Navigáció
Bejelentkezés


Elfelejtett jelszó?
 

2013. évi II. törvény a Magyarországi Evangélikus Egyház 2013. évi költségvetéséről

MEE 2013. evi koltsegvetesi torveny.pdf — PDF document, 337Kb

Fájl tartalma ( Teljes képernyő )
background image

2013. ÉVI II. TÖRVÉNY 

A MAGYARORSZÁGI EVANGÉLIKUS EGYHÁZ 2013. ÉVI 

KÖLTSÉGVETÉSÉRŐL 

 

I. fejezet 

Főösszegek 

 
1.§ A zsinat a Magyarországi Evangélikus Egyház központi költségvetésének 2013. évi 

a) bevételi főösszegét 12.300.000.000.- forintban, 
b) kiadási főösszegét 12.300.000.000.- forintban, 
c) egyenlegét 0 forintban állapítja meg. 

 
2.§  (1)  Az  1.§-ban  megállapított  főösszegek  részletes  számadatait  e  törvény  1.  számú 
melléklete tartalmazza. 
(2) A zsinat a költségvetési tételek feletti rendelkezési jogosultságokat (szakmai ellenjegyzési 
jog)  e  törvény  1.  számú  melléklete  szerint  hagyja  jóvá.  A  jogosultságokkal  kapcsolatos 
felelősséget az érintett által tett írásbeli nyilatkozatban kell rögzíteni.  
(3) A központi költségvetés terhére 2013. évben a munkaviszony illetve szolgálati jogviszony 
keretében a 2. számú melléklet szerinti státuszokra lehet személyi kifizetést utalványozni. 
(4) A 2013. évi  költségvetés elkészítésének (rész) határidőit  és felelőseit  e törvény  3. számú 
melléklete tartalmazza. 
(5)  A  központi  költségvetést  érintő,  pénzügyi  kötelezettségvállalást  magában  foglaló 
szerződéseket az országos iroda gazdasági vezetőjével előzetesen ellenjegyeztetni kell. 
 
3.§ (1) A zsinat felhatalmazza az országos presbitériumot, hogy a központi költségvetés 2013. 
évi likviditását biztosítsa, adósságait és követeléseit kezelje. 
(2)  Az  országos  presbitérium  2013.  szeptember  30-ig  elkészíti  a  több  évre  szóló 
kötelezettségek  és  követelések  terveit,  a  2014-2016.  évekre  szóló  költségvetések, 
intézményalapítások  és  megszüntetések,  illetve  központi  beruházások  tervezhetősége 
érdekében. 
 
 
 

II. fejezet 

Tartalékok, célelőirányzatok 

 
4.§ (1) A „vis maior” tartalék olyan előre nem látható esetek elhárításának segítésére szolgál, 
amely  azonnali  beavatkozást  igényel,  s  ahol  a  beavatkozás  elmulasztása  életveszéllyel  vagy 
súlyos kárral járna. Az alapból az összegeket visszatérítendő támogatásként kell kifizetni. 
(2) Az általános tartalék olyan esetekben használható fel, amelyet a költségvetés készítésekor 
nem  lehetett  előre  látni,  de  finanszírozása  mégis  szükséges  vagy  célszerű.  Nevesített 
tartalékként jelennek meg azok az elkülönített keretek, amelyek felhasználása meghatározott 
feltételek teljesülése esetén lehetséges. 
(3) Az (1) és (2) bekezdésben meghatározott tartalékkeretek felhasználásáról: 

a) esetenként 500.000.-Ft-ot meg nem haladó igények ügyében, de összesen legfeljebb az 
éves keret 15%-áig az országos irodaigazgató,  
b)  esetenként  1.000.000.-Ft-ot  meg  nem  haladó  igények  ügyében,  de  legfeljebb  az  éves 
keret 35%-áig az országos felügyelő vagy az elnök püspök,  
c) esetenként 1.000.000.-Ft feletti igények ügyében az országos presbitérium, 
d) esetenként 200.000.000,- Ft feletti igények ügyében a zsinat határoz. 
 

background image

(4)  A  tartalékkereteket  akkor  szabad  megnyitni,  ha  az  adott  eset  finanszírozására  szolgáló 
egyházkerületi  vagy  országos  keret  elfogyott,  vagy  felhasználására  az  illetékes  testület  már 
határozatot hozott.  
(5) Az X7031001/4  soron  lévő  összeget az X7031001/1 és  az X7031001/2 sorokon szereplő 
bevételek  legalább  6%-ából  kell  képezni,  melyet  az  egyházunk  hosszútávú 
önfinanszírozásának megalapozására lehet felhasználni. 
(6) A  tartalékok  felhasználásáról  folyamatosan  be  kell  számolni  a  gazdasági  bizottság  és  az 
országos presbitérium előtt. 
 
