Navigáció
Bejelentkezés


Elfelejtett jelszó?
 

2010. évi III. törvény a Magyarországi Evangélikus Egyház 2010. évi költségvetéséről

költségvetési törvény.pdf — PDF document, 337Kb

Fájl tartalma ( Teljes képernyő )
background image

2010. ÉVI III. TÖRVÉNY 

A MAGYARORSZÁGI EVANGÉLIKUS EGYHÁZ 2010. ÉVI 

KÖLTSÉGVETÉSÉRŐL 

 

I. fejezet 

Főösszegek 

 
1. § 

(1) A zsinat a Magyarországi Evangélikus Egyház központi költségvetésének 2010. évi 

a) bevételi főösszegét 7.998.900.000.- forintban, 
b) kiadási főösszegét 7.998.900.000.- forintban, 
c) egyenlegét 0 forintban állapítja meg. 

(2) Az országos presbitérium 2010. május 31-ig elkészíti a több évre szóló kötelezettségek és 
követelések terveit, amelyek addig előre láthatók és lehetővé teszik a 2011-2013. évekre szóló 
költségvetések,  intézményalapítások  és  megszüntetések,  illetve  központi  beruházások 
tervezését. 
 
2. § 

(1)  Az  1.§-ban  megállapított  főösszegek  részletes  számadatait  e  törvény  1.  számú 

melléklete tartalmazza. 
(2) A zsinat a költségvetési tételek feletti rendelkezési jogosultságokat (szakmai ellenjegyzési 
jog)  e  törvény  1.  számú  melléklete  szerint  hagyja  jóvá.  A  jogosultságokkal  kapcsolatos 
felelősséget az érintett által tett írásbeli nyilatkozatban kell rögzíteni.  
(3)  A  központi  költségvetés  terhére  2010.  évben  a  2.  számú  melléklet  szerinti  jogcímeken 
lehet személyi kifizetést utalványozni. 
(4) A 2011. évi költségvetés elkészítésének (rész) határidőit és felelőseit a törvény a 3. számú 
melléklete tartalmazza. 
(5)  A  központi  költségvetést  érintő,  pénzügyi  kötelezettségvállalást  magában  foglaló 
szerződéseket az országos iroda gazdasági vezetőjével előzetesen ellenjegyeztetni kell. 
 
3. § 

(1) A  zsinat  felhatalmazza  az  országos  presbitériumot,  hogy  a  központi  költségvetés 

2010. évi likviditását biztosítsa, adósságait és követeléseit kezelje. 
(2) Az előző évekről áthozott kötelezettségek: 

a) X7040204 Csillaghegyi Evangélikus Egyházközség harmadik részlet, 
b) X7040103 békéscsabai kollégiumvásárlás ötödik részlet, 
c) X7040103 bonyhádi tornacsarnok második részlet. 

(3) A 2010.  évben kiemelt támogatást  élvez:  X7031154 soron feltüntetett  egységes  ügyviteli 
rendszer teljes körű kiépítése. 
 

II. fejezet 

Tartalékok, célelőirányzatok 

 
4. § 

(1)  A  „vis  maior”  tartalék  olyan  előre  nem  látható  esetek  elhárításának  segítésére 

szolgál, amely azonnali beavatkozást igényel, s ahol a beavatkozás elmulasztása életveszéllyel 
vagy súlyos kárral járna. Az alapból az összegeket kölcsön formájában kell kifizetni. 
(2) Az általános tartalék olyan esetekben használható fel, amelyet a költségvetés készítésekor 
nem lehetett előre látni, de finanszírozása mégis szükséges vagy célszerű.  
(3) Az (1) és (2) bekezdésben meghatározott tartalékkeretek felhasználásáról: 

a)  500.000.-Ft-ot  meg  nem  haladó  esetben,  de  összesen  legfeljebb  a  keret  15%-áig  az 
országos irodaigazgató,  
b)  1.000.000.-Ft-ot  meg  nem  haladó  esetben  de  legfeljebb  a  keret  35%-áig  az  országos 
elnökség,  

background image

c) 1.000.000.-Ft felett az országos presbitérium határoz. 

(4)  A  tartalékkereteket  akkor  szabad  megnyitni,  ha  az  adott  eset  finanszírozására  szolgáló 
egyházkerületi  vagy  országos  keret  elfogyott,  vagy  felhasználására  az  illetékes  testület  már 
határozatot hozott.  
(5) Az X7031001/6 soron  lévő  összeget az X7031001/1  és  az X7031001/2 sorokon szereplő 
bevételek  legalább  6%-ából  kell  képezni,  melyet  az  egyházunk  hosszútávú 
önfinanszírozásának megalapozására lehet felhasználni. 
(6) A  tartalékok  felhasználásáról  folyamatosan  be  kell  számolni  a  gazdasági  bizottság  és  az 
országos presbitérium előtt. 
 
