2010. ÉVI III. TÖRVÉNY
A MAGYARORSZÁGI EVANGÉLIKUS EGYHÁZ 2010. ÉVI
KÖLTSÉGVETÉSÉRŐL
I. fejezet
Főösszegek
1. §
(1) A zsinat a Magyarországi Evangélikus Egyház központi költségvetésének 2010. évi
a) bevételi főösszegét 7.998.900.000.- forintban,
b) kiadási főösszegét 7.998.900.000.- forintban,
c) egyenlegét 0 forintban állapítja meg.
(2) Az országos presbitérium 2010. május 31-ig elkészíti a több évre szóló kötelezettségek és
követelések terveit, amelyek addig előre láthatók és lehetővé teszik a 2011-2013. évekre szóló
költségvetések, intézményalapítások és megszüntetések, illetve központi beruházások
tervezését.
2. §
(1) Az 1.§-ban megállapított főösszegek részletes számadatait e törvény 1. számú
melléklete tartalmazza.
(2) A zsinat a költségvetési tételek feletti rendelkezési jogosultságokat (szakmai ellenjegyzési
jog) e törvény 1. számú melléklete szerint hagyja jóvá. A jogosultságokkal kapcsolatos
felelősséget az érintett által tett írásbeli nyilatkozatban kell rögzíteni.
(3) A központi költségvetés terhére 2010. évben a 2. számú melléklet szerinti jogcímeken
lehet személyi kifizetést utalványozni.
(4) A 2011. évi költségvetés elkészítésének (rész) határidőit és felelőseit a törvény a 3. számú
melléklete tartalmazza.
(5) A központi költségvetést érintő, pénzügyi kötelezettségvállalást magában foglaló
szerződéseket az országos iroda gazdasági vezetőjével előzetesen ellenjegyeztetni kell.
3. §
(1) A zsinat felhatalmazza az országos presbitériumot, hogy a központi költségvetés
2010. évi likviditását biztosítsa, adósságait és követeléseit kezelje.
(2) Az előző évekről áthozott kötelezettségek:
a) X7040204 Csillaghegyi Evangélikus Egyházközség harmadik részlet,
b) X7040103 békéscsabai kollégiumvásárlás ötödik részlet,
c) X7040103 bonyhádi tornacsarnok második részlet.
(3) A 2010. évben kiemelt támogatást élvez: X7031154 soron feltüntetett egységes ügyviteli
rendszer teljes körű kiépítése.
II. fejezet
Tartalékok, célelőirányzatok
4. §
(1) A „vis maior” tartalék olyan előre nem látható esetek elhárításának segítésére
szolgál, amely azonnali beavatkozást igényel, s ahol a beavatkozás elmulasztása életveszéllyel
vagy súlyos kárral járna. Az alapból az összegeket kölcsön formájában kell kifizetni.
(2) Az általános tartalék olyan esetekben használható fel, amelyet a költségvetés készítésekor
nem lehetett előre látni, de finanszírozása mégis szükséges vagy célszerű.
(3) Az (1) és (2) bekezdésben meghatározott tartalékkeretek felhasználásáról:
a) 500.000.-Ft-ot meg nem haladó esetben, de összesen legfeljebb a keret 15%-áig az
országos irodaigazgató,
b) 1.000.000.-Ft-ot meg nem haladó esetben de legfeljebb a keret 35%-áig az országos
elnökség,
c) 1.000.000.-Ft felett az országos presbitérium határoz.
(4) A tartalékkereteket akkor szabad megnyitni, ha az adott eset finanszírozására szolgáló
egyházkerületi vagy országos keret elfogyott, vagy felhasználására az illetékes testület már
határozatot hozott.
(5) Az X7031001/6 soron lévő összeget az X7031001/1 és az X7031001/2 sorokon szereplő
bevételek legalább 6%-ából kell képezni, melyet az egyházunk hosszútávú
önfinanszírozásának megalapozására lehet felhasználni.
(6) A tartalékok felhasználásáról folyamatosan be kell számolni a gazdasági bizottság és az
országos presbitérium előtt.
