2/2007. (VII.17.) országos szabályrendelet
az építési beruházások rendjéről
A szabályrendelet célja az egyházi önkormányzatok és
intézmények országos egyházi támogatás igénybevételével
történő, valamint az országos egyház beruházásainak,
felújításainak egységes eljárási rend szerinti lefolytatása, a
rendelkezésre álló források hatékony felhasználásának és a
vállalkozói verseny tisztaságának biztosításával.
I. Fejezet
Általános rendelkezések
1.§
(1) E szabályrendelet hatálya kiterjed az egyházi
önkormányzatok és intézményeik nettó 5 millió Ft
értékhatárt elérő beruházásaira, amennyiben országos
egyházi támogatásban részesülnek.
(2) E szabályrendelet hatálya kiterjed az országos egyház,
mint beruházó által folytatott nettó 5 millió Ft értékhatárt
elérő beruházásra azzal, hogy amennyiben – közbeszerzé-
sekre vonatkozó jogszabályi rendelkezés eltérően nem ren-
delkezik - a köznevelési intézmények esetén a szabályren-
deletet nettó 50 millió Ft értékhatárt elérő beruházások ese-
tében kell alkalmazni.
(3) Amennyiben a beruházás során a mindenkori állami
közbeszerzési törvény rendelkezései alapján közbeszerzési
eljárás lefolytatásának kötelezettsége áll fenn, illetve a
beruházó döntése szerint közbeszerzési eljárást folytat le,
akkor e szabályrendeletet és a közbeszerzési jogszabályt
együttesen kell alkalmazni.
II. Fejezet
Értelmező rendelkezések
2.§
E szabályrendelet alkalmazásában:
1. Ajánlattevő: az a természetes személy, jogi személy, jogi
személyiség nélküli gazdasági társaság vagy egyéb
jogképes szervezet, aki az építési beruházásra ajánlatot tesz
2. Beruházó: az egyházi önkormányzat vagy intézmény. A
beruházót megillető jogokat az egyházi önkormányzat
presbitériuma, intézmény esetén a fenntartó képviselője
gyakorolja.
3. Beruházás értéke: az előzetes tervben szereplő, a teljes
beruházásra vonatkozó költségvetési egyenleg szerint
legalább nettó 5 millió Ft. E szabályrendelet alkalmazása
során a beruházás értéke nem bontható meg, függetlenül
annak megvalósítási ütemétől.
4. Beruházás: az építmény, építményrész, építmény
együttes megépítése, felújítása, korszerűsítése, átalakítása,
bővítése,
helyreállítása,
lebontása,
elmozdítása,
rendeltetésének építési munkával járó megváltoztatása,
valamint az ezekhez kapcsolódó szakipari, technológiai,
tervezési, bonyolítási, műszaki ellenőrzési és szerelési
munkák.
5. A kivitelezés kezdetének időpontja: a szerződésben
meghatározott időpont, így különösen is a munkaterület
átadása.
6. A kivitelezés befejezésének időpontja: a megvalósult
beruházás átvételének időpontja.
7 Összeférhetetlenség: akkor áll fenn, ha a munkacsoport
tagja az ajánlattevő Ptk. 685.§ b) pontja szerinti
hozzátartozója,
vagy
egyébként
a
beruházás
megvalósításához jelentős gazdasági, illetve egyéb érdeke
fűződik.
8. Saját erő: a beruházó által saját forrásból biztosított pénz-
és egyéb eszközök, beleértve a megítélt, de még ki nem
fizetett kártalanítás, kárpótlás összegét is.
9. Költségbecslés: a költségbecslés a Magyar Építész
Kamara által kiadott költségbecslési segédlet program
szerint.
10. Támogatás: az országos egyház által rendelkezésre álló
forrásból a beruházó - kérelme alapján elbírált és - részére a
beruházás megvalósításához biztosított pénzeszköz.
11. Támogatási eljárás: a támogatás elnyerése érdekében
indított és lefolytatott eljárás, tervbírálat.
III. Fejezet
A támogatási eljárás
3.§
(1) A támogatási kérelmek benyújtására jogosult:
a) egyházközség,
b) egyházmegye,
c) egyházi intézmény.
(2) Az egyházközségek a támogatási igényüket a területileg
illetékes egyházmegyei elnökséghez, az egyházmegyék az
egyházkerület elnökségéhez, illetve az intézmények – a
fenntartó által jóváhagyott - kérelmüket az országos
irodában nyújtják be minden év augusztus 30. napjáig.
(3) Támogatás kérelem benyújtására nem jogosult, akivel
szemben az egyház törvényes rendjének és békéjének
megőrzéséről szóló 2005. évi IX. törvény 86.§ (1) bekezdés
a-c) pontjában meghatározott kényszerintézkedést, valamint
e szabályrendelet 28.§ (1) bekezdésében foglalt
jogkövetkezmények bármelyikét alkalmazta az egyházi
bíróság,
illetve
az
országos
presbitérium
a
jogkövetkezmény kiszabásától számított 3 éven belül.
(4) Már megkezdett beruházás esetén támogatási kérelem
csak akkor nyújtható be, ha a már megkezdett beruházás e
szabályrendelet rendelkezéseinek megfelel.
4.§
(1) A támogatási kérelemhez mellékelni kell:
a) a tervezett beruházás műszaki és költségvonzatait
alátámasztó előkészítő anyagot; felújításnál különösen:
felmérést, épületszerkezeti szakérői vizsgálatot, és
tanulmánytervet,
költségbecslést;
új
épületnél
különösen: tanulmánytervet vagy engedélyezési tervet,
költségbecslését. A több évre elhúzódó építkezésnél az
ütemezést, az egyes ütemek költségét és az összköltség
számítást is csatolni kell.
b) a beruházó pénzügyi helyzetét bemutató – e
szabályrendelet
1.
sz.
mellékletét
képező
–
nyilatkozatot, mely tartalmazza a benyújtást megelőző
hónap végén, az elszámolásra kiadott előlegek értékéről,
a vállalt saját erő mértékéről, az igénylő számára
megítélt, de még ki nem fizetett kártalanítás, kárpótlás
összegéről szóló kimutatást, és nyilatkozatát arról, hogy
az elmúlt 10 évben kapott-e és ha igen, mikor hasonló
célú támogatást, valamint a lezárt év elfogadott
zárszámadását;
c) a beruházó valamennyi bankszámlájának a benyújtást
megelőző
hónapról
szóló
egyenlegének
banki
igazolását;
d) a beruházó házipénztárának a benyújtást megelőző
hónapról szóló egyenlegének igazolását;
e) igazolást arról, hogy az országos egyházzal, illetve
országos egyház által fenntartott intézménnyel szemben
nem áll fenn tartozása;
f) igazolást arról, hogy a beruházónak köztartozása nem
áll fenn.
