Adószám:
…………………
Bejegyző szerv:
EMMI
Regisztrációs szám: 00003/2012.
…………………………………egyházi gazdálkodó szervezet megnevezése
…………………………………cím
MINTA SZABÁLYZAT
Számviteli politika
Pénzkezelési szabályzat
Hatályos: ………………
Kelt: ……………….., 2017……………
Az egyházi gazdálkodó
szervezet képviselője
P.h.
1
egyházi gazdálkodó szervezet
Pénzkezelési szabályzat
Tartalomjegyzék:
1.
A pénzforgalom (készpénzben, illetve bankszámlán történő) lebonyolításának
rendje
1.01.
A pénzkezelési szabályzat célja
1.02.
A pénzkezelési szabályzat tartalma
1.03.
A pénzkezelési szabályzat személyi hatálya
1.04.
Készpénzforgalom sajátosságai
1.04.01.
Készpénzforgalom lebonyolításának rendje
1.04.02.
Kivont érmékhez kapcsolódó kerekítési szabályok
1.05.
Bankszámlán történő pénzforgalom sajátosságai
1.05.01.
Bankszámla-forgalom lebonyolításának rendje
2.
A pénzkezelés személyi és tárgyi feltételei
2.01.
A készpénz kezelésének személyi feltételei
2.01.01.
Készpénzt kezelő személyek
2.01.02.
Pénztári számfejtő (utalványozó)
2.01.03.
Pénztári ellenőr
2.01.04.
Helyettesítés a készpénz kezelése során
2.02.
A készpénz kezelésének tárgyi feltételei
2.02.01.
Készpénz-kezelés helye
2.02.02.
Pénztári helyiség, eszközök
2.02.03.
A pénztár tűz- és betörés elleni védelme
2.03.
A bankszámlaforgalom személyi és tárgyi feltételei
2.03.01.
Banki kapcsolatok kezelése
2.03.02.
Rendelkezés a bankszámla felett
2.03.03.
Bankszámlák
2.03.04.
Bankkártyák
2.03.05.
Banki fizetési megbízások
3.
A pénzkezelés felelősségi szabályai
3.01.
Készpénz-kezeléshez kapcsolódó felelősség
3.01.01.
Pénztárosok felelőssége
3.01.02.
Belépés és tartózkodás a pénztárban
3.01.03.
Pénztárkulcsok őrzése, nyilvántartása
3.01.04.
Pénzszállításhoz kapcsolódó felelősség
3.01.05.
Őrzés
3.02.
A felelősség korlátozása, sajátos felelősségi szabályok
3.02.01.
Elháríthatatlan külső ok
3.02.02.
Rendkívüli események
3.02.03.
Pénzkezelő helyettesítése
3.02.04.
A pénztár átadása
3.02.05.
Pénztáron kívüli befizetések
3.02.06.
Hamis vagy sérült pénzzel történő befizetés
3.02.07.
Befizető azonosítása
3.02.08.
Átvevő azonosítása
3.02.09.
Kifizetés meghatalmazottnak
3.02.10.
Bizonylat nélküli kifizetések
3.02.11.
Egyéb értékek a pénztárban
3.03.
Bankszámlákhoz kapcsolódó felelősség
3.03.01.
Rendelkezésre jogosultak felelőssége
3.03.02.
Bankkártyák használatának szabályai
4.
A készpénzben és a bankszámlán tartott pénzeszközök közötti forgalom
4.01.
Készpénz-szükséglet tervezése
4.02.
Készpénz felvétele bankszámláról
2
egyházi gazdálkodó szervezet
Pénzkezelési szabályzat
4.03.
Készpénz befizetése bankszámlára
5.
A készpénzállományt érintő pénzmozgások jogcímei és eljárási rendje
5.01.
Készpénz-bevételek
5.01.01.
Készpénz-bevételek jellemző jogcímei
5.01.02.
A készpénz bevételezésének eljárási rendje
5.01.03.
Készpénz bevételezés korlátozása
5.02.
Készpénz-kiadások
5.02.01.
Készpénz-kiadások jellemző jogcímei
5.02.02.
A készpénz kiadásának eljárási rendje
5.02.03.
Készpénz-kifizetések engedélyezése, számfejtése, jóváhagyása és utalványozása
5.02.04.
Készpénz-kifizetés ellenőrzése
5.02.05.
Készpénz kifizetés korlátozása
5.03.
Elszámolásra kiadott készpénz
5.03.01.
Kifizetés elszámolásra
5.03.02.
Elszámolás értékhatára
5.03.03.
Elszámolás határideje
5.04.
Készpénz-mozgások további sajátosságai
5.04.01.
A valutapénztári pénzforgalom sajátosságai
6.
A napi készpénz záró állomány maximális mértéke
6.01.
Maximális készpénzállomány
6.02.
Túllépés esetén követendő eljárás
7.
A készpénzállomány ellenőrzésekor követendő eljárás
7.01.
A készpénzállomány ellenőrzésének módja
7.02.
A készpénzállomány ellenőrzéséhez kapcsolódó feladatok
7.03.
Hiány vagy többlet esetén követendő eljárás
7.04.
A készpénzállomány ellenőrzésének dokumentumai
8.
Az ellenőrzés gyakorisága
8.01.
Az ellenőrzés ütemezése
8.02.
Ellenőrzés lehetőségének biztosítása
9.
A pénzszállítás feltételei
9.01.
Pénzszállítás személyi feltételei
9.02.
Pénzszállítás tárgyi feltételei
10.
A pénzkezeléssel kapcsolatos bizonylatok rendje
10.01.
A pénzforgalom bizonylataival szembeni követelmények
10.02.
A pénztári befizetések és kifizetések bizonylatolása
10.03.
Befizetésekhez kapcsolódó bizonylati szabályok
10.03.01.
Befizetések bizonylatolása
10.03.02.
Befizetési jogcímek sajátosságai
10.04.
Kifizetésekhez kapcsolódó bizonylati szabályok
10.04.01.
Kifizetések bizonylatolása
10.04.02.
Kifizetési jogcímek sajátosságai
10.05.
Bankszámla-forgalomhoz kapcsolódó bizonylati szabályok
10.06.
A pénzkezelési bizonylatok megőrzésének szabályai
11.
A pénzforgalommal kapcsolatos nyilvántartási szabályok
11.01.
Szigorú számadású bizonylatok nyilvántartása
11.02.
Pénztári nyilvántartások vezetése
11.03.
Pénztári részletező nyilvántartások tartalma
11.04.
Elszámolásra kiadott összegek nyilvántartása
11.05.
Pénztárzárlat
11.06.
Pénztárjelentés
11.07.
Bankszámla-forgalomhoz kapcsolódó nyilvántartások
3
egyházi gazdálkodó szervezet
Pénzkezelési szabályzat
11.08.
Főkönyvi kapcsolat
11.09.
Nyilvántartások egyeztetése
11.10.
A nyilvántartások megőrzésének szabályai
12.
További pénzkezelési rendelkezések és számvitelpolitikai döntések
12.01.
A pénzkezelés szabályozása
12.02.
Speciális pénzkezelési eljárások
12.02.01.
Speciális pénzkezelési szabályok
12.03.
A pénzkezelés rendjének megsértése
12.04.
Itt nem szabályozott kérdések
13.
A pénzkezelési szabályzat változásai
13.01.
A pénzkezelési szabályzat módosítása
13.02.
A szabályzat változásai, a változások okai és hatásai
14.