5.§ Célelőirányzat szolgál az alábbiakra: 
a)  X7021001 reformációi emlékbizottság feladatai 
b)  X7021101 Sztehlo Gábor ösztöndíj 
c)  X7031005 pályázati előkészítés, önrész, előfinanszírozás 
d)  X7040101/1 oktatási intézmények tartalék alap 
e)  X7040201/1 diakóniai intézmények tartalék alap 
f)  X7040300 nyugdíjalap 
g)  X7040400 szociális alap  
 
6.§  (1) Az  e  törvény  1.  sz.  mellékletében  meghatározott  tételek  túllépéséről,  költséghelyek 
közötti  átcsoportosításáról  –  a  5.§-ban  foglalt  kivételektől  eltekintve  –  továbbá  a  2. 
mellékletben meghatározott csoportok összlétszámától való eltérést legfeljebb csoportonként 
10  %-os  mértékig  az  országos  presbitérium  dönthet.  Az  5.§-ban  meghatározott 
célelőirányzatokból átcsoportosítani nem lehet. 
(2) Az  e  törvény  2.  sz.  mellékletében  meghatározott  csoportok  összlétszámától  való  eltérést 
legfeljebb csoportonként 10 %-os mértékig az országos presbitérium engedélyezhet. 
(3) Terven felüli bevétel felhasználásáról – eltérő törvényi rendelkezés hiányában – egyedileg 

a) 250.000,- Ft-ot meg nem haladó esetben az országos irodaigazgató,  
b) 1.000.000,- Ft-ot meg nem haladó esetben az országos felügyelő vagy az elnök püspök,  
c) 1.000.000,- Ft felett az országos presbitérium határoz. 

 

III. fejezet 

Kapcsolatok 

 

Egyházközségek 

 

7.§  (1)  A  kártalanítási  járadékban  részesülő  egyházközségek  a  központi  költségvetésből  – 
X7035001/1  sor  szerint  -  az  1992.  évi  kártalanítási  összeg  valorizált  értékét  kapják.  A 
kártalanítási valorizáció mértéke 2013-ban 2%. 
(2) Egyes önhibájukon kívül nehéz gazdasági  helyzetben lévő egyházközségeket  a központi 
költségvetés –X7035001/2 sor szerinti - működési támogatásban részesít. Ennek elosztásáról 
az egyházmegyei elnökségek véleményének figyelembe vételével az egyházkerületi elnökség 
dönt. 
(3)  Az  állami  kártalanításból  kimaradt  egyházközségek  részére  a  központi  költségvetés  – 
X7035004  sor  szerint  -  belső  kártalanítási  keretet  határoz  meg,  amelynek  elosztásáról  az 
országos iroda nyilvántartása alapján az országos presbitérium dönt. 
(4) Az állami rendelkezések szerint – X7035001/5 sor alatt - kistelepülési illetménypótlékban 
részesülő  egyházközségi  lelkészek  kiválasztását  az  egyházmegyei  elnökség  véleményének 
figyelembe vételével az egyházkerületi elnökség végzi. 
(5) Egyházközségek, egyházi intézmények 2013. évi javasolt bérfejlesztés mértéke 0,0%. 
(6) A nyugdíjemelés az állami nyugdíjemeléshez rögzített mértékben történik.  
(7)  A  lelkészek  által  fizetendő  nyugdíjjárulék  mértéke  15%.  Az  egyházi  lakások  használati 

background image

ellenértéke, amelyet a járulék kiszámításához kell használni, a 4. számú melléklet tartalmazza. 
 (8) Az egyházi  szolgálatról és  az egyházi  szolgálatot  végzőkről szóló  2005. évi  III. törvény 
56.§ (1) bekezdés szerint figyelembe veendő összeg 2013-ban a kötelező legkisebb munkabér 
(minimálbér)  és  a  garantált  bérminimum  megállapításáról  szóló  390/2012.  (XII.20.)  Korm. 
rendeletben meghatározott minimálbér. 
(9) Az  országos  járulék  mértéke  2013-ban  a  Magyarországi  Evangélikus  Egyház  2012.  évi 
költségvetéséről szóló 2012. évi I. törvény 7. § (9) pontjában rögzítettek alapján emelkedik. 
(10)  Az  országos  kötelező  offertóriumok  időpontjait  és  a  felosztásukról  döntő  egyházi 
testületet, egyházkormányzati szintet az 5. számú melléklet tartalmazza. 
 

Egyházmegyék 

 
8.§  (1) Az  egyházmegyék  a  központi  költségvetésből  támogatást  kapnak  az  X7034001  sor 
szerint. Ezek felhasználásáról az egyházmegyei presbitérium dönt. 
(2) A támogatás tartalmazza az egyházmegyei tisztségviselők javadalmazását is. Az esperesi 
tiszteletdíj 2013-ban legalább 55.000.- Ft/hó. 
(3)  Az  egyházközségek  felújítási  és  beruházási  tervei  megvalósításának  segítésére  az 
egyházmegyék külön kerettel rendelkeznek az X7035002 sor szerint. 
 

