2021. ÉVI III. TÖRVÉNY
A MAGYARORSZÁGI EVANGÉLIKUS
EGYHÁZ 2022. ÉVI KÖLTSÉGVETÉSÉRŐL
I. fejezet
Főösszegek és kötelezettségek
1. § A zsinat a Magyarországi Evangélikus Egyház
(a továbbiakban: országos egyház) költségvetésének
2022. évi
a) bevételi főösszegét 35.026.900.000,- forintban,
b) kiadási főösszegét 34.689.700.000,- forintban
állapítja meg.
2. § (1) Az 1. §-ban megállapított főösszegek
részletes
számadatait
e
törvény
1.
számú
mellékletének költségvetési sorai, valamint a szöveges
magyarázatot a 2. számú melléklet tartalmazza. Az
előző évi maradványok végleges összegeit a 2021. évi
költségvetés végrehajtásáról szóló törvény határozza
meg.
(2) A költségvetés végrehajtásáért az országos
elnökség felelős és a költségvetési sorok felett – a (3)
bekezdésben
meghatározottak
kivételével
–
rendelkezik. E jogosultságot az országos iroda
igazgatójára ruházhatja át. Az országos iroda
igazgatója a szakmai ellenjegyzésre hatalmazhatja fel
az országos iroda osztályvezetőit és a Zelenka Pál
Evangélikus Szolidaritási Alap vezetőjét, akik
igazolják a kötelezettségvállalás szükségességét és
megtörténtét.
(3) a) Az A/K/IV.1.1.1. Zsinat költségvetési sor terhére
a zsinat egyik elnöke,
b) az A/K/IV.1.1.5 Országos számvevőszék
költségvetési
sor
terhére
az
országos
számvevőszék elnöke,
c) az A/K/IV.1.1.6. Bíróság költségvetési sor
terhére az egyházi bíróság elnöke,
d) az A/K/III. Egyházkerületi feladatok ellátása
költségvetési sor terhére az egyházkerületi
elnökség egyik tagja
jogosult rendelkezni.
(4) Az országos egyház költségvetése terhére 2022.
évben a munkaviszony, illetve szolgálati jogviszony
keretében a 3. számú melléklet szerinti státuszokra
lehet személyi kifizetést utalványozni.
(5) A 2023. évi költségvetés elkészítésének
ütemezését és felelőseit, a végső határidőkkel e
törvény 4. számú melléklete tartalmazza.
(6)
A
költségvetés
időszaki
teljesüléséről
folyamatosan be kell számolni a gazdasági bizottság
és az országos presbitérium előtt.
(7) A számvevőszéki bírság egy vizsgálat során
kiróható összege a 2022. évben legfeljebb 300.000,-
Ft.
3. § (1) A korábbi években - 2022. évre és az azt
követő évekre - vállalt kötelezettségeket e törvény 5.
számú melléklete tartalmazza.
(2) Az országos elnökség - szükség esetén - 2022.
május 31-ig elkészíti a több évre szóló kötelezettségek
és követelések terveit, a 2023-2025. évekre szóló
költségvetések,
intézményalapítások
és
megszüntetések, illetve az országos egyház általi
beruházások tervezhetősége érdekében.
II. fejezet
Kiemelt költségvetési sorok, döntési jogosultságok
Tartalékok
4. § (1) Az A/K/IV.3.4. Vis major tartalék
költségvetési sor olyan előre nem látható esetek
elhárításának segítésére szolgál, amelyek azonnali
beavatkozást igényelnek, és ahol a beavatkozás
elmulasztása életveszéllyel vagy súlyos kárral járna. A
tartalékból
az
összegeket
visszatérítendő
támogatásként kell kifizetni.
(2) Az A/K/IV.3.5. általános tartalék költségvetési sor
olyan esetekben használható fel, amelyeket a
költségvetés készítésekor nem lehetett előre látni, de
finanszírozásuk mégis szükséges vagy célszerű. Az
általános tartalékon belül nevesített tartalékként
jelennek meg azok az elkülönített költségvetési sorok,
amelyek felhasználása meghatározott feltételek
teljesülése esetén lehetséges.
(3) Az (1) és (2) bekezdésben meghatározott
tartalékkeretek felhasználásáról:
a) esetenként 10.000.000,- Ft feletti igények
ügyében az országos presbitérium,
b) esetenként 200.000.000,- Ft feletti igények
ügyében a zsinat határoz.
(4) A tartalékkereteket akkor szabad megnyitni, ha az
adott eset finanszírozására szolgáló egyházkerületi
vagy országos költségvetési sor felhasználásra került
vagy annak terhére kötelezettségvállalás történt.
Elkülönített alapok
5. § (1) Az egyház korábbi döntései alapján
elkülönített alapok:
a) C/I. Zelenka Pál Evangélikus Szolidaritási Alap,
b) C/II Befektetési alap,
c) C/III. Oktatási intézményi tartalékalap,
d) C/IV Diakóniai intézményi tartalékalap,
(2) Az C/II. Befektetési Alap soron lévő összeget az
A/B/I.1. járadék és annak kiegészítése költségvetési
sor, valamint az A/B/I.2. 1 %-os részesedés
költségvetési sorokon szereplő bevételek legalább 6
%-ából kell képezni, melyet az egyház hosszútávú
önfinanszírozásának
megalapozására
lehet
felhasználni.