Megismerési záradék
14.01.
Igazolás
4
egyházi gazdálkodó szervezet
Pénzkezelési szabályzat
1. A pénzforgalom (készpénzben, illetve bankszámlán történő) lebonyolításának
rendje
1.01. A pénzkezelési szabályzat célja
Az egyházi gazdálkodó szervezet pénzkezelési szabályzatának célja a vonatkozó jogszabályi
előírásokkal összhangban a pénzkezeléssel kapcsolatos számvitelpolitikai döntések, valamint a
pénzforgalom részletes szabályainak írásba foglalása a számvitelpolitikai döntések végrehajtásának
alátámasztására, a pénzforgalom szervezettsége, ellenőrizhetősége, a tulajdon védelme érdekében.
1.02. A pénzkezelési szabályzat tartalma
A pénzkezelési szabályzat a vonatkozó előírásoknak megfelelően szabályozza az egyházi gazdálkodó
szervezet körülményei között a pénzforgalomra vonatkozó elvárásokat, kitérve a készpénz- és
bankszámla-forgalom lebonyolításának rendjére, a pénzkezelés személyi és tárgyi feltételeire, a
pénzkezelést végző személyekre, a pénzkezelés felelősségei szabályaira, a készpénzben és a
bankszámlán tartott pénzeszközök közötti forgalomra, a készpénzállományt érintő pénzmozgások
jogcímeire és eljárása rendjére, a napi készpénz záró állomány maximális mértékére, a
készpénzállomány ellenőrzésekor követendő eljárásra, az ellenőrzés gyakoriságára, a pénzszállítás
feltételeire, a pénzkezeléssel kapcsolatos bizonylatok rendjére, valamint a pénzforgalommal
kapcsolatos nyilvántartási szabályokra.
1.03. A pénzkezelési szabályzat személyi hatálya
Jelen pénzkezelési szabályzat hatálya kiterjed minden olyan személyre, aki az egyházi gazdálkodó
szervezet pénzeszközeit (készpénzt, elektronikus pénzt, csekkeket, bankbetéteket) bármilyen módon
kezeli.
1.04. Készpénzforgalom sajátosságai
1.04.01. Készpénzforgalom lebonyolításának rendje
A készpénzforgalom - ideértve a váltók, értékpapírok, értékcikkek, csekkek, készpénzhelyettesítők,
idegen tulajdonú értékek, idegen helyen tárolt pénzeszközök kezelését is - lebonyolításának rendjét
(személyi- és tárgyi feltételeit, felelősségi szabályait, jellemzőit, ellenőrzésének szabályait, bizonylati
és nyilvántartási rendjét, a pénzszállítás feltételeit, a hatályos előírásoknak megfelelően a napi készpénz
záró állomány maximális mértékét) a szabályzat a későbbiekben részletesen szabályozza.
1.04.02. Kivont érmékhez kapcsolódó kerekítési szabályok
A készpénzforgalomból kivont érmék miatti kerekítési különbözeteket a készpénzmozgás alkalmával
tételenként a bizonylatokon és a nyilvántartásokban fel kell tüntetni. A fenti kerekítésekből adódó
különbözet a készpénzforgalommal érintett tétel értékét módosítja, a tételenkénti különbözet az
elszámolás során az eredeti - kerekítés előtti - összeg sorsát osztja, ily módon elszámolásra a kerekített
összeg kerül.
1.05. Bankszámlán történő pénzforgalom sajátosságai
1.05.01. Bankszámla-forgalom lebonyolításának rendje
A bankszámla-forgalom lebonyolítása során elsősorban az erre vonatkozó mindenkori jogszabályi
előírásokat kell alkalmazni. Ehhez kapcsolódóan a bankszámla-forgalom lebonyolításának az egyházi
gazdálkodó szervezet hatókörébe tartozó rendjét (személyi- és tárgyi feltételeit, felelősségi szabályait,
jellemzőit, ellenőrzésének szabályait, bizonylati és nyilvántartási rendjét, a pénzszállítás feltételeit) a
szabályzat a későbbiekben részletesen szabályozza.
5
egyházi gazdálkodó szervezet
Pénzkezelési szabályzat
2. A pénzkezelés személyi és tárgyi feltételei
2.01. A készpénz kezelésének személyi feltételei
2.01.01. Készpénzt kezelő személyek
A készpénzforgalommal kapcsolatos feladatok ellátásával megbízott személyek a kezelésbe vett
pénzeszközökkel a jelen szabályzatban előírt módon kötelesek gazdálkodni. A pénzkezelés feladatköre
magába foglalja különösen a készpénzállományt érintő pénzmozgások bonyolítását (ki- és befizetések
teljesítését), a pénzforgalom bizonylatolásával szembeni követelmények maradéktalan teljesítését, a
pénztári nyilvántartások vezetését (elszámolást), gondoskodást a pénzeszközök megfelelő őrzéséről és
szállításáról, az ellenőrzés lehetőségének biztosítását.
Az egyházi gazdálkodó szervezet készpénzforgalommal kapcsolatos feladatait a mindenkori vezető
(több vezető esetén az arra illetékes) által írásban kijelölt személy, ennek hiányában maga a vezető látja
el. A pénztári pénzkezeléssel - ideértve a váltók, értékpapírok, értékcikkek, csekkek,
készpénzhelyettesítők, idegen tulajdonú értékek, idegen helyen tárolt pénzeszközök kezelését is -
kapcsolatos feladatokra a szakmai és összeférhetetlenségi követelményeknek megfelelő (felkészült,
független, személyi- vagy
gazdasági érdek-összefonódásokkal nem érintett) személy jelölhető ki.
2.01.02. Pénztári számfejtő (utalványozó)
Az utalványozó az a személy, aki a kiadások kifizetését elrendelheti, engedélyezheti, jóváhagyhatja. Az
utalványozó felelős a kiadás indokoltságáért mind tartalmában, mind összegszerűségében. Az
utalványozásra vonatkozó szabályok a szabályzat készpénz-kiadásokra vonatkozó részében kerülnek
részletesen bemutatásra.
Az egyházi gazdálkodó szervezet utalványozási feladatait a az elnökség egyik tagj, vagy a szervezeti és
működési szabályzatban kifejezetten e feladat ellátására kijelölt személy, vagy a törvényben, vagy
országos szabályrendeletben meghatározottak szerinti személy látja el. Intézményeknél az
utalványozás csak ellenjegyzés mellett történhet. A pénztári számfejtéssel (utalványozással)
kapcsolatos feladatokra a szakmai és összeférhetetlenségi követelményeknek megfelelő (felkészült,
független, személyi- vagy gazdasági érdek-összefonódásokkal nem érintett) személy jelölhető ki.
2.01.03. Pénztári ellenőr
A pénztári ellenőr feladata a bizonylatok alaki és tartalmi ellenőrzése, valamint a nyilvántartások
megfelelőségének és a kimutatott pénzkészlet meglétének rendszeres vagy esetenkénti ellenőrzése.
Az egyházi gazdálkodó szervezet pénztárellenőrzési feladatait az elnökség, vagy a mindenkori vezető
(több vezető esetén az arra illetékes) által írásban kijelölt személy, ennek hiányában maga a vezető látja
el. A pénztári ellenőrzéssel kapcsolatos feladatokra a szakmai és összeférhetetlenségi
követelményeknek megfelelő (felkészült, független, személyi- vagy gazdasági érdek-összefonódásokkal
nem érintett) személy jelölhető ki.
