1/2022. (II. 10.) országos szabályrendelet
az átlagbéralapú támogatás és a működési támogatás
összesített egyenlegének rendezése során előállt korrek-
ciós összeg, valamint a működési támogatás tartalékba
helyezett részének
felhasználásáról
A Magyarországi Evangélikus Egyház (a továbbiakban:
MEE) országos presbitériuma (a továbbiakban: OP) 2008.
évi I. törvényében kapott felhatalmazás alapján a MEE
köznevelési intézményei után a MEE-nek az egyházak hit-
életi és közcélú tevékenységének anyagi feltételeiről szóló
1997. évi CXXIV. állami törvény 6. §-a alapján járó átlag-
béralapú támogatás és a működési támogatás összesített
egyenlegének rendezése során előállt korrekciós összeg (a
továbbiakban: korrekciós összeg) valamint a MEE közne-
velési intézményei után a MEE-nek járó működési támoga-
tás tartalékba helyezett részének felhasználásáról a követ-
kező szabályrendeletet alkotja.
I. fejezet
Általános rendelkezések
1. §
(1) E szabályrendelet hatálya kiterjed a működési
támogatás és a korrekciós összeg tartalékba helyezett ré-
szének felhasználásra.
(2) Az (1) bekezdésben meghatározott összeget a MEE –
az e szabályrendeletben meghatározottak szerint – a MEE
köznevelési intézményei, valamint az általuk nyújtott szol-
gáltatások támogatására fordítja.
II. fejezet
Értelmező rendelkezések
2. §
E szabályrendelet alkalmazásában:
1. működési támogatás: a köznevelési intézményt működ-
tető egyházaknak, az egyházak hitéleti és közcélú tevé-
kenységének anyagi feltételeiről szóló 1997. évi CXXIV.
állami törvény 6.§ (1) bekezdésében meghatározottak sze-
rint az egyháznak járó – a mindenkori állami költségvetési
törvényben számszerűen meghatározott – támogatás.
2. korrekciós összeg: a köznevelési intézményt működtető
egyházaknak az az egyházak hitéleti és közcélú tevékeny-
ségének anyagi feltételeiről szóló 1997. évi CXXIV. tör-
vény. 6.§ (5) bekezdésében meghatározottak szerint járó –
a mindenkori állami költségvetési törvény végrehajtásáról
szóló törvényben számszerűen meghatározott – támogatás.
3. MEE köznevelési intézménye: a MEE 2005. évi VIII.
törvénye alapján alapított és fenntartott olyan köznevelési
intézmény, amelynek működése alapján a MEE működési
támogatás igénylésére jogosult, és amely intézmény után a
MEE ténylegesen támogatásban részesül (a továbbiakban:
intézmény).
4. forráshiányos intézmény: az az intézmény, amely a cél-
szerű és szakszerű gazdálkodás mellett nem képes az in-
tézmény alapfeladatának ellátását a részére folyósított ál-
lami támogatásból, saját bevételekből, illetve az intéz-
ménynek juttatott adományokból biztosítani.
5. köznevelési stratégia: a nevelési-oktatási bizottság (to-
vábbiakban: NOB) és az OP javaslatára a zsinat által elfo-
gadott, feladattervet is magába foglaló dokumentum.
6. működési előleg: a köznevelési intézmények részére a
likviditási nehézségek áthidalására folyósítható, visszafize-
tendő támogatás.
III. fejezet
Az oktatási tartalék képzése
3. §
(1) A zsinat a mindenkori állami költségvetési tör-
vény, valamint a mindenkori állami költségvetési törvény
végrehajtásáról szóló törvény kihirdetését követően – a
NOB és az országos gazdasági bizottság (a továbbiakban:
GB) javaslatának figyelembevételével és az OP javaslata
alapján – törvényben dönt a korrekciós összeg felosztásá-
ról. A korrekciós összeget a zsinat az oktatási tartalékba
(továbbiakban tartalék) helyezi, a korrekció egy része a
korrekciós összeg alapját képező, valós ellátott gyermek-
és tanulói létszám alapján az intézmények között kerül fel-
osztásra. A tartalékba helyezett összeg mértékéről a tárgy-
évi egyházi költségvetési törvény is rendelkezik.
(2) A tartalék jogi sorsát osztja az adott költségvetési évre
a tartalékból kiadásként előirányzott, de fel nem használt
összeg, az intézmények által tartalékba visszafizetett ösz-
szeg, valamint a tartalék lekötött részének hozama.