(3) Az elkülönített alapok működésének részletes
szabályairól országos szabályrendelet rendelkezik.
(4) Az elkülönített alapok vagyonkezelésbe adott
portfólióiban lévő eszközök közül a befektetési jegy, a
vállalati kötvény és a részvény eszközök együttesen
legfeljebb 45%-os mértékben szerepelhetnek. Az
elkülönített alapok pénzügyi befektetésének részletes
szabályairól országos szabályrendelet rendelkezik.
Költségvetési éven belüli döntések
6. § (1)
A költségvetési sorok túllépéséről,
legfeljebb 20 %-os mértékű egymás közötti
átcsoportosításáról – a (2) bekezdésben foglaltak
kivételével - az országos presbitérium dönt. Az
elkülönített alapokból más, alapon kívüli költségvetési
sorra átcsoportosítani nem lehet.
(2) E törvény 6. sz. mellékletében írt költségvetési
sorokon belül az alsorok közötti legfeljebb 50 %-os
mértékű, de 5.000.000,- Ft-ot meg nem haladó
összegű átcsoportosításokról az országos elnökség
dönt.
(3) Az e törvény 3. számú mellékletében
meghatározott csoportok összlétszámától való eltérést
csoportonként legfeljebb 10 %-os mértékig az
országos presbitérium engedélyezi.
(4) Céltámogatás esetén - annak időtartamára és
mértékéig - további álláshely létesíthető.
(5) Céltámogatás kivételével, a terven felüli bevételt
A/B/II.3.4.4.1. egyéb bevételként kell kezelni.
(6) E törvény 7. sz. melléklete szerinti programok
elmaradása esetén a költségvetési sorok 100 %-os
mértékű átcsoportosításáról az országos presbitérium
dönt.
(7) E §-ban nem szabályozott - más testület
hatáskörébe nem tartozó - kérdésekben az országos
elnökség jogosult dönteni.
Következő évre áthúzódó maradványok
7. § (1) Az e törvény 1. számú mellékletében
meghatározott költségvetési sorok kötelezettséggel
nem terhelt részének a költségvetési évet követő
időszakban történő felhasználásáról az országos
egyház 2022. évi beszámolójában kell rendelkezni.
Ugyancsak a 2022. évi beszámolóban kell rendelkezni
a 2022-ben kötelezettséggel terhelt költségvetési
sorok azon részéről, amelyek esetében e törvény 1.
számú mellékletében meghatározott tételek nem
nyújtanak fedezetet.
(2) Külön döntés nélkül tovább kell vinni a 2022. évet
követő időszakra - a céltámogatásként megkapott, de
tárgyévben
fel
nem
használt
támogatások,
adományok, befizetések mellett – az elkülönítetten
kezelt alapok és az alábbi költségvetési sorok
maradványát:
a) A/K/I.2.4. Gazdasági önállóságot segítő
visszatérítendő támogatások
b) A/K/III. Egyházkerületi feladatok ellátása,
c) A/K/IV.2.5.5. Reformációi emlékbizottság
feladatai,
d) A/K/IV.2.5.3. Sztehlo Gábor ösztöndíj,
e) A/K/IV.2.5.4. Andorka Eszter program,
f) A/K/IV.2.11.1. Pályázati előkészítés, önrész
támogatás,
g) A/K/IV.2.11.2. Pályázati előfinanszírozás
támogatás,
h) A/K/IV.3.2.1. Szociális támogatások.
III. fejezet
Kapcsolatok
Egyházközségek
8. § (1) A kártalanítási járadékban részesülő
egyházközségek az országos egyház költségvetéséből
– az A/K/I.1.1. költségvetési sor szerint – az 1992. évi
kártalanítási összeg valorizált értékét kapják. A
kártalanítási valorizáció mértéke 2022-ben 3,3 %.
(2) Egyes önhibájukon kívül nehéz gazdasági
helyzetben lévő egyházközségeket az országos egyház
költségvetése – az A/K/I.1.2. költségvetési sor szerinti
–
működési
támogatásban
részesíti.
Ennek
elosztásáról
az
egyházmegyei
elnökségek
véleményének figyelembe vételével az egyházkerületi
elnökségek döntenek.
(3)
Az
állami
kártalanításból
kimaradt
egyházközségek részére az országos egyház
költségvetése – az A/K/I.2.2. költségvetési sor szerinti
– belső egyházi kártalanítási költségvetési sort határoz
meg, amelynek elosztásáról az országos iroda
nyilvántartása alapján az országos elnökség dönt.
(4) Az állami rendelkezések szerinti – a B/K/IV.1.
költségvetési sorban meghatározott – belföldi
jövedelem
pótlék
felosztásáról
országos
szabályrendelet rendelkezik.
(5) Egyházközségek, – a 12. §-ban foglaltak
kivételével – az egyházi intézmények és szervezeti
egységek, valamint az országos iroda és a püspöki
hivatalok számára a 2022. évi bérfejlesztés javasolt
átlagos mértéke 5 %.
