2. sz. melléklet
A Magyarországi Evangélikus Egyház 2022. évi költségvetésének módosítása
A Magyarországi Evangélikus Egyház Zsinata 2021. november 26-án a 2021. évi III.
törvényben elfogadta a Magyarországi Evangélikus Egyház 2022. évi költségvetését.
A 2022. évi költségvetést szükséges módosítani, egyrészt a 2021. évről áthúzódó feladatok
költségvetési maradványainak összegeivel, másrészt az elfogadás óta ismertté vált, de eddig
nem tervezett bevételekkel, meglévő feladatok költségpontosításával, illetve új feladatok
megnevezésével.
Az egyház háztartási törvénye értelmében az elfogadott költségvetést kötelező módosítania az
azt elfogadó testületnek, ha a kiadási főösszegnél 20 %-ot meghaladó túllépés, illetve a bevételi
főösszegnél 20 %-ot meghaladó csökkenés várható.
A MEE 2022. évi költségvetését nem kötelező módosítani, mert a tervezett kiadási főösszeg
34.689.700 eFt-ról 39.528.626 eFt-ra, azaz 13,9 %-kal haladja meg az elfogadott főösszeget. A
bevételi főösszeg 35.026.900 eFt-ról, 0,3 %-kal, 35.135.146 eFt-ra nő.
A 2021. évi maradványokat szükséges rögzíteni a 2022. évi költségvetésben (1. sz. mellékletben
tételesen részletezve). A 2022. évtől a korrekciós támogatások elszámolása teljes mértékben a
költségvetés „C” táblájában kerül elszámolásra, ezért a 2021. évi költségvetés „B” táblájának
maradványai az oktatási/diakóniai alapok felhalmozott vagyonát növeli.
A költségvetési törvény 7. § (1) bekezdés szerinti kötelezettséggel nem terhelt maradványáról
az alábbiak szerint rendelkezünk:
A/K/I.2.3. Kiemelt egyházközségi beruházások
Az egyház 2016-ban 2.220.000 eFt támogatást kapott egyházközségi beruházásokra,
felújításokra. A tervezett káposztásmegyeri templomépítéstől az egyház időközben
visszalépett. A rendelkezésre álló felszabadult forrás részben a soroksári beruházásra, részben
meg új helyszínként a pestújhelyi egyházközség gyülekezeti termének építésére tervezi
felhasználni. A gyülekezeti terem megépítéséhez a Bajor egyház is jelentős, 24.500 eFt-os
támogatást biztosít. A beruházás megvalósításához hiányzó 8.000 eFt-ot az előző évi
költségvetési maradványból biztosíthatjuk.
A/K/I.2.4. Gazdasági önállóságot segítő alap
Az egyházközségek gazdasági önállósodásának elősegítésére létrehozásra került egy alap,
melyből pénzügyi segítséget kaphatnak a pályázó egyházközségek. Az alap felhasználható
tőkéjét a MEE éves költségvetési forrása mellett a korábban kifizetésre került támogatások
visszafizetései adják. A kötelezettséggel nem terhelt tartalék terhére 40.000 eFt-tal növelhető a
2022-ben rendelkezésre álló forrás.
A/K/IV.2.3.9. Szélrózsa találkozó
A költségvetés elfogadása óta több szolgáltatás díja jelentősen megemelkedett, ezért szükséges
5.000 eFt-tal kiegészíteni a találkozó megrendezésére tervezett keretösszeget.
2. sz. melléklet
A/K/IV.2.11.5. Kiemelt állami támogatás
Kiemelt állami támogatásból és a Bajor egyház segítségével épül Piliscsabán a Béthel
Evangélikus Konferencia Központ területén az új evangélikus templom. A beruházás teljes
megvalósításához az egyháznak szükséges további 50.000 eFt-ot rendelkezésre bocsájtani.
A/K/IV.2.12.1. Egyházi fenntartói járulék
Az egyház minden szolgálati szerződéssel rendelkező lelkész után a Zelenka Pál Evangélikus
Szolidaritási alapba, a lelkész jövedelmének 11,5%-át, mint egyházi járulékot befizeti. Az
elmúlt évben jelentősebb mértékben nőtt a lelkészek jövedelme, ezért szükséges kiegészíteni
35.000 eFt-tal a 2022-ben rendelkezésre álló keretet a járulékok megfizetéséhez.
