Navigáció
Bejelentkezés


Elfelejtett jelszó?
 

2022. évi IV. törvény a Magyarországi Evangélikus Egyház 2023. évi költségvetéséről

MEE 2023. evi koltsegvetesi torveny_20221130.pdf — PDF document, 246Kb

Fájl tartalma ( Teljes képernyő )
background image

2022. ÉVI IV. TÖRVÉNY 

A MAGYARORSZÁGI EVANGÉLIKUS EGYHÁZ 

2023. ÉVI KÖLTSÉGVETÉSÉRŐL 

 

I. fejezet 

Főösszegek és kötelezettségek 

 
1. § 

A  zsinat  a  Magyarországi  Evangélikus  Egyház  (a 

továbbiakban: országos egyház) költségvetésének 2023. évi 

a) bevételi főösszegét 37.950.300.000,- forintban, 
b) kiadási főösszegét 40.614.900.000,- forintban 

állapítja meg. 
 
2. § 

(1)  Az  1.  §-ban  megállapított  főösszegek  részletes 

számadatait e törvény 1. számú mellékletének költségvetési 
sorai,  valamint  a  szöveges  magyarázatot  a  2.  számú 
melléklet tartalmazza. Az előző évi maradványok  végleges 
összegeit  a  2022.  évi  költségvetés  végrehajtásáról  szóló 
törvény határozza meg. 
(2)  A  költségvetés  végrehajtásáért  az  országos  elnökség 
felelős  és  a  költségvetési  sorok  felett  –  a  (3)  bekezdésben 
meghatározottak kivételével – rendelkezik. E jogosultságot 
az  országos  iroda  igazgatójára  ruházhatja  át.  Az  országos 
iroda igazgatója a szakmai ellenjegyzésre hatalmazhatja fel 
az  országos  iroda  osztályvezetőit  és  a  Zelenka  Pál 
Evangélikus  Szolidaritási  Alap  vezetőjét,  akik  igazolják  a 
kötelezettségvállalás szükségességét és megtörténtét.  
(3)  a)  Az  A/K/IV.1.1.1.  Zsinat  költségvetési  sor  terhére  a 

zsinat egyik elnöke, 
b) 

az 

A/K/IV.1.1.5 

Országos 

számvevőszék 

költségvetési  sor  terhére  az  országos  számvevőszék 
elnöke, 
c)  az A/K/IV.1.1.6.  Bíróság költségvetési  sor  terhére  az 
egyházi bíróság elnöke, 
d)  az  A/K/III.  Egyházkerületi  feladatok  ellátása 
költségvetési  sor  terhére  az  egyházkerületi  elnökség 
egyik tagja 

jogosult rendelkezni. 
(4) Az országos egyház költségvetése terhére 2023. évben a 
munkaviszony,  illetve  szolgálati  jogviszony  keretében  a  3. 
számú  melléklet  szerinti  státuszokra  lehet  személyi 
kifizetést utalványozni.  
(5)  A  2024.  évi  költségvetés  elkészítésének  ütemezését  és 
felelőseit,  a  végső  határidőkkel  e  törvény  4.  számú 
melléklete tartalmazza.  
(6)  A  költségvetés  időszaki  teljesüléséről  folyamatosan  be 
kell  számolni  a  gazdasági  bizottság  és  az  országos 
presbitérium előtt. 
(7)  A  számvevőszéki  bírság  egy  vizsgálat  során  kiróható 
összege a 2023. évben legfeljebb 300.000,- Ft. 
  
3.  §  (1)  A  zsinat  a  Magyarországi  Evangélikus  Egyház 
2021.  évi költségvetéséről  szóló  2020.  évi  II.  törvény  3. § 
(1)  bekezdésének  módosításával  a  következő  évekre  az 
alábbi kötelezettségeket vállalja: 

A/K/IV.2.1.2 Orgonaprogram 
2024.  évre  30.000.000,-  Ft  Györkönyi  Evangélikus 
Egyházközség orgonájának javítása 
2025. 

