Navigáció
Bejelentkezés


Elfelejtett jelszó?
 

1. Számviteli politika

1. Szamviteli politika.pdf — PDF document, 294Kb

Fájl tartalma ( Teljes képernyő )
background image

 

Adószám: 

……………… 

Bejegyző szerv: 

EMMI                                  

Regisztrációs szám:  00003/2012                           

 

 

………………………egyházi gazdálkodó szervezet  megnevezése 

…………………..cím 

 

 

 

MINTA SZABÁLYZAT 

 

 

 

 

 

Számviteli politika  

A számvitel rendjének általános szabályzata 

 

 

 

 

Hatályos:  …………………..-től 

 

 

 

Kelt: …………., 2017……….. 

 

 

 

Az egyházi gazdálkodó 

szervezet képviselője 

P.h. 

background image

-1- 

egyházi gazdálkodó szervezet 

Számviteli rend 

 

Tartalomjegyzék: 
1. 

A számvitel rendje 

  

1.01. 

Számviteli célkitűzés 

  

1.02. 

Számviteli politika 

  

1.02.01. 

A számviteli politika kialakításának szempontjai 

  

1.02.02. 

A számviteli politika szerkezete 

  

1.02.03. 

A számviteli politika hatálya 

  

1.02.04. 

A számviteli politika alkalmazása 

  

1.02.05. 

A számviteli politika módosítása és karbantartása 

  

1.02.06. 

Számlarend 

  

1.03. 

Számviteli rend felelősei 

  

1.03.01. 

Számviteli rendért felelősök 

  

1.03.02. 

Eszközök és források értékelésének személyi felelősei 

  

1.03.03. 

Leltárkészítés és leltározás személyi felelősei 

  

1.03.04. 

Pénzkezelés személyi felelősei 

  

1.03.05. 

A beszámoló aláírója 

  

1.03.06. 

Könyvvizsgálat 

  

1.03.07. 

Számviteli rend további felelősei 

  

1.04. 

A számviteli rend további sajátosságai 

2. 

Beszámolók 

  

2.01. 

Beszámolók alapja 

  

2.01.01. 

Alkalmazott számviteli előírások 

  

2.02. 

Számviteli beszámoló 

  

2.02.01. 

A beszámoló nyelve 

  

2.02.02. 

A beszámoló pénzneme 

  

2.02.03. 

A beszámoló mértékegysége 

  

2.02.04. 

Gazdasági év általában 

  

2.02.05. 

A beszámoló választott formája 

  

2.02.06. 

Mérleg választott típusa 

  

2.02.07. 

Tételek továbbtagolása 

  

2.02.08. 

Új tételek felvétele 

  

2.02.09. 

Tételek összevonása 

  

2.02.10. 

Tételek elhagyása 

  

2.02.11. 

Mérlegkészítés választott időpontja 

  

2.02.12. 

Jelentős összeg a bemutatás szempontjából 

  

2.02.13. 

'Kivételes nagyságú vagy előfordulású' értelmezése 

  

2.02.14. 

A beszámoló nyilvánossága 

  

2.03. 

Vezetői információs rendszer 

  

2.03.01. 

Belső ellenőrzési rendszer 

  

2.04. 

Hibák hatásának bemutatása 

  

2.04.01. 

Jelentős összegű hiba 

3. 

Könyvvezetés 

  

3.01. 

Könyvvezetés módja 

  

3.02. 

Könyvvezetés pénzneme 

  

3.03. 

Könyvvezetés eszköze 

  

3.04. 

Költségelszámolás választott módja 

  

3.05. 

Bizonylati rend 

  

3.05.01. 

Számviteli bizonylatok kezelése 

  

3.05.02. 

Elektronikusan formában előállított bizonylatok kezelése 

  

3.05.03. 

Idegen nyelvű bizonylatok 

  

3.05.04. 

Bizonylatok hitelessége 

  

3.05.05. 

Kontírozás 

  

3.05.06. 

Könyvelési dátum 

background image

-2- 

egyházi gazdálkodó szervezet 

Számviteli rend 

 

  

3.05.07. 

Bizonylatok feldolgozásának határideje 

  

3.06. 

Főkönyvi és analitikus nyilvántartások 

  

3.06.01. 

Főkönyvi könyvelés 

  

3.06.02. 

Részletező nyilvántartások 

  

3.06.03. 

Analitikus és főkönyvi adatok egyeztetése 

  

3.06.04. 

Kiemelt számviteli teendők ütemezése 

  

3.06.05. 

Könyvviteli zárlat 

  

3.07. 

Speciális elszámolások 

  

3.07.01. 

Speciális elszámolás - támogatások 

  

3.07.02. 

Speciális elszámolás - tevékenységi sajátosságok 

  

3.08. 

A könyvvezetés további sajátosságai 

4. 

Irat- és adatmegőrzés 

  

4.01. 

