Navigáció
Bejelentkezés


Elfelejtett jelszó?
 

2021. évi III. törvény a Magyarországi Evangélikus Egyház 2022. évi költségvetéséről

A2_1_MEE 2022. evi koltsegvetesi torveny.pdf — PDF document, 425Kb

Fájl tartalma ( Teljes képernyő )
background image

2021. ÉVI III. TÖRVÉNY 

A MAGYARORSZÁGI EVANGÉLIKUS 

EGYHÁZ 2022. ÉVI KÖLTSÉGVETÉSÉRŐL 

 

I. fejezet 

Főösszegek és kötelezettségek 

  
1. §  A  zsinat  a  Magyarországi  Evangélikus  Egyház 
(a  továbbiakban:  országos  egyház)  költségvetésének 
2022. évi 

a) bevételi főösszegét 35.026.900.000,- forintban, 
b) kiadási főösszegét 34.689.700.000,- forintban 

állapítja meg. 
 
2. §  (1)  Az  1.  §-ban  megállapított  főösszegek 
részletes 

számadatait 

törvény 

1. 

számú 

mellékletének költségvetési sorai, valamint a szöveges 
magyarázatot  a  2.  számú  melléklet  tartalmazza.  Az 
előző évi maradványok végleges összegeit a 2021. évi 
költségvetés  végrehajtásáról  szóló  törvény  határozza 
meg. 
(2)  A  költségvetés  végrehajtásáért  az  országos 
elnökség felelős és a költségvetési sorok felett – a (3) 
bekezdésben 

meghatározottak 

kivételével 

– 

rendelkezik.  E  jogosultságot  az  országos  iroda 
igazgatójára  ruházhatja  át.  Az  országos  iroda 
igazgatója a szakmai ellenjegyzésre hatalmazhatja fel 
az  országos  iroda  osztályvezetőit  és  a  Zelenka  Pál 
Evangélikus  Szolidaritási  Alap  vezetőjét,  akik 
igazolják  a  kötelezettségvállalás  szükségességét  és 
megtörténtét.  
(3) a) Az A/K/IV.1.1.1. Zsinat költségvetési sor terhére 

a zsinat egyik elnöke, 
b)  az  A/K/IV.1.1.5  Országos  számvevőszék 
költségvetési 

sor 

terhére 

az 

országos 

számvevőszék elnöke, 
c)  az  A/K/IV.1.1.6.  Bíróság  költségvetési  sor 
terhére az egyházi bíróság elnöke, 
d)  az  A/K/III.  Egyházkerületi  feladatok  ellátása 
költségvetési  sor  terhére  az  egyházkerületi 
elnökség egyik tagja 

jogosult rendelkezni. 
(4)  Az  országos  egyház  költségvetése  terhére  2022. 
évben  a  munkaviszony,  illetve  szolgálati  jogviszony 
keretében  a  3.  számú  melléklet  szerinti  státuszokra 
lehet személyi kifizetést utalványozni.  
(5)  A  2023.  évi  költségvetés  elkészítésének 
ütemezését  és  felelőseit,  a  végső  határidőkkel  e 
törvény 4. számú melléklete tartalmazza.  
(6) 

költségvetés 

időszaki 

teljesüléséről 

folyamatosan  be  kell  számolni  a  gazdasági  bizottság 
és az országos presbitérium előtt. 
(7)  A  számvevőszéki  bírság  egy  vizsgálat  során 
kiróható  összege  a  2022.  évben  legfeljebb  300.000,- 
Ft. 
 
3.  §  (1)  A  korábbi  években  -  2022.  évre  és  az  azt 
követő évekre  - vállalt kötelezettségeket e törvény  5. 
számú melléklete tartalmazza. 

(2)  Az  országos  elnökség  -  szükség  esetén  -  2022. 
május 31-ig elkészíti a több évre szóló kötelezettségek 
és  követelések  terveit,  a  2023-2025.  évekre  szóló 
költségvetések, 

intézményalapítások 

és 

megszüntetések,  illetve  az  országos  egyház  általi 
beruházások tervezhetősége érdekében. 
 