A tartalék felhasználható mértékének meghatározása
4. §
(1) A zsinat – a NOB, a GB és az OP javaslatának
ismeretében – törvényben dönt a tartalék terhére felhasz-
nálható összeg mértékéről, valamint arról, hogy az össze-
get e szabályrendelet 5. §-ában meghatározott célok közül
az adott költségvetési évben mely célokra lehet fordítani.
A zsinat meghatározza az egyes célokra fordítható összeg
mértékét is. A zsinat a támogatási célok kiválasztásánál
figyelembe veszi a mindenkori állami költségvetési tör-
vénynek a működési támogatás felhasználására vonatkozó
előírásait, valamint a MEE köznevelési stratégiájában ki-
emelt célokat.
(2) A tartalékból az adott költségvetési évre – az (1) be-
kezdés szerint – felhasználásra előirányzott összeg mérté-
két az OP akkor lépheti túl, ha a támogatási körbe bevont
célhoz a felhasználásra előirányzott összegből – a körül-
mények előre nem tervezhető változása miatt – az intéz-
mények támogatása nem lehetséges.
(3) Az OP az adott költségvetési évben valamely célhoz
felhasználásra előirányzott, de fel nem használt összeget
átcsoportosíthatja az adott költségvetési évben az (1) be-
kezdés szerint támogatott további célokhoz felhasználásra
előirányzott összeghez.
(4) A nevelési és oktatási osztály a tárgyévet követően a
tartalékalap tárgyévi felhasználásáról és az intézmények
elszámolásáról tájékoztatást készít a NOB, a GB és az OP
részére.
A tartalék terhére támogatható célok
5. §
Az OP javaslatára a zsinat a tartalékból – a 4. § (1)
bekezdése szerint meghatározott – az adott költségvetési
évben felhasználható összegből biztosíthatja:
a) a NOB által elfogadott versenylistában szereplő or-
szágos tanulmányi versenyen megadott helyezést elért
diákok jutalmazását, valamint a „Jó tanuló, jó sportoló”
jutalmak finanszírozását;
b) a NOB által elfogadott versenylistában szereplő or-
szágos tanulmányi versenyen megadott helyezést elért
diákok felkészítő tanárainak, továbbá az „év óvodape-
dagógusa”, az „év tanítója” és az „év tanára” jutalma-
zását;
c) a forráshiányos intézmények támogatását;
d) az Evangélikus Pedagógiai-szakmai Szolgáltató és
Továbbképző Intézet (a továbbiakban: EPSZTI) műkö-
désének támogatását;
e) az intézményvezetők teljesítményértékelésen alapuló
– a megbízás második és negyedik évében megállapí-
tásra kerülő – illetményét;
f) a közművelődési programok támogatását;
g) az eszközfejlesztési pályázat támogatását;
h) a stratégiai célok, feladatok támogatását;
i) a külügyi kapcsolatok támogatását;
j) az iskolalelkészek szolgálatával összefüggő szakmai
programok, valamint az iskolalelkészi tevékenységgel
kapcsolatos költségek támogatása;
k) a rendezvények, vezetői konferenciák költségeinek
finanszírozását;
l) a törvényességi, gazdasági ellenőrzések szakértői dí-
jait;
m) az EHE-továbbképzések támogatását;
n) a katechetika munkacsoport költségeit;
o) a nevelési és oktatási osztály feladatellátása során
megvalósuló programokhoz kapcsolódó költségeket;
p) az intézményvezetői értékeléshez kapcsolódó költ-
ségeket;
q) a szakmai felügyeletet ellátó nevelési és oktatási
osztály által munkajogi jogviszony vagy egyéb munka-
végzésre irányuló jogviszony keretében foglalkoztatot-
tak díjazását, valamint a Magyarországi Evangélikus
Egyház oktatási feladatok ellátásával kapcsolatban
felmerült kiadásait;
r) a nevelési és oktatási osztály szakmai tevékenység
ellátásával kapcsolatban felmerült költségeket;
s) a Péterfy Sándor díjat;
t) a pályázatírás költségeinek támogatását;
u) a működési előleg folyósítását;
v) a beruházási támogatásokat;
w) az intézményi innováció és szakmai támogatásokat;
x) a diáksegélyekkel kapcsolatos támogatását;
y) az oktatási tartalékalap működéséhez szükséges ki-
adások támogatását (tranzakciós díjak), valamint az ok-
tatási tartalékalap- és letétkezelői díjait;
z) a LIBRA ügyviteli rendszer működtetésével kapcso-
latos díjakat;
aa) az iskolalelkészek fenntartói nyugdíjjárulékát;
ab) normatív módon kiosztott korrekciós támogatást.
