2011. ÉVI III. TÖRVÉNY
A MAGYARORSZÁGI EVANGÉLIKUS EGYHÁZ
2011. ÉVI KÖLTSÉGVETÉSÉRŐL
I. fejezet
Főösszegek
1. § (1) A zsinat a Magyarországi Evangélikus Egyház
központi költségvetésének 2011. évi
a) bevételi főösszegét 8.585.000.000.- forintban,
b) kiadási főösszegét 8.585.000.000.- forintban,
c) egyenlegét 0 forintban állapítja meg.
(2) Az országos presbitérium 2011. május 31-ig elkészíti a
több évre szóló kötelezettségek és követelések terveit,
amelyek addig előre láthatók és lehetővé teszik a 2012-
2014. évekre szóló költségvetések, intézményalapítások és
megszüntetések, illetve központi beruházások tervezését.
2. § (1) Az 1. §-ban megállapított főösszegek részletes
számadatait e törvény 1. számú melléklete tartalmazza.
(2) A zsinat a költségvetési tételek feletti rendelkezési
jogosultságokat (szakmai ellenjegyzési jog) e törvény 1.
számú melléklete szerint hagyja jóvá. A jogosultságokkal
kapcsolatos felelősséget az érintett által tett írásbeli
nyilatkozatban kell rögzíteni.
(3) A központi költségvetés terhére 2011. évben a 2. számú
melléklet szerinti jogcímeken lehet személyi kifizetést
utalványozni.
(4) A 2012. évi költségvetés elkészítésének (rész) határidőit
és felelőseit e törvény a 3. számú melléklete tartalmazza.
(5)
A
központi
költségvetést
érintő,
pénzügyi
kötelezettségvállalást magában foglaló szerződéseket az
országos
iroda
gazdasági
vezetőjével
előzetesen
ellenjegyeztetni kell.
3. § (1)
A
zsinat
felhatalmazza
az
országos
presbitériumot, hogy a központi költségvetés 2011. évi
likviditását biztosítsa, adósságait és követeléseit kezelje.
(2) Az előző évekről áthozott kötelezettségek: X7040204
Csillaghegyi Evangélikus Egyházközség negyedik részlet.
II. fejezet
Tartalékok, célelőirányzatok
4. § (1) A „vis maior” tartalék olyan előre nem látható
esetek elhárításának segítésére szolgál, amely azonnali
beavatkozást igényel, s ahol a beavatkozás elmulasztása
életveszéllyel vagy súlyos kárral járna. Az alapból az
összegeket kölcsön formájában kell kifizetni.
(2) Az általános tartalék olyan esetekben használható fel,
amelyet a költségvetés készítésekor nem lehetett előre látni,
de finanszírozása mégis szükséges vagy célszerű.
(3) Az (1) és (2) bekezdésben meghatározott tartalékkeretek
felhasználásáról:
a) 500.000.-Ft-ot meg nem haladó esetben, de összesen
legfeljebb a keret 15%-áig az országos irodaigazgató,
b) 1.000.000.-Ft-ot meg nem haladó esetben, de
legfeljebb a keret 35%-áig az országos elnökség,
c) 1.000.000.-Ft felett az országos presbitérium határoz.
(4) A tartalékkereteket akkor szabad megnyitni, ha az adott
eset finanszírozására szolgáló egyházkerületi vagy országos
keret elfogyott, vagy felhasználására az illetékes testület
már határozatot hozott.
(5) Az X7031001/5 soron lévő összeget az X7031001/1 és
az X7031001/2 sorokon szereplő bevételek legalább 6%-
ából kell képezni, melyet az egyházunk hosszútávú
önfinanszírozásának megalapozására lehet felhasználni.
(6) A tartalékok felhasználásáról folyamatosan be kell
számolni a gazdasági bizottság és az országos presbitérium
előtt.