II. fejezet 

Kiemelt költségvetési sorok, döntési jogosultságok 

 

Tartalékok 

 

4. §  (1)  Az  A/K/IV.3.4.  Vis  major  tartalék 
költségvetési  sor  olyan  előre  nem  látható  esetek 
elhárításának  segítésére  szolgál,  amelyek  azonnali 
beavatkozást  igényelnek,  és  ahol  a  beavatkozás 
elmulasztása életveszéllyel vagy súlyos kárral járna. A 
tartalékból 

az 

összegeket 

visszatérítendő 

támogatásként kell kifizetni. 
(2) Az A/K/IV.3.5. általános tartalék költségvetési sor 
olyan  esetekben  használható  fel,  amelyeket  a 
költségvetés  készítésekor  nem  lehetett  előre  látni,  de 
finanszírozásuk  mégis  szükséges  vagy  célszerű.  Az 
általános  tartalékon  belül  nevesített  tartalékként 
jelennek meg azok az elkülönített költségvetési sorok, 
amelyek  felhasználása  meghatározott  feltételek 
teljesülése esetén lehetséges. 
(3)  Az  (1)  és  (2)  bekezdésben  meghatározott 
tartalékkeretek felhasználásáról: 

a)  esetenként  10.000.000,-  Ft  feletti  igények 
ügyében az országos presbitérium, 
b)  esetenként  200.000.000,-  Ft  feletti  igények 
ügyében a zsinat határoz. 

(4) A tartalékkereteket akkor szabad megnyitni, ha az 
adott  eset  finanszírozására  szolgáló  egyházkerületi 
vagy  országos  költségvetési  sor  felhasználásra  került 
vagy annak terhére kötelezettségvállalás történt. 
 

Elkülönített alapok 

 
5. §  (1)  Az  egyház  korábbi  döntései  alapján 
elkülönített alapok: 

a) C/I. Zelenka Pál Evangélikus Szolidaritási Alap, 
b) C/II Befektetési alap, 
c) C/III. Oktatási intézményi tartalékalap, 
d) C/IV Diakóniai intézményi tartalékalap, 

(2) Az  C/II.  Befektetési Alap  soron  lévő  összeget  az 
A/B/I.1.  járadék  és  annak  kiegészítése  költségvetési 
sor,  valamint  az  A/B/I.2.  1  %-os  részesedés 
költségvetési  sorokon  szereplő  bevételek  legalább  6 
%-ából  kell  képezni,  melyet  az  egyház  hosszútávú 
önfinanszírozásának 

megalapozására 

lehet 

felhasználni. 
(3)  Az  elkülönített  alapok  működésének  részletes 
szabályairól országos szabályrendelet rendelkezik.  
(4)  Az  elkülönített  alapok  vagyonkezelésbe  adott 
portfólióiban lévő eszközök közül a befektetési jegy, a 
vállalati  kötvény  és  a  részvény  eszközök  együttesen 
legfeljebb  45%-os  mértékben  szerepelhetnek.  Az 

background image

elkülönített  alapok  pénzügyi  befektetésének  részletes 
szabályairól országos szabályrendelet rendelkezik. 
 

Költségvetési éven belüli döntések 

 
6. §  (1)

 

A  költségvetési  sorok  túllépéséről, 

legfeljebb  20  %-os  mértékű  egymás  közötti 
átcsoportosításáról  –  a  (2)  bekezdésben  foglaltak 
kivételével  -  az  országos  presbitérium  dönt.  Az 
elkülönített alapokból más, alapon kívüli költségvetési 
sorra átcsoportosítani nem lehet. 
(2)  E  törvény  6.  sz.  mellékletében  írt  költségvetési 
sorokon  belül  az  alsorok  közötti  legfeljebb  50  %-os 
mértékű,  de  5.000.000,-  Ft-ot  meg  nem  haladó 
összegű  átcsoportosításokról  az  országos  elnökség 
dönt. 
(3)  Az  e  törvény  3.  számú  mellékletében 
meghatározott csoportok összlétszámától való eltérést 
csoportonként  legfeljebb  10  %-os  mértékig  az 
országos presbitérium engedélyezi.  
(4)  Céltámogatás  esetén  -  annak  időtartamára  és 
mértékéig - további álláshely létesíthető. 
(5)  Céltámogatás  kivételével,  a  terven  felüli  bevételt 
A/B/II.3.4.4.1. egyéb bevételként kell kezelni. 
(6)  E  törvény  7.  sz.  melléklete  szerinti  programok 
elmaradása  esetén  a  költségvetési  sorok  100  %-os 
mértékű  átcsoportosításáról  az  országos  presbitérium 
dönt. 
(7)  E  §-ban  nem  szabályozott  -  más  testület 
hatáskörébe  nem  tartozó  -  kérdésekben  az  országos 
elnökség jogosult dönteni. 
 

