásoknak  megfelelően  történik.  A  készpénz 
kifizetése  során  követendő  eljárást,  az  alkalmazott  módszereket,  technikákat,  bizonylatokat  és  a 
kapcsolódó hatásköri és felelősségi szabályokat a szabályzat más fejezetei taglalják részletesen. 

5.02.03. Készpénz-kifizetések engedélyezése, számfejtése, jóváhagyása és utalványozása 

Készpénz kifizetésére csak akkor kerülhet sor, ha a kifizetést az arra feljogosított személy engedélyezte. 
Erre  kijelölt  személy  hiányában  a  kifizetésért  az  kifizető  személy  tartozik  felelősséggel.  Az 
engedélyezést,  számfejtést,  jóváhagyást  és  utalványozást  úgy  kell  megszervezni,  hogy  a  kapcsolódó 
felelősségek egyértelműen elkülöníthetőek, és  megállapíthatóak legyenek. 

5.02.04. Készpénz-kifizetés ellenőrzése 

A kifizetés engedélyezése, számfejtése, jóváhagyása, utalványozása úgy történik, hogy az utalványozó 
az  elsődleges  bizonylaton  aláírásával  hagyja  jóvá  az  érintett  kifizetést.  Az  utalványozás  során  -  e 
szabályzat előírásainak megfelelően - meg kell vizsgálni a bizonylat alaki és tartalmi elemeit, a kiállító 
és az átvevő személy jogosultságát, továbbá azt, hogy a kifizetés nem ütközik-e belső szabályzat vagy 

background image

11 

 

egyházi gazdálkodó szervezet 

Pénzkezelési szabályzat 

 

jogszabály rendelkezéseibe. Elsődleges bizonylat hiányában az utalványozás külön bizonylaton, vagy a 
kifizetés bizonylatán történik. 

5.02.05. Készpénz kifizetés korlátozása 

A  készpénz  kifizetését  a  készpénzforgalommal  kapcsolatos  feladatok  ellátásával  megbízott  személy  - 
figyelemmel a jogszabályi, valamint e szabályzat más részeinek rendelkezéseire - teljesíti. Amennyiben 
a  készpénzszolgáltatás  értéke  a  2  millió  forintot  (kapcsolt  vállalkozások  esetében  1  millió  forintot)  - 
vagy az ennek  megfelelő valutaösszeget  - meghaladja, úgy azt a kifizetés napjától számított 15 napon 
belül az állami adóhatóságnak be  kell jelenteni. Ettől  függetlenül  más, pénzforgalmi számla nyitására 
kötelezett  adózónak  szerződés  szerinti  szolgáltatás  vagy  termékértékesítés  bruttó  ellenértékeként, 
szerződésenként egy naptári hónapban legfeljebb 2 millió forint - vagy az ennek megfelelő valutaösszeg 
- összegben teljesíthető készpénzszolgáltatás. 

 

5.03. Elszámolásra kiadott készpénz 

5.03.01. Kifizetés elszámolásra 

Az  egyházi  gazdálkodó  szervezet  tevékenységével  összefüggésben,  a  tevékenységet  szolgáló  eszköz 
megszerzése,  szolgáltatás  igénybevétele  érdekében  készpénz  adható  ki  elszámolásra.  Az  ilyen 
kifizetésekre  jelen  szabályzat  készpénzkiadásra  és  az  elszámolásra  kiadott  készpénzre  vonatkozó 
szabályait kell alkalmazni. A tevékenységgel összefüggésben elszámolásra kiadott összegnek minősül - 
az egyházi  gazdálkodó szervezet pénztárába történő befizetésig vagy az azzal történő  elszámolásig  - a 
pénztárat  megillető,  de  nem  közvetlenül  oda  bevételezett  (külső  helyszínen  átvett,  bankkártyával 
felvett, ...) összeg is. 

5.03.02. Elszámolás értékhatára 

Az  elszámolásra  kiadható  pénzeszközöknek  felső  összeghatára  meghatározott.  Az  összeghatár 
vizsgálata  során  az  egy  személynél  több  jogcímen  kinnlévő  összegeket  össze  kell  számítani.  A 
kifizetésre  az  utalványozás  és  kifizetés  szabályait  kell  alkalmazni,  az  elszámolás  szabályait  a  jelen 
pénzkezelési  szabályzat  tartalmazza.  Az  elszámolásra  kiadható  pénzeszközök  felső  összeghatára  az 
alábbi: egyszázezer forint. 