évre  12.500.000,-  Ft  Pilisi  Evangélikus 

Egyházközség orgonájának javítása 

(2) A korábbi években - 2023. évre és az azt követő évekre - 
vállalt  kötelezettségeket  e  törvény  5.  számú  melléklete 
tartalmazza. 
(3)  Az  országos  elnökség  -  szükség  esetén  -  2023.  május 
31-ig  elkészíti  a  több  évre  szóló  kötelezettségek  és 

követelések 

terveit, 

a  2024-2026. 

évekre 

szóló 

költségvetések,  intézményalapítások  és  megszüntetések, 
illetve 

az 

országos 

egyház 

általi 

beruházások 

tervezhetősége érdekében. 
 

II. fejezet 

Kiemelt költségvetési sorok, döntési jogosultságok 

 

Tartalékok 

 

4. § 

(1)  Az  A/K/IV.3.4.  Vis  major  tartalék  költségvetési 

sor  olyan  előre  nem  látható  esetek  elhárításának  segítésére 
szolgál, amelyek azonnali beavatkozást igényelnek, és ahol 
a  beavatkozás  elmulasztása  életveszéllyel  vagy  súlyos 
kárral  járna.  A  tartalékból  az  összegeket  visszatérítendő 
támogatásként kell kifizetni. 
(2) Az A/K/IV.3.5. általános tartalék költségvetési sor olyan 
esetekben  használható  fel,  amelyeket  a  költségvetés 
készítésekor  nem  lehetett  előre  látni,  de  finanszírozásuk 
mégis  szükséges  vagy  célszerű.  Az  általános  tartalékon 
belül  nevesített  tartalékként  jelennek  meg  azok  az 
elkülönített  költségvetési  sorok,  amelyek  felhasználása 
meghatározott feltételek teljesülése esetén lehetséges. 
(3) Az (1) és (2) bekezdésben meghatározott tartalékkeretek 
felhasználásáról: 

a) esetenként 10.000.000,- Ft feletti igények ügyében az 
országos presbitérium, 
b) esetenként 200.000.000,- Ft feletti igények ügyében a 
zsinat határoz. 

(4) A tartalékkereteket akkor szabad megnyitni, ha az adott 
eset finanszírozására szolgáló egyházkerületi vagy országos 
költségvetési  sor  felhasználásra  került  vagy  annak  terhére 
kötelezettségvállalás történt. 
 

Elkülönített alapok 

 
5. § 

(1) Az  egyház  korábbi  döntései  alapján  elkülönített 

alapok: 

a) C/I. Zelenka Pál Evangélikus Szolidaritási Alap, 
b) C/II Befektetési alap, 
c) C/III. Oktatási intézményi tartalékalap, 
d) C/IV Diakóniai intézményi tartalékalap, 

(2)  Az  C/II.  Befektetési  Alap  soron  lévő  összeget  az 
A/B/I.1.  járadék  és  annak  kiegészítése  költségvetési  sor, 
valamint  az  A/B/I.2.  1  %-os  részesedés  költségvetési 
sorokon szereplő bevételek legalább 6 %-ából kell képezni, 
melyet  az  egyház  hosszútávú  önfinanszírozásának 
megalapozására lehet felhasználni. 
(3)  Az  elkülönített  alapok  működésének  részletes 
szabályairól országos szabályrendelet rendelkezik.  
(4)  Az 

elkülönített  alapok  vagyonkezelésbe  adott 

portfólióiban  lévő  eszközök  közül  a  befektetési  jegy,  a 
vállalati  kötvény  és  a  részvény  eszközök  együttesen 
legfeljebb 

45%-os 

mértékben 

szerepelhetnek. 

Az 

elkülönített  alapok  pénzügyi  befektetésének  részletes 
szabályairól országos szabályrendelet rendelkezik. 
 