Iratmegőrzés szabályai 

  

4.02. 

Adattárolás szabályai 

  

4.03. 

Elektronikusan tárolt bizonylatok kezelése 

5. 

További általános rendelkezések és számvitelpolitikai döntések 

  

5.01. 

A számviteli rend szabályozása 

  

5.02. 

Speciális számvitelpolitikai döntések 

  

5.02.01. 

Egyházi jogi személyek: döntés az időbeli elhatárolások alkalmazásáról 

  

5.03. 

A számviteli rendjének megsértése 

  

5.04. 

Itt nem szabályozott kérdések 

6. 

A számviteli politika általános részének változásai 

  

6.01. 

A számviteli politika általános részének módosítása 

  

6.02. 

A számviteli politika általános előírásainak változásai, a változások okai és hatásai 

7. 

Megismerési záradék 

  

7.01. 

Igazolás 

background image

-3- 

egyházi gazdálkodó szervezet 

Számviteli rend 

 

 

1. A számvitel rendje 

1.01. Számviteli célkitűzés 

Az  egyházi  gazdálkodó  szervezet  számviteli  célkitűzése,  hogy  a  számviteli  rendszer  a  hatályos 
szabályozásnak,  a  vezetés  és  a  tulajdonosok  információ-igényeinek  -  a  költség-haszon  elv  szem  előtt 
tartásával  -  megfeleljen,  a  kimutatások  az  egyházi  gazdálkodó  szervezet  vagyoni,  pénzügyi  és 
jövedelmezőségi helyzetéről megbízható és valós képet adjanak. 

1.02. Számviteli politika 

1.02.01. A számviteli politika kialakításának szempontjai 

A számviteli politika célja az előírások egységes végrehajtásának, az egységes számviteli gyakorlatnak 
az  elősegítése  azon  szabályok,  előírások,  módszerek,  felelősségek,  az  ezeket  alátámasztó  döntési 
lehetőségek megfogalmazása által, amelyek ahhoz szükségesek, hogy az egyházi gazdálkodó szervezet 
a számviteli jogszabályokban előírt követelményeknek megfeleljen. A számviteli politika kialakítása a 
fenti számviteli célkitűzések, valamint a mindenkor hatályos jogszabályi előírásoknak való megfelelés 
követelménye  alapján  történt  úgy,  hogy  a  számviteli  rendszer  egyben  a  vezetést  megfelelő 
információkkal láthassa el, és biztosítsa a megbízható és valós összkép bemutatását. 

1.02.02. A számviteli politika szerkezete 

Az egyházi gazdálkodó szervezet számviteli politikájának elemei az alábbiak: 

- számviteli rend (általános rész) 

- eszközök és források értékelési szabályzata 

- eszközök és források leltárkészítési és leltározási szabályzata 

- pénzkezelési szabályzat. 

Önköltségszámítási  szabályzat  készítésére  jogszabályi  mentesítés  alapján  az  egyházi  gazdálkodó 
szervezet nem kötelezett, így az a számviteli politikának nem képezi részét. 

 

1.02.03. A számviteli politika hatálya 

A jelen elfogadott számviteli politikában meghatározott szabályokat  az egyházi gazdálkodó szervezet 
számvitelében annak hatályossága szerint kell alkalmazni minden érintettnek. 

1.02.04. A számviteli politika alkalmazása 

Az  egyházi  gazdálkodó  szervezet  számviteli  politikájában  meghatározott  szabályoktól  eltérni  csak 
akkor  lehet,  ha  az  eltérést  jogszabályi  rendelkezés  vagy  a  számviteli  politika  más  rendelkezése 
indokolja.  A  számviteli  politikában  nem  szabályozott  kérdésekben  a  jogszabályi  rendelkezésekkel 
összhangban, a számviteli politika szellemével összhangban kell eljárni. 

1.02.05. A számviteli politika módosítása és karbantartása 

A  számviteli  politikában  rögzített  szabályok  akkor  kerülnek  módosításra,  ha  az  egyházi  gazdálkodó 
szervezet  valamely  számvitelpolitikai  döntését  megváltoztatja.  A  döntést  nem  igénylő  jogszabályi 
változásokat a számviteli politikán nem szükséges átvezetni, de azokat a mindenkor hatályos előírások 
szerint kell alkalmazni. 

1.02.06. Számlarend 

A  számlarend  tartalmazza  a  főkönyvi  számlák  számjelét,  megnevezését,  tartalmát  (ha  az  a  számla 
megnevezéséből  egyértelműen  nem  következik),  továbbá  a  főkönyvi  számla  értéke  növekedésének, 

background image

-4- 

egyházi gazdálkodó szervezet 

Számviteli rend 

 

csökkenésének  jogcímeit,  valamint  a  számlát  érintő  jellemző  gazdasági  eseményeket,  azok  más 
számlákkal  való  kapcsolatát,  a  főkönyvi  számla  és  az  analitikus  nyilvántartás  kapcsolatát,  továbbá  a 
számlarendben foglaltakat alátámasztó bizonylati rendet. 