5.03.03. Elszámolás határideje 

Az  elszámolásra kiadott pénzeszközökkel az átvevő általában a kiadást követő 30 naptári napon belül 
köteles elszámolni. A kifizetéskor ettől eltérő határidőt is megállapítható, melyet a kifizetés bizonylatán 
kell  feltüntetni.  Késedelmes  elszámolás  esetén  az  átvevő  a  mindenkori  jegybanki  alapkamat  5 
százalékponttal növelt mértéke szerinti kamatot köteles fizetni. 

5.04. Készpénz-mozgások további sajátosságai 

5.04.01. A valutapénztári pénzforgalom sajátosságai 

A magyar törvényes fizetőeszközön (forinton), illetőleg a saját (a beszámoló pénznemének megfelelő) 
valután  kívüli  fizetőeszközök  kezelésére  az  egyházi  gazdálkodó  szervezet  sajátos  szabályokat  nem 
állapított  meg,  a  valuták  kezelésére  a  forintra  (saját  valutára)  előírt  szabályokat  kell  értelemszerűen 
alkalmazni. 

6. A napi készpénz záró állomány maximális mértéke 

6.01. Maximális készpénzállomány 

Az  egyházi  gazdálkodó  szervezet  a  napi  készpénz  záró  állomány  maximális  mértékét  az  egyes 
készpénzkezelési  egységei  tekintetében,  meghatározott  szempontok  alapján  az  alábbiak  szerint  
határozza meg:………………………………..Ft. 

background image

12 

 

egyházi gazdálkodó szervezet 

Pénzkezelési szabályzat 

 

6.02. Túllépés esetén követendő eljárás 

Amennyiben a készpénzforgalommal kapcsolatos feladatok ellátásával megbízott személy észleli, hogy 
a  kezelésében  lévő  készpénz  napi  záró  állománya  várhatóan  meghaladja  az  e  szabályzat  szerinti 
maximális  mértéket,  úgy  a  készpénz-többlet  kezeléséről  (elszállításáról,  fokozott  őrzéséről, 
bankszámlára  történő  befizetéséről,  ...)  haladéktalanul  köteles  gondoskodni.  Az  ezzel  kapcsolatos 
felelősség  kizárólag  az  érintett,  a  készpénzforgalommal  kapcsolatos  feladatok  ellátásával  megbízott 
személyt terheli. 

A  napi  készpénz  záró  állomány  itt  meghatározott  maximális  mértékét  -  amennyiben  a  szokásos 
készpénzforgalom  indokolja  és  a  jogszabályi  korlátozások  lehetővé  teszik  -  többszöri  túllépés  esetén 
felül kell vizsgálni. 

7. A készpénzállomány ellenőrzésekor követendő eljárás 

7.01. A készpénzállomány ellenőrzésének módja 

A  készpénzállományról  vezetett  nyilvántartás  valódiságáról,  a  készpénzállomány  meglétéről 
szúrópróba-szerűen,  rovanccsal  kell  meggyőződni.  A  rovancs  során  a  készpénzt  meg  kell  számolni,  a 
nyilvántartásokat  össze  kell  vetni  a  felvett  mennyiségekkel.  Az  eltéréseket  minden  esetben 
jegyzőkönyvben  kell  rögzíteni,  melyet  a  készpénz  érintett  kezelője,  és  az  ellenőrzést  végző  személy 
köteles aláírni. 

7.02. A készpénzállomány ellenőrzéséhez kapcsolódó feladatok 

Az  egyházi  gazdálkodó  szervezet  készpénzállományának  ellenőrzése  elsősorban  a  függetlenített  belső 
ellenőrzés feladata. Az ellenőrzés a pénztári pénzkezelés ellenőrzése során a kiemelt pénztár-ellenőrzési 
feladatokon  túl  kiterjed  a  pénzkezelés  rendszerének  vizsgálatára  is.  Kiemelt  pénztár-ellenőrzési 
feladatok  különösen  a  pénztárrovancs,  a  bankszámláról  felvett  vagy  arra  befizetett  készpénz 
bizonylatolásának, a készpénzes értékesítés bizonylatolásának, valamint a készpénzállomány tényleges 
meglétének ellenőrzése. 