2.01.04. Helyettesítés a készpénz kezelése során
Amennyiben a pénztári pénzkezeléssel, számfejtéssel (utalványozással) vagy ellenőrzéssel megbízott
személy e feladatát bármely okból nem képes ellátni, helyettesítésével - lehetőség szerint - a szakmai és
összeférhetetlenségi követelmények szem előtt tartásával más személyt kell megbízni. Kijelölt
helyettesítő hiányában a készpénzforgalom ellátásával kapcsolatos feladatokat ideiglenesen az azért
felelős közvetlen felettes köteles ellátni.
2.02. A készpénz kezelésének tárgyi feltételei
2.02.01. Készpénz-kezelés helye
Az egyházi gazdálkodó szervezet készpénzének kezelését úgy kell megszervezni, hogy az a biztonságos
készpénz-forgalom, a felelős őrzés és szállítás követelményeinek megfeleljen. A készpénz kezelése
6
egyházi gazdálkodó szervezet
Pénzkezelési szabályzat
személyi és tárgyi feltételeinek biztosítása az egyházi gazdálkodó szervezet vezetésének feladata és
felelőssége.
2.02.02. Pénztári helyiség, eszközök
A készpénz kezeléséhez szükséges - a biztonságos készpénz-forgalmat, a felelős őrzést és szállítást
lehetővé tévő - tárgyi feltételek (helyiség, pénztárgép, pénzkazetta, trezor, pénzszámláló, érmeszámláló,
...) biztosítása az egyházi gazdálkodó szervezet vezetésének feladata és felelőssége. A tárgyi feltételek
hiánya csak akkor mentesít a felelősség alól, ha azt az érintett dokumentált módon jelezte az arra
ráhatással lévők felé.
2.02.03. A pénztár tűz- és betörés elleni védelme
A készpénz az egyházi gazdálkodó szervezet egyéb eszközeivel együtt a jogszabályi előírásoknak
megfelelő tűz- és betörés elleni védelemmel bír, külön gondoskodásban nem részesül. A készpénz
kezelésével megbízott személy az általában elvárható gondossággal köteles a készpénz védelmét ellátni,
illetőleg arról gondoskodni.
2.03. A bankszámlaforgalom személyi és tárgyi feltételei
2.03.01. Banki kapcsolatok kezelése
Bankszámla nyitására, bankszámla-szerződés kötésére a képviselet általános szabályai alkalmazandók,
így arra a képviseletre jogosult személye jogosultságának megfelelő igazolásával jogosult. Az egyházi
gazdálkodó szervezet banki kapcsolatait a gazdálkodás körülményeihez alkalmazkodva a mindenkori
vezetés határozza meg.
2.03.02. Rendelkezés a bankszámla felett
Az egyházi gazdálkodó szervezet bármely bankszámlája feletti rendelkezés a pénzintézet felé
bejelentett jogosultak hatásköre. A jogosultak körének meghatározása, módosítása a bankszámla
nyitására, bankszámla-szerződés megkötésére is jogosult személyek kompetenciája. A banki
kapcsolatok tárgyi feltételeit a körülmények, az adott pénzintézet feltételei határozzák meg.
2.03.03. Bankszámlák
Az egyházi gazdálkodó szervezet bankszámláit a gazdálkodás körülményeihez alkalmazkodva a
mindenkori vezetés választja meg.
2.03.04. Bankkártyák
Az egyházi gazdálkodó szervezet valamely bankszámlája terhére fizetéshez vagy készpénzfelvételhez
felhasználható bankkártyák kezelése a gazdálkodás körülményeinek figyelembe vételével a mindenkori
vezetés hatásköre. A bankkártyák használatához fűződő jog egyben az arra jogosultak megfelelő
felelősségét vonja maga után.
2.03.05. Banki fizetési megbízások
A banki fizetési megbízások (az egyházi gazdálkodó szervezet bármely bankszámlájának megterhelése)
a bankszámla felett rendelkezési joggal bíró személyek hatáskörébe tartoznak, tárgyi feltételeit a
körülmények, valamint a pénzintézet fizetési forgalomhoz kötődő feltételei határozzák meg.
3. A pénzkezelés felelősségi szabályai
3.01. Készpénz-kezeléshez kapcsolódó felelősség
3.01.01. Pénztárosok felelőssége
A készpénz kezelésével, a készpénzforgalommal kapcsolatos feladatok ellátásával megbízott személyek
e tevékenységük tekintetében a polgári jog általános szabályai szerint felelősek. A jogszabályi előírások
7
egyházi gazdálkodó szervezet
Pénzkezelési szabályzat
vagy e szabályzat előírásainak megsértéséből vagy elmulasztásából eredő, a pénzkezeléssel megbízott
személynek felróható károkért a felelősséget minden esetben meg kell állapítani.
3.01.02. Belépés és tartózkodás a pénztárban
A készpénzkezelés helyének megközelítésére az egyházi gazdálkodó szervezet körülményeire
tekintettel sajátos szabályokat nem fektet le. Az erre vonatkozó gondosság a készpénzforgalommal
kapcsolatos feladatok ellátásával megbízott személyek felelőssége.
3.01.03. Pénztárkulcsok őrzése, nyilvántartása
A készpénz kezelésére szolgáló hely gondos zárása, kulcsainak kezelése és nyilvántartása a vezető
(több vezető esetén az arra illetékes) által írásban kijelölt személy (általában a pénzkezeléssel megbízott
személy), ennek hiányában a vezető felelőssége.
3.01.04. Pénzszállításhoz kapcsolódó felelősség
A pénzszállításhoz kapcsolódó felelősség a polgári jog általános szabályai szerint áll fenn: a pénz
szállítása során a jogellenesen okozott mindennemű kárért az felelős, aki a pénzt szállításra átvette,
mindaddig, amíg azt a címzettnek dokumentáltan át nem adja. A pénzszállítás személyi és tárgyi
feltételeit jelen szabályzat a későbbiekben taglalja.
3.01.05. Őrzés
Az egyházi gazdálkodó szervezet készpénzben megtestesülő pénzeszközeinek, kapcsolódó
nyilvántartásainak és bizonylatainak őrzéséért a készpénzforgalommal kapcsolatos feladatok ellátásával
személyek felelősek. A felelősség a polgári jog szabályai szerint olyan mértékben terheli a gondos
őrzéssel terhelt személyt, mely mértékben az egyházi gazdálkodó szervezet által biztosított feltételek
között az általában elvárható.
3.02. A felelősség korlátozása, sajátos felelősségi szabályok
3.02.01. Elháríthatatlan külső ok
Amennyiben az egyházi gazdálkodó szervezet a készpénz kezelésével kapcsolatban készpénz-
állományában, a kapcsolódó nyilvántartásokban és bizonylatokban a készpénzforgalommal kapcsolatos
feladatok ellátásával megbízott személy érdekkörén kívüli elháríthatatlan külső okból szenved el kárt,
úgy az érintett pénzkezelő felelőssége nem állapítható meg, tőle kizárólag a kárenyhítési kötelezettség
és az általában elvárható gondosság kérhető számon.
3.02.02. Rendkívüli események
A készpénzforgalommal kapcsolatos feladatok ellátásával megbízott személy köteles haladéktalanul
közvetlen vezetője felé jelezni, ha a készpénzkezelés terén rendkívüli esemény (hiány, többlet,
visszaélés, kár, e szabályzat előírásainak sérülése...) következik be. A vezető intézkedése hiányában a
felelősségre vonásba a vezetőt is be kell vonni. A bejelentés elmulasztása esetén a felelősség a
készpénzkezeléssel kapcsolatos feladatok ellátásával megbízott személyt terheli.
