Navigáció
Bejelentkezés


Elfelejtett jelszó?
 

2019. évi VI. törvény a Magyarországi Evangélikus Egyház 2020. évi költségvetéséről

MEE 2020. evi koltsegvetesi torveny.pdf — PDF document, 367Kb

Fájl tartalma ( Teljes képernyő )
background image

2019. ÉVI VI. TÖRVÉNY 

A MAGYARORSZÁGI EVANGÉLIKUS EGYHÁZ 2020. ÉVI KÖLTSÉGVETÉSÉRŐL 

 

I. fejezet 

Főösszegek és kötelezettségek 

 
1. §  A zsinat a Magyarországi Evangélikus Egyház (a továbbiakban: országos egyház) költségvetésének 
2020. évi 

a) bevételi főösszegét 24.467.200.000,- forintban, 
b) kiadási főösszegét 24.280.700.000, - forintban 

állapítja meg. 
 
2. §  (1) Az  1.  §-ban  megállapított  főösszegek  részletes  számadatait  e  törvény  1.  számú  mellékletének 
költségvetési  sorai,  valamint  a  szöveges  magyarázatot  a  2.  számú  melléklet  tartalmazza. Az  előző  évi 
maradványok végleges összegeit a 2019. évi költségvetés végrehajtásáról szóló törvény határozza meg. 
(2)  A  költségvetés  végrehajtásáért  az  országos  elnökség  felelős  és  a  költségvetési  sorok  felett  –  a  (3) 
bekezdésben  meghatározottak  kivételével  –  rendelkezik.  E  jogosultságot  az  országos  iroda  igazgatójára 
ruházhatja át. Az országos iroda igazgatója a szakmai ellenjegyzésre hatalmazhatja fel az országos iroda 
osztályvezetőit  és  a  Zelenka  Pál  Evangélikus  Szolidaritási  Alap  vezetőjét,  akik  igazolják  a 
kötelezettségvállalás szükségességét és megtörténtét.  
(3) a) Az A/K/IV.1.1.1. Zsinat költségvetési sor terhére a zsinat egyik elnöke, 

b)  az  A/K/IV.1.1.5  Országos  számvevőszék  költségvetési  sor  terhére  az  országos  számvevőszék 
elnöke, 
c) az A/K/IV.1.1.6. Bíróság költségvetési sor terhére az egyházi bíróság elnöke, 
d)  az A/K/III.  Egyházkerületi  feladatok  ellátása  költségvetési  sor  terhére  az  egyházkerületi  elnökség 
egyik tagja 

jogosult rendelkezni. 
(4) Az országos egyház költségvetése terhére 2020. évben a munkaviszony, illetve szolgálati jogviszony 
keretében a 3. számú melléklet szerinti státuszokra lehet személyi kifizetést utalványozni.  
(5) A  2021.  évi  költségvetés  elkészítésének  ütemezését  és  felelőseit,  a  végső  határidőkkel  e  törvény  4. 
számú melléklete tartalmazza.  
(6)  A  költségvetés  időszaki  teljesüléséről  folyamatosan  be  kell  számolni  a  gazdasági  bizottság  és  az 
országos presbitérium előtt. 
(7) A számvevőszéki bírság egy vizsgálat során kiróható összege a 2020. évben legfeljebb 300.000,- Ft. 
 
3. §  (1) A korábbi években - 2020. évre és az azt követő évekre - vállalt kötelezettségeket e törvény 5. 
számú melléklete tartalmazza. 
(2) Az országos elnökség - szükség esetén - 2020. május 31-ig elkészíti a több évre szóló kötelezettségek 
és követelések terveit, a 2021-2023. évekre szóló költségvetések, intézményalapítások és megszüntetések, 
illetve az országos egyház általi beruházások tervezhetősége érdekében. 
 