7.03. Hiány vagy többlet esetén követendő eljárás 

A  készpénzállomány  ellenőrzése  során  feltárt, a  nyilvántartások  és  a  rovancs  között  tapasztalt  eltérés 
okát minden  esetben fel kell tárni. Az eltérés (hiány vagy többlet) oka alapján a felelősséget  meg kell 
állapítani,  és  a  kármentesítéshez  rendelkezésre  álló  lehetőségeket  ki  kell  használni.  Amennyiben  a 
hiány  vagy  többlet  rendszerbeli  gyengeségre  vezethető  vissza,  úgy  szükséges  a  készpénzkezelés 
rendjének felülvizsgálata. 

7.04. A készpénzállomány ellenőrzésének dokumentumai 

A készpénzállomány ellenőrzéséhez kapcsolódó dokumentumok jellemzőit, a dokumentálás szabályait 
a  jelen  szabályzat  a  pénzkezeléssel  kapcsolatos  bizonylatok  rendjének,  valamint  a  pénzforgalommal 
kapcsolatos nyilvántartási szabályok bemutatása során taglalja. 

8. Az ellenőrzés gyakorisága 

8.01. Az ellenőrzés ütemezése 

A  pénzkezeléshez  kapcsolódó  ellenőrzések  tervezése  és  lefolytatása  az  egyházi  gazdálkodó  szervezet 
'Eszközök  és  források  leltárkészítési  és  leltározási  szabályzat'-ában  foglaltakkal  összhangban,  az  ott 
meghatározott  ütemezés  szerint  történik  azzal,  hogy  az  ellenőrzésre  jogosultak  bármikor 
kezdeményezhetik  a  pénzkezeléshez  és  a  pénzforgalomhoz  kapcsolódó  rész-  vagy  teljes  ellenőrzés 
megkezdését. Soron kívüli ellenőrzést kell tartani, ha a körülmények azt indokolják, így különösen ha 
visszaélés  gyanúja  merül  fel,  vagy  az  ellenőrzésre  jogosult  azt  észleli,  hogy  a  készpénzforgalommal 

background image

13 

 

egyházi gazdálkodó szervezet 

Pénzkezelési szabályzat 

 

kapcsolatos  feladatok  ellátásával  megbízott  személy  illetőleg  a  bankszámlák  feletti  rendelkezésre 
jogosult  személy  e  feladatait  nem,  nem  megfelelően,  vagy  nem  e  szabályzatban  foglaltak  szerint 
teljesíti. 

8.02. Ellenőrzés lehetőségének biztosítása 

A készpénzforgalommal kapcsolatos feladatok ellátásával megbízott személy, valamint a bankszámlák 
feletti  rendelkezésre  jogosult  személy  a  pénzkezeléshez,  a  pénzforgalomhoz  kapcsolódó  ellenőrzés 
lehetőségét minden esetben köteles biztosítani, az ellenőrzés során köteles együttműködni, amennyiben 
az  ellenőrzést  megkezdeni  kívánó  személy  jogosultságát,  az  ellenőrzés  jogszerűségét  megfelelően 
igazolta. Amennyiben az ellenőrzés nem jogszerű, vagy azt nem az arra jogosult kívánja végezni, illetve 
az  ellenőrzés  e  szabályzat  rendelkezéseivel  ellentétes,  úgy  az  érintett  pénzkezelő  az  ellenőrzés 
lehetőségének biztosítását jogosult megtagadni mindaddig, míg a fenti kizáró tényezők fennállnak. 

9. A pénzszállítás feltételei 

9.01. Pénzszállítás személyi feltételei 

Az egyházi gazdálkodó szervezet pénzszállítási feladataira - körülményeire tekintettel - külön személyt 
vagy  szervezeti  egységet  nem  jelölt  ki.  A  készpénz  szállítása  a  készpénzforgalommal  kapcsolatos 
feladatok  ellátásával megbízott személy feladata és felelőssége. Amennyiben a pénzszállításért felelős 
személy  megítélése  szerint  egy  adott  pénzszállítás  túlzott  kockázatokat  hordoz,  úgy  a  vezetéssel 
egyetértésben  a  pénzszállítás  egyedileg  más  módon  oldandó  meg.  A  pénzszállítás  és  biztosítás 
többletköltségeit ez esetben az egyházi gazdálkodó szervezet viseli. 

