2008. ÉVI I. TÖRVÉNY
A MAGYARORSZÁGI EVANGÉLIKUS
EGYHÁZ 2008. ÉVI KÖLTSÉGVETÉSÉRŐL
I. fejezet
Főösszegek
1.§
(1) A zsinat a Magyarországi Evangélikus Egyház
központi költségvetésének 2008. évi
a) bevételi főösszegét 8.067.200.000.- forintban,
b) kiadási főösszegét 8.067.200.000.- forintban,
c) egyenlegét 0.-forintban állapítja meg.
(2) Az országos presbitérium 2008. május 15-ig elkészíti a
több évre szóló kötelezettségek és követelések terveit,
amelyek addig előre láthatók és lehetővé teszik a 2009-
2011. évekre szóló költségvetések, intézményalapítások és
megszüntetések, illetve központi beruházások tervezését.
2.§
(1) Az 1.§-ban megállapított főösszegek részletes
számadatait e törvény 1. számú melléklete tartalmazza.
(2) A zsinat a költségvetési tételek feletti rendelkezési
jogosultságokat (szakmai ellenjegyzési jog) e törvény 2.
számú melléklete szerint hagyja jóvá. A jogosultságokkal
kapcsolatos felelősséget az érintett által tett írásbeli
nyilatkozatban kell rögzíteni.
(3) A központi költségvetés terhére 2008. évben a 3. számú
melléklet szerinti jogcímeken lehet személyi kifizetést
utalványozni.
(4) A 2009. évi költségvetés elkészítésének (rész)határidőit
és felelőseit e törvény a 4. számú melléklete tartalmazza.
3.§
(1)
A
zsinat
felhatalmazza
az
országos
presbitériumot, hogy a központi költségvetés 2008. évi
likviditását biztosítsa, adósságait és követeléseit kezelje.
(2) Az előző évekről áthozott kötelezettségek:
a) 232410 ÉLIM harmadik részlet,
b) 232430 Csillaghegyi Evangélikus Egyházközség első
részlet,
c) 236610 békéscsabai kollégiumvásárlás harmadik
részlet.
(3) A 2008. évben kiemelt támogatást élvez: 213100 az
országos és intézményi számvitel egységesítése.
II. fejezet
Tartalékok, célelőirányzatok
4.§
(1) A „vis maior” tartalék olyan előre nem látható
esetek elhárításának segítésére szolgál, amely azonnali
beavatkozást igényel, s ahol a beavatkozás elmulasztása
életveszéllyel vagy súlyos kárral járna. Az alapból az
összegeket kölcsön formájában kell kifizetni.
(2) Az általános tartalék olyan esetekben használható fel,
amelyet a költségvetés készítésekor nem lehetett előre látni,
de finanszírozása mégis szükséges vagy célszerű.
(3) Az (1) és (2) bekezdésben meghatározott tartalékkeretek
felhasználásáról:
a) 500.000.-Ft-ot meg nem haladó esetben, de összesen
legfeljebb a keret 15%-áig az országos irodaigazgató,
b) 1.000.000.-Ft-ot meg nem haladó esetben de
legfeljebb a keret 35%-áig az országos elnökség,
c) 1.000.000.-Ft felett az országos presbitérium határoz.
(4) A tartalékkereteket akkor szabad megnyitni, ha az adott
eset finanszírozására szolgáló egyházkerületi vagy országos
keret elfogyott, vagy felhasználására az illetékes testület
már határozatot hozott.
(5) A tartalékok felhasználásáról folyamatosan be kell
számolni a gazdasági bizottság és az országos presbitérium
előtt.
5.§
(1) Célelőirányzat szolgál az alábbiakra:
a) 217110 diakóniai programok
b) 217210 énekkarok, zenei táborok
c) 217310 missziói pályázat
d) 217440 oktatási eszközfejlesztés
e) 217730 gyermek- és ifjúsági pályázatok
f) 224530 számítógép pályázat, szoftverfejlesztés
g) 224540 gyülekezeti anyakönyvek restaurálása
h) 224300 központi beruházás, felújítás
i) 224510 pályázati önrész támogatás
j) 214210 és 214220 szociális és betegségi segélyek,
partnerhilfe
(2) A Partnerhilfe keretében kapott összeg célja a diakóniai
intézményekben dolgozók, a nyugdíjas lelkészek, a
pályakezdő fiatal lelkészek és az országos irodában vagy
országos szolgálatban dolgozó nemlelkészek támogatása.
