2012. ÉVI I. TÖRVÉNY
A MAGYARORSZÁGI EVANGÉLIKUS EGYHÁZ
2012. ÉVI KÖLTSÉGVETÉSÉRŐL
I. fejezet
Főösszegek
1. §
(1) A zsinat a Magyarországi Evangélikus Egyház
központi költségvetésének 2012. évi
a) bevételi főösszegét 10.200.000.000.- forintban,
b) kiadási főösszegét 10.200.000.000.- forintban,
c) egyenlegét 0 forintban állapítja meg.
(2) Az országos presbitérium 2012. május 31-ig elkészíti a
több évre szóló kötelezettségek és követelések terveit,
amelyek addig előre láthatók és lehetővé teszik a 2013-
2015. évekre szóló költségvetések, intézményalapítások és
megszüntetések, illetve központi beruházások tervezését.
2. §
(1) Az 1. §-ban megállapított főösszegek részletes
számadatait e törvény 1. számú melléklete tartalmazza.
(2) A zsinat a költségvetési tételek feletti rendelkezési
jogosultságokat (szakmai ellenjegyzési jog) e törvény 1.
számú melléklete szerint hagyja jóvá. A jogosultságokkal
kapcsolatos felelősséget az érintett által tett írásbeli
nyilatkozatban kell rögzíteni.
(3) A központi költségvetés terhére 2012. évben a 2. számú
melléklet szerinti jogcímeken lehet személyi kifizetést
utalványozni.
(4) A 2013. évi költségvetés elkészítésének (rész) határidőit
és felelőseit e törvény 3. számú melléklete tartalmazza.
(5)
A
központi
költségvetést
érintő,
pénzügyi
kötelezettségvállalást magában foglaló szerződéseket az
országos
iroda
gazdasági
vezetőjével
előzetesen
ellenjegyeztetni kell.
3. §
(1)
A
zsinat
felhatalmazza
az
országos
presbitériumot, hogy a központi költségvetés 2012. évi
likviditását biztosítsa, adósságait és követeléseit kezelje.
(2) Az előző évekről áthozott, valamint jelen törvényben
betervezett kötelezettségek:
a) X7021001 Reformációi emlékbizottság feladatai:
2013. évre: 20.457.000,- Ft
2014. évre: 23.177.000,- Ft
2015. évre: 36.677.000,- Ft
2016. évre: 48.827.000,- Ft
2017. évre:87.677.000,- Ft
b) X7021002 Luther rajzfilm:
2013. évre: 6.000.000,- Ft
2014. évre: 8.000.000,- Ft
2015. évre: 8.000.000,- Ft
2016. évre: 3.000.000,- Ft
II. fejezet
Tartalékok, célelőirányzatok
4. §
(1) A „vis maior” tartalék olyan előre nem látható
esetek elhárításának segítésére szolgál, amely azonnali
beavatkozást igényel, s ahol a beavatkozás elmulasztása
életveszéllyel vagy súlyos kárral járna. Az alapból az
összegeket kölcsön formájában kell kifizetni.
(2) Az általános tartalék olyan esetekben használható fel,
amelyet a költségvetés készítésekor nem lehetett előre látni,
de finanszírozása mégis szükséges vagy célszerű. Nevesített
tartalékként jelennek meg azok az elkülönített keretek,
amelyek felhasználása meghatározott feltételek teljesülése
esetén lehetséges.
(3) Az (1) és (2) bekezdésben meghatározott tartalékkeretek
felhasználásáról:
a) 500.000.-Ft-ot meg nem haladó esetben, de összesen
legfeljebb a keret 15%-áig az országos irodaigazgató,
b) 1.000.000.-Ft-ot meg nem haladó esetben, de
legfeljebb a keret 35%-áig az országos elnökség,
c) 1.000.000.-Ft felett az országos presbitérium,
d) 50.000.000,- Ft felett a zsinat határoz.
(4) A tartalékkereteket akkor szabad megnyitni, ha az adott
eset finanszírozására szolgáló egyházkerületi vagy országos
keret elfogyott, vagy felhasználására az illetékes testület
már határozatot hozott.
(5) Az X7031001/4 soron lévő összeget az X7031001/1 és
az X7031001/2 sorokon szereplő bevételek legalább 6 %-
ából kell képezni, melyet az egyházunk hosszútávú
önfinanszírozásának megalapozására lehet felhasználni.
(6) A tartalékok felhasználásáról folyamatosan be kell
számolni a gazdasági bizottság és az országos presbitérium
előtt.