(2) Amennyiben a beruházó valótlan tartalmú nyilatkozatot
tesz, vagy a támogatási kérelmet határidőt követően nyújtja
be, a támogatási kérelmét érdemi vizsgálat nélkül el kell
utasítani.
(3) A támogatási kérelmet benyújtó képviselője a kérelem
valóságtartalmáért fegyelmi és kártérítési felelősséggel
tartozik a támogató felé.
5.§
(1) Az egyházmegye elnöksége az illetékes
egyházmegyei
bizottság(ok)
igénybevételével
megvizsgálja, hogy az egyházközségi és egyházmegyei
kérelmek az 4.§-ban meghatározott szempontoknak
megfelelnek-e. A nem a jogosult által előterjesztett, e
szabályrendeletnek meg nem felelő, kérelmeket el kell
utasítani. Hiányos kérelem esetén a továbbküldés időpontját
figyelembe véve, a legrövidebb időn belül hiánypótlásnak
van helye. Amennyiben a hiánypótlás nem történik meg
vagy nem megfelelő, a kérelmet el kell utasítani. Azon
kérelmet, amely beruházás egyházmegyei forrásokból is
megvalósítható, a minősítés során el kell különíteni és arról
az illetékes egyházmegyei testület dönt. A továbbküldendő
kérelmeket
az
egyházmegyei
elnökség
saját
szempontrendszere alapján rangsorolja, és indokolásával
együttesen megküldi legkésőbb szeptember 20. napjáig az
egyházkerületnek.
(2) Az egyházmegyei kérelmekből az egyházkerületi
elnökség ismételt és összevont rangsorolása után, legfeljebb
ötöt küld meg az országos irodának legkésőbb október 15.
napjáig.
(3) Az országos iroda a beérkezett egyházkerületi és
intézményi kérelmeket regisztrálja, majd átadja az országos
építési és ingatlanügyi bizottságnak (a továbbiakban: építési
bizottság). Az építési bizottság elnöke valamennyi hozzá
érkezett kérelemhez opponenst jelöl ki a bizottság tagjai
közül, akik a tervbírálati ülésig kötelesek felkészülni a
kérelembe foglalt beruházásból. Az építési bizottság ülésén
az opponensek a rájuk bízott kérelmeket szakmai
szempontok alapján bemutatják. Az építési bizottság
legkésőbb november 15. napjáig műszaki tervbírálatot
végez a beérkezett kérelmekre vonatkozóan, az így
kiegészített teljes dokumentációt – az országos iroda útján -
az országos gazdasági bizottságnak (a továbbiakban:
gazdasági bizottság) megküldi.
(4) A gazdasági bizottság – az építési bizottság
határozatában megjelölt – kérelmeket a dokumentáció teljes
körű áttekintése és értékelése eredményeképpen legkésőbb
az egyházi költségvetési törvény elfogadását követő 60
napon belül
gazdasági
szempontból
ellenőrzötten
véleményezi és javaslatát megküldi az országos
presbitérium részére.
(5) A bizottságok az értékelés során kötelesek az alábbiakat
figyelembe venni:
a) Kiemelten kezelendők:
aa) a hitéleti szempontok, amelyeket az egyházkerületek
javasolnak,
ab) a meglévő egyházi vagyon állagmegóvását célzó
kérelmek,
ac) az áthúzódó beruházások, felújítások befejezését
célzó kérelmek,
ad) azok az igények, amelyek teljesítésével egyházon
kívüli források vonhatók be a finanszírozásba,
ae) az intézmény működési engedélye megvonására
vonatkozó figyelmeztető határozat megléte.
b) Előnyben részesülhetnek azok a munkálatok, ahol a
vállalt saját erő mértéke meghaladja az igényelt összeg
mértékét.
c) Nem javasolható a támogatás akkor:
ca) ha a fejlesztés nem kellően indokolt, gazdaságtalan,
vagy színvonala nem megfelelő,
cb) ha az egyházközség az igény teljesítésére elegendő
saját forrással rendelkezik,
cc) ha az egyházközség saját forrása, egyéb nem egyházi
forrással együtt elegendő az igény teljesítéséhez,
cd) egyéb azonos feltételek esetén hátrasorolásra kerü1
az utóbbi öt évben már támogatott egyházközség.
(6) Az országos presbitérium határozatát – a gazdasági
bizottság határozatának figyelembevételével - legkésőbb a
kérelem benyújtását követő év március 31. napjáig hozza
meg.
6.§
A támogatási eljárás eredményeképpen megkötendő
támogatási szerződés mintáját e szabályrendelet 2. sz.
melléklete tartalmazza.
IV. FEJEZET
A beruházások előkészítése
7.§
A beruházó a beruházás előkészítése körében
köteles:
a)
építkezés engedélyezési tervét és előzetes
költségszámítását elkészíttetni,
b) a terveket tervezés közben vagy engedélyezés előtt a
III. fejezet szerint tervbírálatra és támogatási eljárásra
benyújtani, a javasolt módosításokat átvezettetni,
c) a szükséges hatósági engedélyeket beszerezni, majd a
kiviteli terveket elkészíttetni,
d) a tervezett beruházás tervezési és kivitelezési
munkáira ajánlatot kérni,
e) a beérkezett ajánlatokat elbírálni.
8.§
(1) A beruházó köteles legalább 5 főből álló
testületet,
előkészítő
építési
munkacsoportot
(a
továbbiakban: munkacsoport) létrehozni.