Egyházkerületek 

 

9.§  (1)  Az  egyházkerületek  –  X7033101,  X7033201,  X7033301  sorok  szerinti  -  működési 
költségeit a központi költségvetés tartalmazza. 
(2)  Az  egyházközségek  felújítási  és  beruházási  tervei  megvalósításának  segítésére  az 
egyházkerületek  külön  kerettel  rendelkeznek  az  X7033102,  X7033202,  X7033302  sorok 
szerint. 
(3)  Az  egyházkerület  a  (2)  bekezdés  szerinti  keret  terhére  segítheti  hitéleti  célok 
megvalósítását is. 
(4) Az egyházkerület dönt az egyházmegyei működési (X7034001) és egyházmegyei felújítási 
keret (X7035002) egyházmegyék közötti felosztásáról. 
 

Országos fenntartású intézményekkel kapcsolatos rendelkezések 

 
10.§  (1)  A  normatív  támogatásban  részesülő  intézményekben  teljes  munkaidőben 
alkalmazottak  munkaidejét  és  pihenőidejét,  előmeneteli  és  illetményrendszerét  a 
közalkalmazottak jogállásáról szóló 1992. évi XXXIII. törvény szerint kell megállapítani (55-
80. §). Ezt az alkalmazottal kötött munkaszerződésben, valamint az intézményi SzMSz-ben is 
rögzíteni kell.  
(2)  Az  állami  költségvetéshez  kapcsolódó  egyházi  kiegészítő  támogatás  és  a  kiegészítő 
támogatás  korrekciós  összege  a  diakóniai  illetve  oktatási  tartalékalapba  kerül,  amelynek 
felhasználása országos szabályrendelet rendelkezései szerint történik. 
(3)  Az  államtól  kapott  normatív  támogatással  a  célmeghatározás  keretein  belül  az 
intézmények saját hatáskörön belül szabadon gazdálkodnak. 
(4)  Az  intézmények  állami  kiegészítő  támogatásának  és  a  kiegészítő  támogatás  korrekciós 
összegének felhasználásáról országos szabályrendelet rendelkezik.  A kiegészítő támogatás és 
a kiegészítő támogatás korrekciós összege nem fordítható más célra, mint amire a támogatást 
az  állam  adta. A  tartalékalapok  felhasználásáról  folyamatosan  be  kell  számolni  a  gazdasági 
bizottság és az országos presbitérium előtt. 
 
 

 

background image

Nem országos fenntartású intézményekkel kapcsolatos rendelkezések 

 

11.§ (1) Az intézménynek folyósított normatív és kiegészítő támogatással a célmeghatározás 
keretein belül az intézmény saját hatáskörén belül szabadon gazdálkodik. 
(2) Az intézmény, illetve fenntartója az intézménnyel kapcsolatban központi költségvetésből 
abban  az  esetben  kérhet  egyházi  pályázati,  illetve  nem  egyházi  pályázathoz  kapcsolódó 
támogatást  és  kölcsönt,  amennyiben  kiegészítő  támogatás  és  a  kiegészítő  támogatás 
korrekciós  összegének  az  országos  presbitérium  által  évenként  meghatározott  részét  a 
tartalékalapba  befizette.  Ebben  az  esetben  minden  tekintetben  az  országos  fenntartású 
intézményekkel  egyenlő  elbírálásban  részesülnek,  a  részükre  megállapítható  támogatás 
szabályairól országos szabályrendelet rendelkezik. 
(3) A (2) bekezdésben történő befizetés szándékáról az egyház és  a  fenntartó  egyházközség 
között kötött határozatlan idejű megállapodásban kell nyilatkozni. 
 

Elkülönített központi pénzalapok - Szolidaritási Alap 

 
12.§  A  nyugdíjakkal  kapcsolatos  költségvetési  sorok  végrehajtásakor  ügyelni  kell  a 
Szolidaritási Alap 2014-es bevezetésének előkészítésére. 
 
 

IV. fejezet 

Záró rendelkezések 

 
13.§  (1)  E  törvény  –  a  (2)  bekezdésében  foglalt  kivételekkel  -  az  elfogadása  napján  lép 
hatályba.  
(2)  A  2014.  évre  szóló  költségvetés  végrehajtásakor  a  2014.  évi  költségvetési  törvény 
elfogadásáig  az  egyház  háztartásáról  szóló  2000.  évi  I.  törvény  és  e  törvény  rendelkezése 
szerint kell eljárni. 

Dokumentummal kapcsolatos tevékenységek
« 2024. április »
április
HKSzeCsPSzoV
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930