2/2018 (VI. 28.) országos szabályrendelet
az egyházi kiegészítő támogatás, valamint az egyházi ki-
egészítő támogatás korrekciós összegének, és tartalék-
alapba helyezett részének felhasználásáról
A Magyarországi Evangélikus Egyház (a továbbiakban:
MEE) országos presbitériuma (a továbbiakban: OP), a MEE
2005. évi VI. törvényében kapott felhatalmazás alapján a
MEE diakóniai intézményei után az egyházi fenntartóknak
az egyházak hitéleti és közcélú tevékenységének anyagi fel-
tételeiről szóló 1997. évi CXXIV. állami törvény (a továb-
biakban: Ehtv.) 6. § (1) és (5) bekezdései alapján járó egy-
házi kiegészítő támogatás, valamint az egyházi diakóniai
intézmények után a fenntartóknak járó korrekciós összegé-
nek felhasználásáról a következő szabályrendeletet alkotja.
I. fejezet
Általános rendelkezések
1. § (1) E szabályrendelet hatálya kiterjed a MEE, mint
fenntartó részére folyósított egyházi kiegészítő támogatás
és az egyházi kiegészítő támogatás korrekciós összegének,
valamint a gyülekezeti fenntartású intézmények fenntartói
részére folyósított az egyházi kiegészítő támogatás és az
egyházi kiegészítő támogatás korrekciós összege meghatá-
rozott részének összegyűjtésére és felhasználására.
(2) Az (1) bekezdésben meghatározott összeget a MEE – az
e szabályrendeletben meghatározottak szerint – a MEE or-
szágos és gyülekezeti fenntartású diakóniai intézményei,
valamint az általuk nyújtott szolgáltatások támogatására
fordítja.
II. fejezet
Értelmező rendelkezések
2. §
E szabályrendelet alkalmazásában:
1. egyházi kiegészítő támogatás: a diakóniai intézményt
fenntartó egyházi szervezet, az egyházak hitéleti és közcélú
tevékenységének anyagi feltételeiről szóló 1997. évi
CXXIV. állami törvény (a továbbiakban: Ehtv.) 6. § (1) be-
kezdésében meghatározottak szerint az egyháznak járó – a
mindenkori állami költségvetési törvényben számszerűen
meghatározott – támogatás.
2. az egyházi kiegészítő támogatás korrekciós összege: a
diakóniai intézményt működtető fenntartó egyházi szerve-
zetnek, az Ehtv. 6. § (5) bekezdésében meghatározottak
szerint járó – a mindenkori állami költségvetési törvény
végrehajtásáról szóló törvényben számszerűen meghatáro-
zott – támogatás.
3. MEE diakóniai intézménye: az MEE az egyház intézmé-
nyeiről szóló 2005. évi VIII. törvénye alapján alapított és
fenntartott diakóniai intézmény, (a továbbiakban: intéz-
mény)
4. országos fenntartású intézmény: a Magyarországi Evan-
gélikus Egyház mindenkor erre jogosult testületei által ala-
pított diakóniai intézmény, illetve a MEE által állami, ön-
kormányzati vagy nem állami fenntartásból, átvett diakóniai
intézmény.
5. gyülekezeti fenntartású intézmény: a Magyarországi
Evangélikus Egyház az egyház szervezetéről és igazgatásá-
ról szóló 2005. évi IV. törvényében meghatározott jogi
személyiséggel rendelkező szervezeti egysége által alapított
diakóniai intézmény, illetve az egyházi jogi személy által
állami, önkormányzati vagy nem állami fenntartásból átvett
diakóniai intézmény.
6. forráshiányos intézmény: az az intézmény, amely a cél-
szerű és szakszerű gazdálkodás mellett nem képes az in-
tézmény alapfeladatának ellátását a részére folyósított álla-
mi támogatásból, kiegészítő támogatásokból, saját bevéte-
lekből, illetve az intézménynek juttatott adományokból biz-
tosítani.