II. fejezet 

Kiemelt költségvetési sorok, döntési jogosultságok 

 

Tartalékok 

 

4. §  (1) Az A/K/IV.3.4. Vis major tartalék költségvetési sor olyan előre nem látható esetek elhárításának 
segítésére  szolgál,  amelyek  azonnali  beavatkozást  igényelnek,  és  ahol  a  beavatkozás  elmulasztása 
életveszéllyel  vagy  súlyos  kárral  járna.  A  tartalékból  az  összegeket  visszatérítendő  támogatásként  kell 
kifizetni. 
(2)  Az  A/K/IV.3.5.  általános  tartalék  költségvetési  sor  olyan  esetekben  használható  fel,  amelyeket  a 
költségvetés készítésekor nem lehetett előre látni, de finanszírozásuk mégis szükséges vagy célszerű. Az 
általános  tartalékon  belül  nevesített  tartalékként  jelennek  meg  azok  az  elkülönített  költségvetési  sorok, 
amelyek felhasználása meghatározott feltételek teljesülése esetén lehetséges. 

background image

(3) Az (1) és (2) bekezdésben meghatározott tartalékkeretek felhasználásáról: 

a) esetenként 10.000.000,- Ft feletti igények ügyében az országos presbitérium, 
b) esetenként 200.000.000,- Ft feletti igények ügyében a zsinat határoz. 

(4) A tartalékkereteket akkor szabad megnyitni, ha az adott eset finanszírozására szolgáló egyházkerületi 
vagy országos költségvetési sor felhasználásra került vagy annak terhére kötelezettségvállalás történt. 
 

Elkülönített alapok 

 
5. §  (1) Az egyház korábbi döntései alapján elkülönített alapok: 

a) C/I. Zelenka Pál Evangélikus Szolidaritási Alap, 
b) C/II Befektetési alap, 
c) C/III. Oktatási intézményi tartalékalap, 
d) C/IV Diakóniai intézményi tartalékalap, 

(2) Az C/II. Befektetési Alap soron lévő összeget az A/B/I.1. járadék és annak kiegészítése költségvetési 
sor, valamint az A/B/I.2. 1 %-os  részesedés költségvetési sorokon szereplő bevételek legalább 6 %-ából 
kell képezni, melyet az egyház hosszútávú önfinanszírozásának megalapozására lehet felhasználni. 
(3) Az elkülönített alapok működésének módjáról külön jogszabály rendelkezik. 
 

Költségvetési éven belüli döntések 

 
6. §  (1)

 

A  költségvetési  sorok  túllépéséről,  legfeljebb  20  %-os  mértékű  egymás  közötti 

átcsoportosításáról  –  a  (2)  bekezdésben  foglaltak  kivételével  -  az  országos  presbitérium  dönt.  Az 
elkülönített alapokból más, alapon kívüli költségvetési sorra átcsoportosítani nem lehet. 
(2) E törvény 6. sz. mellékletében írt költségvetési  sorokon belül az alsorok közötti legfeljebb 50 %-os 
mértékű, de 5.000.000,- Ft-ot meg nem haladó összegű átcsoportosításokról az országos elnökség dönt. 
(3)  Az  e  törvény  3.  számú  mellékletében  meghatározott  csoportok  összlétszámától  való  eltérést 
csoportonként legfeljebb 10 %-os mértékig az országos presbitérium engedélyezi.  
(4) Céltámogatás esetén - annak időtartamára és mértékéig - további álláshely létesíthető. 
(5)  Céltámogatás  kivételével,  a  terven  felüli  bevételt A/B/II.3.4.3.3.  egyéb  bevétel  maradványaként  kell 
kezelni. 
 

Következő évre áthúzódó maradványok 

 

7. §  (1) Az  e  törvény  1.  számú  mellékletében  meghatározott  költségvetési  sorok  kötelezettséggel  nem 
terhelt részének a költségvetési évet követő időszakban történő felhasználásáról az országos egyház 2019. 
évi beszámolójában kell rendelkezni. Ugyancsak a 2019. évi beszámolóban kell rendelkezni a 2019-ben 
kötelezettséggel  terhelt  költségvetési  sorok  azon  részéről,  amelyek  esetében  e  törvény  1.  számú 
mellékletében meghatározott tételek nem nyújtanak fedezetet. 
(2) Külön döntés nélkül tovább kell vinni a 2019. évet követő időszakra - a céltámogatásként megkapott, 
de tárgyévben fel  nem  használt támogatások,  adományok, befizetések mellett  – az elkülönítetten kezelt 
alapok és az alábbi költségvetési sorok maradványát: 

a) A/K/III. egyházkerületi feladatok ellátása, 
b) A/K/IV.2.5.5. reformációi emlékbizottság feladatai, 
c) A/K/IV.2.5.3. Sztehlo Gábor ösztöndíj, 
d) A/K/IV.2.5.4. Andorka Eszter program, 
e) A/K/IV.2.11.1. pályázati előkészítés, önrész, előfinanszírozás támogatása, 
f) A/K/IV.3.2.1. szociális támogatások. 