Elosztásáról az országos presbitérium által kiküldött
bizottság dönt. A bizottság a támogatott csoportok
képviselőiből, az országos elnökség egyik tagjából és az
országos iroda gazdasági vezetőjéből áll.
6.§
(1) Az e törvény 1. sz. mellékletében
meghatározott tételek túllépését, költséghelyek közötti
átcsoportosítást továbbá a 3. mellékletben meghatározott
álláshelyek számától való eltérést legfeljebb 10 %-os
mértékig – határozatában – az országos presbitérium
engedélyezhet.
(2) Terven felüli bevétel felhasználásáról – eltérő törvényi
rendelkezés hiányában –
a) 250.000.- Ft-ot meg nem haladó esetben az országos
irodaigazgató,
b) 1.000.000.-Ft-ot meg nem haladó esetben az országos
elnökség,
c) 1.000.000.-Ft felett az országos presbitérium határoz.
III. fejezet
Kapcsolatok
Egyházközségek
7.§
(1)
A
kártalanítási
járadékban
részesülő
egyházközségek a központi költségvetésből – 224110 sor
szerint - az 1992. évi kártalanítási összeg valorizált értékét
kapják. A kártalanítási valorizáció mértéke legalább 2%.
(2) Egyes önhibájukon kívül nehéz gazdasági helyzetben
lévő egyházközségeket a központi költségvetés - 224120
sor szerinti - működési támogatásban részesít. Ennek
elosztásáról az esperes véleményének figyelembe vételével
az egyházkerületi elnökség dönt.
(3) Az állami kártalanításból kimaradt egyházközségek
részére a központi költségvetés – 224400 sor szerint - belső
kártalanítási keretet határoz meg, amelynek elosztásáról az
országos iroda nyilvántartása alapján az országos
presbitérium dönt.
(4) Az állami rendelkezések szerint – 251220 sor alatt -
kistelepülési illetménypótlékban részesülő egyházközségek
kiválasztását az esperes véleményének figyelembe vételével
az egyházkerületi elnökség végzi.
(5) Egyházközségek, egyházi intézmények 2008. évi
javasolt bérfejlesztési mértéke differenciáltan 6%.
(6) A nyugdíjak emelése az állami nyugdíjemeléshez
rögzítetten történik.
(7) Az egyházi szolgálatról és az egyházi szolgálatot
végzőkről szóló 2005. évi III. törvény 56.§ (1) bekezdés
szerint figyelembe veendő összeg 2008-ban a kötelező
legkisebb munkabér (minimálbér) és a garantált
bérminimum megállapításáról szóló 316/2005. (XII. 25.)
Korm. rendeletben meghatározott összeg.
Egyházmegyék
8.§
(1) Az egyházmegyék az országos költségvetésből
támogatást kapnak a 223100 sor szerint. Ezek
felhasználásáról az egyházmegyei presbitérium dönt.
(2) A
támogatás
tartalmazza
az
egyházmegyei
tisztségviselők javadalmazását is. Az esperesi tiszteletdíj
2008-ban legalább 50.000.- Ft/hó.
Egyházkerületek
9.§
(1) Az egyházkerületek – 222120, 222220, és
222320 sor szerinti - működési költségeit a központi
költségvetés tartalmazza.
(2) Az egyházközségek felújítási és beruházási terveinek
megvalósításának segítésére az egyházkerületek külön
keretben részesülnek.
(3) Az egyházkerület a szabad felhasználású külön keret
terhére segítheti az egyházközségek hitéleti céljainak
megvalósítását is.