3.02.03. Pénzkezelő helyettesítése
Amennyiben a készpénzforgalommal kapcsolatos feladatok ellátásával megbízott személy e feladatát
bármely okból nem tudja ellátni, úgy helyettesítéséről a közvetlen felettese, annak hiányában maga
köteles - más személy megbízásával, vagy a pénztár átvételével, e szabályzat vonatkozó előírásai
szerint - gondoskodni. A készpénz-állományt, a kapcsolódó nyilvántartásokat és bizonylatokat ilyen
esetben átadás-átvételi jegyzőkönyvvel kell a helyettesítő kezelésébe adni, mellyel a kapcsolódó
határidők, hatáskörök és felelősségek a helyettesítőre szállnak át.
3.02.04. A pénztár átadása
Amennyiben a készpénzforgalommal kapcsolatos feladatok ellátásával megbízott személyében - akár
ideiglenesen - változás következik be, úgy a készpénz-állományt a készpénz korábbi kezelője az
elszámolásokkal, nyilvántartásokkal, bizonylatokkal együtt a közvetlen felettesének köteles átadni. Az
8
egyházi gazdálkodó szervezet
Pénzkezelési szabályzat
átvevő a készpénzforgalommal kapcsolatos feladatokkal újonnan megbízott személynek az átvett
anyagot köteles - e szabályzat előírásai szerint - teljes körűen átadni. Mindkét átadás-átvételről -
elsősorban a felelősség megállapíthatósága érdekében - jegyzőkönyvet kell felvenni, melyet az átadó és
az átvevő is köteles aláírni.
3.02.05. Pénztáron kívüli befizetések
Az egyházi gazdálkodó szervezet pénztárát megillető, de nem a pénztárba befolyó pénzbevételeket
elszámolásra kiadott összegnek kell tekinteni, és arra a személyre kell ráterhelni, aki a készpénzt
átvette. Az egyházi gazdálkodó szervezet nevében átvett összeget legkésőbb az átvételt követő
munkanapon a készpénzforgalommal kapcsolatos feladatok ellátásával megbízott személy részére át
kell adni, a pénztárba be kell vételezni. Késedelmes befizetés esetén az átvevő - neki felróható
késedelem esetén - az általános szabályok szerint kamatot köteles fizetni.
3.02.06. Hamis vagy sérült pénzzel történő befizetés
A befizetés során átvett pénzérméket, bankjegyeket meg kell vizsgálni: sérült vagy megcsonkított pénz,
nem törvényes fizetőeszköz nem fogadható el. Amennyiben az átadott pénzek között hamisítványnak
látszó bankjegy vagy érme van, úgy az nem fogadható el: ebben az esetben a bankjegyet vagy érmét
vissza kell tartani, és a befizetőt jegyzőkönyvben kell meghallgatni arról, hogy kitől és mikor kapta a
hamisítványnak látszó pénzt. A jegyzőkönyvben rögzíteni kell a befizető nevét, lakcímét és személyi
igazolványának számát. A jegyzőkönyvet a befizetővel alá kell íratni, illetőleg az aláírás
megtagadásának tényét a jegyzőkönyvben fel kell tüntetni. Az átvett, hamisítványnak látszó pénzről a
befizetőnek elismervényt kell adni, melyen fel kell tüntetni a bankjegy vagy érme címletét és
azonosítóját. A hamisítványnak látszó pénzt, és a jegyzőkönyvet át kell adni a Magyar Nemzeti
Banknak.
3.02.07. Befizető azonosítása
A készpénzforgalommal kapcsolatos feladatok ellátásával megbízott személy a befizetést megelőzően
köteles a befizetőt azonosítani, személyi adatait rögzíteni, amennyiben a befizetés - összege vagy
körülményei alapján - szokatlan tranzakciónak minősül. Az ügylet ezen besorolását a bizonylatok
jelölni kell. Az azonosítás meghiúsulása esetén a pénz átvétele megtagadható.
3.02.08. Átvevő azonosítása
A készpénzforgalommal kapcsolatos feladatok ellátásával megbízott személy a kifizetést megelőzően
minden esetben köteles meggyőződni az átvevő személyazonosságáról. Ennek meghiúsulása esetén a
kifizetés megtagadható, elmulasztása esetén a kifizető az ebből eredő károkért a polgári jog szabályai
szerint felel, ám ha a kifizetés igazoltan a jogosult felé történt, akkor e tekintetben a kifizetést teljesítő
személy nem vonható felelősségre.
3.02.09. Kifizetés meghatalmazottnak
A kifizetés alkalmával az átvevő jogosultságát minden alkalommal meg kell vizsgálni. Amennyiben a
pénz átvételére nem az arra jogosult személy jelentkezik, úgy a kifizetés csak akkor teljesíthető, ha az
átvevő a jogosulttól származó, teljes bizonyító erejű magánokiratba foglalt meghatalmazással
rendelkezik. Ilyen esetben a meghatalmazást a kifizetés bizonylatához csatolni kell.
3.02.10. Bizonylat nélküli kifizetések
A bizonylat nélküli, valamint az utalványozási renddel ellentétesen teljesített kifizetéseket teljesíteni
nem lehet.
3.02.11. Egyéb értékek a pénztárban
A készpénzkezelés helyén tárolt vagy kezelt értékcikkek, váltók, értékpapírok, csekkek, készpénz-
helyettesítő eszközök és idegen tulajdonú értékek vonatkozásában a készpénzkezelésre előírt
szabályokat kell megfelelően alkalmazni.
9
egyházi gazdálkodó szervezet
Pénzkezelési szabályzat
3.03. Bankszámlákhoz kapcsolódó felelősség
3.03.01. Rendelkezésre jogosultak felelőssége
Az egyházi gazdálkodó szervezet bármely bankszámlája felett rendelkezési joggal bíró személy e
minőségében a kapott felhatalmazásnak megfelelően az általában elvárható gondossággal köteles
eljárni. A rosszhiszeműen adott átutalási, átvezetési, kifizetési megbízásért vagy más, a bankszámla
terhelésével járó utasításért az azt tevő rendelkezésre jogosult a polgári jog szabályai szerint felel. A
banki fizetési megbízások aláírása (utalványozása) egyben a terhelés indokoltságáért - mind
tartalmában, mind összegszerűségében- vállalt felelősséget jelent.
3.03.02. Bankkártyák használatának szabályai
Az egyházi gazdálkodó szervezet bármely bankszámlája terhére bankkártya használatával fizetés (ide
értve a készpénz felvételét is) teljesítése a bankkártya használatára feljogosított személy hatásköre és
felelőssége. Jogosulatlan, rosszhiszemű, e szabályzattal ellentétes, vagy vétkesen gondatlan bankkártya-
használat esetén a bankkártya használatára feljogosított személy a polgári jog általános szabályai szerint
felel a magatartásával vagy mulasztásával okozott kárért.
4. A készpénzben és a bankszámlán tartott pénzeszközök közötti forgalom
4.01. Készpénz-szükséglet tervezése
A szokásos készpénzforgalom, az előre ismert fizetési igények ismeretében a készpénz-szükséglet
tervezése a készpénzforgalommal kapcsolatos feladatok ellátásával megbízott személyek feladata. A
készpénz-szükségletet úgy kell közölni az arra hatással lévő személlyel, hogy az egyházi gazdálkodó
szervezet a szükséges készpénzfedezet biztosításáról megfelelő időben és címletekben gondoskodni
tudjon.
