2009. ÉVI II. TÖRVÉNY
A MAGYARORSZÁGI EVANGÉLIKUS
EGYHÁZ 2009. ÉVI KÖLTSÉGVETÉSÉRŐL
I. fejezet
Főösszegek
1.§
(1) A zsinat a Magyarországi Evangélikus Egyház
központi költségvetésének 2009. évi
a) bevételi főösszegét 8.568.300.000.- forintban,
b) kiadási főösszegét 8.568.300.000.- forintban,
c) egyenlegét 0 forintban állapítja meg.
(2) Az országos presbitérium 2009. május 31-ig elkészíti a
több évre szóló kötelezettségek és követelések terveit,
amelyek addig előre láthatók és lehetővé teszik a 2010-
2012. évekre szóló költségvetések, intézményalapítások és
megszüntetések, illetve központi beruházások tervezését.
2.§
(1) Az 1.§-ban megállapított főösszegek részletes
számadatait e törvény 1. számú melléklete tartalmazza.
(2) A zsinat a költségvetési tételek feletti rendelkezési
jogosultságokat (szakmai ellenjegyzési jog) e törvény 1.
számú melléklete szerint hagyja jóvá. A jogosultságokkal
kapcsolatos felelősséget az érintett által tett írásbeli
nyilatkozatban kell rögzíteni.
(3) A központi költségvetés terhére 2009. évben a 2. számú
melléklet szerinti jogcímeken lehet személyi kifizetést
utalványozni.
(4) A 2010. évi költségvetés elkészítésének (rész) határidőit
és felelőseit e törvény a 3. számú melléklete tartalmazza.
(5)
A
központi
költségvetést
érintő,
pénzügyi
kötelezettségvállalást magában foglaló szerződéseket az
országos
iroda
gazdasági
vezetőjével
előzetesen
ellenjegyeztetni kell.
3.§
(1)
A
zsinat
felhatalmazza
az
országos
presbitériumot, hogy a központi költségvetés 2009. évi
likviditását biztosítsa, adósságait és követeléseit kezelje.
(2) Az előző évekről áthozott kötelezettségek:
a) 232520 Csillaghegyi Evangélikus Egyházközség
második részlet,
b) 231610 békéscsabai kollégiumvásárlás negyedik
részlet.
(3) A 2009. évben kiemelt támogatást élvez: 221530
egységes ügyviteli rendszer kiépítése
II. fejezet
Tartalékok, célelőirányzatok
4.§
(1) A „vis maior” tartalék olyan előre nem látható
esetek elhárításának segítésére szolgál, amely azonnali
beavatkozást igényel, s ahol a beavatkozás elmulasztása
életveszéllyel vagy súlyos kárral járna. Az alapból az
összegeket kölcsön formájában kell kifizetni.
(2) Az általános tartalék olyan esetekben használható fel,
amelyet a költségvetés készítésekor nem lehetett előre látni,
de finanszírozása mégis szükséges vagy célszerű.
(3) Az (1) és (2) bekezdésben meghatározott tartalékkeretek
felhasználásáról:
a) 500.000.-Ft-ot meg nem haladó esetben, de összesen
legfeljebb a keret 15%-áig az országos irodaigazgató,
b) 1.000.000.-Ft-ot meg nem haladó esetben de
legfeljebb a keret 35%-áig az országos elnökség,
c) 1.000.000.-Ft felett az országos presbitérium határoz.
(4) A tartalékkereteket akkor szabad megnyitni, ha az adott
eset finanszírozására szolgáló egyházkerületi vagy országos
keret elfogyott, vagy felhasználására az illetékes testület
már határozatot hozott.
(5) A tartalékok felhasználásáról folyamatosan be kell
számolni a gazdasági bizottság és az országos presbitérium
előtt.