A támogatás odaítélése, elszámolás a támogatás felhasz-
nálásáról
6. §
Az intézmények – amennyiben e szabályrendelet
másképp nem rendelkezik – az országos irodához benyúj-
tott kérelemmel (a továbbiakban: támogatási kérelem) igé-
nyelhetnek támogatást az 5. § a-c), f-g), u-v) és x) pontjai-
ban meghatározott célokra.
7. §
(1) A támogatást kizárólag arra a célra lehet fel-
használni, amely célra azt a döntéshozó megítélte.
(2) Valamennyi támogatásban részesülő intézmény elszá-
molási kötelezettséggel tartozik a támogató részére. Az in-
tézmények beszámolót küldenek a támogatás felhasználá-
sáról tárgyév december 31. napjáig vagy a támogatási
szerződésben meghatározott időpontig a támogató részére.
A beszámoló tartalmazza a felhasználás tételes kimutatá-
sát, valamint annak rövid szöveges bemutatását. Jutalmak
esetében a jutalomnak a jutalmazott részére történő kifize-
tését kell igazolni.
(3) Az intézmények a fel nem használt összeg vonatkozá-
sában visszafizetési kötelezettséggel tartoznak a támogató
MEE felé. A visszafizetést az elszámolással egyidejűleg
kell teljesíteni.
8. §
(1) Az elszámolási kötelezettség határidejétől szá-
mított egy évig nem nyújthat be támogatási kérelmet az az
intézmény, amely az elszámolási kötelezettségének nem
vagy nem megfelelően tett eleget.
(2) Elszámolási határidő módosítására irányuló kérelem
kizárólag az eredeti határidő lejárta előtt nyújtható be.
(3) Az (1) bekezdés szerinti tilalom nem vonatkozik az 5. §
a-b) pontjaiban meghatározott támogatási célokra.
IV. fejezet
Az egyes támogatási célok
Országos tanulmányi versenyeken helyezést elért diákok,
valamint a „Jó tanuló, jó sportoló” diákok jutalmazása
9. §
(1) Az intézményvezetők a nevelési és oktatási osz-
tály részére bejelentési kötelezettséggel tartoznak, ha az
intézményük diákja a NOB által jóváhagyott és az intéz-
mények részére megküldött versenylistában szereplő ver-
senyek egyikén megadott helyezést ért el.
(2) A bejelentést a nevelési és oktatási osztály által a pá-
lyázati kiírásban megadott határidőig kell megtenni az erre
a célra kialakított elektronikus pályázati felületen.
(3) A diákok pénz- és/vagy tárgyjutalomban részesülnek.
(4) A jutalmazás minden érintett diákra kiterjedően, az el-
ért helyezéstől függően differenciáltan történik.
(5) A nevelési és oktatási osztály a támogatás megítélésé-
ről és annak összegéről javaslatot fogalmaz meg, amelyet
döntésre a NOB elé terjeszt.
(6) A nevelési és oktatási osztály az evangélikus fenntartá-
sú köznevelési intézmények részére a „Jó tanuló, jó sporto-
ló” cím megszerzésére pályázati kiírást tesz közzé, mely-
nek célja azon diákok jutalmazása, akik példás magatartá-
suk, jó tanulmányi eredményük mellett kimagasló sporttel-
jesítményre is képessé váltak.
(7) A nevelési és oktatási osztály a pályázati kiírásról a
NOB-ot előzetesen tájékoztatja.
(8) A díjazásról – az előzetes bírálati szempontok alapján –
a nevelési és oktatási osztály javaslata alapján a NOB dönt.
(9) A díjazottakról szóló döntést követően a nevelési és
oktatási osztály értesíti az érintett intézmény vezetőjét.
(10) A díjak és a kapcsolódó mindenkori járulékok is a tar-
talékalapból, utófinanszírozás keretében kerülnek kifize-
tésre az érintett intézmény részére, az elszámolás megkül-
dését követően.
Országos tanulmányi versenyeken helyezést elért diákokat
felkészítő tanárok jutalmazása, valamint az „év óvodape-
dagógusa”, az „év tanítója” és az „év tanára” elismeré-
sek odaítélése
10. § (1) Az intézményvezetők bejelentik a nevelési és
oktatási osztálynak, hogy a részükre kiküldött versenylista
alapján megadott helyezést elért diákjainak felkészítésében
mely, az intézmény alkalmazásában álló pedagógus(ok)
vettek részt. A bejelentést a 9. § (2) bekezdésében megha-
tározott határidőig kell megtenni.
(2) A jutalmazás valamennyi felkészítő pedagógusra kiter-
jedően, a felkészített diákok helyezésétől és számától füg-
gően differenciáltan történik.