4.02. Készpénz felvétele bankszámláról
Az
egyházi gazdálkodó szervezet bármely bankszámlája terhére készpénz felvétele a
készpénzforgalommal kapcsolatos feladatok ellátásával megbízott személy kompetenciája és
felelőssége. A készpénz felvétele a pénzintézet által meghatározott feltételek, módszerek, technikák és
bizonylatok megfelelő alkalmazásával bonyolítható, az arra jogosult személy döntésének és
jóváhagyásának megfelelően.
4.03. Készpénz befizetése bankszámlára
Az egyházi gazdálkodó szervezet bármely bankszámlája javára készpénz befizetése a
készpénzforgalommal kapcsolatos feladatok ellátásával megbízott személy kompetenciája és
felelőssége. A készpénz befizetése a pénzintézet által meghatározott feltételek, módszerek, technikák és
bizonylatok megfelelő alkalmazásával bonyolítható, az arra jogosult személy döntésének megfelelően.
5. A készpénzállományt érintő pénzmozgások jogcímei és eljárási rendje
5.01. Készpénz-bevételek
5.01.01. Készpénz-bevételek jellemző jogcímei,
Az egyházi gazdálkodó szervezet készpénzállományának növekedésével járó jogcímek a
körülményeknek, az üzletvitel sajátosságainak megfelelően jellemzően az alábbiak:
- elszámolásra kiadott előlegek visszavételezése, elszámolása,
- készpénzes értékesítés,
- banki és egyéb készpénzfelvét,
10
egyházi gazdálkodó szervezet
Pénzkezelési szabályzat
- saját pénzeszközök egyéb transzferei,
- készpénz ideiglenes átvétele,
- ideiglenesen átadott pénzeszközök visszafizetése készpénzben,
- egyéb követelések készpénzben történő befizetése,
- fentiekbe nem sorolható egyéb pénzbevételek.
5.01.02. A készpénz bevételezésének eljárási rendje
A készpénz bevételezése az egyházi gazdálkodó szervezet pénztárába jelen szabályzatban részletezett
szabályok szerint, a hatályos jogszabályi előírásoknak megfelelően történik. A készpénz bevételezése
során követendő eljárást, az alkalmazott módszereket, technikákat, bizonylatokat és a kapcsolódó
hatásköri és felelősségi szabályokat a szabályzat más fejezetei taglalják részletesen.
5.01.03. Készpénz bevételezés korlátozása
A készpénz bevételezéshez külön korlátozás nem tartozik, azt a készpénzforgalommal kapcsolatos
feladatok ellátásával megbízott személy - figyelemmel a jogszabályi, valamint e szabályzat más
részeinek rendelkezéseire - további mérlegelés nélkül elfogadhatja.
5.02. Készpénz-kiadások
5.02.01. Készpénz-kiadások jellemző jogcímei
Az egyházi gazdálkodó szervezet készpénzállományának csökkenésével járó jogcímek a
körülményeknek, az üzletvitel sajátosságainak megfelelően jellemzően az alábbiak:
- elszámolásra kiadott előlegek,
- készpénzes beszerzés,
- banki és egyéb készpénzbefizetés,
- saját pénzeszközök egyéb transzferei,
- készpénz ideiglenes átadása,
- ideiglenesen átvett pénzeszközök visszafizetése készpénzben,
- egyéb kötelezettségek (munkabérek, juttatások, egyéb tartozások) készpénzben történő megfizetése,
- fentiekbe nem sorolható egyéb kifizetések.
5.02.02. A készpénz kiadásának eljárási rendje
A készpénz kifizetése az egyházi gazdálkodó szervezet készpénz-állománya terhére jelen szabályzatban
részletezett szabályok szerint, a hatályos jogszabályi előírásoknak megfelelően történik. A készpénz
kifizetése során követendő eljárást, az alkalmazott módszereket, technikákat, bizonylatokat és a
kapcsolódó hatásköri és felelősségi szabályokat a szabályzat más fejezetei taglalják részletesen.
5.02.03. Készpénz-kifizetések engedélyezése, számfejtése, jóváhagyása és utalványozása
Készpénz kifizetésére csak akkor kerülhet sor, ha a kifizetést az arra feljogosított személy engedélyezte.
Erre kijelölt személy hiányában a kifizetésért az kifizető személy tartozik felelősséggel. Az
engedélyezést, számfejtést, jóváhagyást és utalványozást úgy kell megszervezni, hogy a kapcsolódó
felelősségek egyértelműen elkülöníthetőek, és megállapíthatóak legyenek.
5.02.04. Készpénz-kifizetés ellenőrzése
A kifizetés engedélyezése, számfejtése, jóváhagyása, utalványozása úgy történik, hogy az utalványozó
az elsődleges bizonylaton aláírásával hagyja jóvá az érintett kifizetést. Az utalványozás során - e
szabályzat előírásainak megfelelően - meg kell vizsgálni a bizonylat alaki és tartalmi elemeit, a kiállító
és az átvevő személy jogosultságát, továbbá azt, hogy a kifizetés nem ütközik-e belső szabályzat vagy
11
egyházi gazdálkodó szervezet
Pénzkezelési szabályzat
jogszabály rendelkezéseibe. Elsődleges bizonylat hiányában az utalványozás külön bizonylaton, vagy a
kifizetés bizonylatán történik.
5.02.05. Készpénz kifizetés korlátozása
A készpénz kifizetését a készpénzforgalommal kapcsolatos feladatok ellátásával megbízott személy -
figyelemmel a jogszabályi, valamint e szabályzat más részeinek rendelkezéseire - teljesíti. Amennyiben
a készpénzszolgáltatás értéke a 2 millió forintot (kapcsolt vállalkozások esetében 1 millió forintot) -
vagy az ennek megfelelő valutaösszeget - meghaladja, úgy azt a kifizetés napjától számított 15 napon
belül az állami adóhatóságnak be kell jelenteni. Ettől függetlenül más, pénzforgalmi számla nyitására
kötelezett adózónak szerződés szerinti szolgáltatás vagy termékértékesítés bruttó ellenértékeként,
szerződésenként egy naptári hónapban legfeljebb 2 millió forint - vagy az ennek megfelelő valutaösszeg
- összegben teljesíthető készpénzszolgáltatás.
5.03. Elszámolásra kiadott készpénz
5.03.01. Kifizetés elszámolásra
Az egyházi gazdálkodó szervezet tevékenységével összefüggésben, a tevékenységet szolgáló eszköz
megszerzése, szolgáltatás igénybevétele érdekében készpénz adható ki elszámolásra. Az ilyen
kifizetésekre jelen szabályzat készpénzkiadásra és az elszámolásra kiadott készpénzre vonatkozó
szabályait kell alkalmazni. A tevékenységgel összefüggésben elszámolásra kiadott összegnek minősül -
az egyházi gazdálkodó szervezet pénztárába történő befizetésig vagy az azzal történő elszámolásig - a
pénztárat megillető, de nem közvetlenül oda bevételezett (külső helyszínen átvett, bankkártyával
felvett, ...) összeg is.
5.03.02. Elszámolás értékhatára
Az elszámolásra kiadható pénzeszközöknek felső összeghatára meghatározott. Az összeghatár
vizsgálata során az egy személynél több jogcímen kinnlévő összegeket össze kell számítani. A
kifizetésre az utalványozás és kifizetés szabályait kell alkalmazni, az elszámolás szabályait a jelen
pénzkezelési szabályzat tartalmazza. Az elszámolásra kiadható pénzeszközök felső összeghatára az
alábbi: egyszázezer forint.