5. § Célelőirányzat szolgál az alábbiakra:
a) X7020201egyházzenei bizottsági feladatok
b) X7020202 orgonaprogram
c)
X7020311
egyházközségi
gyűjtemények
működtetésének pályázatai
d) X7020312 gyülekezeti anyakönyvek restaurálása
e) X7020401 missziói bizottsági feladatok
f) X7020405 missziói pályázat
g) X7020601 sajtóbizottsági feladatok
h) X7020701 tényfeltáró bizottsági feladatok
i) X7020801 gyermek- és ifjúsági feladatok
j) X7020802 egyetemi gyülekezetek feladatai
k) X7020803 gyermek- és ifjúsági pályázatok
l) X7021001 reformációi emlékbizottság feladatai
m) X7021101 Sztehlo Gábor ösztöndíj
n) X7031005 pályázati előkészítés, önrész
o) X7035005 számítógép pályázat, szoftverfejlesztés
p) X7040101/1 oktatási intézmények tartalék alap
r) X7040111 oktatási szakmai feladatok
s) X7040201/1 diakóniai intézmények tartalék alap
t) X7040211 diakóniai szakmai feladatok
u) X7040300 nyugdíjalap
v) X7040400 szociális alap
6. § (1) Az e törvény 1. sz. mellékletében meghatározott
tételek túllépését, költséghelyek közötti átcsoportosítást –
az 5. §-ban foglalt kivételektől eltekintve – továbbá a 2.
mellékletben meghatározott csoportok összlétszámától való
eltérést legfeljebb csoportonként 10 %-os mértékig –
határozatában – az országos presbitérium engedélyezhet.
(2) Terven felüli bevétel felhasználásáról – eltérő törvényi
rendelkezés hiányában – egyedileg
a) 250.000.- Ft-ot meg nem haladó esetben az országos
irodaigazgató,
b) 1.000.000.-Ft-ot meg nem haladó esetben az országos
elnökség,
c) 1.000.000.-Ft felett az országos presbitérium határoz.
III. fejezet
Kapcsolatok
Egyházközségek
7. § (1)
A
kártalanítási
járadékban
részesülő
egyházközségek a központi költségvetésből – X7035001/1
sor szerint - az 1992. évi kártalanítási összeg valorizált
értékét kapják. A kártalanítási valorizáció mértéke 2011-
ben 2 %.
(2) Egyes önhibájukon kívül nehéz gazdasági helyzetben
lévő egyházközségeket a központi költségvetés -
X7035001/2 sor szerinti - működési támogatásban részesít.
Ennek elosztásáról az esperes véleményének figyelembe
vételével az egyházkerületi elnökség dönt.
(3) Az állami kártalanításból kimaradt egyházközségek
részére a központi költségvetés - X7035004 sor szerint -
belső kártalanítási keretet határoz meg, amelynek
elosztásáról az országos iroda nyilvántartása alapján az
országos presbitérium dönt.
(4) Az állami rendelkezések szerint - X7035001/5 sor alatt -
kistelepülési illetménypótlékban részesülő egyházközségi
lelkészek
kiválasztását
az
esperes
véleményének
figyelembe vételével az egyházkerületi elnökség végzi.
(5) Egyházközségek, egyházi intézmények 2011. évi
javasolt bérfejlesztési mértéke 5,0 % – a bérkerettel való
szabad gazdálkodás lehetőségének biztosítása mellett.
(6) A nyugdíjemelés az állami nyugdíjemeléshez rögzített
mértékben történik.
(7) A lelkészek által fizetendő nyugdíjjárulék mértéke
2011-től 15 %. Az egyházi lakások használati ellenértéke,
amelyet a járulék kiszámításához kell használni, a 4. számú
melléklet tartalmazza.
(8) Az egyházi szolgálatról és az egyházi szolgálatot vég-
zőkről szóló 2005. évi III. törvény 56. § (1) bekezdés sze-
rint figyelembe veendő összeg 2011-ben a kötelező legki-
sebb munkabér (minimálbér) és a garantált bérminimum
megállapításáról szóló 295/2009. (XII. 21.) Korm. rende-
letben meghatározott minimálbér.
(9) Az országos járulék mértéke 2011-ben a 2010. évi
összegnél 10 %-kal magasabb, 2011-et követően minden
évben 10 %-kal emelkedik.
(10) Az országos kötelező offertóriumok időpontjait és a
felosztásukról döntő egyházi testületet, egyházkormányzati
szintet az 5. számú melléklet tartalmazza.
Egyházmegyék
8. § (1) Az egyházmegyék a központi költségvetésből
támogatást kapnak az X7034001 sor szerint. Ezek
felhasználásáról az egyházmegyei presbitérium dönt.