(3) A nevelési és oktatási osztály a jutalom megítéléséről
és annak összegéről javaslatot fogalmaz meg, amelyről a
NOB dönt.
(4) A MEE köznevelési intézményvezetői legkésőbb
tárgyév március 31-ig felterjeszthetnek egy, az intézmény
alkalmazásában álló óvodapedagógust, tanítót és tanárt az
„év óvodapedagógusa”, az „év tanítója”, illetve az „év ta-
nára” jutalmazással járó címre. A felterjesztéseket írásban
(elektronikus levélben) kell megküldeni a nevelési és okta-
tási osztály részére. Az intézményvezetők a felterjesztést
indokolni kötelesek a pedagógus munkájának, elért szak-
mai eredményeinek bemutatásával. A többcélú intézmé-
nyek a feladatellátás szerint egy óvodapedagógus, egy ta-
nító és egy tanár felterjesztésére jogosultak.
(5) A nevelési és oktatási osztály a jutalom megítéléséről
és annak összegéről javaslatot fogalmaz meg, amelyről az
OP dönt.
(6) A díjazottakról szóló döntést követően a nevelési és
oktatási osztály értesíti az érintett intézmény vezetőjét.
(7) A felkészítő tanárok jutalmazása esetén a díjak és a
kapcsolódó mindenkori járulékok is a tartalékalapból, utó-
finanszírozás keretében kerülnek kifizetésre az érintett in-
tézmények részére, az elszámolás megküldését követően.
(8) Az év pedagógusai díjak esetén az intézménynek át-
utalt összeg nyújt fedezetet a díjazottak részére történő ki-
fizetésre és a munkaadót terhelő járulékokra. Az utalvá-
nyozás az értesítéssel egyidőben megtörténik.
Forráshiányos intézmények támogatása
11. § (1) Az intézmények a költségvetésük benyújtásával
egyidejűleg támogatási kérelmet nyújthatnak be az orszá-
gos irodához. Az intézmények e § alapján támogatási kére-
lem benyújtására jogosultak költségvetési év közben akkor
is, ha valamely előre nem tervezhető esemény vagy a mű-
ködést jelentősen befolyásoló körülmény változása miatt
az intézmény forráshiányossá válik. A támogatási kérelmet
minden esetben a forráshiány okának és a hiány összegé-
nek pontos meghatározásával lehet benyújtani. A forráshi-
ány vizsgálatakor – a célszerűség és szükségszerűség meg-
állapításánál – vizsgálni kell különösen a kiadások szük-
ségszerűségét: azt, hogy az intézmény minden elvárhatót
megtett-e kiadásai csökkentésére, valamint, hogy bevételét
valamennyi lehetséges bevételi forrás feltárásával határoz-
ta-e meg.
A forráshiány megállapításakor az azonos feladatot ellátó
intézmények költségvetésének és gazdálkodásának össze-
hasonlító értékelését el kell végezni. Az összehasonlítás
során az azonos feladatot ellátó intézmények létszámát
arányosan kell tekintetbe venni.
(2) Az országos iroda által felkért szakértő – az intézmé-
nyek éves részletes költségvetésének megküldését és az
intézményben lefolytatott pénzügyi vizsgálatot követően –
szakvéleményt készít az intézmény gazdálkodásáról.
(3) Az előre nem tervezhető esemény miatt évközben
forráshiányossá vált intézmény vizsgálatakor a szakértő a
forráshiány okát, valamint azt vizsgálja, hogy az intéz-
mény költségvetésében van-e a támogatáson kívül más for-
rás a hiány fedezésére.
(4) A nevelési és oktatási osztály a javaslattétel megfogal-
mazása során figyelembe veszi, hogy az intézmények az
előző években lefolytatott szakértői vizsgálatok, továbbá
az intézményben a MEE számvevőszéke által, vagy vala-
mely állami hatóság, így különösen a Magyar Államkincs-
tár, az Állami Számvevőszék által lefolytatott vizsgálatok,
vagy egyéb szakmai ellenőrzések megállapításait működé-
sük kialakításánál tekintetbe vették-e.
(4) A nevelési és oktatási osztály a szakvélemény alapján,
a szakvélemény beérkezését követően a tárgyévi költség-
vetés elfogadásakor tesz javaslatot az intézmények támo-
gatására és a támogatás összegére, amelyet a NOB, vala-
mint a GB – indokolással ellátott – ajánlásának beszerzését
követően döntésre az OP elé terjeszt.
(5) A MEE a támogatást elnyert intézmények gazdálkodá-
sát a támogatás átutalását követő egy éven belül belső el-
lenőr vagy független szakértő kirendelésével ellenőrzi.