(2) A munkacsoport részt vesz az ajánlati felhívás és
dokumentáció elkészítésében, értékeli a beérkezett
ajánlatokat és jegyzőkönyvben javaslatokat készít az
ajánlatok elbírálására jogosult presbitériumnak.
(3) A munkacsoport szavazati jogú tagjai intézményi
beruházás esetén az intézmény vezetője, egyházi
önkormányzatot érintő beruházás esetében az elnökség
tagja, valamint a presbitérium által választott 3-5 tag. A
munkacsoport vezetőjét a presbitérium jelöli ki. Tervezési
ajánlat esetén a munkacsoportba meg kell hívni az építési
bizottság képviselőjét is, aki tanácskozási joggal vesz részt
a munkacsoport ülésein. Az ülésekre tanácskozási joggal
szakértő hívható meg.
(4) A munkacsoport tagjai kötelesek nyilatkozni, hogy
esetükben
nem
áll
fenn
összeférhetetlenség.
Összeférhetetlenség megállapítása esetén az érintett helyett
új tagot a presbitérium jelöl ki.
(5) A munkacsoport határozatképes, ha ülésén a szavazati
joggal rendelkező tagok több mint felel jelen van.
(6) A munkacsoport határozatait egyszerű szótöbbséggel
hozza, szavazategyenlőség esetén a munkacsoport
vezetőjének szavazata dönt.
9.§
(1) Amennyiben az intézmény által folytatott
beruházás értéke meghaladja a nettó 200 millió forintot a
beruházó köteles szakértők bevonásával beruházási
alapokmányt készíteni, amely tartalmazza a beruházás teljes
tervdokumentációját,
költségvetését
pénzügyi
terv
formájában, valamint megvalósíthatósági tanulmányt is. E
szabályrendelet
3.
sz.
melléklete
tartalmazza
a
megvalósíthatósági tanulmányt részletező elemzéseket.
(2) A beruházási alapokmányt - az esetleges támogatási
kérelem benyújtását megelőzően - jóváhagyásra az
országos presbitérium elé kell terjeszteni, mely ez esetben a
beruházás megvalósíthatóságára vonatkozó előzetes döntést
hoz.
V. fejezet
Az ajánlattevők kiválasztásának rendje, pályázatfajták
Nyilvános pályázat
10.§ (1) A nyilvános pályázat ajánlati felhívással indul,
amit a beruházó legalább egy alkalommal megyei
megjelenésű lapban közzétesz. A beruházó csak akkor
jogosult az ajánlati felhívás közzétételére, ha rendelkezik a
szerződés megkötéséhez szükséges feltételekkel, a
teljesítést biztosító anyagi fedezettel, vagy arra vonatkozó
biztosítékkal, hogy a fedezet a teljesítés időpontjában
rendelkezésre fog állni.
(2) Az ajánlati felhívásnak tartalmaznia kell:
a) a beruházó megnevezését, címét, telefonszámát;
b) a beruházás meghatározását;
c) a dokumentáció beszerzésének helyét, időtartamát és
költségét.
(3) Az ajánlattételi határidőt úgy kell meghatározni, hogy a
felhívás közzétételétől legalább 20 nap álljon az ajánlattevő
rendelkezésére. Az ajánlattételi határidő csak rendkívül
indokolt esetben lehet ennél rövidebb.
(4) A beruházó az ajánlati felhívást az ajánlattételi határidő
lejártáig visszavonhatja, illetve új ajánlattételi határidő
megjelölésével módosíthatja. Ebben az esetben a módosított
dokumentációt az addig jelentkező ajánlattevőkkel közölni
kell.
(5) Az ajánlattevő az ajánlattételi határidő lejártáig ajánlatát
visszavonhatja, illetve módosíthatja.
11.§ A beruházó dokumentációt készít, amely tartalmazza
a beruházás részletes adatait és feltételeit, valamint az
ajánlattételi és bírálati szempontokat:
a) beruházás részletes adatai és feltételei:
aa) a beruházáshoz rendelt jelige;
ab) a beruházás pontos és részletes meghatározása;
ac) részletes szerződési feltételek (pl. a szavatosságra és
kötbérre, a legalább egy évre szóló visszatartandó
jóteljesítési garanciára, műszaki ellenőr kötelező
igénybevételére vonatkozó rendelkezések);
ad) a felhívás a szerződéstervezet elkészítésére vagy a
szerződéstervezet;
ae) annak meghatározása, hogy az ajánlattevő adhat-e
részteljesítésre
vonatkozó
ajánlatot
és
milyen
feltételekkel;
af) annak meghatározása, ha a beruházó lehetőséget
biztosít több változatú ajánlat benyújtására is;
ag) az ajánlattevő pénzügyi, gazdasági műszaki
alkalmassága feltételei és azok igazolási módja;
ah) az ajánlattételi határidő és az ajánlattétel
benyújtásának helye;
ai) az ajánlatok felbontásának helye, ideje és a
részvételre jogosultak;
aj) az eredményhirdetés időpontja és a szerződéskötés
tervezett időpontja.
b) ajánlattételi és bírálati szempontok:
ba) az ajánlat műszaki, gazdasági, minőségi
követelményei és megoldásai;
bb) a beruházás ellenszolgáltatásának feltételei és a
pénzügyi elszámolás módja;
bc) a beruházás időtartamára és megvalósításra
vonatkozó határidők és az azok be nem tartásához
kapcsolódó következmények;
bd) szerződéstervezet tartalma;
be) a beruházás üzemeltetési körülményei;
bf) e szabályrendelet 14.§-a szerinti nyilatkozat.
(2) A dokumentációt úgy kell elkészíteni, hogy az ajánlati
felhívás megjelenésétől az ajánlattételi határidő lejártáig
rendelkezésre álljon.
12.§ (1) Az eljárásban nem lehet ajánlattevő, aki:
a) végelszámolás alatt áll, vagy ellene csőd-, illetve
felszámolási vagy végrehajtási eljárás van folyamatban;
b) egy évnél régebben lejárt adó-, vámfizetési vagy
társadalombiztosítási járulékfizetési kötelezettségének
nem tett eleget;
c) egyházi önkormányzatnál és egyházi intézménynél öt
évnél nem régebben végzett beruházással kapcsolatos
nem
megfelelő
munkavégzésről szóló írásbeli
nyilatkozat.