 

III. fejezet 

Kapcsolatok 

 

Egyházközségek 

 

8. §  (1) A kártalanítási járadékban részesülő egyházközségek  az országos egyház költségvetéséből – az 

background image

A/K/I.1.1.  költségvetési  sor  szerint  –  az  1992.  évi  kártalanítási  összeg  valorizált  értékét  kapják.  A 
kártalanítási valorizáció mértéke 2020-ban 2,8 %. 
(2)  Egyes  önhibájukon  kívül  nehéz  gazdasági  helyzetben  lévő  egyházközségeket  az  országos  egyház 
költségvetése  –  az  A/K/I.1.2.  költségvetési  sor  szerinti  –  működési  támogatásban  részesíti.  Ennek 
elosztásáról  az  egyházmegyei  elnökségek  véleményének  figyelembe  vételével  az  egyházkerületi 
elnökségek döntenek. 
(3) Az  állami  kártalanításból  kimaradt  egyházközségek  részére  az  országos  egyház  költségvetése  –  az 
A/K/I.2.2.  költségvetési  sor  szerinti  –  belső  kártalanítási  költségvetési  sort  határoz  meg,  amelynek 
elosztásáról az országos iroda nyilvántartása alapján az országos elnökség dönt. 
(4)  Az  állami  rendelkezések  szerinti  –  a  B/K/IV.1.  költségvetési  sorban  meghatározott  –  kistelepülési 
illetménypótlék felosztásáról országos szabályrendelet rendelkezik.  
(5) Egyházközségek, – a 12. §-ban foglaltak kivételével – az egyházi intézmények és szervezeti egységek, 
valamint  az  országos  iroda  és  a  püspöki  hivatalok  számára  a  2020.  évi  bérfejlesztés  javasolt  átlagos 
mértéke 5 %. 
(6) Az  egyházi  lakások  közüzemi  szolgáltatásainak  ellenértékét  az  egyházi  személyek  járulékalapjának 
meghatározásakor kell figyelembe venni, országos szabályrendeletben meghatározottak szerint. 
(7) Az egyházi szolgálatról és az egyházi szolgálatot végzőkről szóló 2005. évi III. törvény 63. §-a szerint 
figyelembe veendő összeget országos szabályrendelet tartalmazza.  
(8)  Az  országos  kötelező  offertóriumok  időpontjait  és  a  felosztásukról  döntő  egyházi  testületet, 
egyházkormányzati szintet az 7. számú melléklet tartalmazza. 

 

Egyházmegyék 

 
9. §  (1)  Az  egyházmegyék  az  országos  egyház  költségvetéséből  támogatást  kapnak  az  A/K/II.1. 
költségvetési sor szerint. Ezek felhasználásáról az egyházmegyei presbitérium dönt. 
(2) A támogatás tartalmazza az egyházmegyei tisztségviselők javadalmazását  is. Az esperesi  tiszteletdíj 
2020-ban legalább 73.500,- Ft/hó. 
(3) Az egyházközségek felújítási és beruházási tervei megvalósításának segítésére az egyházmegyék – az 
A/K/II.2.  költségvetési  sorban  meghatározott,  az  egyházkerületek  között  egyforma  összegben,  és  az 
egyházmegyék között egyenlően felosztott - külön költségvetési sorral rendelkeznek. 
 