5. §
Célelőirányzat szolgál az alábbiakra:
a) X7020101 diakóniai bizottsági feladatok
b) X7020201egyházzenei bizottsági feladatok
c) X7020202 orgonaprogram
d) X7020311 egyházközségi gyűjtemények működtetésének pályázatai
e) X7020312 gyülekezeti anyakönyvek restaurálása
f) X7020401 missziói bizottsági feladatok
g) X7020405 missziói pályázat
h) X7020501 oktatási bizottsági feladatok
i) X7020601 sajtóbizottsági feladatok
j) X7020701 tényfeltáró bizottsági feladatok
k) X7020801 gyermek- és ifjúsági feladatok
l) X7020802 egyetemi gyülekezetek feladatai
m) X7020803 gyermek- és ifjúsági pályázatok
n) X7021000 reformációi emlékbizottság feladatai
o) X7021101 Sztehlo Gábor ösztöndíj
p) X7031005 pályázati előkészítés, önrész
r) X7035005 számítógép pályázat, szoftverfejlesztés
s) X7040300 nyugdíjalap
t) X7040400 szociális alap
6. §
(1) Az e törvény 1. sz. mellékletében meghatározott tételek túllépését, költséghelyek
közötti átcsoportosítást – a 5. §-ban foglalt kivételektől eltekintve – továbbá a 2. mellékletben
meghatározott csoportok összlétszámától való eltérést legfeljebb csoportonként 10 %-os
mértékig – határozatában – az országos presbitérium engedélyezhet.
(2) Terven felüli bevétel felhasználásáról – eltérő törvényi rendelkezés hiányában –
a) 250.000.- Ft-ot meg nem haladó esetben az országos irodaigazgató,
b) 1.000.000.-Ft-ot meg nem haladó esetben az országos elnökség,
c) 1.000.000.-Ft felett az országos presbitérium határoz.
III. fejezet
Kapcsolatok
Egyházközségek
7. §
(1) A kártalanítási járadékban részesülő egyházközségek a központi költségvetésből –
X7035001/1 sor szerint - az 1992. évi kártalanítási összeg valorizált értékét kapják. A
kártalanítási valorizáció mértéke 2010-ben 2%.
(2) Egyes önhibájukon kívül nehéz gazdasági helyzetben lévő egyházközségeket a központi
költségvetés –X7035001/2 sor szerinti - működési támogatásban részesít. Ennek elosztásáról
az esperes véleményének figyelembe vételével az egyházkerületi elnökség dönt.
(3) Az állami kártalanításból kimaradt egyházközségek részére a központi költségvetés –
X7035004 sor szerint - belső kártalanítási keretet határoz meg, amelynek elosztásáról az
országos iroda nyilvántartása alapján az országos presbitérium dönt.
(4) Az állami rendelkezések szerint – X7035001/5 sor alatt - kistelepülési illetménypótlékban
részesülő egyházközségi lelkészek kiválasztását az esperes véleményének figyelembe
vételével az egyházkerületi elnökség végzi.
(5) 2010. évi javasolt bérfejlesztés mértéke 4,2 % – a bérkerettel való szabad gazdálkodás
lehetősége mellett.
(6) A nyugdíjemelés az állami nyugdíjemeléshez rögzített mértékben történik.
(7) A lelkészek által fizetendő nyugdíjjárulék mértéke 2010-ben a 2009. évi mértékkel azonos
mértékű. A lelkészek által fizetendő nyugdíjjárulék mértéke 2011-től 15%. Az egyházi
lakások használati ellenértéke, amelyet a járulék kiszámításához kell használni, a 2009. évivel
azonos mértékű (4. számú melléklet). 2011-ben a 2010-es mértéknek a 10%-kal növelt
összege.
(8) Az egyházi szolgálatról és az egyházi szolgálatot végzőkről szóló 2005. évi III. törvény
56.§ (1) bekezdés szerint figyelembe veendő összeg 2010-ben a kötelező legkisebb munkabér
(minimálbér) és a garantált bérminimum megállapításáról szóló 295/2009. (XII. 21.) Korm.
rendeletben meghatározott minimálbér.
(9) Az országos járulék mértéke 2010-ben a 2009. évi összeggel azonos mértékű, 2011-ben
10%-kal emelkedik.
(10) Az országos kötelező offertóriumok időpontjait és a felosztásukról döntő egyházi testület,
egyházkormányzati szintet az 5. számú melléklet tartalmazza.