1.03. Számviteli rend felelősei 

1.03.01. Számviteli rendért felelősök 

A  számviteli  rendjének  biztosítása,  a  számvitelpolitikai  döntések  meghozatala  elsődlegesen  a  vezetés 
felelőssége. 

1.03.02. Eszközök és források értékelésének személyi felelősei 

A könyvvezetés és a beszámoló összeállítása során szükséges értékelési feladatok a vezetés hatásköre 
és felelőssége, azokat - a vonatkozó jogszabályi előírások, valamint az eszközök és források értékelési 
szabályzatának előírásai szerint - a vezetés irányításával a számviteli rendért felelős látja el. 

1.03.03. Leltárkészítés és leltározás személyi felelősei 

A leltárkészítés és leltározás a vezetés hatásköre és felelőssége, az - a vonatkozó jogszabályi előírások, 
valamint  az  eszközök  és  források  leltárkészítési  és  leltározási  szabályzatának  előírásai  szerint  -  a 
vezetés irányításával az egyes eszközökkel és forrásokkal elszámolni köteles személyek feladata. 

1.03.04. Pénzkezelés személyi felelősei 

A  pénzkezelés  a  vezetés  hatásköre  és  felelőssége,  az  ezzel  kapcsolatos  feladatokat  -  a  vonatkozó 
jogszabályi előírások szerint - a pénzkezelési szabályzatban megjelölt személyek látják el. 

1.03.05. A beszámoló aláírója 

Az egyházi gazdálkodó szervezet beszámolóját  a hely és a kelet feltüntetésével az egyházi gazdálkodó 
szervezet képviseletére jogosult személy köteles aláírni. 

1.03.06. Könyvvizsgálat 

Az  egyházi  gazdálkodó  szervezet  beszámolójának  szabályszerűségének,  megbízhatóságának  és 
valódiságának felülvizsgálatára és tanúsítására könyvvizsgáló választása akkor kötelező, ha bevétele a 
tárgyévet megelőző két naptári év átlagában a 300 millió forintot meghaladta, illetve ha ezt állami, vagy 
egyházi  jogszabály  előírja.  Saját  elhatározásából  az  egyházi  gazdálkodó  szervezet  könyvvizsgálót 
választhat, és beszámolóját ellenőriztethti könyvvizsgálóval. 

 

1.03.07. Számviteli rend további felelősei 

Az  egyházi  gazdálkodó  szervezet  számviteli  rendjéhez  kapcsolódó  további  közreműködőket, 
feladatukat és a kapcsolódó felelősségeket a mindenkori szervezeti felépítés (hatáskörök, munkakörök, 
rendelkezések, ...) határozza meg. 

1.04. A számviteli rend további sajátosságai 

A  számviteli  rend  sajátosságainak  szabályait  a  Magyarországi  Evangélikus  Egyház  (a  továbbiakban: 
MEE)  Zsinata  által  elfogadott  az  egyház  háztartásáról  szóló  2016.  évi  VI.  törvény,  valamint  a  MEE 
Országos  Presbitériuma  által  elfogadott  vonatkozó  országos  szabályrendelet  előírásai  szerint  kell 
végrehajtani. 

background image

-5- 

egyházi gazdálkodó szervezet 

Számviteli rend 

 

2. Beszámolók 

2.01. Beszámolók alapja 

2.01.01. Alkalmazott számviteli előírások 

Az  egyházi  gazdálkodó  szervezet  a    beszámolója  összeállítása  során  a  magyar  számviteli  törvény 
előírásait, valamint a rá vonatkozó további állami és egyházi jogszabályokat alkalmazza. A gazdasági 
évről  készített  beszámoló  alapja  a  hatályos  előírásokkal  és  jelen  számviteli  politikával  összhangban 
vezetett egyszeres, vagy kettős könyvvitel. 

2.02. Számviteli beszámoló 

2.02.01. A beszámoló nyelve 

A magyar számviteli szabályok szerint a beszámolót magyar nyelven kell elkészíteni. 

2.02.02. A beszámoló pénzneme 

Az egyházi gazdálkodó szervezet beszámolójának pénzneme HUF. 

2.02.03. A beszámoló mértékegysége 

A költségvetésben, és a zárszámadásban az adatok - amennyiben jogszabály ettől eltérő mértékegységet 
nem ír elő - forintban kerülnek feltüntetésre, az egyszerűsített beszámolóban, illetve az egyszerűsített 
éves  beszámolóban  az  adatok  ezer  forintban  kerülnek  feltüntetésre.    Az  előírt  összefüggéseket  és 
egyezőségeket a részösszegek ennek megfelelő kerekítése biztosítja. 