(2) Az ajánlattevő köteles írásban nyilatkozni, hogy nem
esik az (1) bekezdésben meghatározott kizáró okok hatálya
alá, köteles továbbá benyújtani 30 napnál nem régebbi
cégkivonatát és a képviselő aláírási címpéldányát, valamint
az illetékes hatóságok által kiállított igazolást, mely szerint
nincs a hatóság által nyilvántartott köztartozása.
13.§ (1) A beruházó az ajánlattevő pénzügyi, gazdasági
és műszaki alkalmasságára vonatkozó követelményeket és
azok igazolását az alábbiak szerint írhatja elő:
a) pénzintézettől származó nyilatkozattal, hogy az
ajánlattevő bankszámláján nincs sorban állás,
b) a számviteli szabályok szerinti beszámoló
benyújtásával, hogy az ajánlattevő gazdálkodása nem
veszteséges,
c) referencialevelek csatolásával, hogy az ajánlattevő
megfelelő tapasztalattal rendelkezik,
d) az ajánlattevő cég létszámának és eszközparkjának
bemutatásával,
hogy
megfelelő
erőforrásokkal
rendelkezik a beruházás megvalósítására,
e) érvényes kamarai tagsági igazolással, hogy a
tervezési munka esetén a szükséges hatósági
regisztrációval rendelkezik,
f) egyéb okirat, amely alkalmas az alkalmasság
igazolására.
14.§ Az ajánlattevő az ajánlattal egyidejűleg köteles
nyilatkozni:
a) amennyiben ajánlata a beruházás kivitelezését
elnyeri, úgy arra vonatkozóan felelősségbiztosítást köt;
b)
alvállalkozóiról, azok megnevezésével, akik
teljesítése a beruházás értékének 10 %-át meghaladja.
15.§ (1) Az ajánlatokat a beruházóhoz kell benyújtani, aki
erről átvételi igazolást ad. Az eljárás során csak a
bizonyíthatóan időben érkezett ajánlatok bírálhatók el. A
késedelmesen vagy nem a dokumentációnak megfelelően
benyújtott ajánlatot a beruházó visszaszolgáltatja az
ajánlattevőnek.
(2) Az ajánlatok felbontására és lényeges tartalmának
ismertetésére ajánlatbontó tárgyalást kell tartani, melyen
meg kell állapítani a beérkezett ajánlatok számát, érkezési
idejét, esetlegesen késedelmesen érkezett ajánlatokat,
érvénytelen ajánlatokat, valamint hogy az ajánlatokat
tartalmazó borítékok sértetlenek-e. Ezen túlmenően az
ajánlatok ismertetését is jegyzőkönyvbe kell foglalni, mely
másolati példányát valamennyi ajánlattevőnek meg kell
küldeni.
(3) Az ajánlatok felbontásánál a beruházó képviselője, a
munkacsoport vezetője, az ajánlattevők és a beruházó által
meghívottak lehetnek jelen.
16.§ Az ajánlat érvénytelen:
a) az ajánlattételi határidő lejárta után nyújtották be;
b) az ajánlattevő e szabályrendelet 12.§ alapján nem
jogosult az ajánlattételre, valamint a 13.§ szerinti
alkalmasságára vonatkozó követelményeket nem
igazolta;
c) az ajánlattevő nem teljesítette a 11..§ b) pontban
meghatározott feltételeket.
17.§ Az eljárás eredménytelen:
a) nem érkezett ajánlat;
b) kizárólag érvénytelen ajánlat érkezett;
c) valamennyi ajánlattevőt ki kellett zárni az eljárásból;
d) a beruházó az időközben bekövetkezett műszaki,
gazdasági okok miatt egyik ajánlat szerinti beruházást
sem tudja, vagy kívánja megvalósítani.
18.§ (1) Az ajánlatok elbírálásáról a presbitérium – a
munkacsoport javaslatának figyelembe vételével – dönt
legkésőbb az ajánlatok felbontását követő 20 napon belül.
(2) A beruházónak lehetősége van arra, hogy valamennyi
ajánlattevő együttes jelenlétében az ajánlat tartalmáról
tárgyaljon.
19.§ Az érvényes ajánlatok közül azt kell nyertesnek
kihirdetni, amely e szabályrendelet 11.§ b) pontjában
meghatározott szempontok együttes értékelése alapján a
legkedvezőbb. Amennyiben az ajánlati árak között
legfeljebb 10 %-os különbség van, előnyben részesíthető az
az ajánlattevő, aki a megelőző 3 évben már végzett – magas
színvonalú - munkát az egyháznak, illetve annak bármely
önkormányzatának, intézményének.
20.§ (1) Az ajánlatok elbírálásáról hozott döntés
kihirdetésére a dokumentációban meghatározott időpontban
eredményhirdetést kell tartani.
(2) Az eredményhirdetésnek tartalmaznia kell az elbírált
ajánlatok sorrendjét.
(3) Az eredményhirdetésről jegyzőkönyvet kell készíteni.
Meghívásos eljárás
21.§ (1) A beruházó választása szerint meghívásos
eljárást is alkalmazhat.
(2) Meghívásos eljárás esetén – egyházi önkormányzatnál
vagy
intézménynél
már
elvégzett
beruházások
kivitelezőjeként részt vett - legalább 3 ajánlattevőt kell
meghívni a dokumentáció megküldésével.
(3) A meghívásos eljárásra a nyílt eljárásra vonatkozó
szabályokat kell alkalmazni azzal, hogy a 12-13.§-ban
meghatározottakra vonatkozóan az ajánlattevő nyilatkozni
köteles a már korábban is fennállt alkalmassági feltételek
változatlan meglétéről.
VI. fejezet
Szerződéskötés
22.§ (1)
A pályázaton nyertes ajánlattevővel a
dokumentációban foglalt feltételeknek, illetve az ajánlatban
vállalt kötelezettségeknek a figyelembevételével elkészített
végleges szerződést 15 napon belül meg kell kötni.