5.§
Célelőirányzat szolgál az alábbiakra:
a) 214210 szociális és betegségi segélyek
b) 217110 diakóniai munka
c) 217210 egyházzenei munka
d) 217340 missziói pályázat
e) 217730 gyermek- és ifjúsági pályázatok
g) 221510 pályázati előkészítés, önrész
h) 224190 számítógép pályázat, szoftverfejlesztés
i) 224200 gyülekezeti anyakönyvek restaurálása
6.§
(1) Az e törvény 1. sz. mellékletében meghatározott
tételek túllépését, költséghelyek közötti átcsoportosítást – a
5.§ (1) bekezdésben foglalt kivételektől eltekintve –
továbbá a 2. mellékletben meghatározott álláshelyek
számától való eltérést tételenként legfeljebb 10 %-os
mértékig – határozatában – az országos presbitérium
engedélyezhet.
(2) Terven felüli bevétel felhasználásáról – eltérő törvényi
rendelkezés hiányában –
a) 250.000.- Ft-ot meg nem haladó esetben az országos
irodaigazgató,
b) 1.000.000.-Ft-ot meg nem haladó esetben az országos
elnökség,
c) 1.000.000.-Ft felett az országos presbitérium határoz.
III. fejezet
Kapcsolatok
Egyházközségek
7.§
(1)
A
kártalanítási
járadékban
részesülő
egyházközségek a központi költségvetésből – 224110 sor
szerint - az 1992. évi kártalanítási összeg valorizált értékét
kapják. A kártalanítási valorizáció mértéke 2009-ben 2%.
(2) Egyes önhibájukon kívül nehéz gazdasági helyzetben
lévő egyházközségeket a központi költségvetés - 224120
sor szerinti - működési támogatásban részesít. Ennek
elosztásáról az esperes véleményének figyelembe vételével
az egyházkerületi elnökség dönt.
(3) Az állami kártalanításból kimaradt egyházközségek
részére a központi költségvetés – 224180 sor szerint - belső
kártalanítási keretet határoz meg, amelynek elosztásáról az
országos iroda nyilvántartása alapján az országos
presbitérium dönt.
(4) Az állami rendelkezések szerint – 251220 sor alatt -
kistelepülési illetménypótlékban részesülő egyházközségek
kiválasztását az esperes véleményének figyelembe vételével
az egyházkerületi elnökség végzi.
(5) Egyházközségek, egyházi intézmények 2009. évi
javasolt bérfejlesztési mértéke 0% – a bérkerettel való
szabad gazdálkodás lehetősége mellett.
(6) A nyugdíjemelés az állami nyugdíjemeléshez rögzített
mértékben történik.
(7) A lelkészek által fizetendő nyugdíjjárulék mértéke
2009-ben 12%. Az egyházi lakások használati ellenértéke,
amelyet a járulék kiszámításához kell használni, a 2008.
évinek 15%-kal megnövelt értéke.
(8) Az egyházi szolgálatról és az egyházi szolgálatot vég-
zőkről szóló 2005. évi III. törvény 56.§ (1) bekezdés szerint
figyelembe veendő összeg 2009-ben a kötelező legkisebb
munkabér (minimálbér) és a garantált bérminimum megál-
lapításáról szóló 321/2008. (XII. 29.) Korm. rendeletben
meghatározott összeg.
(9) Az országos járulék mértéke 2009-ben a 2008. évi
összeg 15%-kal növelt értéke.
Egyházmegyék
8.§
(1) Az egyházmegyék a központi költségvetésből
támogatást kapnak a 223100 sor szerint. Ezek
felhasználásáról az egyházmegyei presbitérium dönt.
(2)
A
támogatás
tartalmazza
az
egyházmegyei
tisztségviselők javadalmazását is. Az esperesi tiszteletdíj
2009-ben legalább 50.000.- Ft/hó.
Egyházkerületek
9.§
(1) Az egyházkerületek – 222120, 222220, és
222320 sor szerinti - működési költségeit a központi
költségvetés tartalmazza.
(2) Az egyházközségek felújítási és beruházási terveinek
megvalósításának segítésére az egyházkerületek külön
keretben részesülnek a 222130, 222230, 222330 sorok
szerint
(3) Az egyházkerület a (2) bekezdés szerinti keret terhére
segítheti hitéleti célok megvalósítását is.
