Tovább a tartalomhoz
|
Ugrás a navigációhoz
Oldaltérkép
Kisegítő lehetőségek
Kapcsolat
Keresés
Csak az aktuális részben
Haladó keresés
Személyes eszközök
Bejelentkezés
Itt vagyunk:
Főoldal
→
A MEE hatályos jogszabályai
→
A Jogértelmező Testület állásfoglalásai
→
Jogértelmezés 2011.12.16-án.pdf
Bekezdések
Főoldal
A Zsinatról
A MEE hatályos jogszabályai
A Zsinat vezetői
A XII. Zsinat tagjai
A Zsinat által választott országos tisztségviselők
Tudósítások
Napirendek
Galéria
Archívum
Kapcsolatok
Testületi naptár
Az Evangélikus Közlöny számai
Navigáció
Törvények
Országos szabályrendeletek
Az Evangélikus Közlöny számai
Egyéb szabályok
OP határozatok
OE határozatok
Zsinati határozatok tára
A Jogértelmező Testület állásfoglalásai
Jogértelmezés 2011.12.16-án.pdf
Jogértelmezési álláspont-I.pdf
Jogértelmezési álláspont-II.pdf
Jogértelmezési álláspont 2017.06.22.
Jogértelmezési álláspont 20180221
Jogértelmezési álláspont 20180227
Jogértelmező Testület döntése 20190207
Jogértelmező Testület döntése 20220127
A Jogértelmező Testület döntése 20220323
A Jogértelmező Testület döntése 20230310
A Jogértelmező Testület döntése 20230324
Jogértelmező Testület állásfoglalása 20240514
Jogértelmező Testület állásfoglalása 20240521
Adatvédelem
Egyházon belüli nyilvántartási számok
Bejelentkezés
Azonosító
Jelszó
Nem engedélyezettek a sütik (cookies). Mielőtt bejelentkezik, engedélyeznie kell a böngészőben a sütik fogadását.
Elfelejtett jelszó?
Info
Jogértelmezés 2011.12.16-án.pdf
Jogértelmezés 2011.12.16-án.pdf
— PDF document, 87Kb
Fájl tartalma
(
Teljes képernyő
)
I.
Egyházközségi lelkész személyes érintettségére hivatkozva, azzal fordult a jogértelmező testülethez,
hogy gondviselőként nevelt gyermeke után, aki feleségének szintén lelkésszel kötött házasságából
származik, megállapítandó gyermektartásdíj összegének megállapításához mely jogviszony
időtartamát kell figyelembe venni. Előadta továbbá, hogy a lelkész részéről önkéntes teljesítés nem
történt, az erre vezetett végrehajtás eredményre nem vezetett.
Kérelemében előadta, hogy az ügyben eljárt állami elsőfokú bíróság a lelkész „valamennyi lelkészi
szolgálat címén kapott jövedelmének” alapján határozta meg a gyermektartásdíjat fizetés alapját. Az
előterjesztett fellebbezés alapján eljárt másodfokú bíróság az ítéletet hatályon kívül helyezte, jelen
kérelem előterjesztése idején jogerős bírósági ítélet nem áll rendelkezésre.
Nehezményezte, hogy az ügy elbírálása során bíróság a kötelezett főállás-mellékállás viszonyát újra és
újra másképp értelmezi, illetőleg hogy az ilyen típusú polgári peres eljárásokban a bíróságok a Munka
Törvénykönyvre hagyatkoznak, az alapján ítélnek, mely számos esetben különbözik az egyházi
törvényektől.
Kérelme azon jogértelmező testületi állásfoglalás kiadására irányult, hogy a lelkészi „munkaviszony”
- bármilyen gyülekezeti vagy egyházi intézményben dolgozik is a lelkész, és akárhány kifizetőhelyről
is kap jövedelmet - az összevontan egy főállásnak számít, összességében ez képezi a gyermektartásdíj
számítása alapját.
Ügye nehézségeként jelölte meg azt is, hogy utalva – a bírósági végrehajtásról szóló 1994. évi LIII.
törvény 79. § (1)-(2) bekezdésére, álláspontja szerint a gyülekezetek, mint munkáltatók készfizető
kezes státuszban vannak (Vht.).