Az Evangélikus Pedagógiai-szakmai Szolgáltató és To-
vábbképző Intézet működésének támogatása
12. § Az EPSZTI pedagógiai szakmai szolgáltató intézet,
melynek vezetését intézményvezető látja el a nevelési és
oktatási osztály mindenkori vezetőjének szakmai iránymu-
tatásával.
Teljesítményértékelésen alapuló intézményvezetői illet-
mény
13. § (1) Az 5. § e) pontjában meghatározott támogatási
célhoz rendelt összeget a zsinat köteles – az OP által elfo-
gadott vezetői teljesítményértékelés folyamatának és eljá-
rásrendjének alapján – ciklikus rendben az értékelt intéz-
ményvezetők illetményére fordítani.
(2) Az intézményvezetők teljesítményének értékelése az
ötéves ciklusuk alatt kétszer (a második, illetve a negyedik
évben) a NOB javaslatára az OP által meghatározott eljá-
rás szerint történik.
(3) A minősítés eredményéről – meghatározott eljárás
alapján – az OP dönt.
(4) Az értékelésről szóló döntést követően a nevelési és
oktatási osztály értesíti az érintett intézmény vezetőjét.
(5) A vezetői teljesítményértékelés alapján meghatározott
illetményeket, amelyek tartalmazzák a jogszabály szerinti
munkaadót terhelő járulékokat is, az értékelésről megho-
zott döntést követően, a kiértesítéssel egyidőben kell utal-
ványozni az érintett intézmények részére.
Közművelődési programok támogatása
14. § (1) Közművelődési programok keretében támogat-
ható feladatok:
a) Egy évben egyszer a nevelési és oktatási osztály
felmérése alapján az OP döntése értelmében kizárólag
a Luther Kiadó által forgalmazott termékekből a balla-
gó gyerekek/diákok és ballagtató pedagógusok számára
ajándék adható. A ballagási ajándékokról a NOB javas-
lata alapján az OP dönt.
b) Az OP által meghatározott művelődést elősegítő
programok.
c) Az intézmények az evangélikus nevelést elősegítő
versenyek, kulturális programok, konferenciák, tanul-
mányutak, cserediák-kapcsolatok, valamint találkozók
(pedagógus és diák) költségeinek ellentételezésére tá-
mogatási kérelmet nyújthatnak be.
d) A köznevelési intézményekben tanuló – a NOB, a
GB és az OP) elé kerülő előterjesztés szerinti – diákok
részére ajándékozott Bibliák megvásárlása, melyről a
nevelési és oktatási osztály javaslata alapján az OP
dönt.
(2) Az (1) bekezdés c) pontja szerinti kulturális programok
pályázati kiírásáról a nevelési és oktatási osztály javaslata
alapján a NOB az év első ülésén dönt.
(3) A támogatási kérelmet tárgyév március 31-ig kell be-
nyújtani a nevelési és oktatási osztály részére.
(4) A pénzügyi elszámoláskor a tárgyév január 1-jét köve-
tően kiállított, a pályázat szempontjából releváns számlák
is elszámolhatóak.
(5) A nevelési és oktatási osztály a támogatás megítélésé-
ről és annak összegéről javaslatot fogalmaz meg, amelyet a
NOB részére döntésre előterjeszt.
(6) A döntést követően a nevelési és oktatási osztály értesí-
tést küld a támogatott intézménynek az elszámolás rendjé-
ről.
Eszközfejlesztési pályázat támogatása
15. § (1) Az intézmények az alaptevékenységi körükbe
tartozó köznevelési feladatok ellátását biztosító szakmai
feltételek fejlesztésének, valamint a működés feltételei,
eszközei megteremtéséhez szükséges költségek támogatá-
sára támogatási kérelmet nyújthatnak be a támogató által
biztosított elektronikus pályázati felületen.
(2) A támogatható célokról, az egyes bírálati szempontok-
ról és a pályázati kiírás tartalmáról a nevelési és oktatási
osztály javaslata alapján a NOB az év első ülésén dönt.
(3) A támogatási kérelmet tárgyév február 28-ig kell be-
nyújtani.
(4) A nevelési és oktatási osztály a támogatás megítélésé-
ről és annak összegéről javaslatot fogalmaz meg, amelyet a
NOB és a GB támogatásának beszerzését követően döntés-
re az OP elé terjeszt.
(5) Az eszközpályázat előfinanszírozott támogatási formá-
ban működik.