(2) Amennyiben a nyertes ajánlattevő a szerződést a
meghatározott határidőn belül nem írja alá, a beruházó az
eredményhirdetés szerinti sorrend második legelőnyösebb
ajánlatot tevővel köthet szerződést.
VII. fejezet
A beruházás megvalósítása
23.§ (1) A beruházás megvalósítása során a beruházó
köteles:
a) gondoskodni a beruházás
határidőben és
költségkereten belüli megvalósításáról;
b) elvégeztetni a szükséges bonyolítói feladatokat,
műszaki ellenőrzést, átadás-átvételi és üzembe helyezési
eljárásokat, az egyéves jótállási és szavatossági
felülvizsgálatot. Az országos iroda e munkákat szintén
ellenőrizheti, és ehhez 1 példány végleges kiviteli tervet
a beruházó biztosít számára.
c) tájékoztatást és adatszolgáltatást nyújtani – erre
irányuló megkeresés esetén - az illetékes egyházi
testületek, valamint állami szervek és hatóságok részére;
d) gondoskodni a beruházás utólagos kiértékelésének
elvégzéséről az egyéves jótállási és szavatossági
felülvizsgálatot követő 30 napon belül;
e) szükség szerint az épület feltüntetési vázrajzot az
illetékes földhivatalban benyújtani és az egyéb hatósági
engedélyeket
beszerezni
(pl.
használatbavételi
engedély).
(2) A kötelezően alkalmazandó műszaki ellenőrt az
illetékes szakmai kamaránál vezetett névjegyzékből kell
kiválasztani az országos irodával egyeztetve.
(3) A műszaki ellenőr köteles a beruházót havonta legalább
egy alkalommal, írásban tájékoztatni a beruházás
menetéről.
24.§ (1) A beruházó köteles az országos presbitériumot
tájékoztatni, amennyiben a beruházás meghaladja a
költségvetésben jóváhagyott keretösszeget.
(2) A beruházó köteles az országos presbitériumot
tájékoztatni, amennyiben a beruházás, annak meghatározott
üteme, illetve az üzembe helyezés a tervezett időpontot 2
hónappal meghaladja.
25.§ (1) A megítélt támogatást az országos iroda fizeti ki
az országos presbitérium határozatában foglalt feltételek
teljesülése, illetve jogerős építési engedély megléte esetén.
(2) Amennyiben a szerződés rendelkezése szerint a
beruházás ellenértékének megfizetése több részletben
történik, az átutalás megindítása előtt az országos iroda
köteles bekérni a beruházás adott szakaszának teljesítésére
vonatkozó- a műszaki ellenőr által leigazolt -
dokumentumokat.
26.§ (1) Az országos iroda építési osztálya szakmai
tanácsokkal segíti a beruházás operatív lebonyolítását.
Ennek keretében - szükség szerint a többi irodai osztály
igénybevételével - segítséget nyújt a szerződések
megkötésében, tanácsot ad a beruházás megvalósítása során
bonyolítandó műszaki és egyéb eljárásokról, bejárásokról, a
készítendő jegyzőkönyvek, dokumentumok tartalmáról.
(2) Az országos irodaigazgató által e feladat ellátásával
megbízott alkalmazottak jogosultak a beruházás bármely
szakaszában annak műszaki, gazdasági és ügyviteli
ellenőrzésére
a
beruházó
által
benyújtott
teljes
dokumentáció és iratanyag alapján. Amennyiben ennek
során súlyos szabálytalanságot állapítanak meg, azonnal
kötelesek javaslatot tenni - az országos felügyelő útján - az
országos presbitériumnak a támogatás felfüggesztésére,
illetve egyéb intézkedések megtételére.
VIII. fejezet
A beruházások átvétele
27.§ (1) A beruházás műszaki átadás-átvételi eljárásán a
beruházó, a beruházó műszaki ellenőre és a kivitelező
képviselője van jelen, az átadás-átvételről jegyzőkönyvet
kell felvenni.
(2) A beruházás csak hiánymentes mennyiségi és
üzemeltetést gátló hiba nélkül, valamint jogerős használatba
vételi engedély megléte esetén vehető át.
(3) Átvehető a beruházás akkor is, ha az átadás-átvételi
eljáráson az üzemeltetést nem gátló, kijavítható minőségi
hibát észlelnek, és annak – hibajegyzék szerinti - kijavítását
a kivitelező jegyzőkönyvben rögzített időpontig vállalja.
Ezen kijavítási határidő legfeljebb a jóteljesítési garancia
időpontjáig tarthat.
IX. fejezetet
Jogkövetkezmények
28.§ (1) Amennyiben beruházó nem alkalmazza, vagy
nem tartja be a jelen szabályrendeletben meghatározott
rendelkezéseket, és az országos presbitérium erre
vonatkozó felhívásának sem tesz eleget, az országos
presbitérium az alábbi határozatot hozza meg:
a) a támogatási igényt elutasítja és a beruházó az adott
évben nem jogosult további támogatási igény
benyújtására ,
b) a már megítélt támogatás kifizetését felfüggesztheti,
c) a beruházót a már kifizetett támogatás
visszafizetésére kötelezheti.
d) a beruházó képviselőjével szemben fegyelmi eljárás
lefolytatását kezdeményezheti.
(2) Az (1) bekezdésben felsorolt határozatok együttesen is
alkalmazhatók.
X. Fejezet
Záró rendelkezések
29.§ (1) E szabályrendelet az elfogadása napján lép
hatályba, a hatálybalépést követően induló eljárásoknál kell
alkalmazni.
30.§ (1)
Az
egyházi
önkormányzat
önerőből
megvalósított
beruházásaira,
illetve
az
egyházi
önkormányzat által megvalósított nettó 5 millió Ft értéket
meghaladó beruházásokra vonatkozó szabályrendeletet
minden egyházi önkormányzat köteles legkésőbb 2008.
január 1. napjáig megalkotni.
(2) E szabályrendeletben kötelező rendelkezni a közvetlen
élet-, balesetveszély, illetve nagy vagyoni kár elhárítása
miatt szükséges intézkedésekkel kapcsolatos eljárásokról.
Budapest, 2019. szeptember 26.