Kérelme jogszabályi alátámasztásául az egyházi törvények szellemiségét, különösen is az egyházi
szolgálatról és az egyházi szolgálatot végzőkről 2005. évi III. törvény 1. §-t, 2 § (a)-(d) pontját, 27-28.
§-t, valamint a 71. §-t jelölte meg, illetőleg csatolta a peres eljárásban keletkezett iratokat is.
A jogértelmező testület 2011. január 18. napján kelt válaszában a megkeresésre érdemi nyilatkozatot
nem tett, álláspontja szerint az érvényben lévő jogszabályok szerint erre nincs is szükség.
Egyezően a kérelmezővel megállapította, hogy a lelkészi szolgálati viszony nem tekinthető
munkaviszonynak. A szolgálatban álló lelkészek a Magyarországi Evangélikus Egyházzal állnak
szolgálati jogviszonyban és a jogviszony létrejöttének feltétele a lelkészi nyilvántartásban szereplés,
ez nem jelenti azt azonban, hogy a kifizető hely szempontjából egységes lenne a foglalkoztatás.
Ezt támasztja alá az is, hogy a 2005. évi III. törvény 2. §-a alapján a szolgálati szerződés a szolgálatba
állító és pl. a lelkész között jön létre, amely esetben több külön szolgálati szerződés alapján külön
jogviszonyok jönnek létre, külön kifizetőhelyekkel, amelyek tekintetében külön-külön van helye
esetleges bírósági végrehajtásnak, pl. letiltás alkalmazásának.
Kifejtette, hogy a jogértelmező testület egyházi jogszabály értelmezésével kapcsolatosan jogosult
állást foglalni, a jelen esetben azonban az egyházi jogszabály értelmezését illetően kétség nem merült
föl.
Amennyiben a kérelmező által előadottak szerint, a tartásdíjat megállapító ítélet végrehajtása ütközik
nehézségekbe, akkor ezzel kapcsolatosan a polgári bíróságok hoznak határozatokat azzal, hogy a
jogértelmező testület felhívta a figyelmet a Csjt. 69/C. § (3) bekezdésében foglalt lehetőségre, arra,
hogy százalékos arányban kerüljön a tartásdíj megállapításra, az alapösszeg meghatározása mellett.
Véleménye szerint nem ütközhet akadályba olyan ítélet végrehajtása, amely több szolgálati viszony
esetén valamennyi kifizető hely tekintetében végrehajtásra kötelezi a kifizető szervet. Egyezően az
állami bírósággal osztotta, hogy a 4/1987. (VI. 14.) IM rendelet 10-12. §-ai megfelelő lehetőséget
biztosítanak a végrehajtható tartásdíj megállapításához.
2
II.
Egyházközségi felügyelő a jogértelmező testülethez intézett kérelmében előadta, hogy az
egyházközség jelenlegi területén korábban négy település volt, ezért négy temploma van a ma már
egyesített egyházközségnek. A közgyűléseket mindig az egyik, meghatározott templomban az
istentiszteletekhez csatlakozóan tartják, így sokan, akik egyébként aktív gyülekezeti tagok, de nem
abba a templomba járnak, a közügyekből kimaradnak. Fontosabb témák esetén (pl. egyházközségi
választások) gyakorlatként alakult ki, a másik három helyen az istentisztelet elhagyása. Azonban ez
sem jó megoldást, sőt sokan csak a megszokott időpontban a megszokott helyre szoktak elmenni.
Felmerült annak lehetősége, hogy nem tarthatnának-e mind a négy helyen részközgyűléseket, bár
ismerik a 2005. évi IV. törvény 16. § (3) bekezdésének azon rendelkezését, amely a több
közigazgatási területen fekvő egyházközségeknek engedi csak meg ezt a lehetőséget.
Jogértelmezést igénylő kérdése szerint megfelel-e ezen egyházközség a "több közigazgatási területen
fekvő" egyházközség kritériumának, azaz értelmezhető-e úgy a hivatkozott törvényhely, hogy az egy
közigazgatási területen fekvő több istentiszteleti hellyel rendelkező egyházközség is élhessen a
részközgyűlések rendszerének lehetőségével.