5.03.03. Elszámolás határideje
Az elszámolásra kiadott pénzeszközökkel az átvevő általában a kiadást követő 30 naptári napon belül
köteles elszámolni. A kifizetéskor ettől eltérő határidőt is megállapítható, melyet a kifizetés bizonylatán
kell feltüntetni. Késedelmes elszámolás esetén az átvevő a mindenkori jegybanki alapkamat 5
százalékponttal növelt mértéke szerinti kamatot köteles fizetni.
5.04. Készpénz-mozgások további sajátosságai
5.04.01. A valutapénztári pénzforgalom sajátosságai
A magyar törvényes fizetőeszközön (forinton), illetőleg a saját (a beszámoló pénznemének megfelelő)
valután kívüli fizetőeszközök kezelésére az egyházi gazdálkodó szervezet sajátos szabályokat nem
állapított meg, a valuták kezelésére a forintra (saját valutára) előírt szabályokat kell értelemszerűen
alkalmazni.
6. A napi készpénz záró állomány maximális mértéke
6.01. Maximális készpénzállomány
Az egyházi gazdálkodó szervezet a napi készpénz záró állomány maximális mértékét az egyes
készpénzkezelési egységei tekintetében, meghatározott szempontok alapján az alábbiak szerint
határozza meg:………………………………..Ft.
12
egyházi gazdálkodó szervezet
Pénzkezelési szabályzat
6.02. Túllépés esetén követendő eljárás
Amennyiben a készpénzforgalommal kapcsolatos feladatok ellátásával megbízott személy észleli, hogy
a kezelésében lévő készpénz napi záró állománya várhatóan meghaladja az e szabályzat szerinti
maximális mértéket, úgy a készpénz-többlet kezeléséről (elszállításáról, fokozott őrzéséről,
bankszámlára történő befizetéséről, ...) haladéktalanul köteles gondoskodni. Az ezzel kapcsolatos
felelősség kizárólag az érintett, a készpénzforgalommal kapcsolatos feladatok ellátásával megbízott
személyt terheli.
A napi készpénz záró állomány itt meghatározott maximális mértékét - amennyiben a szokásos
készpénzforgalom indokolja és a jogszabályi korlátozások lehetővé teszik - többszöri túllépés esetén
felül kell vizsgálni.
7. A készpénzállomány ellenőrzésekor követendő eljárás
7.01. A készpénzállomány ellenőrzésének módja
A készpénzállományról vezetett nyilvántartás valódiságáról, a készpénzállomány meglétéről
szúrópróba-szerűen, rovanccsal kell meggyőződni. A rovancs során a készpénzt meg kell számolni, a
nyilvántartásokat össze kell vetni a felvett mennyiségekkel. Az eltéréseket minden esetben
jegyzőkönyvben kell rögzíteni, melyet a készpénz érintett kezelője, és az ellenőrzést végző személy
köteles aláírni.
7.02. A készpénzállomány ellenőrzéséhez kapcsolódó feladatok
Az egyházi gazdálkodó szervezet készpénzállományának ellenőrzése elsősorban a függetlenített belső
ellenőrzés feladata. Az ellenőrzés a pénztári pénzkezelés ellenőrzése során a kiemelt pénztár-ellenőrzési
feladatokon túl kiterjed a pénzkezelés rendszerének vizsgálatára is. Kiemelt pénztár-ellenőrzési
feladatok különösen a pénztárrovancs, a bankszámláról felvett vagy arra befizetett készpénz
bizonylatolásának, a készpénzes értékesítés bizonylatolásának, valamint a készpénzállomány tényleges
meglétének ellenőrzése.
7.03. Hiány vagy többlet esetén követendő eljárás
A készpénzállomány ellenőrzése során feltárt, a nyilvántartások és a rovancs között tapasztalt eltérés
okát minden esetben fel kell tárni. Az eltérés (hiány vagy többlet) oka alapján a felelősséget meg kell
állapítani, és a kármentesítéshez rendelkezésre álló lehetőségeket ki kell használni. Amennyiben a
hiány vagy többlet rendszerbeli gyengeségre vezethető vissza, úgy szükséges a készpénzkezelés
rendjének felülvizsgálata.
7.04. A készpénzállomány ellenőrzésének dokumentumai
A készpénzállomány ellenőrzéséhez kapcsolódó dokumentumok jellemzőit, a dokumentálás szabályait
a jelen szabályzat a pénzkezeléssel kapcsolatos bizonylatok rendjének, valamint a pénzforgalommal
kapcsolatos nyilvántartási szabályok bemutatása során taglalja.
8. Az ellenőrzés gyakorisága
8.01. Az ellenőrzés ütemezése
A pénzkezeléshez kapcsolódó ellenőrzések tervezése és lefolytatása az egyházi gazdálkodó szervezet
'Eszközök és források leltárkészítési és leltározási szabályzat'-ában foglaltakkal összhangban, az ott
meghatározott ütemezés szerint történik azzal, hogy az ellenőrzésre jogosultak bármikor
kezdeményezhetik a pénzkezeléshez és a pénzforgalomhoz kapcsolódó rész- vagy teljes ellenőrzés
megkezdését. Soron kívüli ellenőrzést kell tartani, ha a körülmények azt indokolják, így különösen ha
visszaélés gyanúja merül fel, vagy az ellenőrzésre jogosult azt észleli, hogy a készpénzforgalommal
13
egyházi gazdálkodó szervezet
Pénzkezelési szabályzat
kapcsolatos feladatok ellátásával megbízott személy illetőleg a bankszámlák feletti rendelkezésre
jogosult személy e feladatait nem, nem megfelelően, vagy nem e szabályzatban foglaltak szerint
teljesíti.
8.02. Ellenőrzés lehetőségének biztosítása
A készpénzforgalommal kapcsolatos feladatok ellátásával megbízott személy, valamint a bankszámlák
feletti rendelkezésre jogosult személy a pénzkezeléshez, a pénzforgalomhoz kapcsolódó ellenőrzés
lehetőségét minden esetben köteles biztosítani, az ellenőrzés során köteles együttműködni, amennyiben
az ellenőrzést megkezdeni kívánó személy jogosultságát, az ellenőrzés jogszerűségét megfelelően
igazolta. Amennyiben az ellenőrzés nem jogszerű, vagy azt nem az arra jogosult kívánja végezni, illetve
az ellenőrzés e szabályzat rendelkezéseivel ellentétes, úgy az érintett pénzkezelő az ellenőrzés
lehetőségének biztosítását jogosult megtagadni mindaddig, míg a fenti kizáró tényezők fennállnak.
9. A pénzszállítás feltételei
9.01. Pénzszállítás személyi feltételei
Az egyházi gazdálkodó szervezet pénzszállítási feladataira - körülményeire tekintettel - külön személyt
vagy szervezeti egységet nem jelölt ki. A készpénz szállítása a készpénzforgalommal kapcsolatos
feladatok ellátásával megbízott személy feladata és felelőssége. Amennyiben a pénzszállításért felelős
személy megítélése szerint egy adott pénzszállítás túlzott kockázatokat hordoz, úgy a vezetéssel
egyetértésben a pénzszállítás egyedileg más módon oldandó meg. A pénzszállítás és biztosítás
többletköltségeit ez esetben az egyházi gazdálkodó szervezet viseli.
