2. sz. melléklet
A Magyarországi Evangélikus Egyház 2023. évi költségvetésének módosítása
A Magyarországi Evangélikus Egyház Zsinata 2022. november 25-én a 2022. évi IV.
törvényben elfogadta a Magyarországi Evangélikus Egyház 2023. évi költségvetését.
A 2023. évi költségvetést szükséges módosítani, egyrészt a 2022. évről áthúzódó feladatok
költségvetési maradványainak összegeivel, másrészt az elfogadás óta ismertté vált, de eddig
nem tervezett bevételekkel, meglévő feladatok költségpontosításával, illetve új feladatok
megnevezésével.
Az egyház háztartási törvénye értelmében az elfogadott költségvetést kötelező módosítania az
azt elfogadó testületnek, ha a kiadási főösszegnél 20 %-ot meghaladó túllépés, illetve a bevételi
főösszegnél 20 %-ot meghaladó csökkenés várható.
A MEE 2023. évi költségvetését nem kötelező módosítani, mert a tervezett kiadási főösszeg
40.614.900 eFt-ról 46.767.487 eFt-ra, azaz 15,1 %-kal haladja meg az elfogadott főösszeget. A
bevételi főösszeg 37.950.300 eFt-ról, 4,9 %-kal, 39.818.930 eFt-ra nő.
A 2022. évi maradványokat szükséges rögzíteni a 2023. évi költségvetésben (1. sz. mellékletben
tételesen részletezve).
A költségvetési törvény 7. § (1) bekezdés szerinti kötelezettséggel nem terhelt maradványáról
az alábbiak szerint rendelkezünk:
A/K/IV.2.2.18. Új egyházközségek alapításának támogatása
Új egyházközség alapítására egyházkerületenként 3 helyszínen van lehetőség egy 2016-os
zsinati döntés értelmében. Az északi kerületben eddig két helyen működött gyülekezetplántálás,
2023-ban elindul a harmadik helyszín Gyömrőn. A nyugati egyházkerületben három helyszínen
történik jelenleg az új egyházközségek támogatása, amiből azonban két helyszínen csak fél
állásban dolgozik a plántáló lelkész. Ezek közül az egyik helyszínen, a Székesfehérvár-
Velencei tavi régióban szeretnék kiegészíteni 1 teljes állásra a plántálási munkát, valamint a
lakhatás érdekében egy kisebb felújítási munkát szükséges elvégezni. Ezekhez a feladatokhoz
15.000 eFt átcsoportosítására van szükség.
A/K/IV.3.1.2. Gépjármű program
Az elmúlt időszakban nagymértékben megdrágult az új gépjárművek beszerzése a
megnövekedett infláció miatt. ahhoz, hogy megfelelő ütemben tudjuk cserélni a régebbi
szolgálati gépjárműveket, indokolt a rendelkezésre álló keretet 70.000 eFt-tal megnövelni.
A/K/IV.3.5.1. Általános tartalék – Kötelezettséggel nem terhelt tartalék
A fel nem használt maradvány összege 146.316 eFt, mely az általános tartalékot növeli.
Az elfogadott 2023. évi költségvetést módosító további tételek, átcsoportosítások:
A/B/I.1. Járadék + kiegészítés
Az előzetes adatokkal szemben a megnövekedett infláció miatt a járadékból várható bevétel
311.000 eFt-tal nagyobb lesz a tervezett összegnél.
2. sz. melléklet
A/B/I.2. SZJA részesedés (felajánlás + kiegészítés)
A 2023. évi előzetes adatok alapján tervezett összeggel szemben az egyház 9.000 eFt-tal
kevesebb támogatást kapott szja 1% címen.
A/K/I.2.5. Energetikai fejlesztések támogatása
Az Országos Presbitérium a járadék többletbevétel terhére 147.135 eFt-ot átcsoportosított az
egyházközségek energetikai fejlesztési pályázatainak támogatására.
A/K/IV.3.5.1. Általános tartalék – Kötelezettséggel nem terhelt tartalék
A járadék többletbevétel terhére a tartalék összege 154.865 eFt-tal növelhető
C/K/I.3.2.1. Nyugdíj-kiegészítés; C/K/I.3.2.2. Özvegyi nyugdíj-kiegészítés
Szükséges a költségvetési törvényben rögzített minimális nyugdíjnak az emelése, mert 2022-
ben és 2023-ban 19 %-kal nagyobb mértékben emelkedtek a nyugdíjak, mint a törvényben
rögzített.