A jogértelmező testület a megjelölt 2005. évi IV. törvény 16. § (3) bekezdésével kapcsolatban az
alábbi jogértelmezési választ adta 2011. március 16. napján:
A törvényhely a testület álláspontja szerint egyértelműen fogalmaz, tehát abban az esetben lehet
részközgyűléseket tartani, amennyiben az adott egyházközség fekszik több közigazgatási területen.
Tehát kizárólag ebben az esetben tartható meg külön-külön az egyházközség részeiben a közgyűlés –
mint részközgyűlések.
Abban az esetben azonban, amennyiben az egyházközség egy közigazgatási területen található a fenti
szabály már nem alkalmazható.
A jogértelmező testület kifejtette, hogy a kérdésfeltevés annyiban megalapozott volt, hogy az egy
közigazgatási területen lévő egyházközség több temploma, így annak hívői tekintetében a
gyakorlatban ugyanaz a helyzet alakulhat ki, mint a fenti törvényhelyi esetben, azonban az ilyen fokú
kiterjesztő értelmezés már nem megengedett.
Mindezek alapján célszerűnek tartotta a fenti törvényhely kiegészítésének indítványozását, arra a
kérelmező egyházközségi felügyelő figyelmét felhívta.
III.
A jogértelmező testület tagjait – nem hivatalosan – többen is megkeresték annak tisztázása végett,
hogy a 2011. június 23. napján megtartott országos presbitérium ülésén az egyik egyházkerület
püspöke rendelkezik-e szavazati joggal, tekintettel arra a tényre, hogy 2011. június 18. napján
szolgálati jogviszonya nyugdíjazás miatt megszűnik.
A testület – utalva a 2005. évi VI. törvény 7. § (1) bekezdésére - úgy határozott, hogy még az ülést
megelőzően, annak napján megvizsgálja a kérdést.
A jogértelmező testület az egyház szervezetéről és igazgatásáról szóló 2005. évi IV. törvény 85. § (1)
bekezdése, 129. § (1) bekezdés a) pontja, és a választásokról és a szavazásról szóló 2005. évi VII.
törvény 36. § (2) bekezdése alapján, valamint az egyházi szolgálatról és szolgálatot végzőkről szóló
2005. évi III. törvény 22. § (1) bekezdése összevetése alapján megállapította, hogy a püspöki
szolgálati jogviszony legfeljebb a nyugdíjkorhatárt követő 2. év azon napjáig tart, amely nap egyezik a
püspök születése napjával.
3
A püspöki szolgálati jogviszony megszűnésével automatikusan megszűnnek azon tisztségek is,
amelyek hivatalból az adott tisztséghez voltak rendelve, így az egyházkerületi elnökségi tisztség,
valamint az országos presbitériumi tagi tisztség is. Ezért a szavazati jog nem illethette meg a fenti
ülésen.
Az egyház szervezetéről és igazgatásáról szóló 2005. évi IV. törvény 95. § (2) bekezdése alapján a
püspökhelyettes feladata a püspök helyettesítése, ugyanígy rendelkezik a 91. § is, amely
megfogalmazása szerint a püspököt akadályoztatása esetén a püspökhelyettes helyettesíti.
A püspök feladatait a 2005. évi IV. törvény 86-89. §-ai határozzák meg, amelyek nem tartalmazzák a
püspöki tisztséghez hivatalból kapcsolódó tisztségekhez fűződő feladatok felsorolását, vagy az arra
való hivatkozást.
A jogértelmező testület álláspontja szerint, tekintettel arra, hogy az egyházkerületi elnökségre, illetve
az országos presbitériumra vonatkozó különleges szabályok csak a püspököt jelölik meg ezen
szervezetek tagjaként, továbbá a megbízatásnak a nyugdíjba vonulás miatt bekövetkező megszűnése
nem tekinthető akadályoztatásnak, a püspökhelyettes ebben a tekintetben nem helyettesítheti a
püspököt. Nem püspöki feladatról, hanem a püspöki tisztséghez kapcsolódó hivatalból ellátandó külön
tisztségekről van szó, amire már a helyettesítés nem terjedhet ki.
Dokumentummal kapcsolatos tevékenységek
Küldés levélben
Nyomtatás
«
2025. március
»
március
H
K
Sze
Cs
P
Szo
V
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31