(6) Az egyházi lakások közüzemi szolgáltatásainak
ellenértékét az egyházi személyek járulékalapjának
meghatározásakor kell figyelembe venni, országos
szabályrendeletben meghatározottak szerint.
(7) Az egyházi szolgálatról és az egyházi szolgálatot
végzőkről szóló 2005. évi III. törvény 63. §-a szerint
figyelembe veendő összeget országos szabályrendelet
tartalmazza.
(8) Az országos kötelező offertóriumok időpontjait és
a
felosztásukról
döntő
egyházi
testületet,
egyházkormányzati szintet az 8. számú melléklet
tartalmazza.
Egyházmegyék
9. § (1) Az egyházmegyék az országos egyház
költségvetéséből támogatást kapnak az A/K/II.1.
költségvetési sor szerint. Ezek felhasználásáról az
egyházmegyei presbitérium dönt.
(2) A támogatás tartalmazza az egyházmegyei
tisztségviselők javadalmazását is. Az esperesi
tiszteletdíj 2022-ben legalább 79.600,- Ft/hó.
(3) Az egyházközségek felújítási és beruházási tervei
megvalósításának segítésére az egyházmegyék – az
A/K/II.2. költségvetési sorban meghatározott, az
egyházkerületek között egyforma összegben, és az
egyházmegyék között egyenlően felosztott - külön
költségvetési sorral rendelkeznek.
Egyházkerületek
10. § (1) Az egyházkerületek – az A/K/III.1.1.,
A/K/III.2.1. és A/K/III.3.1. költségvetési sorok
szerinti – működési költségeit az országos egyház
költségvetése tartalmazza.
(2) Az egyházközségek felújítási és beruházási tervei
megvalósításának segítésére az egyházkerületek külön
költségvetési sorral rendelkeznek az A/K/III.1.2.,
A/K/III.2.2. és A/K/III.3.2. költségvetési sorok szerint.
(3) Az egyházkerület a (2) bekezdés szerinti
költségvetési sor terhére segítheti hitéleti célok
megvalósítását is.
Intézmények
11. § (1)
Az
intézmény
a
feladatellátással
kapcsolatosan folyósított állami támogatással a
fenntartói célmeghatározás keretein belül önállóan
gazdálkodik.
(2) Az állami költségvetéshez kapcsolódó köznevelési
intézmények támogatása 2020. évi korrekciós összege
az oktatási intézményi tartalékalapba kerül.
(3) Az állami költségvetéshez kapcsolódó diakóniai
intézmények
2022.
évi
egyházi
kiegészítő
támogatásának 10 %-a, valamint a támogatás 2020.
évi korrekciós összegének 50 %-a - a tartalékalaphoz
nem
csatlakozott
egyházközségi
fenntartású
intézmények kivételével -, a diakóniai intézményi
tartalékalapba kerül.
(4) Az egyházközségi fenntartású diakóniai intéz-
mény, illetve fenntartója az intézménnyel kapcsolat-
ban az országos egyház költségvetéséből abban az
esetben kérhet egyházi pályázati, illetve nem egyházi
pályázathoz kapcsolódó visszatérítendő vagy vissza
nem térítendő támogatást, amennyiben a diakóniai in-
tézményi tartalékalaphoz való csatlakozás szándékáról
az országos egyház és a fenntartó egyházközség kö-
zött kötött határozatlan idejű megállapodásban nyilat-
kozik, valamint a kiegészítő támogatás és a kiegészítő
támogatás korrekciós összegének az országos presbi-
térium által évenként meghatározott részét a tartalék-
alapba befizette. Ebben az esetben az országos fenn-
tartású intézményekkel egyenlő elbírálásban részesül.
(5) A (2)-(3) bekezdésben írt tartalékalapok
felhasználásának céljait és az azokhoz rendelt
összegeket – az ágazati szakmai stratégiákkal
összhangban – az 1. számú melléklet rögzíti.
12. § Az állami támogatásban részesülő intézmény-
ben közfeladat ellátására alkalmazottak munkaidejét
és pihenőidejét, előmeneteli és illetményrendszerét a
326/2013. (VIII. 30.) Korm. rendelet, illetve a 1992.
évi XXXIII. törvény (55-80. §) szerint kell megállapí-
tani. Ezt az alkalmazottal kötött munkaszerződésben,
valamint az intézményi szervezeti és működési sza-
bályzatban is rögzíteni kell.
Zelenka Pál Evangélikus Szolidaritási Alap
13. § A Zelenka Pál Evangélikus Szolidaritási
Alapról szóló 2013. évi III. törvény 8. § (5)
bekezdésben írt minimális nyugdíj összege 2022-ben,
amennyiben a szolgálati idő
a) 15-20 év: 150.000,- Ft,
b) 20 év és egy nap -30 év: 167.000,- Ft,
c) 30 év és egy nap: 184.000,- Ft.
IV. fejezet
Záró rendelkezések
14. § E törvény 2022. január 1. napján lép hatályba.
Budapest, 2021. november 26.