5. § 

Célelőirányzat szolgál az alábbiakra: 

a) X7020101 diakóniai bizottsági feladatok  
b) X7020201egyházzenei bizottsági feladatok 
c) X7020202 orgonaprogram 
d) X7020311 egyházközségi gyűjtemények működtetésének pályázatai  
e) X7020312 gyülekezeti anyakönyvek restaurálása 
f) X7020401 missziói bizottsági feladatok 
g) X7020405 missziói pályázat  
h) X7020501 oktatási bizottsági feladatok 
i) X7020601 sajtóbizottsági feladatok 
j) X7020701 tényfeltáró bizottsági feladatok 
k) X7020801 gyermek- és ifjúsági feladatok 
l) X7020802 egyetemi gyülekezetek feladatai 
m) X7020803 gyermek- és ifjúsági pályázatok 
n) X7021000 reformációi emlékbizottság feladatai 
o) X7021101 Sztehlo Gábor ösztöndíj 
p) X7031005 pályázati előkészítés, önrész 
r) X7035005 számítógép pályázat, szoftverfejlesztés 
s) X7040300 nyugdíjalap 
t) X7040400 szociális alap  

 
6. § 

(1) Az e törvény 1. sz.  mellékletében meghatározott tételek túllépését,  költséghelyek 

közötti átcsoportosítást – a 5. §-ban foglalt kivételektől eltekintve – továbbá a 2. mellékletben 
meghatározott  csoportok  összlétszámától  való  eltérést  legfeljebb  csoportonként  10  %-os 
mértékig – határozatában – az országos presbitérium engedélyezhet. 
(2) Terven felüli bevétel felhasználásáról – eltérő törvényi rendelkezés hiányában –  

a) 250.000.- Ft-ot meg nem haladó esetben az országos irodaigazgató,  
b) 1.000.000.-Ft-ot meg nem haladó esetben az országos elnökség,  
c) 1.000.000.-Ft felett az országos presbitérium határoz. 

 

III. fejezet 

Kapcsolatok 

 

Egyházközségek 

 

7. § 

(1) A kártalanítási járadékban részesülő egyházközségek a központi költségvetésből – 

X7035001/1  sor  szerint  -  az  1992.  évi  kártalanítási  összeg  valorizált  értékét  kapják.  A 
kártalanítási valorizáció mértéke 2010-ben 2%. 
(2) Egyes önhibájukon kívül nehéz gazdasági  helyzetben lévő egyházközségeket  a központi 
költségvetés –X7035001/2 sor szerinti - működési támogatásban részesít. Ennek elosztásáról 

background image

az esperes véleményének figyelembe vételével az egyházkerületi elnökség dönt. 
(3)  Az  állami  kártalanításból  kimaradt  egyházközségek  részére  a  központi  költségvetés  – 
X7035004  sor  szerint  -  belső  kártalanítási  keretet  határoz  meg,  amelynek  elosztásáról  az 
országos iroda nyilvántartása alapján az országos presbitérium dönt. 
(4) Az állami rendelkezések szerint – X7035001/5 sor alatt - kistelepülési illetménypótlékban 
részesülő  egyházközségi  lelkészek  kiválasztását  az  esperes  véleményének  figyelembe 
vételével az egyházkerületi elnökség végzi. 
(5)  2010.  évi  javasolt  bérfejlesztés  mértéke  4,2  %  –  a  bérkerettel  való  szabad  gazdálkodás 
lehetősége mellett. 
(6) A nyugdíjemelés az állami nyugdíjemeléshez rögzített mértékben történik.  
(7) A lelkészek által fizetendő nyugdíjjárulék mértéke 2010-ben a 2009. évi mértékkel azonos 
mértékű.  A  lelkészek  által  fizetendő  nyugdíjjárulék  mértéke  2011-től  15%.  Az  egyházi 
lakások használati ellenértéke, amelyet a járulék kiszámításához kell használni, a 2009. évivel 
azonos  mértékű  (4.  számú  melléklet).  2011-ben  a  2010-es  mértéknek  a  10%-kal  növelt 
összege. 
 (8) Az egyházi  szolgálatról és  az egyházi  szolgálatot  végzőkről szóló  2005. évi  III. törvény 
56.§ (1) bekezdés szerint figyelembe veendő összeg 2010-ben a kötelező legkisebb munkabér 
(minimálbér)  és  a  garantált  bérminimum  megállapításáról  szóló  295/2009.  (XII.  21.)  Korm. 
rendeletben meghatározott minimálbér. 
(9) Az  országos  járulék  mértéke  2010-ben  a  2009.  évi  összeggel  azonos  mértékű,  2011-ben 
10%-kal emelkedik. 
(10) Az országos kötelező offertóriumok időpontjait és a felosztásukról döntő egyházi testület, 
egyházkormányzati szintet az 5. számú melléklet tartalmazza. 
 