2.02.04. Gazdasági év általában 

A  gazdasági  év  -  a  szervezeti-  vagy  egyéb  változások  kivételével    -  megegyezik  a  naptári  évvel, 
időtartama általában 12 hónap, fordulónapja december hó 31. napja. 

2.02.05. A beszámoló választott formája 

Az egyházi gazdálkodó szervezet beszámolójának választott formáját a - nagyságrendre, a hitéleti, vagy 
vállalkozási tevékenységére vonatkozó - hatályos állami és egyházi  előírások határozzák meg. 

2.02.06. Mérleg választott típusa 

A  beszámoló  formáját  a  MEE  2016.  évi  VI.  törvény  és  a  vonatkozó  országos  szabályrendelet 
tartalmazza.  

2.02.07. Tételek továbbtagolása 

A költségvetés és a zárszámadás tételei továbbtagolhatók, ha a közölni kívánt információk a meglévő 
tételekbe  nem  illesztetőek  be,  illetve,  csak  akkor  kerülnek  továbbtagolásra,  ha  a  tagolás  által  a 
felhasználó lényeges többletinformációhoz juthat. A tagolást az egyes beszámolók tartalma határozza 
meg. 

2.02.08. Új tételek felvétele 

Az egyházi gazdálkodó szervezet a költségvetésében és a zárszámadásában akkor vehet fel új tételeket, 
ha  annak  tartalmát  az  előírt  séma  szerinti  tételek  egyikének  elnevezése,  tartalma  sem  fedi  le.  Az 
egyszerűsített  mérleg  és  eredménylevezetés,  illetve  a  mérleg  és  eredménykimutatás  tartalmán 
változtatni nem szabad.  

   

 

background image

-6- 

egyházi gazdálkodó szervezet 

Számviteli rend 

 

2.02.09. Tételek összevonása 

A  költségvetésben  és  a  zárszámadásban,  valamint  az  egyszerűsített  mérleg  és  eredménylevezetésben, 
vagy a mérleg és eredménykimutatásban a tételek nem vonhatóak össze. 

2.02.10. Tételek elhagyása 

A  költségvetésben  és  a  zárszámadásban,  valamint  az  egyszerűsített  mérleg  és  eredménylevezetésben, 
vagy  a  mérlegben  és  az  eredménykimutatásban  -  az  áttekinthetőség  és  az  összehasonlíthatóság 
érdekében  -  az  előírt  séma  szerinti  összes  tétel  feltüntetésre  kerül,  függetlenül  attól,  hogy  szerepel-e 
adat az adott sorban. 

2.02.11. Mérlegkészítés választott időpontja 

A  gazdasági  év    fordulónapja  és  a  beszámolókészítés  országos  szabályrendeletben  meghatározott 
időpontja  közötti  időszakban  kell  a  megbízható  és  valós  kép  bemutatásához  szükséges  értékelési 
feladatokat elvégezni, a gazdasági évet és a korábbi éveket érintő információkat ezen időpontig kell és 
lehet figyelembe venni. 

2.02.12. Jelentős összeg a bemutatás szempontjából 

Amennyiben a számviteli politika más része eltérően nem rendelkezik, úgy a beszámolóban bemutatási 
kötelezettség  szempontjából  azon  tételek  minősülnek  jelentősnek,  melyek  összege  vagy  eredményre 
gyakorolt hatása az 1 MFt-ot, illetőleg az annak megfelelő devizaösszeget meghaladja. 

2.02.13. 'Kivételes nagyságú vagy előfordulású' értelmezése 

Amennyiben  jogszabály,  vagy  a  számviteli  politika  más  része  eltérően  nem  rendelkezik,  úgy  a 
bemutatás  szempontjából  kivételes  nagyságúnak  minősül  az  a  bevétel,  költség,  ráfordítás,  amely 
összegszerűen meghaladja az 1 MFt vagy ennek megfelelő devizaösszeget. Kivételes előfordulásnak az 
tekintendő, ha az ügylet a szokásos üzletmenetnek nem része, és egyébként sem a gazdasági évben, sem 
az azt megelőző évben nem fordult elő. 

2.02.14. A beszámoló nyilvánossága 

A  beszámoló  és  az  ahhoz  kapcsolódó  kiegészítő  információk,  jelentések  az  egyházi  jogszabályokban 
előírtak szerint nyilvános. 

2.03. Vezetői információs rendszer 

2.03.01. Belső ellenőrzési rendszer 

Az egyházi gazdálkodó szervezet testületei gondoskodnak saját, illetve intézményeik gazdálkodásának 
ellenőrzéséről,  és  alávetik  magukat  a  felsőbb  szintű  egyházi  ellenőrzésnek.  Az  ellenőrzési  feladatok 
ellátása  a  folyamatba  épített  vezetői-  és  fenntartói  ellenőrzés  mellett,  a  Magyarországi  Evangélikus 
Egyház belső ellenőrzése, és a számvevőszéki ellenőrzés.  