Egyházmegyék
8.§
(1) Az egyházmegyék a központi költségvetésből támogatást kapnak az X7034001 sor
szerint. Ezek felhasználásáról az egyházmegyei presbitérium dönt.
(2) A támogatás tartalmazza az egyházmegyei tisztségviselők javadalmazását is. Az esperesi
tiszteletdíj 2010-ben legalább 50.000.- Ft/hó.
Egyházkerületek
9.§
(1) Az egyházkerületek – X7033101, X7033201, X7033301 sorok szerinti - működési
költségeit a központi költségvetés tartalmazza.
(2) Az egyházközségek felújítási és beruházási terveinek megvalósításának segítésére az
egyházkerületek külön keretben részesülnek a X7033102, X7033202, X7033302 sorok szerint
(3) Az egyházkerület a (2) bekezdés szerinti keret terhére segítheti hitéleti célok
megvalósítását is.
Országos fenntartású intézményekkel kapcsolatos rendelkezések
10. § (1)
A normatív támogatásban részesülő intézményekben teljes munkaidőben
alkalmazottak munkaidejét és pihenőidejét, előmeneteli és illetményrendszerét a
közalkalmazottak jogállásáról szóló 1992. évi XXXIII. törvény szerint kell megállapítani (55-
80. §). Ezt az alkalmazottal kötött munkaszerződésben, valamint az intézményi SzMSz-ben is
rögzíteni kell.
(2) A 2008. évi állami költségvetéshez kapcsolódó egyházi kiegészítő támogatás korrekciós
összegének a fenntartó országos presbitérium által meghatározott részét a diakóniai ill.
oktatási tartalékalapba kell befizetni.
(3) Az államtól kapott normatív támogatással a célmeghatározás keretein belül az
intézmények saját hatáskörön belül szabadon gazdálkodnak.
(4) Az állami költségvetéshez kapcsolódó egyházi kiegészítő támogatás összegének az
országos presbitérium által meghatározott részét a diakóniai ill. oktatási tartalékalapba kell
befizetni.
(5) A zsinat felhatalmazza az országos presbitériumot, hogy az intézmények állami kiegészítő
támogatásának felhasználásáról országos szabályrendeletben rendelkezzen. A kiegészítő
támogatás nem fordítható más célra, mint amire a támogatást az állam adta. A tartalékalapok
felhasználásáról folyamatosan be kell számolni a gazdasági bizottság és az országos
presbitérium előtt.
Nem országos fenntartású intézményekkel kapcsolatos rendelkezések
11.§ (1) Az intézménynek folyósított normatív és kiegészítő támogatással a
célmeghatározás keretein belül az intézmény saját hatáskörén belül szabadon gazdálkodik.
(2) Az intézmény, illetve fenntartója a központi költségvetéstől abban az esetben kérhet
támogatást, amennyiben a kiegészítő támogatásnak 10.§ (2) és (4) bekezdéseiben
meghatározott részét befizeti az adott intézménytípusra meghatározott tartalékalapba. Ebben
az esetben minden tekintetben az országos fenntartású intézményekkel egyenlő elbírálásban
részesülnek, a részükre megállapítható támogatás szabályairól országos szabályrendelet
rendelkezik.
(3) A (2) bekezdésben történő befizetés szándékáról az egyház és az intézmény között kötött
határozatlan idejű megállapodásban kell nyilatkozni.
Elkülönített központi pénzalapok - Szolidaritási Alap
12.§
A nyugdíjakkal kapcsolatos költségvetési sorok végrehajtásakor ügyelni kell a
Szolidaritási Alap 2011-es bevezetésének előkészítésére.
IV. fejezet
Záró rendelkezések
13.§
(1) E törvény – a (2) bekezdésben foglalt kivétellel - az elfogadása napján lép
hatályba.
(2) A 4.§ (1) bekezdés második mondata 2011. január 1-én lép hatályba.
(3) A 2011. évre szóló költségvetés végrehajtásakor a 2011. évi költségvetési törvény
elfogadásáig az egyház háztartásáról szóló 2000. évi I. törvény és e törvény rendelkezése
szerint kell eljárni.