5. §
Célelőirányzat szolgál az alábbiakra:
a) X7020201 egyházzenei bizottsági feladatok
b) X7020202 orgonaprogram
c)
X7020311
egyházközségi
gyűjtemények
működtetésének pályázatai
d) X7020312 gyülekezeti anyakönyvek restaurálása
e) X7020401 missziói bizottsági feladatok
f) X7020405 missziói pályázat
g) X7020601 sajtóbizottsági feladatok
h) X7020701 tényfeltáró bizottsági feladatok
i) X7020801 gyermek- és ifjúsági feladatok
j) X7020802 egyetemi gyülekezetek feladatai
k) X7020803 gyermek- és ifjúsági pályázatok
l) X7021001 reformációi emlékbizottság feladatai
m) X7021101 Sztehlo Gábor ösztöndíj
n) X7031005 pályázati előkészítés, önrész
o) X7035005 számítógép pályázat, szoftverfejlesztés
p) X7040101/1 oktatási intézmények tartalékalap
r) X7040111 oktatási szakmai feladatok
s) X7040201/1 diakóniai intézmények tartalékalap
t) X7040211 diakóniai szakmai feladatok
u) X7040300 nyugdíjalap
v) X7040400 szociális alap.
6. §
(1) Az e törvény 1. sz. mellékletében
meghatározott tételek túllépését, költséghelyek közötti
átcsoportosítást – az 5. §-ban foglalt kivételektől eltekintve
– továbbá a 2. mellékletben meghatározott csoportok
összlétszámától való eltérést legfeljebb csoportonként 10
%-os mértékig – határozatában – az országos presbitérium
engedélyezhet.
(2) Terven felüli bevétel felhasználásáról – eltérő törvényi
rendelkezés hiányában – egyedileg
a) 250.000,- Ft-ot meg nem haladó esetben az országos
irodaigazgató,
b) 1.000.000,- Ft-ot meg nem haladó esetben az
országos elnökség,
c) 1.000.000,- Ft felett az országos presbitérium határoz.
(3) A (2) bekezdésben a-b) pontja esetén az országos
presbitériumot, a c) pont esetén a zsinatot a soron
következő ülésén a tájékoztatni kell.
III. fejezet
Kapcsolatok
Egyházközségek
7. §
(1)
A
kártalanítási
járadékban
részesülő
egyházközségek a központi költségvetésből – X7035001/1
sor szerint - az 1992. évi kártalanítási összeg valorizált
értékét kapják. A kártalanítási valorizáció mértéke 2012-
ben 2 %.
(2) Egyes önhibájukon kívül nehéz gazdasági helyzetben
lévő egyházközségeket a központi költségvetés –
X7035001/2 sor szerinti - működési támogatásban részesít.
Ennek
elosztásáról
az
egyházmegyei
elnökségek
véleményének figyelembe vételével az egyházkerületi
elnökség dönt.
(3) Az állami kártalanításból kimaradt egyházközségek
részére a központi költségvetés – X7035004 sor szerint -
belső kártalanítási keretet határoz meg, amelynek
elosztásáról az országos iroda nyilvántartása alapján az
országos presbitérium dönt.
(4) Az állami rendelkezések szerint – X7035001/5 sor alatt
- kistelepülési illetménypótlékban részesülő egyházközségi
lelkészek kiválasztását az egyházmegyei elnökség
véleményének figyelembe vételével az egyházkerületi
elnökség végzi.
(5) Egyházközségek, egyházi intézmények 2012. évi
javasolt bérfejlesztési mértéke 5,0 % – a bérkerettel való
szabad gazdálkodás lehetőségének biztosítása mellett.
(6) A nyugdíjemelés az állami nyugdíjemeléshez rögzített
mértékben történik.
(7) A lelkészek által fizetendő nyugdíjjárulék mértéke 15%.
Az egyházi lakások használati ellenértéke, amelyet a
járulék kiszámításához kell használni, a 4. számú melléklet
tartalmazza.
(8) Az egyházi szolgálatról és az egyházi szolgálatot vég-
zőkről szóló 2005. évi III. törvény 56. § (1) bekezdés sze-
rint figyelembe veendő összeg 2012. évben a kötelező leg-
kisebb munkabér (minimálbér) és a garantált bérminimum
megállapításáról szóló 295/2009. (XII. 21.) Korm. rende-
letben meghatározott minimálbér.
(9) Az országos járulék mértéke 2012. évben a 2011. évi
összegnél 10 %-kal magasabb, 2012. évet követően minden
évben 10 %-kal emelkedik.
(10) Az országos kötelező offertóriumok időpontjait és a
felosztásukról döntő egyházi testületet, egyházkormányzati
szintet az 5. számú melléklet tartalmazza.