2.04. Hibák hatásának bemutatása 

2.04.01. Jelentős összegű hiba 

Jelentős összegűnek minősül a gazdasági évben feltárt, egy gazdasági évre vonatkozó hibák hatása, ha 
az eredmény, saját tőke változásai abszolút értékének (előjeltől független) együttes összege a vizsgált 
gazdasági évre készített beszámoló eredeti mérlegfőösszegének 2 %-át, de legalább az 1 MFt összeget, 
vagy  az  ennek  megfelelő  devizaösszeget  meghaladja.  A  hibák  hatásait  az  egyes  gazdasági  évekre 
külön-külön  kell  meghatározni,  jelentőségét  eszerint  kell  vizsgálni.  Jelentős  összegű  hiba  esetén  a 
feltárt hibák hatása a feltárás évének beszámolójában - az előző évi adatok változatlanul hagyásával - 
nem  a  tárgyévi  adatok  között,  hanem  elkülönítetten,  külön  értékoszlopban  kerül  bemutatásra  (lezárt 
gazdasági  év(ek)re  vonatkozó  módosítások).  Több  gazdasági  évet  érintő  módosítás  esetén  is  - 
amennyiben az egyes évek értékadataira gyakorolt hatás alapján van jelentős összegű hiba - a korábbi 
évek módosítását a feltárás évének beszámolójában összevontan, egy értékoszlopban kell bemutatni, a 

background image

-7- 

egyházi gazdálkodó szervezet 

Számviteli rend 

 

jelentős  összegű  hibák  egyes  gazdasági  évekre  vonatkozó  részletező  adatait  -  amennyiben  annak 
elkészítése előírás - a szöveges kiértékelésben kell bemutatni. 

3. Könyvvezetés 

3.01. Könyvvezetés módja 

Az  egyházi  gazdálkodó  szervezet  könyveit  magyar  nyelven,  a  MEE  2016.  évi  VI.  törvényben,  és  a 
vonatkozó  országos  szabályrendeletben  meghatározott    könyvvitel  elvei  és  szabályai  szerint  vezeti. 
Ennek  keretében  a  kezelésében,  a  használatában,  illetve  a  tulajdonában  lévő  eszközökről  és  azok 
forrásairól,  továbbá  a  gazdasági  műveletekről  olyan  könyvviteli  nyilvántartást  vezet,  amely  az 
eszközökben  (aktívákban)  és  a  forrásokban  (passzívákban)  bekövetkezett  változásokat  a  valóságnak 
megfelelően, folyamatosan, zárt rendszerben, áttekinthetően mutatja. 

3.02. Könyvvezetés pénzneme 

A  könyvek  vezetése  a  beszámoló  pénznemében  történik.  Az  idegen  pénznemben  meghatározott 
gazdasági  események  a  könyvelésben  a  beszámoló  pénznemében,  az  analitikus  nyilvántartásokban 
pedig  mind  a  felmerülés  pénznemében,  mind  a  beszámoló  pénznemében  rögzítésre  kerülnek.  Az 
átszámításra vonatkozó szabályokat a jelen számviteli politika értékelési szabályzata tartalmazza. 

3.03. Könyvvezetés eszköze 

A  könyvviteli  nyilvántartás  logikailag  zárt  rendszerben  biztosítja  a  könyvelés,  az  analitikus 
nyilvántartások  és  a  bizonylatok  adatai  közötti  egyeztetés  és  ellenőrzés  lehetőségét,  magyar  nyelven 
megjelenítve az összes - a vagyoni, pénzügyi, jövedelmi helyzetre kiható - gazdasági eseményt. 

3.04. Költségelszámolás választott módja 

Az  egyházi  gazdálkodó  szervezet,  amennyiben  könyvvezetését  kettős  könyvvitellel  támasztja  alá, 
könyvvezetésében a költségeket csak az 5. számlaosztályban, költségnemenként számolja el. 

3.05. Bizonylati rend 

3.05.01. Számviteli bizonylatok kezelése 

A számviteli bizonylatok kezelésének szabályait, így különösen az érkeztetést, iktatást, nyilvántartást, 
feldolgozást, jelöléseket, tárolási és megőrzési szabályokat úgy kell kialakítani és alkalmazni, hogy az a 
mindenkor  hatályos  vonatkozó  előírásoknak  és  elvárásoknak  mindenben  eleget  tegyen.  Az  egyes 
bizonylat-típusokhoz  kapcsolódó  konkrét  előírások  az  egyházi  gazdálkodó  szervezet  számlarendjében 
kerülnek rögzítésre. 