9.02. Pénzszállítás tárgyi feltételei
Készpénz szállítására rendszeresített eszközökkel az egyházi gazdálkodó szervezet nem rendelkezik. A
pénzszállításra használt eszköz megválasztása a készpénzforgalommal kapcsolatos feladatok ellátásával
megbízott személy feladata és felelőssége, a pénzszállításhoz szükséges tárgyi feltételek biztosítása az
egyházi gazdálkodó szervezet vezetésének feladata.
10. A pénzkezeléssel kapcsolatos bizonylatok rendje
10.01. A pénzforgalom bizonylataival szembeni követelmények
A hatályos előírások szerint a készpénz kezeléséhez kapcsolódó bizonylatokat szigorú számadási
kötelezettség alá kell vonni, a szigorú számadási kötelezettség a bizonylatot kibocsátót terheli. A
készpénzforgalomhoz kapcsolódó bizonylatnak ennek megfelelően legalább tartalmaznia kell az
azonosítószámot, a készpénzforgalom dátumát, az átadó és az átvevő nevét, a jogcímet, az összeget és a
pénznemet, a szükséges hivatkozásokat, valamint a bizonylat hitelesítését szolgáló jelzést. A
bankszámlán bonyolított pénzforgalom bizonylataival szembeni követelményeket a vonatkozó
jogszabályok megfelelően szabályozzák, azok kiegészítéseket nem kívánnak.
10.02. A pénztári befizetések és kifizetések bizonylatolása
A készpénzforgalom bizonylatolására - ha e szabályzat más része ettől eltérően nem rendelkezik - a
követelményeknek megfelelő pénzforgalmi bizonylatok szolgálnak, melyek szigorú számadás alá
vonásáért azok kibocsátója felelős. A pénzforgalmi bizonylatokkal szemben jogszabály, e szabályzat,
vagy az egyházi gazdálkodó szervezet vezetése további követelményeket fektethet le.
14
egyházi gazdálkodó szervezet
Pénzkezelési szabályzat
10.03. Befizetésekhez kapcsolódó bizonylati szabályok
10.03.01. Befizetések bizonylatolása
A pénztári készpénz-bevételek a pénzmozgással egyidejűleg, a megfelelő bizonylatok alapján kerülnek
bevételezésre. A befizetések alapbizonylatai jellemzően a szigorú számadás alá vont számla,
egyszerűsített számla, nyugta, a készpénzfelvétel banki bizonylata, az egyéb, ellenértéknek nem
minősülő bevétel esetén a szigorú számadási kötelezettség alá vont nyugta, átvételi elismervény, illetve
az átvevő által kiállított bevételi pénztárbizonylat.
10.03.02. Befizetési jogcímek sajátosságai
Az egyházi gazdálkodó szervezet készpénzbevételei jelen pénzkezelési szabályzat rendelkezései és
elvei alapján, a pénzmozgással egyidejűleg kerülnek rögzítésre a nyilvántartásokban. Az itt nem
szabályozott jogcímen bevételezett készpénz esetében a hatályos jogszabályok és az analóg jogcímekre
vonatkozó rendelkezések alapján kell eljárni.
10.04. Kifizetésekhez kapcsolódó bizonylati szabályok
10.04.01. Kifizetések bizonylatolása
A pénztári készpénz-kiadások a pénzmozgással egyidejűleg, a megfelelő és teljes körű bizonylatok
alapján kerülnek rögzítésre a nyilvántartásokban. A kifizetések alapbizonylatai jellemzően a kapott
számla, egyszerűsített számla, nyugta, a készpénzfelvétel banki bizonylata, valamint az egyéb,
ellenértéknek nem minősülő kifizetés esetén nyugta, átvételi elismervény, illetve a kifizető által
kiállított pénzforgalmi bizonylat, amelyeket folyamatos sorszámozással kell szigorú számadási
kötelezettség alá vonni.
10.04.02. Kifizetési jogcímek sajátosságai
Az egyházi gazdálkodó szervezet készpénzkifizetései jelen pénzkezelési szabályzat rendelkezései és
elvei alapján, a pénzmozgással egyidejűleg kerülnek rögzítésre a nyilvántartásokban. Az itt nem
szabályozott jogcímen kifizetett készpénz esetében a hatályos jogszabályok és az analóg jogcímekre
vonatkozó rendelkezések alapján kell eljárni.
10.05. Bankszámla-forgalomhoz kapcsolódó bizonylati szabályok
A bankszámlán bonyolított pénzforgalom a hitelintézet értesítése alapján, az értesítés megérkezésekor
kerül rögzítésre a nyilvántartásokban. A bankszámla-forgalomhoz kapcsolódó bizonylatok jellemzően a
kivonatok, átutalási és kifizetési megbízások, a befizetések bizonylatai, szerződések, egyéb okiratok.
10.06. A pénzkezelési bizonylatok megőrzésének szabályai
A pénzforgalommal kapcsolatos, a könyvviteli elszámolást közvetlenül és közvetetten alátámasztó
számviteli bizonylatokat - ideértve a szigorú számadású bizonylatok rontott példányait is - legalább 8
évig kell olvasható formában, a könyvelési feljegyzések hivatkozása alapján visszakereshető módon
megőrizni. Az egyházi gazdálkodó szervezet pénzforgalmi bizonylatait az egyéb bizonylatokkal együtt,
fenti előírások szerint irattározza.
11. A pénzforgalommal kapcsolatos nyilvántartási szabályok
11.01. Szigorú számadású bizonylatok nyilvántartása
A készpénz kezeléséhez kapcsolódó, az egyházi gazdálkodó szervezet által kibocsátott szigorú
számadási kötelezettség alá vont bizonylatok bizonylat-típusonkénti nyilvántartása, a sorszámok
alapján történő elszámolás - mind a már felhasznált, mind a rontott vagy selejtezett bizonylatok
tekintetében - a készpénzforgalommal kapcsolatos feladatok ellátásával megbízott személy feladata és
felelőssége.
15
egyházi gazdálkodó szervezet
Pénzkezelési szabályzat
11.02. Pénztári nyilvántartások vezetése
A készpénzforgalom, a készpénzállomány, valamint a pénztárban kezelt egyéb értékek naprakész
nyilvántartása, a készpénzmozgások egyidejű rögzítése a nyilvántartásokban a készpénzforgalommal
kapcsolatos feladatok ellátásával megbízott személy feladata és felelőssége. A nyilvántartások
naprakészségét a pénzkezelés jelen szabályzatban rögzített rendelkezései, a bizonylati rend, a
felelősségi szabályok, a nyilvántartások és ellenőrzések rendszere biztosítja.
11.03. Pénztári részletező nyilvántartások tartalma
Az egyházi gazdálkodó szervezet készpénzforgalmához kapcsolódó részletező nyilvántartások
kialakítása, karbantartása, folyamatos vezetése a készpénzkezeléssel kapcsolatos feladatok ellátásával
megbízott személy feladata és felelőssége. A részletező nyilvántartásnak a naprakészségen túl
alkalmasnak kell lennie az összesítő és főkönyvi nyilvántartások alátámasztására és egyeztetésére, az
ellenőrzés lehetőségét teljes körűen biztosítania kell.