Egyházkerületek 

 

10. §  (1) Az egyházkerületek – az A/K/III.1.1., A/K/III.2.1. és A/K/III.3.1. költségvetési sorok szerinti – 
működési költségeit az országos egyház költségvetése tartalmazza. 
(2)  Az  egyházközségek  felújítási  és  beruházási  tervei  megvalósításának  segítésére  az  egyházkerületek 
külön  költségvetési  sorral  rendelkeznek  az A/K/III.1.2., A/K/III.2.2.  és A/K/III.3.2.  költségvetési  sorok 
szerint. 
(3)  Az  egyházkerület  a  (2)  bekezdés  szerinti  költségvetési  sor  terhére  segítheti  hitéleti  célok 
megvalósítását is. 
 

Intézmények 

 
11. §  (1)  Az  intézmény  a  feladatellátással  kapcsolatosan  folyósított  állami  támogatással  a  fenntartói 
célmeghatározás keretein belül önállóan gazdálkodik. 
(2) Az állami költségvetéshez kapcsolódó köznevelési intézmények támogatása 2018. évi korrekciós ösz-
szegének az országos presbitérium által, legkésőbb 2021. május 31. napjáig meghatározott hányada az ok-
tatási intézményi tartalékalapba kerül. A fennmaradó összeg az intézmények között gyermeklétszám ará-
nyosan kerül felosztásra.  
(3)  Az  állami  költségvetéshez  kapcsolódó  diakóniai  intézmények  2020.  évi  egyházi  kiegészítő 
támogatásának 10 %-a, valamint a támogatás 2018. évi korrekciós összegének 50 %-a - a tartalékalaphoz 
nem  csatlakozott  egyházközségi  fenntartású  intézmények  kivételével  -,  a  diakóniai  intézményi 
tartalékalapba kerül.  

background image

(4) Az  egyházközségi  fenntartású  diakóniai  intézmény,  illetve  fenntartója  az  intézménnyel  kapcsolatban 
az országos egyház költségvetéséből abban az esetben kérhet egyházi pályázati, illetve nem egyházi pá-
lyázathoz kapcsolódó visszatérítendő vagy vissza nem térítendő támogatást, amennyiben a diakóniai in-
tézményi  tartalékalaphoz való  csatlakozás szándékáról az  országos  egyház és a fenntartó egyházközség 
között kötött határozatlan idejű megállapodásban nyilatkozik, valamint a kiegészítő támogatás és a kiegé-
szítő támogatás korrekciós összegének az országos presbitérium által évenként meghatározott részét a tar-
talékalapba befizette. Ebben az esetben az országos fenntartású intézményekkel egyenlő elbírálásban ré-
szesül.  
(5) A (2)-(3) bekezdésben írt tartalékalapok felhasználásának céljait és az azokhoz rendelt összegeket – az 
ágazati szakmai stratégiákkal összhangban – az 1. számú melléklet rögzíti.  
(6)  A  (2)-(3)  bekezdésben  írt  tartalékalapok  működésének  részletes  szabályairól  országos 
szabályrendeletek rendelkeznek. 
 
12. §  Az állami támogatásban részesülő intézményben közfeladat ellátására alkalmazottak munkaidejét és 
pihenőidejét, előmeneteli és illetményrendszerét  a  326/2013.  (VIII. 30.)  Korm.  rendelet, illetve  a  1992. 
évi  XXXIII. törvény  (55-80. §) szerint kell megállapítani. Ezt  az alkalmazottal  kötött  munkaszerződés-
ben, valamint az intézményi szervezeti és működési szabályzatban is rögzíteni kell.  

 

Zelenka Pál Evangélikus Szolidaritási Alap 

 

13. § A Zelenka Pál Evangélikus Szolidaritási Alapról szóló 2013. évi III. törvény 8. § (5) bekezdésben 
írt minimális nyugdíj összege 2020-ban, amennyiben a szolgálati idő 
a) 15-20 év: 131.800,- Ft,  
b) 20 év és egy nap -30 év: 146.700,- Ft, 
c) 30 év és egy nap: 161.600,- Ft. 

 

 

IV. fejezet 

Záró rendelkezések 

 
14. §  E törvény 2020. január 1. napján lép hatályba.  
 
 
Budapest, 2019. november 22. 

Dokumentummal kapcsolatos tevékenységek
« 2024. április »
április
HKSzeCsPSzoV
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930