A/K/IV.3.1.2. Gépjármű program
Az elmúlt időszakban nagymértékben megnehezedett és megdrágult az új gépjárművek
beszerzése. A forint gyengülése az árakat növeli, a járműgyártási nehézségek a szállítási
határidőt hosszabbítják meg lényegesen. Ezért indokolt a rendelkezésre álló keretet 60.000 eFt-
tal megnövelni, hogy ne kelljen a vásárolni kívánt gépjárművek számát csökkenteni.
A/K/IV.3.5.1. Általános tartalék – Kötelezettséggel nem terhelt tartalék
A fel nem használt maradvány összege 65.742 eFt, mely az általános tartalékot növeli.
Az elfogadott 2022. évi költségvetést módosító további tételek, átcsoportosítások:
A/B/II.1.5.; A/K/I.3.3. Egyéb külföldi céltámogatások
A Bajor egyház 37.000 eFt támogatást biztosít egyházközségi beruházásokra, felújításokra. A
támogatásról az egyház 2022. évi költségvetés készítésekor még nem volt információnk, ezért
szükséges a költségvetés módosításában rögzíteni.
A/B/II.3.3.3.4.; A/K/IV.2.3.13. Köz-Ép-Pont Rdélyi Ifjúsági Találkozó
A/K/IV.2.3.9. Szélrózsa találkozó
A Köz-Ép-Pont Rdélyi Ifjúsági Találkozó találkozó 2022-ben elmarad, ezért a felszabaduló
1.500 eFt keretösszeget át lehet csoportosítani. Mivel a Szélrózsa találkozó szerződéseinél
jelentős áremelkedést tapasztalunk indokolt a találkozó keretét ezzel az összeggel megnövelni.
A/B/II.3.3.7.1.; A/K/IV.2.11.5. Kiemelt állami támogatás
Az előzetesen tervezett összeghez képest a parókiafelújítási programra 80.000 eFt-tal a
közösségi terekre tervezett összeghez képest 50.000 eFt-tal kaptunk kevesebb támogatást. Az
egyház költségvetésében szükséges a két összeggel módosítani az összegeket.
A/B/II.3.3.8.1, A/K/IV.2.9.6. Rendkívüli gyűjtés - Ukrajna
A zsinat 1/2022. (II.23) határozatában kérte az evangélikus testvéreket, gyülekezeteket,
intézményeket, hogy az ukrajnai békéért való imádságok mellett lehetőségük szerint vegyenek
részt a segítő munkában. A krízishelyzetben lévők gyors és hatékony támogatásához
elengedhetetlen az igények felmérése és a segítség koordinálása, melyre a zsinat az országos
irodát kérte fel. Az amerikai, norvég és a szászországi német egyházak mellett, külföldi és hazai
magánszemélyektől, gyülekezetektől, intézményektől és cégektől 2022-ben már több mint
155.200 eFt pénzbeli adomány, támogatás érkezett.
2. sz. melléklet
B/K/I.3.1. Kötelezően választható hit- és erkölcstan
B/K/I.3.2. Kislétszámú csoportok kiegészítése
B/K/I.3.3. Fakultatív hitoktatás
B/K/I.3.4. Hittanoktatás
A hittanoktatási feladatokra kapott támogatásokat típusa bővült, ezért indokolt pontosítani a
költségvetésben. A tervezéskor még az egyházi iskolákban megtartott hittanórák a hit és
erkölcstanoktatási költségvetési soron kerültek figyelembevéve, de az év eleji támogatáskor
derült ki, hogy az ilyen módon kapott összeget elkülönítetten kell kezelni, ezért külön soron
kerül kimutatásra a módosított költségvetésben.
C/K/I.3.2.1. Nyugdíj-kiegészítés; I.3.2.2. Özvegyi nyugdíj-kiegészítés
Állami döntés született arról, hogy a nyugdíjak 2022. évi emelését 8,9%-ra kell korrigálni az
eddig kifizetett 5% helyett. Az intézkedés visszamenőlegesen, 2022. január 1-től érvényes. Az
egyházi nyugdíjasokra is az állam által meghatározott nyugdíjemelést kell végrehajtani,
melynek többletköltsége éves szinten 12.000 eFt lesz. Indokolt a költségvetési törvény 13.
paragrafusában rögzített minimális nyugdíjösszegeket is az emelés mértékével megemelni.
C/K/III.3.23. Normatíva előleg
A költségvetési sor tervezése során a 2022-es évben felhasználható 50.000 eFt keretösszeg lett
meghatározva függetlenül az előző években kifizetett és még vissza nem fizetett tételek
egyenlegétől. Azért, hogy 2022-ben további előlegeket tudjunk kifizetni az oktatási
intézményeknek, a felhalmozott vagyon terhére 80.000 eFt átcsoportosítása szükséges.