9.02. Pénzszállítás tárgyi feltételei 

Készpénz szállítására rendszeresített eszközökkel az egyházi gazdálkodó szervezet nem rendelkezik. A 
pénzszállításra használt eszköz megválasztása a készpénzforgalommal kapcsolatos feladatok ellátásával 
megbízott személy feladata és felelőssége, a pénzszállításhoz szükséges tárgyi feltételek biztosítása  az 
egyházi gazdálkodó szervezet vezetésének feladata. 

10. A pénzkezeléssel kapcsolatos bizonylatok rendje 

10.01. A pénzforgalom bizonylataival szembeni követelmények 

A  hatályos  előírások  szerint  a  készpénz  kezeléséhez  kapcsolódó  bizonylatokat  szigorú  számadási 
kötelezettség  alá  kell  vonni,  a  szigorú  számadási  kötelezettség  a  bizonylatot  kibocsátót  terheli.  A 
készpénzforgalomhoz  kapcsolódó  bizonylatnak  ennek  megfelelően  legalább  tartalmaznia  kell  az 
azonosítószámot, a készpénzforgalom dátumát, az átadó és az átvevő nevét, a jogcímet, az összeget és a 
pénznemet,  a  szükséges  hivatkozásokat,  valamint  a  bizonylat  hitelesítését  szolgáló  jelzést.  A 
bankszámlán  bonyolított  pénzforgalom  bizonylataival  szembeni  követelményeket  a  vonatkozó 
jogszabályok megfelelően szabályozzák, azok kiegészítéseket nem kívánnak. 

10.02. A pénztári befizetések és kifizetések bizonylatolása 

A  készpénzforgalom  bizonylatolására  -  ha  e  szabályzat  más  része  ettől  eltérően  nem  rendelkezik  -  a 
követelményeknek  megfelelő  pénzforgalmi  bizonylatok  szolgálnak,  melyek  szigorú  számadás  alá 
vonásáért  azok  kibocsátója  felelős.  A  pénzforgalmi  bizonylatokkal  szemben  jogszabály,  e  szabályzat, 
vagy az egyházi gazdálkodó szervezet vezetése további követelményeket fektethet le. 

background image

14 

 

egyházi gazdálkodó szervezet 

Pénzkezelési szabályzat 

 

10.03. Befizetésekhez kapcsolódó bizonylati szabályok 

10.03.01. Befizetések bizonylatolása 

A pénztári készpénz-bevételek a pénzmozgással egyidejűleg, a megfelelő bizonylatok alapján kerülnek 
bevételezésre.  A  befizetések  alapbizonylatai  jellemzően  a  szigorú  számadás  alá  vont  számla, 
egyszerűsített  számla,  nyugta,  a  készpénzfelvétel  banki  bizonylata,  az  egyéb,  ellenértéknek  nem 
minősülő bevétel esetén a szigorú számadási kötelezettség alá vont nyugta, átvételi elismervény, illetve 
az átvevő által kiállított bevételi pénztárbizonylat. 

10.03.02. Befizetési jogcímek sajátosságai 

Az  egyházi  gazdálkodó  szervezet  készpénzbevételei  jelen  pénzkezelési  szabályzat  rendelkezései  és 
elvei  alapján,  a  pénzmozgással  egyidejűleg  kerülnek  rögzítésre  a  nyilvántartásokban.  Az  itt  nem 
szabályozott jogcímen bevételezett készpénz esetében a hatályos jogszabályok és az analóg jogcímekre 
vonatkozó rendelkezések alapján kell eljárni. 

10.04. Kifizetésekhez kapcsolódó bizonylati szabályok 

10.04.01. Kifizetések bizonylatolása 

A  pénztári  készpénz-kiadások  a  pénzmozgással  egyidejűleg,  a  megfelelő  és  teljes  körű  bizonylatok 
alapján  kerülnek  rögzítésre  a  nyilvántartásokban.  A  kifizetések  alapbizonylatai  jellemzően  a  kapott 
számla,  egyszerűsített  számla,  nyugta,  a  készpénzfelvétel  banki  bizonylata,  valamint  az  egyéb, 
ellenértéknek  nem  minősülő  kifizetés  esetén  nyugta,  átvételi  elismervény,  illetve  a  kifizető  által 
kiállított  pénzforgalmi  bizonylat,  amelyeket  folyamatos  sorszámozással  kell  szigorú  számadási 
kötelezettség alá vonni. 