3.05.02. Elektronikus formában előállított bizonylatok kezelése 

Az elektronikus formában előállított bizonylatok kezelését  - a vonatkozó előírásokra tekintettel  - úgy 
kell  megvalósítani,  hogy  azok  folyamatos leolvashatósága,  adatainak  késedelem  nélküli  előállítása  az 
utólagos  módosítás  lehetőségét  kizárva  biztosított  legyen.  A  bizonylatok  könyvelésére  vonatkozó 
információkat a számlához elektronikus formában, egyértelmű fizikai vagy logikai hozzárendeléssel, az 
utólagos módosítás lehetőségét kizárva kell csatolni. 

3.05.03. Idegen nyelvű bizonylatok 

Az  idegen  nyelven  kibocsátott,  és  a  befogadott  idegen  nyelvű  bizonylatokon  azokat  az  adatokat, 
megjelöléseket,  amelyek  a  bizonylat  hitelességéhez,  a  megbízható  és  a  valóságnak  megfelelő 
könyveléshez szükségesek, a bizonylaton magyar nyelven is fel kell tüntetni, vagy azokat egyértelmű 
hozzárendeléssel magyar nyelven is értelmezhetővé kell tenni. 

background image

-8- 

egyházi gazdálkodó szervezet 

Számviteli rend 

 

3.05.04. Bizonylatok hitelessége 

Amennyiben  egyes  kibocsátott  vagy  befogadott  számviteli  bizonylatok  jogszabályban  előírt  alaki  és 
tartalmi  hitelessége,  megbízhatósága  más  módon  nem  biztosítható,  úgy  azok  hitelessége  az  egyházi 
gazdálkodó szervezet  képviseletére jogosult személy  aláírásával igazolható. 

3.05.05. Kontírozás 

A számviteli bizonylatok könyvviteli nyilvántartásban történő rögzítése során a bizonylaton az érintett 
főkönyvi  számlák  számát  és  a  rögzítés  tényének  igazolását  kell  feltüntetni.  A  könyvviteli 
nyilvántartásokban  történt rögzítés időpontjának  szintén  megállapíthatónak  kell lenni,  az  a számviteli 
bizonylat előírt alaki kelléke. 

3.05.06. Könyvelési dátum 

A  gazdasági  események  a  könyvekben  az  esemény  bekövetkeztének  napjával  kerülnek  felvezetésre. 
Amennyiben  a  gazdasági  esemény  egy  időszakhoz  kötődik,  úgy  a  könyvelés  dátuma  a  bizonylaton 
feltüntetett  teljesítési  időpont,  ennek  hiányában  a  vonatkozási  időszak  utolsó  napja.  Ha  a  teljesítés 
időpontja egyértelműen nem határozható meg, akkor a gazdasági eseményről kiállított bizonylat kelte a 
könyvelési dátum. 

3.05.07. Bizonylatok feldolgozásának határideje 

A  számviteli  bizonylatokat  a  jogszabályok  által  előírt  határidőben,  a  nem  pénzforgalmat  igazoló 
bizonylatokat  -  ha  jogszabály  vagy  a  számviteli  politika  más  része  ettől  eltérően  nem  rendelkezik  - 
legkésőbb a tárgynegyedévet követő hó végéig kell a könyvekben rögzíteni. 

3.06. Főkönyvi és analitikus nyilvántartások 

3.06.01. Főkönyvi könyvelés 

A  könyvelés  az  egyházi  gazdálkodó  szervezet  eszközeiben  és  azok  forrásaiban  bekövetkezett 
változásokat valósághűen, folyamatosan, zárt és áttekinthető rendszerben mutatja, az az egyszerűsített 
mérleg,  eredménylevezetés,    mérleg  és  eredménykimutatás  adatainak  alátámasztásán  túlmenően  a 
szöveges kiértékelés adatainak közvetlen alátámasztására is alkalmas. 

3.06.02. Részletező nyilvántartások 

A könyveléssel szoros kapcsolatban - az értékadatok számszerű egyeztetésének lehetőségét biztosítva - 
további részletező nyilvántartásokat is vezetni kell, amennyiben azt jogszabály vagy belső szabályzat 
előírja, illetőleg az áttekinthetőség követelménye, az adatok mennyisége azt indokolja. A  könyvelés, az 
analitikus nyilvántartások és a bizonylatok adatai közötti egyeztetés és ellenőrzés lehetőségét logikailag 
zárt rendszer biztosítja. 

3.06.03. Analitikus és főkönyvi adatok egyeztetése 

Az analitikus nyilvántartások és a  könyvelés adatainak összhangja a munkafolyamat kialakítása által 
biztosított, az egyezőség ellenőrzésére a beszámolókészítés során minden esetben sor kerül. 