Költségvetési éven belüli döntések 

 
6. § 

(1)

 

A költségvetési sorok  túllépéséről,  legfeljebb 20 

%-os  mértékű  egymás  közötti  átcsoportosításáról  –  a  (2) 
bekezdésben  foglaltak  kivételével  -  az  országos 
presbitérium dönt. Az elkülönített alapok költségvetési sorai 
között  és  a  kötelezettséggel  nem  terhelt  részének  20% 
mértékű átcsoportosításáról – az alapon belül - az országos 

background image

presbitérium dönt. 
(2)  E  törvény  6.  számú  mellékletében  írt  költségvetési 
sorokon  belül  az  alsorok  közötti  legfeljebb  50  %-os 
mértékű,  de  5.000.000,-  Ft-ot  meg  nem  haladó  összegű 
átcsoportosításokról az országos elnökség dönt. 
(3)  Az  e  törvény  3.  számú  mellékletében  meghatározott 
csoportok  összlétszámától  való  eltérést  csoportonként 
legfeljebb  10  %-os  mértékig  az  országos  presbitérium 
engedélyezi.  
(4) Céltámogatás esetén - annak időtartamára és mértékéig - 
további álláshely létesíthető. 
(5)  Céltámogatás  kivételével,  a  terven  felüli  bevételt 
A/B/II.3.4.4.1. egyéb bevételként kell kezelni. 
(6)  E  törvény  7.  számú  melléklete  szerinti  programok 
elmaradása esetén a költségvetési sorok 100 %-os mértékű 
átcsoportosításáról az országos presbitérium dönt. 
(7)  E  §-ban  nem  szabályozott  -  más  testület  hatáskörébe 
nem  tartozó  -  kérdésekben  az  országos  elnökség  jogosult 
dönteni. 
 

Következő évre áthúzódó maradványok 

 

7. §  (1)  Az  e  törvény  1.  számú  mellékletében 
meghatározott  költségvetési  sorok  kötelezettséggel  nem 
terhelt  részének  a  költségvetési  évet  követő  időszakban 
történő  felhasználásáról  az  országos  egyház  2023.  évi 
beszámolójában  kell  rendelkezni.  Ugyancsak  a  2023.  évi 
beszámolóban kell rendelkezni a 2023-ban kötelezettséggel 
terhelt költségvetési sorok azon részéről, amelyek esetében 
e  törvény  1.  számú  mellékletében  meghatározott  tételek 
nem nyújtanak fedezetet. 
(2)  Külön  döntés  nélkül  tovább  kell  vinni  a  2023.  évet 
követő  időszakra  -  a  céltámogatásként  megkapott,  de 
tárgyévben  fel  nem  használt  támogatások,  adományok, 
befizetések  mellett  –  az  elkülönítetten  kezelt  alapok  és  az 
alábbi költségvetési sorok maradványát: 

a) 

A/K/I.2.4. 

Gazdasági 

önállóságot 

segítő 

visszatérítendő támogatások 
b) A/K/I.2.5. Energetikai fejlesztések támogatása 
c) A/K/III. Egyházkerületi feladatok ellátása, 
d) A/K/IV.2.5.2. Sztehlo Gábor ösztöndíj, 
e) A/K/IV.2.5.3. Andorka Eszter program, 
f) A/K/IV.2.5.4. Reformációi emlékbizottság feladatai, 
g) 

A/K/IV.2.11.1. 

Pályázati 

előkészítés,  önrész 

támogatás, 

h) A/K/IV.2.11.2. Pályázati előfinanszírozás támogatás, 
i) A/K/IV.3.2.1. Szociális támogatások. 