1. sz. melléklet
TÁMOGATÁSI KÉRELEM
Igénylő:
Megnevezése:
Címe:
Bankszámla száma:
A kérelem tárgya:
A beruházás megvalósításához igényelt összeg (bruttó):
A beruházás megvalósításához rendelkezésre álló saját erő összege (bruttó):
A jelenlegi állapot ismertetése: (a használó egyházközség népszámlálás szerinti létszáma, az
egyháztagok száma, az épületek felsorolása, állaga, alapterülete)
A támogatással megvalósítandó cél megjelölése:
A TERVEZETT BERUHÁZÁS MŰSZAKI JELLEMZŐI
Hasznos alapterület, térfogat, szintszám, telekméret, közműellátottság, stb.:
A TERVEZETT BERUHÁZÁS/FELÚJÍTÁS BECSÜLT KÖLTSÉGE
(Becsült költség helyett felújításnál kivitelezői árajánlat is közölhető. A költségeket ÁFÁ-val együtt
kérjük megadni.)
Tervezés, előkészítés becsült költsége:
Ft
Építés becsült költsége:(építési-szakipari-
gépészeti munkák költsége)
Ft
Műszaki ellenőrzés becsült költsége:
Ft
Berendezés becsült költsége:
Ft
Összesen:
Ft
Építés fajlagos költsége: (Ft/m
2
)
A TERVEZETT PÉNZÜGYI FEDEZET FORRÁSOK SZERINT
Építtető közösség saját forrása:
Ft
Várható állami forrás (pályázat):
Ft
Várható önkormányzati támogatás:
Ft
Várható külföldi támogatás:
Ft
Banki kölcsön felvétel:
Ft
Egyéb forrás (alapítvány, kárpótlás):
Igényelt országos egyházi támogatás:
TERVEZETT PÉNZÜGYI FEDEZET
ÖSSZESEN:
A MEGVALÓSÍTÁS TERVEZETT ÜTEMEZÉSE
………………………………… -tól ……………………………………………..-ig
TÖBB ÉVRE TERVEZETT KIVITELEZÉSNÉL A FELHASZNÁLÁS ÉVENKÉNTI ÜTEMEZÉSE
Év
Ft
Év
Ft
FELELŐS TERVEZŐ ALÁÍRÁSA: …………………………………………………...
Az igénylő pénzügyi helyzetének bemutatása:
I. Pénzügyi helyzet a kérelem benyújtását megelőző 2 évben:
2006. év
2006. év
Éves bevétel összesen
Éves kiadás összesen
Maradvány összege
II. Pénzügy helyzet a kérelem benyújtását megelőző hónap végén:
Elszámolásra kiadott előlegek
Megítélt, de még ki nem fizetett kártalanítás
Megítélt, de még ki nem fizetett kárpótlás
Valamennyi bankszámla egyenlege összesen
Házipénztár egyenlege
Nyilatkozat korábban igénybe vett támogatásról: (a megfelelő aláhúzandó)
Kijelentjük, hogy az elmúlt 10 évben nem kértünk és nem kaptunk hasonló célú támogatást.
Kijelentjük, hogy az elmúlt 10 évben …. alkalommal kaptunk hasonló célú támogatást, melynek
időpontja: ………………………………………………………………………,
összege: …………………………………………………….
Alulírott, mint igénylő képviselői, jelen kérelem aláírásával kijelentjük, hogy a kérelemben, valamint a
csatolt mellékletekben foglalt adatok valósak és hitelesek.
………………………., 2007. ……………………………
…………………………………
igénylő
Mellékletek:
- előkészítő szakértői kimutatás a beruházás műszaki paramétereiről és költségvonzatáról
- bankszámla kivonatok
- házipénztár egyenlegek
A TÁMOGATÁSI KÉRELEM ELBÍRÁLÁSA
Igényelt beruházás, felújítás jóváhagyása:
1. Gyülekezeti közgyűlés vagy intézményi igazgatótanács jóváhagyásának időpontja:
………………………………………..
………………………………..
egyházközség elnöksége/igazgatótanács elnöke
2. Egyházmegyei vagy fenntartói jóváhagyás időpontja:
……………………………………….
………………………………………..
egyházmegye elnöksége/fenntartó presbitériuma
Véleményezés:
1. Országos Építési Bizottság véleménye, javaslata:
2. Országos Gazdasági Bizottság véleménye, javaslata:
Döntés:
1. Az igényelt összeget az igénylő számára megítéltük.
2. Az igényelt összegből ………………………….. Ft-ot az igénylő számára megítéltünk.
3. Az igényelt összeget az igénylő számára nem ítéltük meg.
Budapest, 2007. ……………………………….
…………………………….
Országos Presbitérium
2. sz. melléklet
Támogatási szerződés
Köti egyfelől: - a Fővárosi Bíróság által Pk. 63.366/1990 sz. eljárásban 6. sorszám alatt bejegyzett -
Magyarországi Evangélikus Egyház (1085 Budapest, Üllői út 24., képviseli ………………, a ……………….
egyházkerület püspöke és Hafenscher Károly országos irodaigazgató, adószám: 19719483-2-42), mint támogató,
másfelől: a ……………………………….. (………………….., képviseli: ………….. lelkész/ vagy
intézményvezető és ……………………… felügyelő/ fenntartó képviselője, adószám: ……………………….),
mint kedvezményezett beruházó (a továbbiakban: kedvezményezett) az alulírott napon és helyen a következők
szerint:
1)
Szerződő felek rögzítik, hogy a Magyarországi Evangélikus Egyház támogató a …/2007 (..) országos
szabályrendelet alapján a jelen szerződésben meghatározott feltételek mellett, a 2. pontban meghatározott
célra a kedvezményezett részére anyagi támogatást nyújt.
2)
A támogatás célja a ………………………….. beruházás költségeihez történő hozzájárulás a jelen szerződés
elválaszthatatlan részét képező dokumentációban foglaltak szerint.
3)
A támogatás összege nettó ……………………..- (…………………………….) Ft.
4)
A támogató a támogatás összegét jelen szerződés aláírásával egyidejűleg egyösszegben/ az alább
meghatározott részletekben utalja át a kedvezményezett által megjelölt …………………………………. sz.
számlájára.