(6) A pályázati összeggel valamennyi nyertes pályázónak
legkésőbb tárgyév december 31-ig el kell számolnia a ne-
velési és oktatási osztály részére. A határidő hosszabbítá-
sára kizárólag vis maior esetén van lehetőség. Az intéz-
ményvezető erre vonatkozó kérelméről a nevelési és okta-
tási osztály vezetője dönt.
(7) A fel nem használt támogatási összeget legkésőbb az
adott pályázati év december 31-ig vissza kell utalni a tá-
mogató részére.
(8) Az eszközpályázat pénzügyi elszámolásakor a tárgyév
január 1-jét követően kiállított, a pályázat szempontjából
releváns számlák is elszámolhatóak.
(9) Az OP támogatásról szóló döntését követően, ameny-
nyiben a megítélt támogatási összeg alacsonyabb, mint az
igényelt támogatás – az összeg átutalását megelőzően – a
nyertes pályázónak nyilatkoznia kell arról, hogy a kapott
támogatásból is megvalósítható-e a tervezett fejlesztés.
(10) Az OP által elfogadott támogatási célonkénti összegek
közötti átcsoportosításra csak abban az esetben van lehető-
ség, ha a nyertes pályázó kellően alátámasztott indokolás-
sal ellátott kérelmét a nevelési és oktatási osztályra be-
nyújtja. A kérelem elbírálásáról a nevelési és oktatási osz-
tály vezetője – szakmai szempontok alapján – dönt, szük-
ség esetén kikérve az építési, ingatlanügyi és műemléki
osztály szakmai véleményét. A döntéséről a NOB, a GB és
az OP soron következő ülésén tájékoztatást ad. Indokolt
esetben a nevelési és oktatási osztály vezetője a módosítási
kérelmet az OP soron következő ülésére döntésre előter-
jesztheti.
(11) Az azonos támogatási célok közötti átcsoportosítás
kérelem nélkül is lehetséges, erről az intézményvezető sa-
ját hatáskörben dönthet, ugyanakkor ezt a döntését a pénz-
ügyi elszámoláskor jeleznie és indokolnia kell.
Pályázatírás költségeinek fedezése
16. § (1) Intézményi pályázatok megírása költségeinek,
valamint az ehhez kapcsolódó szakértői költségek fedezé-
sére, a pályázat benyújtására jogosult intézmény támoga-
tást igényelhet.
(2)
Támogatásra a pályázati szabályrendelet hatálya alá
tartozó pályázatok esetében az a pályázó jogosult, akinek
pályázati szándékát az illetékes pályázati felelős megvaló-
síthatóság és fenntarthatóság szempontjából támogatható-
nak ítéli. Egyéb pályázatok esetében e szabályrendelet nem
határoz meg előminősítési kötelezettséget, a támogatás
megítélhetőségéről a döntésre kijelölt dönt. Támogatást
mindkét esetben csak a pályázatírás költségeinek legfel-
jebb 80 %- ának fedezésére lehet igényelni.
(3) A támogatási kérelmet 2. számú melléklet szerinti űrla-
pon lehet benyújtani a pályázati kiírás megjelenését köve-
tően. Az űrlapot a pályázati szabályrendelet hatálya alá tar-
tozó pályázatok esetében a területileg illetékes pályázati
felelősnek, egyéb pályázatok esetében közvetlenül az or-
szágos irodának kell eljuttatni. A pályázati felelős javasla-
tát öt munkanapon belül juttatja el az országos irodának.
(4) Az országos iroda a támogatás megítéléséről és annak
összegéről javaslatot fogalmaz meg, amelyet az OP által
kijelölt keretgazda elé terjeszt. A javaslat alapján a keret-
gazda dönt a támogatás odaítéléséről.
(5) Az OP a „Pályázatírás költségeinek fedezése” cél ese-
tében keretgazdának az országos irodaigazgatót jelöli ki.
(6) Nyertes pályázat esetén a pályázó a támogatást, a pá-
lyázatkészítés – a pályázati kiírás szerinti – elszámolható
mértékéig visszafizetni köteles.
(7) Amennyiben a támogatást elnyert intézmény a pályáza-
tot önhibájából nem nyújtja be, a támogatásra kifizetett
összeget köteles a mindenkori jegybanki alapkamattal nö-
velve visszafizetni. Annak bizonyítására, hogy a pályázat
beadása nem a támogatást elnyert hibájából maradt el, a
pályázati határidő lezárultát követő nyolc napon belül a
keretgazdához címzett, de az országos irodának benyújtott
igazolási kérelmet terjeszthet elő. A kérelem elfogadásáról
az országos iroda javaslatára a keretgazda dönt. Döntése
alapján a támogatás összegének visszafizetésétől részben
vagy egészben eltekinthet.