Országos fenntartású intézményekkel kapcsolatos
rendelkezések
10.§
(1)
A
normatív
támogatásban
részesülő
intézményekben
teljes
munkaidőben
alkalmazottak
munkaidejét
és
pihenőidejét,
előmeneteli
és
illetményrendszerét a közalkalmazottak jogállásáról szóló
1993. évi XXXIII. törvény szerint kell megállapítani (55-
80.§). Ezt a dolgozóval kötött munkaszerződésben,
valamint az intézményi szervezeti és működési
szabályzatban is rögzíteni kell.
(2) A 2006. évi állami költségvetéshez kapcsolódó egyházi
kiegészítő támogatás korrekciós összegének meghatározott
részéből tartalékalapot kell képezni.
(3) Az államtól kapott normatív támogatással a
célmeghatározás keretein belül az intézmények saját
hatáskörön belül szabadon gazdálkodnak.
(4) A 2008. évi állami kiegészítő támogatásának diakóniai
intézmények esetében 10 %-át a diakóniai tartalékalapba,
az oktatási intézmények esetében 16.000.- Ft/fő összeget az
oktatási tartalékalapba kell befizetni.
(5) A zsinat felhatalmazza az országos presbitériumot, hogy
az
intézmények
állami
kiegészítő
támogatásának
felhasználásáról országos szabályrendeletben rendelkezzen.
A kiegészítő támogatás nem fordítható más célra, mint
amire a támogatást az állam adta. A tartalékalapok
felhasználásáról folyamatosan be kell számolni a gazdasági
bizottság és az országos presbitérium előtt.
Nem országos fenntartású intézményekkel kapcsolatos
rendelkezések
11.§
(1) Az intézménynek folyósított normatív és
kiegészítő támogatással a célmeghatározás keretein belül az
intézmény saját hatáskörén belül szabadon gazdálkodik.
(2) Az intézmény, illetve fenntartója a központi
költségvetéstől abban az esetben kérhet támogatást,
amennyiben a kiegészítő támogatásnak szabályrendelet
szerint
meghatározott
részét
befizeti
az
adott
intézménytípusra meghatározott tartalékalapba. Ebben az
esetben minden tekintetben az országos fenntartású
intézményekkel egyenlő elbírálásban részesülnek, a
részükre megállapítható támogatás szabályairól országos
szabályrendelet rendelkezik.
(3) A (2) bekezdésben történő befizetés szándékáról az
egyház és az intézmény között kötött határozatlan idejű
megállapodásban kell nyilatkozni.
Támogatások
12.§
A központi költségvetés 1. mellékletében
költségvetési sorokban szereplő összegeket, ahol a 2.
melléklet megfelelő sorában „támogatás” szerepel, a
kedvezményezett részére – elszámolási kötelezettség
mellett – támogatásként kell átutalni.
Elkülönített központi pénzalapok - Szolidaritási Alap
13.§
A nyugdíjakkal kapcsolatos költségvetési sorok
végrehajtásakor ügyelni kell a Szolidaritási Alap 2009-es
bevezetésének előkészítésére.
IV. fejezet
Záró rendelkezések
14.§
(1) E törvény – a (2)-(5) bekezdésében foglalt
kivételekkel - az elfogadása napján lép hatályba.
(2) A 4.§ (1) bekezdés második mondata 2011. január 1-én
lép hatályba.
(3) A 10.§ (4) bekezdésben meghatározott szabályrendeletet
úgy kell elkészíteni, hogy az 2009. január 1-én hatályba
lépjen.
(4) A 11.§ (3) bekezdése 2009. január 1-én lép hatályba.
(5) A 2009. évre szóló költségvetés végrehajtásakor a 2009.
évi költségvetési törvény elfogadásáig az egyház
háztartásáról szóló 2000. évi I. törvény és e törvény
rendelkezése szerint kell eljárni.
MELLÉKLETEK
a) 1.sz. melléklet: tételes költségvetés
b) 2. sz. melléklet: a felhasználásért felelős személyek,
szakmai ellenjegyzők
c) 3. sz. melléklet: személyi állománytábla
d) 4. sz. melléklet: naptár