Egyházmegyék
8. §
(1) Az egyházmegyék a központi költségvetésből
támogatást kapnak az X7034001 sor szerint. Ezek
felhasználásáról az egyházmegyei presbitérium dönt.
(2)
A
támogatás
tartalmazza
az
egyházmegyei
tisztségviselők javadalmazását is. Az esperesi tiszteletdíj
2012. évben legalább 55.000.- Ft/hó.
(3) Az egyházközségek felújítási és beruházási tervei
megvalósításának segítésére az egyházmegyék külön
kerettel rendelkeznek az X7035002 sor szerint.
Egyházkerületek
9. §
(1) Az egyházkerületek – X7033101, X7033201,
X7033301 sorok szerinti - működési költségeit a központi
költségvetés tartalmazza.
(2) Az egyházközségek felújítási és beruházási tervei
megvalósításának segítésére az egyházkerületek külön
kerettel rendelkeznek az X7033102, X7033202, X7033302
sorok szerint.
(3) Az egyházkerület a (2) bekezdés szerinti keret terhére
segítheti hitéleti célok megvalósítását is.
(4) Az egyházkerület dönt az egyházmegyei működési
(X7034001) és egyházmegyei felújítási keret (X7035002)
egyházmegyék közötti felosztásáról.
Országos fenntartású intézményekkel kapcsolatos
rendelkezések
10. § (1)
A
normatív
támogatásban
részesülő
intézményekben
teljes
munkaidőben
alkalmazottak
munkaidejét
és
pihenőidejét,
előmeneteli
és
illetményrendszerét a közalkalmazottak jogállásáról szóló
1992. évi XXXIII. törvény szerint kell megállapítani (55-
80. §). Ezt az alkalmazottal kötött munkaszerződésben,
valamint az intézményi szmsz-ben is rögzíteni kell.
(2) Az állami költségvetéshez kapcsolódó egyházi kiegészí-
tő támogatás és a kiegészítő támogatás korrekciós összege a
diakóniai illetve oktatási tartalékalapba kerül, amelynek
felhasználása országos szabályrendelet rendelkezései sze-
rint történik.
(3) Az államtól kapott normatív támogatással a
célmeghatározás keretein belül az intézmények saját
hatáskörön belül szabadon gazdálkodnak.
(4) Az intézmények állami kiegészítő támogatásának és a
kiegészítő
támogatás
korrekciós
összegének
felhasználásáról országos szabályrendelet rendelkezik. A
kiegészítő támogatás és a kiegészítő támogatás korrekciós
összege nem fordítható más célra, mint amire a támogatást
az állam adta. A tartalékalapok felhasználásáról
folyamatosan be kell számolni a gazdasági bizottság és az
országos presbitérium előtt.
Nem országos fenntartású intézményekkel kapcsolatos
rendelkezések
11. § (1) Az intézménynek folyósított normatív és
kiegészítő támogatással a célmeghatározás keretein belül az
intézmény saját hatáskörén belül szabadon gazdálkodik.
(2) Az intézmény, illetve fenntartója az intézménnyel
kapcsolatban központi költségvetésből abban az esetben
kérhet egyházi pályázati, illetve nem egyházi pályázathoz
kapcsolódó támogatást és kölcsönt, amennyiben kiegészítő
támogatás és a kiegészítő támogatás korrekciós összegének
az országos presbitérium által évenként meghatározott
részét a tartalékalapba befizette. Ebben az esetben minden
tekintetben az országos fenntartású intézményekkel egyenlő
elbírálásban részesülnek, a részükre megállapítható
támogatás
szabályairól
országos
szabályrendelet
rendelkezik.
(3) A (2) bekezdésben történő befizetés szándékáról az
egyház és a fenntartó egyházközség között kötött
határozatlan idejű megállapodásban kell nyilatkozni.
Elkülönített központi pénzalapok - Szolidaritási Alap
12. § A nyugdíjakkal kapcsolatos költségvetési sorok
végrehajtásakor ügyelni kell a Szolidaritási Alap 2013. évi
bevezetésének előkészítésére.
IV. fejezet
Záró rendelkezések
13. § (1) E törvény – a (2) bekezdésében foglalt
kivételekkel - az elfogadása napján lép hatályba.
(2) A 2013. évre szóló költségvetés végrehajtásakor a 2013.
évi költségvetési törvény elfogadásáig az egyház
háztartásáról szóló 2000. évi I. törvény és e törvény
rendelkezése szerint kell eljárni.
Budapest, 2012. február 24-25.