10.04.02. Kifizetési jogcímek sajátosságai 

Az  egyházi  gazdálkodó  szervezet  készpénzkifizetései  jelen  pénzkezelési  szabályzat  rendelkezései  és 
elvei  alapján,  a  pénzmozgással  egyidejűleg  kerülnek  rögzítésre  a  nyilvántartásokban.  Az  itt  nem 
szabályozott  jogcímen  kifizetett  készpénz  esetében  a  hatályos  jogszabályok  és  az  analóg  jogcímekre 
vonatkozó rendelkezések alapján kell eljárni. 

10.05. Bankszámla-forgalomhoz kapcsolódó bizonylati szabályok 

A bankszámlán bonyolított pénzforgalom a hitelintézet értesítése alapján, az értesítés  megérkezésekor 
kerül rögzítésre a nyilvántartásokban. A bankszámla-forgalomhoz kapcsolódó bizonylatok jellemzően a 
kivonatok, átutalási és kifizetési megbízások, a befizetések bizonylatai, szerződések, egyéb okiratok. 

10.06. A pénzkezelési bizonylatok megőrzésének szabályai 

A  pénzforgalommal  kapcsolatos,  a  könyvviteli  elszámolást  közvetlenül  és  közvetetten  alátámasztó 
számviteli bizonylatokat - ideértve a szigorú számadású bizonylatok rontott példányait is  -  legalább 8 
évig  kell  olvasható  formában,  a  könyvelési  feljegyzések  hivatkozása  alapján  visszakereshető  módon 
megőrizni. Az egyházi gazdálkodó szervezet pénzforgalmi bizonylatait az egyéb bizonylatokkal együtt, 
fenti előírások szerint irattározza. 

11. A pénzforgalommal kapcsolatos nyilvántartási szabályok 

11.01. Szigorú számadású bizonylatok nyilvántartása 

A  készpénz  kezeléséhez  kapcsolódó,  az  egyházi  gazdálkodó  szervezet  által  kibocsátott  szigorú 
számadási  kötelezettség  alá  vont  bizonylatok  bizonylat-típusonkénti  nyilvántartása,  a  sorszámok 
alapján  történő  elszámolás  -  mind  a  már  felhasznált,  mind  a  rontott  vagy  selejtezett  bizonylatok 
tekintetében - a készpénzforgalommal kapcsolatos feladatok ellátásával megbízott személy feladata és 
felelőssége. 

background image

15 

 

egyházi gazdálkodó szervezet 

Pénzkezelési szabályzat 

 

11.02. Pénztári nyilvántartások vezetése 

A  készpénzforgalom,  a  készpénzállomány,  valamint  a  pénztárban  kezelt  egyéb  értékek  naprakész 
nyilvántartása,  a  készpénzmozgások  egyidejű  rögzítése  a  nyilvántartásokban  a  készpénzforgalommal 
kapcsolatos  feladatok  ellátásával  megbízott  személy  feladata  és  felelőssége.  A  nyilvántartások 
naprakészségét  a  pénzkezelés  jelen  szabályzatban  rögzített  rendelkezései,  a  bizonylati  rend,  a 
felelősségi szabályok, a nyilvántartások és ellenőrzések rendszere biztosítja. 

11.03. Pénztári részletező nyilvántartások tartalma 

Az  egyházi  gazdálkodó  szervezet  készpénzforgalmához  kapcsolódó  részletező  nyilvántartások 
kialakítása,  karbantartása,  folyamatos  vezetése  a  készpénzkezeléssel  kapcsolatos  feladatok  ellátásával 
megbízott  személy  feladata  és  felelőssége.  A  részletező  nyilvántartásnak  a  naprakészségen  túl 
alkalmasnak  kell  lennie  az  összesítő  és  főkönyvi  nyilvántartások  alátámasztására  és  egyeztetésére,  az 
ellenőrzés lehetőségét teljes körűen biztosítania kell. 

11.04. Elszámolásra kiadott összegek nyilvántartása 

Az elszámolásra kiadott pénzeszközök nyilvántartása a készpénzforgalommal kapcsolatos feladatokkal 
megbízott  személy  feladata  és  felelőssége.  A  nyilvántartásból  ki  kell  derülnie,  hogy  elszámolásra 
mikor,  kinek,  milyen  beszerzésre,  milyen  elszámolási  határidővel,  milyen  összegben  történt  kifizetés, 
az elszámolás milyen formában történt meg. 