3.06.04. Kiemelt számviteli teendők ütemezése 

A számviteli bizonylatok könyvekben történő rögzítésének ütemezését az előírások szerint, a zárlati és 
értékelési  feladatok  (így  különösen  az  egyeztetések,  az  értékelésből  eredő  tételek,  a  gazdasági  évek 
között  áthúzódó  tételek,  valamint  az  éves  elszámolású  tételek  meghatározása  és  könyvviteli 
elszámolása) ütemezését pedig a beszámoló összeállításához alkalmazkodva kell végrehajtani. 

3.06.05. Könyvviteli zárlat 

A  főkönyvi-  és  részletező  nyilvántartások  zárlata  során  a  záró  tételek  rögzítésén  túl  a  szükséges 
egyeztetéseket el kell végezni, a könyveket és nyilvántartásokat - a dokumentálatlan utólagos módosítás 
lehetőségét kizárva - technikailag is le kell zárni. 

background image

-9- 

egyházi gazdálkodó szervezet 

Számviteli rend 

 

3.07. Speciális elszámolások 

3.07.01. Speciális elszámolás - támogatások 

Az  egyházi  gazdálkodó  szervezet  számviteli  rendje,  ezen  belül  elsősorban  könyvvezetése  úgy  került 
kialakításra,  hogy  nyilvántartásai  a  kapott  támogatásokhoz  támasztott  követelményeknek  is 
megfeleljen, így különösen a számviteli nyilvántartásokban az egyes projektekre elkülönített számviteli 
nyilvántartást vezet, amelyből a projekt érdekében keletkezett bevételek és kiadások-, valamint a vállalt 
kötelezettségek  és  keletkezett  követelések-,  továbbá  a  pénzügyi  kimutatásokat  (beszámolót, 
adatszolgáltatásokat) érintő  valamennyi gazdasági esemény teljes körűen és világosan elhatárolható az 
egyházi  gazdálkodó  szervezet  egyéb  tevékenységeitől.  Az  egyértelmű  elkülönítés  az  alábbiak  szerint 
kerül  megvalósításra:  számlatükör,  analitikák,  jelölések,  kartonok,  kivonatok,  egyedi  nyilvántartó 
lapok,  projektszámok, szűrési és lekérdezési lehetőségek, stb. 

3.07.02. Speciális elszámolás - tevékenységi sajátosságok 

Az  egyházi  gazdálkodó  szervezet  számviteli  rendje,  ezen  belül  elsősorban  könyvvezetése  úgy  került 
kialakításra,  hogy  nyilvántartásai  a  tevékenységi  sajátosságok  miatt  támasztott  követelményeknek  is 
megfeleljen.  

3.08. A könyvvezetés további sajátosságai 

A könyvvezetés során az egyházi gazdálkodó szervezet sajátosságai, a hatályos előírások, a számviteli 
politika elvei a kialakult gyakorlatnak megfelelően kerülnek alkalmazásra. 

4. Irat- és adatmegőrzés 

4.01. Iratmegőrzés szabályai 

Az  gazdasági  évről  készített  beszámolót,  valamint  az  azokat  alátámasztó  leltárt  értékelést,  főkönyvi 
kivonatot  és  az  ezekhez  kapcsolódó  előírt  nyilvántartásokat,  a  számviteli  bizonylatokat  -  ideértve  az 
elektronikusan  előállított  bizonylatokat,  a  főkönyvi  számlákat  és  részletező  nyilvántartásokat  is,  a 
könyvelési  feljegyzések  hivatkozása  alapján  visszakereshető  módon  -  legalább  8  évig  olvasható 
formában meg kell őrizni. 

4.02. Adattárolás szabályai 

A  számviteli  nyilvántartások  és  adatok  megőrzéséről  úgy  kell  gondoskodni,  hogy  azok  az  előírt 
megőrzési  időn  belül  késedelem  nélkül,  az  utólagos  módosítás  lehetőségét  kizárva  leolvashatók 
legyenek. 

4.03. Elektronikusan tárolt bizonylatok kezelése 

Az  elektronikus  formában előállított, és az  eredetileg  nem  elektronikus  formában  kiállított  számviteli 
bizonylatok  az  elektronikus  archiválásra  vonatkozó  szabályok  értelmében  elektronikus  formában  is 
megőrizhetők.  Az  elektronikus  archiválás  során  biztosítani  kell  az  eredeti  bizonylat  összes  adatának 
késedelem nélküli előállítását, folyamatos leolvashatóságát, kizárva az utólagos módosítás lehetőségét. 

5. További általános rendelkezések és számvitelpolitikai döntések 

5.01. A számviteli rend szabályozása 

Az egyházi  gazdálkodó szervezet jelen számviteli politikája a számviteli törvény számviteli politikára 
vonatkozó  rendelkezéseivel  és  egyéb  előírásaival,  a  vonatkozó  további  állami  és  egyházi 
jogszabályokkal  összhangban,  vagy  attól  a  megbízható  és  valós  összkép  biztosítása  érdekében  a 
szabályozott  módon  eltérve,  továbbá  a  'Számviteli  politika'  magyar  számviteli  standard  általános-  és 
részletes szakmai koncepciójának felhasználásával, az egyházi gazdálkodó szervezet gazdálkodása, így 

background image

-10- 

egyházi gazdálkodó szervezet 

Számviteli rend 

 

különösen számviteli körülményeinek figyelembe vételével került összeállításra, megtartása a vagyoni 
helyzet áttekintését és ellenőrzését lehetővé teszi. 