(2)
A
támogatás
tartalmazza
az
egyházmegyei
tisztségviselők javadalmazását is. Az esperesi tiszteletdíj
2011-ben legalább 52.500.- Ft/hó.
(3) Az egyházközségek felújítási és beruházási tervei
megvalósításának segítésére az egyházmegyék külön
kerettel rendelkeznek az X7035002 sor szerint.
Egyházkerületek
9. § (1) Az egyházkerületek - X7033101, X7033201,
X7033301 sorok szerinti - működési költségeit a központi
költségvetés tartalmazza.
(2) Az egyházközségek felújítási és beruházási tervei
megvalósításának segítésére az egyházkerületek külön
kerettel rendelkeznek az X7033102, X7033202, X7033302
sorok szerint.
(3) Az egyházkerület a (2) bekezdés szerinti keret terhére
segítheti hitéleti célok megvalósítását is.
(4) Az egyházkerület dönt az egyházmegyei működési
(X7034001) és egyházmegyei felújítási keret (X7035002)
egyházmegyék közötti felosztásáról.
Országos fenntartású intézményekkel kapcsolatos
rendelkezések
10. § (1)
A
normatív
támogatásban
részesülő
intézményekben
teljes
munkaidőben
alkalmazottak
munkaidejét
és
pihenőidejét,
előmeneteli
és
illetményrendszerét a közalkalmazottak jogállásáról szóló
1992. évi XXXIII. törvény szerint kell megállapítani (55-
80. §). Ezt az alkalmazottal kötött munkaszerződésben,
valamint az intézményi szmsz-ben is rögzíteni kell.
(2) A 2009. évi állami költségvetéshez kapcsolódó egyházi
kiegészítő támogatás korrekciós összegének a fenntartó
országos presbitérium által meghatározott részét a diakóniai
illetve oktatási tartalékalapba kell befizetni.
(3) Az államtól kapott normatív támogatással a
célmeghatározás keretein belül az intézmények saját
hatáskörön belül szabadon gazdálkodnak.
(4) Az állami költségvetéshez kapcsolódó egyházi
kiegészítő támogatás összegének az országos presbitérium
által meghatározott részét a diakóniai illetve oktatási
tartalékalapba kell befizetni.
(5) A zsinat felhatalmazza az országos presbitériumot, hogy
az
intézmények
állami
kiegészítő
támogatásának
felhasználásáról országos szabályrendeletben rendelkezzen.
A kiegészítő támogatás nem fordítható más célra, mint
amire a támogatást az állam adta. A tartalékalapok
felhasználásáról folyamatosan be kell számolni a gazdasági
bizottság és az országos presbitérium előtt.
Nem országos fenntartású intézményekkel kapcsolatos
rendelkezések
11. § (1) Az intézménynek folyósított normatív és
kiegészítő támogatással a célmeghatározás keretein belül az
intézmény saját hatáskörén belül szabadon gazdálkodik.
(2) Az intézmény, illetve fenntartója a központi
költségvetéstől abban az esetben kérhet támogatást,
amennyiben a kiegészítő támogatásnak 10. § (2) és (4)
bekezdéseiben meghatározott részét befizeti az adott
intézménytípusra meghatározott tartalékalapba. Ebben az
esetben minden tekintetben az országos fenntartású
intézményekkel egyenlő elbírálásban részesülnek, a
részükre megállapítható támogatás szabályairól országos
szabályrendelet rendelkezik.
(3) A (2) bekezdésben történő befizetés szándékáról az
egyház és az intézmény között kötött határozatlan idejű
megállapodásban kell nyilatkozni.
Elkülönített központi pénzalapok - Szolidaritási Alap
12. § A nyugdíjakkal kapcsolatos költségvetési sorok
végrehajtásakor ügyelni kell a Szolidaritási Alap 2012. évi
bevezetésének előkészítésére.
IV. fejezet
Záró rendelkezések
13. § (1) E törvény az elfogadása napján lép hatályba.
(2) A 2012. évre szóló költségvetés végrehajtásakor a 2012.
évi költségvetési törvény elfogadásáig az egyház
háztartásáról szóló 2000. évi I. törvény és e törvény
rendelkezése szerint kell eljárni.
Budapest, 2011. február 19.