7. pályázati referensek: a tervezett projekt megvalósításá-
nak helye szerint illetékes egyházkerületi pályázati és or-
szágos pályázati referens.
8. vis maior: olyan esemény, amelynek bekövetkezése egy-
részt nem előre kiszámítható, másrészt az ember kevés ah-
hoz, hogy elhárítsa akár magát az eseményt, akár követ-
kezményeit, így például a természeti csapások és egyéb ka-
tasztrófák – árvíz, tornádó, földrengés, tűzvész – valamint
olyan emberi megmozdulások, amelyek ellenállhatatlan,
elemi erővel hatnak – háború, forradalom, rablótámadás
stb.
III. fejezet
A diakóniai tartalékalap képzése
3. § (1) A diakóniai alaphoz országos és gyülekezeti
fenntartású intézmények csatlakoznak.
(2) Az országos fenntartású intézmények automatikusan
részesei a tartalékalapnak, a gyülekezeti fenntartású intéz-
mények fenntartóik által a Magyarországi Evangélikus
Egyházzal kötött, 1. számú melléklet szerinti megállapodás
alapján csatlakoznak a tartalékalaphoz.
(3) A megállapodás alapján a gyülekezeti fenntartók a tarta-
lékalapba helyezik a kiegészítő támogatás, illetve a kiegé-
szítő támogatás korrekciós összegének zsinat által meghatá-
rozott hányadát az alábbi eljárási szabályok betartásával:
a) a gyülekezeti fenntartók a mindenkor hatályos állami
jogszabályok alapján igényelt és elszámolt állami támo-
gatás, valamint korrekció dokumentumaival (határoza-
tával) alátámasztva jelzik a tartalékalappal szembeni kö-
telezettségük alapját. A dokumentumok másolatát a
kézhezvételtől számított 15 napon belül kell az eljuttatni
az országos irodába;
b) az országos iroda az a) pontban meghatározott doku-
mentum alapján, annak kézhezvételétől számított 15 na-
pon belül számviteli bizonylatot állít ki. A megállapított
fizetési kötelezettséget a bizonylat kiállításától a bizony-
laton feltüntetett fizetési határidőig (legkésőbb a tárgyév
végéig) havi egyenlő részletekben kell teljesítenie a
fenntartónak. a megállapodás alapján a tartalékalapba
helyezést;
(4) A követelés behajtása az országos egyház általános sza-
bályai alapján történik;
(5) 6 hónapot meghaladó késedelem esetén az OP a Diakó-
niai Bizottság (továbbiakban: DB) és a Gazdasági Bizottság
(továbbiakban: GB) javaslatának figyelembevételével, hatá-
rozatban dönt a tartalékalap tagság felfüggesztéséről, mely
időszakban a gyülekezeti fenntartó tartalékalapi támogatás-
ban nem részesülhet.
(6) A tartalékalap tagság felfüggesztésének megszüntetésé-
ről – az elmaradt, valamint a kérelem benyújtásáig a tagság
alapján az alapot megillető tartalékalapi befizetési kötele-
zettségnek a Ptk. szerinti késedelemi kamattal növelt ösz-
szegének teljesítése után - az érintett kérelmére a DB és a
GB javaslatának figyelembevételével az OP dönt.
4. § (1) Az OP a mindenkori állami költségvetési törvény,
valamint a mindenkori állami költségvetési törvény végre-
hajtásáról szóló törvény kihirdetését követően, a Diakóniai
Bizottság (továbbiakban: DB) és a Gazdasági Bizottság
(továbbiakban: GB) javaslatának figyelembevételével, ja-
vaslatot tesz a zsinatnak arról, hogy a kiegészítő támogatás,
illetve a kiegészítő támogatás korrekciós összegének mek-
kora hányadát helyezi a tartalékalapba az országos fenntar-
tású diakóniai intézmények esetében, illetve a tartalékalap-
hoz csatlakozott gyülekezeti fenntartású intézmények ese-
tében milyen mértékű tartalékalapi hozzájárulási kötelezett-
séget ír elő.