Következő évre áthúzódó maradványok 

 

7. §  (1)  Az  e  törvény  1.  számú  mellékletében 
meghatározott  költségvetési  sorok  kötelezettséggel 
nem  terhelt  részének  a  költségvetési  évet  követő 
időszakban  történő  felhasználásáról  az  országos 
egyház  2022.  évi  beszámolójában  kell  rendelkezni. 
Ugyancsak a 2022. évi beszámolóban kell rendelkezni 
a  2022-ben  kötelezettséggel  terhelt  költségvetési 
sorok  azon  részéről,  amelyek  esetében  e  törvény  1. 
számú  mellékletében  meghatározott  tételek  nem 
nyújtanak fedezetet. 
(2) Külön döntés nélkül tovább kell vinni a 2022. évet 
követő  időszakra  -  a  céltámogatásként megkapott,  de 
tárgyévben 

fel 

nem 

használt 

támogatások, 

adományok,  befizetések  mellett  –  az  elkülönítetten 
kezelt  alapok  és  az  alábbi  költségvetési  sorok 
maradványát: 

a)  A/K/I.2.4.  Gazdasági  önállóságot  segítő 
visszatérítendő támogatások 
b) A/K/III. Egyházkerületi feladatok ellátása, 
c)  A/K/IV.2.5.5.  Reformációi  emlékbizottság 
feladatai, 
d) A/K/IV.2.5.3. Sztehlo Gábor ösztöndíj, 
e) A/K/IV.2.5.4. Andorka Eszter program, 
f)  A/K/IV.2.11.1.  Pályázati  előkészítés,  önrész 

támogatás, 

g)  A/K/IV.2.11.2.  Pályázati  előfinanszírozás 

támogatás, 

h) A/K/IV.3.2.1. Szociális támogatások. 

 

III. fejezet 

Kapcsolatok 

 

Egyházközségek 

 

8. §  (1)  A  kártalanítási  járadékban  részesülő 
egyházközségek  az  országos  egyház  költségvetéséből 
– az A/K/I.1.1. költségvetési sor szerint – az 1992. évi 
kártalanítási  összeg  valorizált  értékét  kapják.  A 
kártalanítási valorizáció mértéke 2022-ben 3,3 %. 
(2)  Egyes  önhibájukon  kívül  nehéz  gazdasági 
helyzetben lévő egyházközségeket az országos egyház 
költségvetése – az A/K/I.1.2. költségvetési sor szerinti 
– 

működési 

támogatásban 

részesíti. 

Ennek 

elosztásáról 

az 

egyházmegyei 

elnökségek 

véleményének figyelembe vételével az egyházkerületi 
elnökségek döntenek. 
(3) 

Az 

állami 

kártalanításból 

kimaradt 

egyházközségek  részére  az  országos  egyház 
költségvetése – az A/K/I.2.2. költségvetési sor szerinti 
– belső egyházi kártalanítási költségvetési sort határoz 
meg,  amelynek  elosztásáról  az  országos  iroda 
nyilvántartása alapján az országos elnökség dönt. 
(4)  Az  állami  rendelkezések  szerinti  –  a  B/K/IV.1. 
költségvetési  sorban  meghatározott  –  belföldi 
jövedelem 

pótlék 

felosztásáról 

országos 

szabályrendelet rendelkezik.  
(5)  Egyházközségek,  –  a  12.  §-ban  foglaltak 
kivételével  –  az  egyházi  intézmények  és  szervezeti 
egységek,  valamint  az  országos  iroda  és  a  püspöki 
hivatalok  számára  a  2022.  évi  bérfejlesztés  javasolt 
átlagos mértéke 5 %. 
(6)  Az  egyházi  lakások  közüzemi  szolgáltatásainak 
ellenértékét  az  egyházi  személyek  járulékalapjának 
meghatározásakor  kell  figyelembe  venni,  országos 
szabályrendeletben meghatározottak szerint. 
(7) Az  egyházi  szolgálatról  és  az  egyházi  szolgálatot 
végzőkről szóló 2005. évi III. törvény  63. §-a szerint 
figyelembe veendő összeget országos szabályrendelet 
tartalmazza.  
(8) Az országos kötelező offertóriumok időpontjait és 

felosztásukról 

döntő 

egyházi 

testületet, 

egyházkormányzati  szintet  az  8.  számú  melléklet 
tartalmazza. 

 

Egyházmegyék 

 
9. §  (1)  Az  egyházmegyék  az  országos  egyház 
költségvetéséből  támogatást  kapnak  az  A/K/II.1. 
költségvetési  sor  szerint.  Ezek  felhasználásáról  az 
egyházmegyei presbitérium dönt. 
(2)  A  támogatás  tartalmazza  az  egyházmegyei 
tisztségviselők  javadalmazását  is.  Az  esperesi 
tiszteletdíj 2022-ben legalább 79.600,- Ft/hó. 
(3) Az egyházközségek felújítási és beruházási tervei 

background image

megvalósításának  segítésére  az  egyházmegyék  –  az 
A/K/II.2.  költségvetési  sorban  meghatározott,  az 
egyházkerületek  között  egyforma  összegben,  és  az 
egyházmegyék  között  egyenlően  felosztott  -  külön 
költségvetési sorral rendelkeznek. 
 