A kedvezményezett tudomásul veszi, hogy az általa megadott bankszámlára átutalt összegért feltétel nélkül
és teljes mértékben objektív felelősséggel tartozik függetlenül attól, hogy ki a számlatulajdonos.
5)
A Kedvezményezett tudomásul veszi, hogy a támogatást kizárólag a jelen szerződés 2) pontjában
meghatározott célra használhatja fel, valamint azt is, hogy kizárólag a támogatás felhasználásának időtartama
alatt felmerült és a cél megvalósításához szorosan és közvetlenül kapcsolódó költségek számolhatók el. A
feladatellátáshoz szükséges, ténylegesen felmerült és igazolható költségek - amennyiben azok a
költségtervben nem kerültek betervezésre - a támogatási összeg 5 %-ig elszámolhatók.
6)
A támogatás felhasználásának kezdő időpontja jelen szerződés aláírásának napja, a véghatárideje:
………………………………...
7)
A támogatás felhasználását a támogató - a kedvezményezett szükségtelen zavarása nélkül - a felhasználás
kezdő időpontjától a beszámoló benyújtására a jelen szerződésben rögzített határidőt követő 5 év elteltéig,
bármikor, bárhol ellenőrizheti.
Amennyiben a támogatott feladat megvalósítása meghiúsul, tartós akadályba ütközik, vagy késedelmet
szenved, ezt a kedvezményezett a tudomására jutást követően haladéktalanul köteles írásban jelenteni a
támogatónak.
A kedvezményezett köteles a támogatási összeget elkülönítetten kezelni, illetőleg a felhasználást
dokumentáló számlákat, bizonylatokat, egyéb okiratokat a támogató vagy egyéb ellenőrzésre jogosultak által
ellenőrizhető módon kezelni és nyilvántartani. A kedvezményezett ezen túlmenően is köteles minden, az
ellenőrzéshez szükséges felvilágosítást és egyéb segítséget megadni.
8)
A
kedvezményezett
a
támogatás
felhasználásáról
részfeladatonkénti
bontásban
legkésőbb
……………………… napjáig köteles szakmai beszámolót, valamint pénzügyi elszámolást készíteni és
átadni a támogató részére. A kedvezményezett a beszámolót és elszámolást úgy köteles elkészíteni, hogy az
alkalmas legyen a támogatás felhasználásának részletes ellenőrzésére.
A beszámolónak és az elszámolásnak a következőket kell tartalmaznia:
a) szakmai beszámoló:
- szakmai értékelés a támogatás céljának megvalósulásáról (amennyiben a beszámoló 10 oldalnál
hosszabb, a kedvezményezett köteles 1 oldalas összefoglalót készíteni);
b) pénzügyi beszámoló:
- a felmerült költségek a felhasználás jogcíme szerinti – a támogatás céljának megvalósulásához köthető
– tételes felsorolása,
- a támogatási időszakhoz igazodó, a kedvezményezett nevére szóló, hitelesített számlamásolatok,
- a beruházás aktiválását igazoló számviteli okmányok és egyéb számviteli és adóhatósági
felhasználásra alkalmas helyettesítő okiratok, bizonylatok másolata.
A kedvezményezett a felhasználást dokumentáló eredeti számlákra, bizonylatokra, egyéb okiratokra köteles
ráírni: „ elszámolva ", továbbá az eredeti számlákra, bizonylatokra, egyéb okiratokra rá kell írni:
„……………………….. számú támogatási szerződéshez felhasználva". A fent említett számlák, okiratok
bekérhetők, vagy a helyszínen ellenőrizhetők.
9)
A támogató a beszámoló és az elszámolás elfogadásáról - az erről szóló döntést követő legkésőbb 20
munkanapon belül - értesíti a kedvezményezettet.
Ha a kedvezményezett a tételes és hiteles pénzügyi elszámolásra, illetve a beszámolásra vonatkozó
kötelezettségét határidőre nem teljesíti, vagy a határidőben benyújtott elszámolás, beszámoló tartalma nem
megfelelő, úgy a támogató határidő megjelölésével felszólítja kedvezményezettet a hiány pótlására, vagy az
elszámolás, beszámoló egyéb módon történő korrekciójára.
Szerződő felek rögzítik, hogy a pótlás/korrekció elmulasztása lehetetlenné teszi annak megállapítását, hogy a
támogatást a kedvezményezett rendeltetésszerűen használta-e fel. Ebben az esetben, illetve ha az elszámolás,
beszámoló elfogadására a kedvezményezettnek felróható okból nem került sor, a támogató a Polgári
Törvénykönyvben meghatározott késedelmi kamattal növelten kötelezi a kedvezményezettet a támogatás
visszafizetésére.
Ezen túlmenően mindaddig, amíg a az elszámolás jelen szerződés 8) pontjában meghatározott határidejét
elmulasztva kedvezményezett a jelen szerződésben foglaltak szerint, teljes körűen el nem számolt a
támogatás összegével, újabb támogatásban nem részesíthető.
10)
A támogató a jelen szerződéstől való elállásra vagy azonnali hatályú felmondásra jogosult, ha:
a) a kedvezményezett jogosulatlanul vette igénybe a támogatást, vagy
b) hitelt érdemlően bebizonyosodik, hogy a kedvezményezett a támogatásról szóló döntés tartalmát
érdemben befolyásoló szándékosan valótlan, hamis adatot szolgáltatott vagy ilyen nyilatkozatot tett az
igénylés benyújtásakor, vagy
c) a kedvezményezett neki felróható okból megszegi a jelen szerződésből, illetőleg az ezzel kapcsolatos
jogszabályokból eredő kötelezettségeit, vagy
d) a kedvezményezett megszüntetésére irányuló eljárás indul,
e) a támogatott feladat megvalósítása meghiúsul, tartós akadályba ütközik.