Egyházmegyék 

 
8.§ 

(1) Az egyházmegyék a központi költségvetésből támogatást kapnak az X7034001 sor 

szerint. Ezek felhasználásáról az egyházmegyei presbitérium dönt. 
(2) A támogatás tartalmazza az egyházmegyei tisztségviselők javadalmazását is. Az esperesi 
tiszteletdíj 2010-ben legalább 50.000.- Ft/hó. 
 

Egyházkerületek 

 

9.§ 

(1) Az egyházkerületek – X7033101, X7033201, X7033301 sorok szerinti - működési 

költségeit a központi költségvetés tartalmazza. 
(2)  Az  egyházközségek  felújítási  és  beruházási  terveinek  megvalósításának  segítésére  az 
egyházkerületek külön keretben részesülnek a X7033102, X7033202, X7033302 sorok szerint 
(3)  Az  egyházkerület  a  (2)  bekezdés  szerinti  keret  terhére  segítheti  hitéleti  célok 
megvalósítását is. 
 

Országos fenntartású intézményekkel kapcsolatos rendelkezések 

 
10. § (1) 

A  normatív  támogatásban  részesülő  intézményekben  teljes  munkaidőben 

alkalmazottak  munkaidejét  és  pihenőidejét,  előmeneteli  és  illetményrendszerét  a 
közalkalmazottak jogállásáról szóló 1992. évi XXXIII. törvény szerint kell megállapítani (55-
80. §). Ezt az alkalmazottal kötött munkaszerződésben, valamint az intézményi SzMSz-ben is 
rögzíteni kell.  
(2) A  2008.  évi  állami  költségvetéshez  kapcsolódó  egyházi  kiegészítő  támogatás  korrekciós 
összegének  a  fenntartó  országos  presbitérium  által  meghatározott  részét  a  diakóniai  ill. 
oktatási tartalékalapba kell befizetni.  

background image

(3)  Az  államtól  kapott  normatív  támogatással  a  célmeghatározás  keretein  belül  az 
intézmények saját hatáskörön belül szabadon gazdálkodnak. 
(4)  Az  állami  költségvetéshez  kapcsolódó  egyházi  kiegészítő  támogatás  összegének  az 
országos  presbitérium  által  meghatározott  részét  a  diakóniai  ill.  oktatási  tartalékalapba  kell 
befizetni. 
(5) A zsinat felhatalmazza az országos presbitériumot, hogy az intézmények állami kiegészítő 
támogatásának  felhasználásáról  országos  szabályrendeletben  rendelkezzen.  A  kiegészítő 
támogatás nem fordítható más célra, mint amire a támogatást az állam adta. A tartalékalapok 
felhasználásáról  folyamatosan  be  kell  számolni  a  gazdasági  bizottság  és  az  országos 
presbitérium előtt. 
 

 

Nem országos fenntartású intézményekkel kapcsolatos rendelkezések 

 

11.§  (1)  Az  intézménynek  folyósított  normatív  és  kiegészítő  támogatással  a 
célmeghatározás keretein belül az intézmény saját hatáskörén belül szabadon gazdálkodik. 
(2)  Az  intézmény,  illetve  fenntartója  a  központi  költségvetéstől  abban  az  esetben  kérhet 
támogatást,  amennyiben  a  kiegészítő  támogatásnak  10.§  (2)  és  (4)  bekezdéseiben 
meghatározott részét  befizeti  az adott intézménytípusra meghatározott tartalékalapba. Ebben 
az  esetben  minden  tekintetben  az  országos  fenntartású  intézményekkel  egyenlő  elbírálásban 
részesülnek,  a  részükre  megállapítható  támogatás  szabályairól  országos  szabályrendelet 
rendelkezik.  
(3) A (2) bekezdésben történő befizetés szándékáról az egyház és az intézmény között kötött 
határozatlan idejű megállapodásban kell nyilatkozni. 
 

Elkülönített központi pénzalapok - Szolidaritási Alap 

 
12.§ 

A  nyugdíjakkal  kapcsolatos  költségvetési  sorok  végrehajtásakor  ügyelni  kell  a 

Szolidaritási Alap 2011-es bevezetésének előkészítésére. 
 

IV. fejezet 

Záró rendelkezések 

 
13.§ 

(1)  E  törvény  –  a  (2)  bekezdésben  foglalt  kivétellel  -  az  elfogadása  napján  lép 

hatályba.  
(2) A 4.§ (1) bekezdés második mondata 2011. január 1-én lép hatályba. 
(3)  A  2011.  évre  szóló  költségvetés  végrehajtásakor  a  2011.  évi  költségvetési  törvény 
elfogadásáig  az  egyház  háztartásáról  szóló  2000.  évi  I.  törvény  és  e  törvény  rendelkezése 
szerint kell eljárni. 
 

 

Dokumentummal kapcsolatos tevékenységek
« 2024. április »
április
HKSzeCsPSzoV
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930