Amennyiben  a  jogszabályi  előírások  oly  módon  változnak,  hogy  a  jelen  számviteli  politika  egyes 
rendelkezései a megváltozott szabályozással összeegyeztethetetlenek, úgy értelemszerűen a jogszabály 
rendelkezéseit  kell  alkalmazni.  Ebben  az  esetben  a  jogszabályi  előírásoknak  ellentmondó 
rendelkezéseket az előírások szerint, azok hiányában a lehető legrövidebb időn belül, de legkésőbb a 
szabályzat  következő  módosításának  alkalmával  a  megváltozott  előírásokkal  összhangban  módosítani 
kell. 

Amennyiben  valamely  korlátozás  vagy  lehetőség  értékhatára  a jogszabályi előírásokban  megváltozik, 
úgy  a  módosított  értékhatár  alkalmazható  akkor  is,  ha  annak  változása  a  szabályzaton  nem  került 
átvezetésre, de a korábbi szabályozás az értékhatár szélső értékére irányult. 

5.02. Speciális számvitelpolitikai döntések 

5.02.01. Döntés az időbeli elhatárolások alkalmazásáról 

Az egyházi gazdálkodó szervezet egyházi jogi személyként egyszerűsített éves beszámoló összeállítása 
során döntése alapján élni kíván az időbeli elhatárolások mellőzésének lehetőségével, így mérlegében 
sem aktív, sem passzív időbeli elhatárolás nem jelenik meg. Kötelező az időbeli elhatárolás alkalmazása 
a kettős könyvvitelben akkor, ha az adott naptári évben továbbutalási célú bevételként elszámolt összeg 
még nem került továbbutalásra. 

5.03. A számviteli rendjének megsértése 

A számvitel e szabályzatban meghatározott rendjének megsértése esetén az előírást megsértő személy a 
polgári jog szabályai szerint  - figyelemmel a kapcsolódó munkajogi és egyéb rendelkezésekre  - visel 
felelősséget. 

5.04. Itt nem szabályozott kérdések 

A jelen számviteli politikában nem szabályozott, az egyházi gazdálkodó szervezet számviteli rendjével 
kapcsolatban  felmerülő  kérdések  esetében  az  e  dokumentumban  említett,  az  adott  kérdéssel  analóg, 
annak  megfeleltethető  előírásokat  kell  alkalmazni,  ennek  hiányában  a  számviteli  politika  elveiből 
levezetve, a hatályos jogszabályok előírásai szerint kell eljárni. 

6. A számviteli politika általános részének változásai 

6.01. A számviteli politika általános részének módosítása 

Az egyházi gazdálkodó szervezet jelen számviteli politikájának általános rendelkezései érvényesen csak 
írásban,  a  módosítást  követő  hatállyal  -  célszerűen  az  gazdasági  év  első  napjával  -  módosíthatók. 
Törvénymódosítás  esetén  a  változásokat  annak  hatálybalépésével  kell  alkalmazni,  azokat  szükség 
szerint  a  hatálybalépést  követő  90  napon  belül  kell  a  számviteli  politikán  -  így  e  szabályzaton  - 
átvezetni. 

6.02. A számviteli politika általános előírásainak változásai, a változások okai és 
hatásai 

A  számviteli  politika  általános  előírásainak  változásai  oly  módon  követhetők  nyomon,  hogy  változás 
esetén  -  a  korábbi  változat  egyidejű  hatályon  kívül  helyezésével  -  a  szabályzat  általános  részének  új 
változata kerül alkalmazásra, melyen annak hatályossága is feltüntetésre kerül. 

background image

-11- 

egyházi gazdálkodó szervezet 

Számviteli rend 

 

7. Megismerési záradék 

7.01. Igazolás 

Alulírott aláírásommal igazolom, hogy az egyházi gazdálkodó szervezet számviteli politikáját - ideértve 
az annak keretében elkészített szabályzatokat is - megismertem, az abba foglaltakat tudomásul vettem 
és magamra nézve kötelezőnek ismerem el. Tudomásul veszem, hogy a jogszabályi előírásoktól, vagy a 
számviteli politika előírásaitól eltérő magatartással vagy mulasztással okozott kárért a az egyházi, és a 
vonatkozó állami jog szabályai szerint felelek. 

Dokumentummal kapcsolatos tevékenységek
« 2024. április »
április
HKSzeCsPSzoV
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930