Országos fenntartású intézményekkel kapcsolatos
rendelkezések
10.§ (1)
A
normatív
támogatásban
részesülő
intézményekben a közalkalmazottakkal azonos feladatot
ellátó alkalmazottak illetménye és juttatásai nem lehetnek
kevesebbek az állami előírásokban szereplőknél. Ezt az
alkalmazottal kötött munkaszerződésben, valamint az
intézményi szervezeti és működési szabályzatában is
rögzíteni kell.
(2) A 2007. évi állami költségvetéshez kapcsolódó egyházi
kiegészítő támogatás korrekciós összegének a fenntartó
országos presbitérium által meghatározott részét a
diakóniai, illetve oktatási tartalékalapba kell befizetni.
(3) Az államtól kapott normatív támogatással a
célmeghatározás keretein belül az intézmények saját
hatáskörön belül szabadon gazdálkodnak.
(4) A 2009. évi állami költségvetéshez kapcsolódó egyházi
kiegészítő normatíva összegének az országos presbitérium
által meghatározott részét az oktatási és diakóniai
intézmények részére, a maradék összeget pedig az oktatási,
illetve a diakóniai alapba kell kifizetni.
(5) A zsinat felhatalmazza az országos presbitériumot, hogy
az
intézmények
állami
kiegészítő
támogatásának
felhasználásáról országos szabályrendeletben rendelkezzen.
A kiegészítő támogatás nem fordítható más célra, mint
amire a támogatást az állam adta. A tartalékalapok
felhasználásáról folyamatosan be kell számolni a gazdasági
bizottság és az országos presbitérium előtt.
Nem országos fenntartású intézményekkel kapcsolatos
rendelkezések
11.§ (1) Az intézménynek folyósított normatív és
kiegészítő támogatással a célmeghatározás keretein belül az
intézmény saját hatáskörén belül szabadon gazdálkodik.
(2) Az intézmény, illetve fenntartója a központi
költségvetéstől abban az esetben kérhet támogatást,
amennyiben a kiegészítő támogatásnak 10.§ (4)
bekezdésben meghatározott részét befizeti az adott
intézménytípusra meghatározott tartalékalapba. Ebben az
esetben minden tekintetben az országos fenntartású
intézményekkel egyenlő elbírálásban részesülnek, a
részükre megállapítható támogatás szabályairól országos
szabályrendelet rendelkezik.
(3) A (2) bekezdésben történő befizetés szándékáról az
egyház és az intézmény fenntartója között kötött
határozatlan idejű megállapodásban kell nyilatkozni.
Támogatások
12.§ A
központi
költségvetés
1.
mellékletében
költségvetési sorokban szereplő összegeket, ahol a
megfelelő sorban „támogatás” szerepel, a kedvezményezett
részére – elszámolási kötelezettség mellett – támogatásként
kell átutalni.
Elkülönített központi pénzalapok - Szolidaritási Alap
13.§ A nyugdíjakkal kapcsolatos költségvetési sorok
végrehajtásakor ügyelni kell a Szolidaritási Alap 2010-es
bevezetésének előkészítésére.
IV. fejezet
Záró rendelkezések
14.§ (1) E törvény – a (2)-(4) bekezdésében foglalt
kivételekkel - az elfogadása napján lép hatályba.
(2) A 4.§ (1) bekezdés második mondata 2011. január 1-én
lép hatályba.
(3) A diakóniai intézmények tartalékalapjának működéséről
szóló szabályrendeletet úgy kell elkészíteni, hogy az 2009.
július 1-én hatályba lépjen.
(4) A 2010. évre szóló költségvetés végrehajtásakor a 2010.
évi költségvetési törvény elfogadásáig az egyház
háztartásáról szóló 2000. évi I. törvény és e törvény
rendelkezése szerint kell eljárni.
MELLÉKLETEK
a) 1.sz. melléklet: tételes költségvetés, szakmai
ellenjegyzők
b) 2. sz. melléklet: személyi állománytábla
c) 3. sz. melléklet: naptár
Budapest, 2009. február 13.