11.05. Pénztárzárlat 

Az  egyházi  gazdálkodó  szervezet  készpénzkezelési  egységei  zárlata  során  az  érintett, 
készpénzforgalommal  kapcsolatos  feladatok  ellátásával  megbízott  személy  a  részletező 
nyilvántartásokat  lezárja,  az  időszaki  készpénzforgalmat  szükség  szerint  összesíti,  a  záró 
készpénzállomány  összegét  és  a  pénztárban  kezelt  egyéb  értékeket  a  nyilvántartásban  rögzíti.  A  záró 
készpénzállomány  valódiságát  a  pénztárzárlatot  végző  személy  e  szabályzat  rendelkezései  szerint 
igazolja,  eltérés  esetén  az  e  szabályzat  szerint  szükséges  intézkedéseket  megteszi.  Az  időszaki 
készpénzforgalmat  a  nyilvántartásokban  az  egyházi  gazdálkodó  szervezet  havonta  legalább  egy 
alkalommal köteles lezárni, és a készpénz állományt egyeztetni.  

11.06. Pénztárjelentés 

A  készpénzforgalom,  a  készpénzállomány,  valamint  a  pénztárban  kezelt  egyéb  értékek  részletező 
nyilvántartásait  elszámolási  időszakonként  összesíteni  kell.  Az  összesítésre  szolgáló  -  szigorú 
számadási kötelezettség alá vont - pénztárjelentés tartalmazza az időszak készpénz-forgalmát tételesen 
és  összesítve,  az  időszak  nyitó-  és  záró  készpénzállományát.  A  pénztárjelentést  az  azt  készítő, 
készpénzforgalommal kapcsolatos feladatok ellátásával megbízott személy köteles aláírni, és annak egy 
példányát a készpénzkezelés helyén megőrizni. 

11.07. Bankszámla-forgalomhoz kapcsolódó nyilvántartások 

Az  egyházi  gazdálkodó  szervezet  bankszámlán  bonyolított  pénzforgalmához  kapcsolódóan  sajátos 
nyilvántartási szabályok nem kerültek megfogalmazásra. 

11.08. Főkönyvi kapcsolat 

A pénzforgalom tételeinek feldolgozása a könyvelésben a pénzforgalmi bizonylatok alapján történik. 

11.09. Nyilvántartások egyeztetése 

A  főkönyvi  könyvelés  adatai  a  pénztári  nyilvántartásokkal,  a  pénzintézeti  értesítésekkel  rendszeresen 
egyeztetésre kerül, e téren eltérés nem engedhető meg: a főkönyvi könyvelés adatainak minden esetben 
az egyházi gazdálkodó szervezet valóságban is megtalálható, igazolt pénzállományát kell bemutatnia. 

background image

16 

 

egyházi gazdálkodó szervezet 

Pénzkezelési szabályzat 

 

11.10. A nyilvántartások megőrzésének szabályai 

A  pénzforgalommal  kapcsolatos,  a  könyvviteli  elszámolást  közvetlenül  és  közvetetten  alátámasztó 
számviteli  nyilvántartásokat  legalább  10  évig  kell  olvasható  formában  megőrizni.  Az  egyházi 
gazdálkodó  szervezet  pénzforgalmi  nyilvántartásait  az  egyéb  számviteli  nyilvántartásokkal, 
kimutatásokkal együtt, fenti előírások szerint kezeli. 

12. További pénzkezelési rendelkezések és számvitelpolitikai döntések 

12.01. A pénzkezelés szabályozása 

Az  egyházi  gazdálkodó  szervezet  jelen  pénzkezelési  szabályzata  a  számviteli  törvény  számviteli 
politikára,  azon  belül  a  pénzkezelési  szabályzatra  vonatkozó  rendelkezéseivel  és  egyéb  előírásaival 
összhangban,  vagy  attól  a  megbízható  és  valós  összkép  biztosítása  érdekében  a  szabályozott  módon 
eltérve,  továbbá    az  egyházi  gazdálkodó  szervezet  gazdálkodása,  így  különösen  pénzkezelése 
körülményeinek figyelembe vételével került összeállításra, megtartása a vagyoni helyzet áttekintését és 
ellenőrzését lehetővé teszi. 