(2) A tartalékalap támogatásokat fogadhat jogi személyek-
től, magánszemélyektől.
(3) A tartalék jogi sorsát osztja az adott költségvetési évre a
tartalékból kiadásként előirányzott, de fel nem használt ösz-
szeg, az intézmények által tartalékba visszafizetett összeg, a
(2) bekezdés szerinti támogatások, valamint a tartalék lekö-
tött részének hozama.
A tartalék felhasználható mértékének meghatározása
5. § (1) A zsinat az OP javaslatának ismeretében költ-
ségvetési törvényben dönt a tartalék terhére felhasználható
összeg mértékéről, valamint arról, hogy az összeget e sza-
bályrendelet 7. §-ban meghatározott célok közül az adott
költségvetési évben mely célokra lehet fordítani.
(2) A diakóniai tartalékból csak országos fenntartású in-
tézmény külön megállapodás nélkül, illetve olyan gyüleke-
zeti fenntartású diakóniai intézmény részesülhet támogatás-
ban, melynek fenntartója megállapodást kötött az országos
egyházzal a tartalékképzéshez történő csatlakozásról.
(3) A zsinat meghatározza az egyes célokra fordítható ösz-
szeg mértékét is. A támogatási célok kiválasztásánál figye-
lembe veszi a mindenkori állami költségvetési törvénynek
az egyházi kiegészítő támogatás felhasználására vonatkozó
előírásait, valamint a MEE stratégiájában kiemelt célokat.
(4) A zsinat a DB, és a GB javaslatának figyelembevételé-
vel minden évben a tartalékalap terhére finanszírozza a 7. §
a), g) és h) pontokban támogatható célokat.
6. § (1) A támogatásról szóló előzetes döntés nélkül kö-
teles az OP a 7. § i) pontjára hivatkozással a teljes tartalék
terhére támogatás megítélésére, amennyiben arra állami
jogszabály kötelezi, valamint automatikusan folyósítani
szintén a tartalék terhére a 7. § g) és h) pontjaiban meghatá-
rozott célhoz tartozó évenkénti támogatást.
(2) A zsinat az adott költségvetési évben valamely célhoz
felhasználásra előirányzott, de fel nem használt összeget
átcsoportosíthatja az adott költségvetési évben az (1) be-
kezdés szerint támogatott további célokhoz felhasználásra
előirányzott összeghez.
A tartalék terhére támogatható célok
7. §
A zsinat a tartalékból – a 4. § (1) bekezdése szerint
meghatározott, – az adott költségvetési évben felhasználha-
tó összegből az alábbi célokat támogathatja:
a) forráshiányos intézmények támogatása, melyről az
DB és a GB, véleményének ismeretében az OP dönt;
b) az intézmények alaptevékenységének fejlesztéséből
adódó, vagy az alaptevékenységek (működési feltételei-
nek megteremtéséhez szükséges) bővítéséből adódó
költségek vissza nem térítendő támogatását, mely keret
felhasználásáról a DB dönt;
c) pályázatírás költségeinek támogatása, a hatályos pá-
lyázati szabályrendelet szerint
d) vis maior eseteket, a DB és GB javaslatára az OP
döntése alapján;
e) intézmények által igényelt speciális egyházi szakmai
képzésre, evangélikus szakmai konferenciákra és ren-
dezvényekre megítélt összeg felhasználásáról az adott
évre meghatározott kereten belül a DB dönt;
f) nemzetközi, illetve külföldi diakóniai szakmai ren-
dezvényen való részvétel és támogatására megítélt ösz-
szeg felhasználásáról az adott évre meghatározott kere-
ten belül a DB dönt;
g)
szakmai felügyeletet ellátó diakóniai osztály az egy-
ház intézményeiről szóló 2005. évi VIII. törvény XIV.