Szerződő felek megállapodnak, hogy az elállási jogosultság gyakorlását megelőzően egymással egyeztetni
kötelesek. Az elállási ok felmerülésétől, vagy annak a támogató általi tudomására jutásától számított 5
munkanapon belül a támogató az elállási jog gyakorlását megelőzően - időpont megjelölésével - felkéri a
kedvezményezettet egyeztetési tárgyalás lefolytatására. Amennyiben a felkérésnek a kedvezményezett a
felhívás kézhezvételétől számított 8 napon belül nem tesz eleget, vagy az egyeztetés a kedvezményezettnek
felróható okból nem vezet eredményre, úgy a támogató jogosult elállási jogát gyakorolni.
Annyiban, amennyiben az egyeztetés eredményes, úgy a szerződő felek - szükség szerint - módosítják jelen
szerződést vagy változatlan feltételekkel folytatják a szerződésben foglalt jogok és kötelezettségek
teljesítését.
Ha a támogató a kedvezményezettnek felróható okból a szerződéstől eláll vagy azt felmondja, az arra okot
adó körülmény keletkezésétől a kedvezményezett – a támogató döntésétől függően - a támogatás egész
összegét vagy annak arányos részét – a Ptk-ban meghatározott késedelmi kamatnak megfelelő - kamattal
növelt összegben köteles visszafizetni. A támogató az elállás, felmondás során figyelembe veszi különösen
az eltelt időt, a megvalósult feladatok arányát és a kedvezményezett magatartása felróhatóságának mértékét.
A támogató elállása vagy felmondására okot adó körülmény bizonyítottsága esetén a kedvezményezett 5
éven át egyházi támogatásra semmilyen jogcímen nem jogosult, egyházi pályázatot nem nyújthat be.
Amennyiben a támogatásból fel nem használt összeg maradt vissza, úgy azt a kedvezményezett az
elszámolási határidőt követő 15 napon belül köteles visszafizetni a támogató részére.
11)
A kedvezményezett a jelen szerződés aláírásával nyilatkozik arról, hogy a jelen szerződés aláírásának
időpontjában nincs lejárt esedékességű, meg nem fizetett köztartozása. A kedvezményezett a jelen szerződés
aláírásával tudomásul veszi, hogy lejárt esedékességű, meg nem fizetett köztartozása esetén a támogatásra
való jogosultsága megszűnik, a támogatás folyósítása felfüggeszthető, a támogatás visszakövetelhető.
Szerződő felek megállapodnak továbbá arról, hogy a támogatással kapcsolatos adatok nem minősülnek üzleti
titoknak, a jelen szerződéssel összefüggő adatok nem tarthatóak vissza üzleti titokra hivatkozással, kivéve
azok, amelyeknek megismerése az üzleti tevékenység végzése szempontjából aránytalan sérelmet okozna,
így különösen technológiai eljárásra, műszaki megoldásra, know-how-ra vonatkozó adatok.
12)
A kedvezményezett kötelezi magát, hogy a jelen szerződés teljesítésével összefüggő lényeges körülményben
- ilyen különösen az adatváltozás, valamint a kedvezményezett megszüntetésére irányuló eljárás -
bekövetkezett minden változást 5 napon belül a támogatónak írásban bejelenti.
13)
Jelen szerződésben nem szabályozott kérdésekben az egyházi jogszabályok, a Polgári Törvénykönyvről
szóló 1959. évi IV. törvény rendelkezései irányadóak.
Jelen szerződést - annak elolvasását és közös, egyező értelmezését követően - mint ügyleti akaratunkkal mindenben
megegyezőt, képviseleti jogosultságunk igazolása után, helybenhagyólag és saját kezűleg írjuk alá, illetőleg a szük-
séges példányokat átvesszük.
Budapest, 2007. ………….
támogató
beruházó
3. sz. melléklet
A MEGVALÓSÍTHATÓSÁGI TANULMÁNYHOZ KAPCSOLÓDÓ, TERVEZÉSEK
a)
A projekt megtervezésének első fázisa egy megvalósíthatósági elemzés elkészítése, amely alapja
lehet a megvalósíthatósági tanulmánynak. Ennek célja a rendelkezésre álló erőforrások vizsgálata
azzal, hogy az adott keretek között indokolt-e egyáltalán a meghatározott és megcélzott program
kialakítása. A megvalósíthatósági elemzésnek – többek között – ki kell terjednie az üzleti
követelmények és célok realitására, az eseménysor leírására, pénzügyi elemzésre, amely a
költségek, hasznok és kockázatok várható alakulását tartalmazza.
b)
Beruházó az üzleti kockázat vonatkozásában külön tervet készít, mely kockázatbecslésen belül meg
kell határozni a lehetséges kockázatok jellegét, valószínűségét, annak következményeit, a kockázat
csökkentésének eszközeit. Amennyiben a kockázatok és következményeik számszerűsíthetők, úgy
azt el kell végezni.
c)
A projektválasztásnál vizsgálandó tényezők az általános gazdasági feltételek, ebbe beleértve a
gazdasági mikrokörnyezet állapota, források elérhetősége, termelékenység, általános üzleti
környezet, tőkeelérhetőség, kamat - infláció viszonya, versenyhelyzet. Le kell írni továbbá azt az
üzleti, vállalkozási környezetet, amelyben a projekt és az annak révén megvalósítani tervezett
intézmény elhelyezkedik, meg kell határozni a konkrét üzleti célkitűzéseket. Meg kell határozni az
üzleti működési követelményeket. Rögzíteni kell a projekt konkrét célkitűzéseit, a javasolt
intézmény műszaki, gazdasági, társadalmi, kulturális, technikai környezetét. Rögzíteni kell azokat a
korlátokat, amelyek között a projekt működik. Rögzíteni kell a „kulcsemberek”, szponzorok,
vezetők, felhasználók és ügyfelek személyi körét és céljait.
d)
A projekt megvalósíthatósága előtt álló problémákat kell megfogalmazni. Megvalósíthatósági
alternatívákat kell kidolgozni mind a projekt megszervezése, mind áttekinthetősége tekintetében, és
ezeket részletesen le kell írni hatáselemzéssel és átfogó ütemezésekkel, kockázatemelésekkel
együttesen.
e)
Elengedhetetlen a technikai, építési, természeti környezet vázlatos leírása. Rögzíteni kell a
döntéshozás folyamatát, a döntéshozatalban részt vevő személyeket, a döntések korlátait, a
döntéshozók mozgásterét.