 

III. fejezet 

Kapcsolatok 

 

Egyházközségek 

 

8. § 

(1) 

kártalanítási 

járadékban 

részesülő 

egyházközségek  az  országos  egyház  költségvetéséből  –  az 
A/K/I.1.1.  költségvetési  sor  szerint  –  az  1992.  évi 
kártalanítási összeg valorizált értékét kapják. A kártalanítási 
valorizáció mértéke 2023-ban 5,1 %. 
(2)  Egyes  önhibájukon  kívül  nehéz  gazdasági  helyzetben 
lévő egyházközségeket az országos egyház költségvetése – 
az  A/K/I.1.2.  költségvetési  sor  szerinti  –  működési 
támogatásban 

részesíti. 

Ennek 

elosztásáról 

az 

egyházmegyei  elnökségek  véleményének  figyelembe 
vételével az egyházkerületi elnökségek döntenek. 
(3)  Az  állami  kártalanításból  kimaradt  egyházközségek 

részére  az  országos  egyház  költségvetése  –  az  A/K/I.2.2. 
költségvetési  sor  szerinti  –  belső  egyházi  kártalanítási 
költségvetési  sort  határoz  meg,  amelynek  elosztásáról  az 
országos  iroda  nyilvántartása  alapján  az  országos  elnökség 
dönt. 
(4)  Az  állami  rendelkezések  szerinti  –  a  B/K/IV.1. 
költségvetési  sorban  meghatározott  –  belföldi  jövedelem 
pótlék felosztásáról országos szabályrendelet rendelkezik.  
(5)  Egyházközségek,  –  a  12.  §-ban  foglaltak  kivételével  – 
az egyházi intézmények és szervezeti egységek, valamint az 
országos iroda  és  a püspöki hivatalok  számára a 2023. évi 
bérfejlesztés javasolt átlagos mértéke 9 %. 
(6)  Az  egyházi  lakások  közüzemi  szolgáltatásainak 
ellenértékét 

az 

egyházi  személyek 

járulékalapjának 

meghatározásakor  kell  figyelembe  venni,  országos 
szabályrendeletben meghatározottak szerint. 
(7) Az  egyházi  szolgálatról  és  az  egyházi  szolgálatot  vég-
zőkről szóló 2005. évi III. törvény 63. §-a szerint figyelem-
be veendő összeget országos szabályrendelet tartalmazza.  
(8)  Az  országos  kötelező  offertóriumok  időpontjait  és  a 
felosztásukról döntő egyházi testületet, egyházkormányzati 
szintet az 8. számú melléklet tartalmazza. 

 

Egyházmegyék 

 
9. § 

(1)  Az  egyházmegyék  az  országos  egyház 

költségvetéséből 

támogatást 

kapnak 

az 

A/K/II.1. 

költségvetési  sor  szerint.  Ezek  felhasználásáról  az 
egyházmegyei presbitérium dönt. 
(2)  A 

támogatás 

tartalmazza 

az 

egyházmegyei 

tisztségviselők javadalmazását is.  
(3)  Az  egyházközségek  felújítási  és  beruházási  tervei 
megvalósításának  segítésére  az  egyházmegyék  –  az 
A/K/II.2. 

költségvetési 

sorban 

meghatározott, 

az 

egyházkerületek  között  egyforma  összegben,  és  az 
egyházmegyék  között  egyenlően  felosztott  -  külön 
költségvetési sorral rendelkeznek. 
 

Egyházkerületek 

 

10. §  (1) 

Az  egyházkerületek  –  az  A/K/III.1.1., 

A/K/III.2.1.  és  A/K/III.3.1.  költségvetési  sorok  szerinti  – 
működési  költségeit  az  országos  egyház  költségvetése 
tartalmazza. 
(2)  Az  egyházközségek  felújítási  és  beruházási  tervei 
megvalósításának  segítésére  az  egyházkerületek  külön 
költségvetési 

sorral 

rendelkeznek 

az 

A/K/III.1.2., 

A/K/III.2.2. és A/K/III.3.2. költségvetési sorok szerint. 
(3) Az  egyházkerület  a  (2)  bekezdés  szerinti  költségvetési 
sor terhére segítheti hitéleti célok megvalósítását is. 
 