(8) A támogatás összegével az azt elnyert pályázó köteles
elszámolni. Az elszámolást a felmerült költségekről szóló
számlák bemutatásával
a) a pályázati szabályrendelet hatálya alá tartozó pályáza-
tok esetében a garanciavállalás iránti kérelemmel egyidejű-
leg,
b) egyéb pályázatok esetében a pályázati határidő lejártát
követő 5 munkanapon belül kell elvégezni.
Stratégiai célok, feladatok támogatása
17. § (1) Az 5. § h) pontjára hivatkozással az OP támoga-
tás kifizetésére jogosult a köznevelési intézmény részére,
amennyiben állami vagy egyházi jogszabály a köznevelési
szférában nyújtandó támogatás vagy juttatás kifizetésére
kötelezi és az állam arra fedezetet vagy a MEE arra más
forrást nem biztosít. A kifizetés módja és mértéke vonat-
kozásában a fizetési kötelezettséget meghatározó jogsza-
bály az irányadó.
(2) A támogatás vagy juttatás megítéléséhez szükséges
adatszolgáltatásról, valamint annak határidejéről az orszá-
gos iroda értesíti az intézményeket.
(3) Az 5. § h) pontjára hivatkozással az OP jogosult – a
NOB és a GB javaslatát követően – támogatást megítélni
egyéb, kellően indokolt és szakmailag alátámasztott straté-
giai célok és feladatok ellátásához is.
Módszertani feladatok, szakértői tevékenység
18. § A mindenkori elfogadott oktatási tartalékalapi költ-
ségvetésben meghatározott keretösszeg terhére az alábbi
módszertani feladatokkal és szakértői tevékenységgel kap-
csolatos célokra nyújtható támogatás, melyek felhasználá-
sára vonatkozóan nem igényli külön munkaági bizottsági
(NOB, GB, OP) döntés meghozatalát:
a) külügyi kapcsolatok,
b) az iskolalelkészek munkájával összefüggő szakmai
programok, valamint az iskolalelkészi tevékenységgel
kapcsolatos költségek finanszírozása,
c) rendezvények, vezetői konferenciák,
d) törvényességi, gazdasági ellenőrzések szakértői díja,
e) az Evangélikus Hittudományi Egyetem által szervezett
továbbképzés,
f) katechetika munkacsoport működésével kapcsolatos
költségek,
g) a nevelési és oktatási osztály feladatellátása során meg-
valósuló programokhoz közvetlenül kapcsolódó költségek
finanszírozása;
h) intézményvezetői értékeléshez kapcsolódó közvetlen
költségek,
i) a nevelési és oktatási osztály szakmai tevékenységével
kapcsolatban felmerülő költségek finanszírozása.
Szakmai felügyeletet ellátó nevelési és oktatási osztály
munkatársainak illetménye és egyéb juttatásai, valamint a
Magyarországi Evangélikus Egyház oktatási feladatok el-
látásával kapcsolatban felmerült kiadásai
19. § (1) Az oktatási intézmények szakmai felügyeletét
ellátó nevelési és oktatási osztály munkavégzésre irányuló
jogviszony keretében, valamint a tartalékalap terhére tá-
mogatható célok, feladatok megvalósításának előkészítése,
végrehajtása, ellenőrzése során létesített munkajogi jogvi-
szonyok és egyéb munkavégzésére irányuló jogviszonyok
alapján megvalósuló kiadások teljesítése a tartalékalap ter-
hére történik.
(2) A Magyarországi Evangélikus Egyház és annak jogi
személye nevelési-oktatási feladatok ellátásával kapcsolat-
ban felmerült kiadásainak finanszírozása a tartalékalap ter-
hére történik.
LIBRA ügyviteli rendszer támogatása
20.§ (1) LIBRA ügyviteli rendszer a nevelési és oktatási
intézmények által kötelezően alkalmazott könyvviteli
rendszer.
(2) A könyvviteli rendszer fenntartásával, jogosultságok
beszerzésével kapcsolatos költségek az oktatási tartalék-
alapból kerülnek finanszírozásra, külön munkaági bizott-
sági (NOB, GB, OP) döntést nem igényelnek.
Péterfy Sándor díj
21. § (1) A Péterfy Sándor díj a nevelési és oktatási in-
tézmények vezetői részére az OP által létrehozott elisme-
rés. Évente egy intézményvezető részére adható, melynek
összege a díjazott intézményvezető kéthavi bruttó illetmé-
nye, valamint annak mindenkori járulékai.
(2) A díj odaítélése a nevelési és oktatási osztály javaslata
alapján a NOB támogatásával az OP novemberi ülésén, az
OP döntése alapján történik.