Egyházkerületek 

 

10. §  (1)  Az  egyházkerületek  –  az  A/K/III.1.1., 
A/K/III.2.1.  és  A/K/III.3.1.  költségvetési  sorok 
szerinti  –  működési  költségeit  az  országos  egyház 
költségvetése tartalmazza. 
(2) Az egyházközségek felújítási és beruházási tervei 
megvalósításának segítésére az egyházkerületek külön 
költségvetési  sorral  rendelkeznek  az  A/K/III.1.2., 
A/K/III.2.2. és A/K/III.3.2. költségvetési sorok szerint. 
(3)  Az  egyházkerület  a  (2)  bekezdés  szerinti 
költségvetési  sor  terhére  segítheti  hitéleti  célok 
megvalósítását is. 
 

Intézmények 

 
11. §  (1) 

Az 

intézmény 

feladatellátással 

kapcsolatosan  folyósított  állami  támogatással  a 
fenntartói  célmeghatározás  keretein  belül  önállóan 
gazdálkodik. 
(2) Az állami költségvetéshez kapcsolódó köznevelési 
intézmények támogatása 2020. évi korrekciós összege 
az oktatási intézményi tartalékalapba kerül.  
 
(3)  Az  állami  költségvetéshez  kapcsolódó  diakóniai 
intézmények 

2022. 

évi 

egyházi 

kiegészítő 

támogatásának  10  %-a,  valamint  a  támogatás  2020. 
évi korrekciós összegének 50 %-a - a tartalékalaphoz 
nem 

csatlakozott 

egyházközségi 

fenntartású 

intézmények  kivételével  -,  a  diakóniai  intézményi 
tartalékalapba kerül.  
(4)  Az  egyházközségi  fenntartású  diakóniai  intéz-
mény,  illetve  fenntartója  az  intézménnyel  kapcsolat-
ban  az  országos  egyház  költségvetéséből  abban  az 
esetben kérhet egyházi pályázati, illetve nem egyházi 
pályázathoz  kapcsolódó  visszatérítendő  vagy  vissza 
nem térítendő támogatást, amennyiben a diakóniai in-
tézményi tartalékalaphoz való csatlakozás szándékáról 
az  országos  egyház  és  a  fenntartó  egyházközség  kö-
zött kötött határozatlan idejű megállapodásban nyilat-
kozik, valamint a kiegészítő támogatás és a kiegészítő 
támogatás  korrekciós  összegének  az  országos  presbi-
térium által évenként meghatározott részét a tartalék-
alapba  befizette.  Ebben  az  esetben  az  országos  fenn-
tartású intézményekkel egyenlő elbírálásban részesül.  
(5)  A  (2)-(3)  bekezdésben  írt  tartalékalapok 
felhasználásának  céljait  és  az  azokhoz  rendelt 
összegeket  –  az  ágazati  szakmai  stratégiákkal 
összhangban – az 1. számú melléklet rögzíti.  
 
12. §  Az  állami  támogatásban  részesülő  intézmény-
ben  közfeladat  ellátására  alkalmazottak  munkaidejét 
és  pihenőidejét,  előmeneteli  és  illetményrendszerét  a 

326/2013.  (VIII.  30.)  Korm.  rendelet,  illetve  a  1992. 
évi XXXIII. törvény (55-80. §) szerint kell megállapí-
tani.  Ezt  az  alkalmazottal  kötött  munkaszerződésben, 
valamint  az  intézményi  szervezeti  és  működési  sza-
bályzatban is rögzíteni kell.  

 

Zelenka Pál Evangélikus Szolidaritási Alap 

 

13. §  A  Zelenka  Pál  Evangélikus  Szolidaritási 
Alapról  szóló  2013.  évi  III.  törvény  8.  §  (5) 
bekezdésben írt minimális nyugdíj összege 2022-ben, 
amennyiben a szolgálati idő 
a) 15-20 év: 150.000,- Ft, 
b) 20 év és egy nap -30 év: 167.000,- Ft,  
c) 30 év és egy nap: 184.000,- Ft. 
 
 

IV. fejezet 

Záró rendelkezések 

 
14. §  E törvény 2022. január 1. napján lép hatályba.  
 
 
Budapest, 2021. november 26. 

Dokumentummal kapcsolatos tevékenységek
« 2024. április »
április
HKSzeCsPSzoV
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930