Intézmények 

 
11. §  (1)  Az  intézmény  a  feladatellátással  kapcsolatosan 
folyósított állami támogatással a fenntartói célmeghatározás 
keretein belül önállóan gazdálkodik. 
(2)  Az  állami  költségvetéshez  kapcsolódó  köznevelési  in-
tézmények  támogatása  2021.  évi  korrekciós  összege, vala-
mint a 2022-2023. évi korrekciós összeg előlege az oktatási 
intézményi tartalékalapba kerül. A 2023. évi korrekciós ösz-
szeg  előlegének  felhasználásáról  az  országos  presbitérium 
dönt. 
(3)  Az  állami  költségvetéshez  kapcsolódó  diakóniai  intéz-
mények 2023. évi egyházi kiegészítő támogatásának 10 %-
a, valamint a támogatás 2021. évi korrekciós összege, illet-

background image

ve  a 2022-2023. évi korrekciós összeg előlege - a tartalék-
alaphoz  nem  csatlakozott  egyházközségi  fenntartású  intéz-
mények kivételével -, a diakóniai intézményi tartalékalapba 
kerül. A 2023. évi korrekciós összeg előlegének felhaszná-
lásáról az országos presbitérium dönt. 
(4)  Az  egyházközségi  fenntartású  diakóniai  intézmény,  il-
letve fenntartója az intézménnyel kapcsolatban az országos 
egyház  költségvetéséből  abban  az  esetben  kérhet  egyházi 
pályázati, illetve nem egyházi pályázathoz kapcsolódó visz-
szatérítendő vagy vissza nem térítendő  támogatást, ameny-
nyiben  a  diakóniai  intézményi  tartalékalaphoz  való  csatla-
kozás  szándékáról  az  országos  egyház  és  a  fenntartó  egy-
házközség között kötött határozatlan idejű megállapodásban 
nyilatkozik, valamint a kiegészítő támogatás és a kiegészítő 
támogatás  korrekciós  összegének  az  országos  presbitérium 
által évenként meghatározott részét a tartalékalapba befizet-
te.  Ebben  az  esetben  az  országos  fenntartású  intézmények-
kel egyenlő elbírálásban részesül.  
(5) 

(2)-(3) 

bekezdésben 

írt 

tartalékalapok 

felhasználásának céljait és az azokhoz rendelt összegeket – 
az ágazati szakmai stratégiákkal összhangban – az 1. számú 
melléklet rögzíti.  
 
12. §  Az  állami  támogatásban  részesülő  intézményben 
közfeladat ellátására alkalmazottak munkaidejét és pihenő-
idejét, előmeneteli és illetményrendszerét a 257/2000. (XII. 
26.) Korm. rendelet, a 326/2013. (VIII. 30.) Korm. rendelet, 
illetve legalább a közalkalmazottak jogállásáról szóló 1992. 
évi  XXXIII.  törvény  (55-80.  §)  szerint  kell  megállapítani 
azzal,  hogy  a  foglalkoztatott  javára  történő  eltérés  megen-
gedett.  

 

Zelenka Pál Evangélikus Szolidaritási Alap 

 

13. §  A  Zelenka  Pál  Evangélikus  Szolidaritási  Alapról 
szóló  2013.  évi  III.  törvény  8.  §  (5)  bekezdésben  írt 
minimális  nyugdíj  összege  2023-ban,  amennyiben  a 
szolgálati idő 
a) 15-20 év: 165.000,- Ft, 
b) 20 év és egy nap -30 év: 183.700,- Ft,  
c) 30 év és egy nap: 202.400,- Ft. 
 
 

IV. fejezet 

Záró rendelkezések 

 
14. §  E törvény 2023. január 1. napján lép hatályba.  
 
 
Budapest, 2022. november 25. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Dokumentummal kapcsolatos tevékenységek
« 2024. május »
május
HKSzeCsPSzoV
12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031