Amennyiben a jogszabályi előírások oly módon változnak, hogy a jelen szabályzat egyes rendelkezései 
a megváltozott szabályozással összeegyeztethetetlenek, úgy értelemszerűen a jogszabály rendelkezéseit 
kell alkalmazni. Ebben az esetben a jogszabályi előírásoknak ellentmondó rendelkezéseket az előírások 
szerint,  azok  hiányában  a  lehető  legrövidebb  időn  belül,  de  legkésőbb  a  szabályzat  következő 
módosításának alkalmával a megváltozott előírásokkal összhangban módosítani kell. 

Amennyiben  valamely  korlátozás  vagy  lehetőség  értékhatára a  jogszabályi  előírásokban  megváltozik, 
úgy  a  módosított  értékhatár  alkalmazható  akkor  is,  ha  annak  változása  a  szabályzaton  nem  került 
átvezetésre, de a korábbi szabályozás az értékhatár szélső értékére irányult. 

12.02. Speciális pénzkezelési eljárások 

12.02.01. Speciális pénzkezelési szabályok 

Az  egyházi  gazdálkodó  szervezet  gazdálkodásának  további  olyan  sajátosságai  nincsenek,  melyek  a 
pénzkezelési rendjének belső szabályozására jelentős hatással bírnának, vagy a jogszabályi előírásokon 
túl további szabályozást igényelnének. 

12.03. A pénzkezelés rendjének megsértése 

A  pénzkezelés  e  szabályzatban  meghatározott  rendjének  megsértése  esetén  az  előírást  megsértő 
személy  a  polgári  jog  szabályai  szerint  -  figyelemmel  a  kapcsolódó  munkajogi  és  egyéb 
rendelkezésekre - visel felelősséget. 

12.04. Itt nem szabályozott kérdések 

Az  e  szabályzatban  nem  szabályozott, az  egyházi  gazdálkodó  szervezet  pénzkezelése  során  felmerülő 
kérdések  esetében  az  e  szabályzatban  említett,  az  adott  kérdéssel  analóg,  annak  megfeleltethető 
előírásokat kell alkalmazni,  ennek hiányában a szabályzat elveiből levezetve, a hatályos  jogszabályok 
előírásai  szerint  kell  eljárni.  A  jelen  pénzkezelési  szabályzatban  nem  szabályozott,  pénzkezeléssel 
kapcsolatos kérdések  esetén a követendő  eljárásról az egyházi  gazdálkodó szervezet  vezetése  jogosult 
állást foglalni. 

13. A pénzkezelési szabályzat változásai 

13.01. A pénzkezelési szabályzat módosítása 

Az  egyházi  gazdálkodó  szervezet  jelen  pénzkezelési  szabályzatának  rendelkezései  érvényesen  csak 
írásban,  a  módosítást  követő  hatállyal  -  célszerűen  a  gazdasági  év  első  napjával  -  módosíthatók. 

background image

17 

 

egyházi gazdálkodó szervezet 

Pénzkezelési szabályzat 

 

Törvénymódosítás  esetén  a  változásokat  annak  hatálybalépésével  kell  alkalmazni,  azokat  szükség 
szerint  a  hatálybalépést  követő  90  napon  belül  kell  a  számviteli  politikán  -  így  e  szabályzaton  - 
átvezetni. 

13.02. A szabályzat változásai, a változások okai és hatásai 

A pénzkezelési szabályzat változásai oly módon követhetők nyomon, hogy változás esetén  - a korábbi 
változat  egyidejű  hatályon  kívül  helyezésével  -  a  szabályzat  új  változata  kerül  alkalmazásra,  melyen 
annak hatályossága is feltüntetésre kerül. 

14. Megismerési záradék 

14.01. Igazolás 

Alulírott aláírásommal igazolom, hogy az egyházi gazdálkodó szervezet jelen pénzkezelési szabályzatát 
megismertem,  az  abba  foglaltakat  tudomásul  vettem  és  magamra  nézve  kötelezőnek  ismerem  el. 
Tudomásul veszem, hogy a jogszabályi előírásoktól, vagy a szabályzat előírásaitól eltérő magatartással 
vagy mulasztással okozott kárért a polgári jog szabályai szerint felelek. 

Dokumentummal kapcsolatos tevékenységek
« 2024. április »
április
HKSzeCsPSzoV
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930