A 2023-as költségvetés készítésekor még nem volt ismert a nyugdíjak emelésének mértéke, a
tervezetthez képest nagyobb mértékben emelkedtek, ezért szükséges a lelkészek
nyugdíjkiegészítés keretösszegét 10.000 eFt-tal és az özvegyi nyugdíjakra fordítható
keretösszeget 5.000 eFt-tal megemelni.
C/K/I.3.3.1. Árvaellátás
A tervezettnél nagyobb mértékben növekedett a kifizetési kötelezettség, ezért a keretösszeget
szükséges 500 eFt-tal megemelni.
C/III. Oktatási intézményi tartalékalap
C/B/III.2.2. Korrekció
405.000 eFt bevétellel számolhatunk a köznevelési feladatokat ellátó intézmények részére
biztosított rezsikompenzáció 2023. I. ütemében, mely az egyházhoz 2023. júniusában
egyösszegben érkezik meg.
C/K/III.3.3. Forráshiányos intézmények
Az újonnan átvett intézményeknél nem állt rendelkezésre az induláshoz szükséges működési
forrás, az eszközöket a korábbi fenntartó (tankerület) elvonta az intézményektől, az induláshoz
a fenntartó támogatása volt szükséges Emellett a humánerőforrást változatlan feltételekkel
kellett átvenni, nem volt lehetőség az indokoltság mérlegelésére, figyelembe venni, hogy kap-
e az intézmény támogatást erre a célra.
Az energiaár emelkedés, valamint a vásárolt élelmezést érintő áremelkedés jelentős
többletráfordítást jelent sok intézménynek. A tervezetet 300.000 eFt-tal szükséges kiegészíteni.
C/K/III.3.24. Intézményi innováció és szakmai támogatás
Az ingyenes óvodai étkezéshez 90.000 eFt átcsoportosítása szükséges, mivel a vásárolt
élelmezés áremelkedése, a gyereklétszám emelkedése mellett a normatíva változatlan maradt,
így nem fedezi a költségeket.
C/K/III.3.29. Energia-árnövekedés kompenzálása
Az intézményeknek kifizetendő rezsikompenzációs keretösszeget szükséges megemelni
405.000 eFt-tal, amire a 2023-ban biztosított állami rezsikompenzációs támogatás fedezetet
nyújt.
2. sz. melléklet
C/IV. Diakóniai intézményi tartalékalap
C/B/IV.2.2. Korrekció
1.100.000 eFt bevétellel számolhatunk a szociális, gyermekjóléti és gyermekvédelmi
szolgáltatók részére biztosított rezsikompenzáció 2023. I. ütemében, mely az egyházhoz 2023.
júniusában egyösszegben érkezik meg.
C/K/IV.3.2. Az intézmények alaptevékenység fejlesztéséből, bővítéséből adódó költségek
támogatása
Szükséges a keretösszeget megemelni 55.000 eFt-tal a beérkezett energetikai fejlesztés
megvalósításához benyújtott visszatérítendő támogatási igények miatt.
C/K/IV.3.3. Szakmai képzések, konferenciák támogatása
A Covid után megnövekedtek az egyes diakóniai szakterületek munkacsoportjainak a képzési
igényei (pl. gyermekvédelmi munkacsoport, nevelőszülői – hálózat, személyiségvédelmi
prevenciós program stb.), így szükséges a keretösszeget 6.000 eFt-tal megemelni.
C/K/IV.3.7. Ügyviteli rendszerek
A diakóniai intézményekben újonnan bevezetésre kerülő külső adatvédelmi tisztviselő
költségeinek fedezetére 10.000 eFt-tal szükséges megemelni a keretösszeget.
C/K/IV.3.9. Nemzetközi szakmai konferencia, képzés, partnerépítés
A külföldi kapcsolatok megerősödése miatt lehetőség nyílik partnerépítés keretében kevés saját
forrásból vásárolni eszközöket (kórházi ágyak) a diakóniai intézményeknek, ezért szükséges
2.000 eFt-tal a keretösszeget megnövelni.
C/K/IV.3.14 Energia-árnövekedés kompenzálása
Az intézményeknek kifizetendő rezsikompenzációs keretösszeget szükséges megemelni
1.250.000 eFt-tal, amire a 2022-23-ban biztosított állami rezsikompenzációs támogatás
fedezetet nyújt.