(3) A díjazottról szóló döntést követően a nevelési és okta-
tási osztály gondoskodik az értesítésről és az utalványozás-
ról.
Működési előleg igénylése
22. § (1) A MEE a köznevelési intézmények részére lik-
viditási nehézségeik áthidalására működési előleget folyó-
síthat.
(2) Működési előleget a köznevelési intézmény vezetője
igényelhet. A kérelemben részletesen indokolni kell az
igénylés okát.
(3) A támogatás odaítéléséről a nevelési és oktatási osz-
tály, valamint a gazdasági osztály vezetőjének együttes ja-
vaslata alapján az országos iroda igazgatója dönt.
(4) A támogatást a folyósítás évében vissza kell fizetni. A
visszafizetés ütemezésére a kérelemben ki kell térni.
Beruházási támogatás
23. § (1) Az intézmények építmény, építményrész meg-
építésére, felújítására, korszerűsítésére, átalakítására, bőví-
tésére, helyreállítására, lebontására, elmozdítására, vagy
rendeltetésének megváltoztatására támogatási kérelmet
nyújthatnak be. A támogatási kérelmet tárgyév augusztus
31-ig kell benyújtani.
(2) Az e §-ban meghatározott támogatást igényelni a konk-
rét
beruházás részletes leírása mellett, a tervezett fejlesztés
indokának és költségigényének meghatározásával lehet.
(3) A pályázat benyújtását követően a nevelési és oktatási
osztály beszerzi az építési, ingatlanügyi és műemléki osz-
tály javaslatát, melyet a bizottságok elé terjeszt.
(4) A nevelési és oktatási osztály a támogatás megítélésé-
ről és annak összegéről javaslatot fogalmaz meg, amelyet a
NOB és a GB ajánlásának beszerzését követően az OP ré-
szére döntésre előterjeszt.
(5) Amennyiben a nettó érték eléri az 5 millió Ft-ot, a ki-
emelt beruházásokra vonatkozó 2/2007. (VII.17.) országos
szabályrendelet az építési beruházások rendjéről érvényes.
(6) A beruházási pályázat támogatása utófinanszírozás ke-
retében valósul meg. A támogatott részteljesítést nyújthat
be, melynek keretében a nevelési és oktatási osztályra be-
küldi a támogatási szerződésben meghatározott dokumen-
tumokat. A részteljesítés támogató általi pénzügyi rendezé-
sére az építési, ingatlanügyi és műemléki osztály jóváha-
gyását követően kerülhet sor.
Intézményi innováció és szakmai támogatások
24. § (1) Rendszerszintű és intézményi szintű minőségi
fejlesztések, amelyek a MEE és/vagy az országos szakpoli-
tika célkitűzéseit valósítják meg.
(2) Az innovációs támogatás odaítéléséről és annak mérté-
kéről a nevelési és oktatási osztály javaslatára a NOB dönt.
(3) A feladatellátás sajátosságaiból adódó többletköltségek
finanszírozásai, amelyek az intézmények normatív alapon
történő támogatása során nem érvényesíthetőek. A szakmai
támogatás odaítéléséről és annak mértékéről a nevelési és
oktatási osztály javaslatára a NOB dönt.
Diáksegélyekkel kapcsolatos támogatás
25. § (1) A MEE által alapított Sztehlo Gábor tanulmányi
és szociális segély, valamint a Schedius Lajos tanulmányi
segély elbírálásának menetét a 2/2020 (III. 26.) országos
szabályrendelet tartalmazza.
(2) A támogatás ünnepélyes kiosztásával kapcsolatban
felmerülő járulékos költségek az oktatási tartalékalapból
kerülnek finanszírozásra.
(3) A Schedius Lajos tanulmányi ösztöndíjat elnyert diá-
kok felkészítő tanárainak jutalmazása az oktatási tartalék-
alap erre a célra elkülönített költségkeretéből történik.
(4) A támogatások odaítéléséről Bizottság dönt.
(5) A diáksegélyekhez kapcsolódó elszámolásokról a tá-
mogatási szerződés rendelkezik.
V. fejezet
Záró rendelkezések
26. § E szabályrendelet 2022. február 10-én lép hatályba,
és ezzel egyidejűleg az átlagbéralapú támogatás és a mű-
ködési támogatás összesített egyenlegének rendezése során
előállt korrekciós összeg, valamint a működési támogatás
tartalékba helyezett részének felhasználásáról szóló
8/2018. (XI. 8.) országos szabályrendelet hatályát veszti.
Budapest, 2022. február 10.