11.04. Elszámolásra kiadott összegek nyilvántartása
Az elszámolásra kiadott pénzeszközök nyilvántartása a készpénzforgalommal kapcsolatos feladatokkal
megbízott személy feladata és felelőssége. A nyilvántartásból ki kell derülnie, hogy elszámolásra
mikor, kinek, milyen beszerzésre, milyen elszámolási határidővel, milyen összegben történt kifizetés,
az elszámolás milyen formában történt meg.
11.05. Pénztárzárlat
Az egyházi gazdálkodó szervezet készpénzkezelési egységei zárlata során az érintett,
készpénzforgalommal kapcsolatos feladatok ellátásával megbízott személy a részletező
nyilvántartásokat lezárja, az időszaki készpénzforgalmat szükség szerint összesíti, a záró
készpénzállomány összegét és a pénztárban kezelt egyéb értékeket a nyilvántartásban rögzíti. A záró
készpénzállomány valódiságát a pénztárzárlatot végző személy e szabályzat rendelkezései szerint
igazolja, eltérés esetén az e szabályzat szerint szükséges intézkedéseket megteszi. Az időszaki
készpénzforgalmat a nyilvántartásokban az egyházi gazdálkodó szervezet havonta legalább egy
alkalommal köteles lezárni, és a készpénz állományt egyeztetni.
11.06. Pénztárjelentés
A készpénzforgalom, a készpénzállomány, valamint a pénztárban kezelt egyéb értékek részletező
nyilvántartásait elszámolási időszakonként összesíteni kell. Az összesítésre szolgáló - szigorú
számadási kötelezettség alá vont - pénztárjelentés tartalmazza az időszak készpénz-forgalmát tételesen
és összesítve, az időszak nyitó- és záró készpénzállományát. A pénztárjelentést az azt készítő,
készpénzforgalommal kapcsolatos feladatok ellátásával megbízott személy köteles aláírni, és annak egy
példányát a készpénzkezelés helyén megőrizni.
11.07. Bankszámla-forgalomhoz kapcsolódó nyilvántartások
Az egyházi gazdálkodó szervezet bankszámlán bonyolított pénzforgalmához kapcsolódóan sajátos
nyilvántartási szabályok nem kerültek megfogalmazásra.
11.08. Főkönyvi kapcsolat
A pénzforgalom tételeinek feldolgozása a könyvelésben a pénzforgalmi bizonylatok alapján történik.
11.09. Nyilvántartások egyeztetése
A főkönyvi könyvelés adatai a pénztári nyilvántartásokkal, a pénzintézeti értesítésekkel rendszeresen
egyeztetésre kerül, e téren eltérés nem engedhető meg: a főkönyvi könyvelés adatainak minden esetben
az egyházi gazdálkodó szervezet valóságban is megtalálható, igazolt pénzállományát kell bemutatnia.
16
egyházi gazdálkodó szervezet
Pénzkezelési szabályzat
11.10. A nyilvántartások megőrzésének szabályai
A pénzforgalommal kapcsolatos, a könyvviteli elszámolást közvetlenül és közvetetten alátámasztó
számviteli nyilvántartásokat legalább 10 évig kell olvasható formában megőrizni. Az egyházi
gazdálkodó szervezet pénzforgalmi nyilvántartásait az egyéb számviteli nyilvántartásokkal,
kimutatásokkal együtt, fenti előírások szerint kezeli.
12. További pénzkezelési rendelkezések és számvitelpolitikai döntések
12.01. A pénzkezelés szabályozása
Az egyházi gazdálkodó szervezet jelen pénzkezelési szabályzata a számviteli törvény számviteli
politikára, azon belül a pénzkezelési szabályzatra vonatkozó rendelkezéseivel és egyéb előírásaival
összhangban, vagy attól a megbízható és valós összkép biztosítása érdekében a szabályozott módon
eltérve, továbbá az egyházi gazdálkodó szervezet gazdálkodása, így különösen pénzkezelése
körülményeinek figyelembe vételével került összeállításra, megtartása a vagyoni helyzet áttekintését és
ellenőrzését lehetővé teszi.
Amennyiben a jogszabályi előírások oly módon változnak, hogy a jelen szabályzat egyes rendelkezései
a megváltozott szabályozással összeegyeztethetetlenek, úgy értelemszerűen a jogszabály rendelkezéseit
kell alkalmazni. Ebben az esetben a jogszabályi előírásoknak ellentmondó rendelkezéseket az előírások
szerint, azok hiányában a lehető legrövidebb időn belül, de legkésőbb a szabályzat következő
módosításának alkalmával a megváltozott előírásokkal összhangban módosítani kell.
Amennyiben valamely korlátozás vagy lehetőség értékhatára a jogszabályi előírásokban megváltozik,
úgy a módosított értékhatár alkalmazható akkor is, ha annak változása a szabályzaton nem került
átvezetésre, de a korábbi szabályozás az értékhatár szélső értékére irányult.
12.02. Speciális pénzkezelési eljárások
12.02.01. Speciális pénzkezelési szabályok
Az egyházi gazdálkodó szervezet gazdálkodásának további olyan sajátosságai nincsenek, melyek a
pénzkezelési rendjének belső szabályozására jelentős hatással bírnának, vagy a jogszabályi előírásokon
túl további szabályozást igényelnének.
12.03. A pénzkezelés rendjének megsértése
A pénzkezelés e szabályzatban meghatározott rendjének megsértése esetén az előírást megsértő
személy a polgári jog szabályai szerint - figyelemmel a kapcsolódó munkajogi és egyéb
rendelkezésekre - visel felelősséget.
12.04. Itt nem szabályozott kérdések
Az e szabályzatban nem szabályozott, az egyházi gazdálkodó szervezet pénzkezelése során felmerülő
kérdések esetében az e szabályzatban említett, az adott kérdéssel analóg, annak megfeleltethető
előírásokat kell alkalmazni, ennek hiányában a szabályzat elveiből levezetve, a hatályos jogszabályok
előírásai szerint kell eljárni. A jelen pénzkezelési szabályzatban nem szabályozott, pénzkezeléssel
kapcsolatos kérdések esetén a követendő eljárásról az egyházi gazdálkodó szervezet vezetése jogosult
állást foglalni.
13. A pénzkezelési szabályzat változásai
13.01. A pénzkezelési szabályzat módosítása
Az egyházi gazdálkodó szervezet jelen pénzkezelési szabályzatának rendelkezései érvényesen csak
írásban, a módosítást követő hatállyal - célszerűen a gazdasági év első napjával - módosíthatók.
17
egyházi gazdálkodó szervezet
Pénzkezelési szabályzat
Törvénymódosítás esetén a változásokat annak hatálybalépésével kell alkalmazni, azokat szükség
szerint a hatálybalépést követő 90 napon belül kell a számviteli politikán - így e szabályzaton -
átvezetni.
13.02. A szabályzat változásai, a változások okai és hatásai
A pénzkezelési szabályzat változásai oly módon követhetők nyomon, hogy változás esetén - a korábbi
változat egyidejű hatályon kívül helyezésével - a szabályzat új változata kerül alkalmazásra, melyen
annak hatályossága is feltüntetésre kerül.
14. Megismerési záradék
14.01. Igazolás
Alulírott aláírásommal igazolom, hogy az egyházi gazdálkodó szervezet jelen pénzkezelési szabályzatát
megismertem, az abba foglaltakat tudomásul vettem és magamra nézve kötelezőnek ismerem el.
Tudomásul veszem, hogy a jogszabályi előírásoktól, vagy a szabályzat előírásaitól eltérő magatartással
vagy mulasztással okozott kárért a polgári jog szabályai szerint felelek.