fejezetében részletezett célok elérése érdekében alkal-
mazottak/megbízottak díjazását az országos irodaigaz-
gató döntése alapján;
h) Evangélikus módszertani feladatokat ellátó intéz-
mény/személy éves munkatervében szereplő, a DB által
kiemelt feladatnak minősített program költségeinek tá-
mogatása;
i) egyéb eseti célok, feladatok támogatására jogosult
fordítani, melyekről az DB, majd a GB véleményének
ismeretében az OP dönt, illetve
a diakóniai osztályveze-
tő és a diakóniai bizottsági elnök együttes kérelmére – a
diakóniáért felelős püspök jóváhagyásával – az országos
elnökség dönt;
j) az intézmények alaptevékenységének fejlesztéséből
adódó, vagy az alaptevékenységek (működési feltételei-
nek megteremtéséhez szükséges) bővítéséből adódó
költségek visszatérítendő támogatását, a DB, majd a GB
véleményének ismeretében az OP dönt.
k) az intézményvezetői munka értékelése alapján, az év
innovatív intézményvezetőjének és az év intézményve-
zetőjének jutalmazásáról a DB értékelése és javaslata
alapján az OP dönt.
A támogatás odaítélése, elszámolás a támogatás felhaszná-
lásáról
8. § Az intézmények – amennyiben e szabályrendelet
másképp nem rendelkezik – az országos irodához benyúj-
tott kérelemmel (a továbbiakban: támogatási kérelem) igé-
nyelhetnek támogatást.
9. § (1) A támogatást kizárólag arra a célra lehet felhasz-
nálni, amely célra azt a 7. §-ban meghatározott döntéshozó
megítélte. Kedvezményezet részéről rendkívüli esetben
kezdeményezhető a megítélt támogatás, vagy annak egy
részének átcsoportosítása az eredeti támogatás céljaival
összhangban. A kérvény elbírálását a 7. § szerinti döntés-
hozó végzi. A módosított kérelmekre is a szabályrendelet-
ben meghatározott eljárási szabályok érvényesek.
(2)
Valamennyi támogatásban részesülő intézmény elszá-
molási kötelezettséggel tartozik az országos iroda felé. Az
intézmények elszámolást küldenek a támogatás felhaszná-
lásáról tárgyév április 30-i beadású kérelmek esetén tárgyév
december 31. napjáig, szeptember 30-i beadású kérelmek
esetén tárgyévet követő év május 31. napjáig az országos
irodának. A beszámoló tartalmazza a felhasználás tételes
kimutatását az 6. számú melléklet szerint (a hatályos szám-
viteli törvényben meghatározott bizonylatok hiteles máso-
latát csatolva), valamint a felhasználás rövid szöveges be-
mutatását.
(3) Az intézmények a fel nem használt összeg vonatkozá-
sában visszafizetési kötelezettséggel tartoznak a MEE felé.
A visszafizetést az elszámolással egyidejűleg kell teljesíte-
ni.
(4) Az országos iroda a tárgyévet követően a tartalékalap
tárgyévi felhasználásáról és az intézmények elszámolásáról
tájékoztatást készít a DB, a GB és az OP, valamint a tarta-
lékalaphoz csatlakozott fenntartók felé a külön megállapo-
dás szerint.
(5) A visszatérítendő támogatást a szerződésben rögzített
ütemben határidőig vissza kell fizetni.
10. § (1) Az elszámolási kötelezettség határidejétől számí-
tott három évig nem nyújthat be támogatási kérelmet az az
intézmény, amely a támogatást nem arra a célra használta
föl, amelyre kapta, továbbá, ha az elszámolási kötelezettsé-
gének nem, vagy nem megfelelően tett eleget.
(2) Amennyiben az intézmény nem a megítélt célra hasz-
nálja fel a támogatást, a támogatás visszafizetése mellett
köteles a kiutalás és visszautalás közötti időszakra felszá-
mított kamatot is megfizetni. A kamat mértéke megegyezik
a támogatás igénybevétele idejére meghatározott jegybanki
alapkamat mértékével.
(3) Az visszafizetési kötelezettség határidejétől számított
három évig nem nyújthat be támogatási kérelmet az az in-
tézmény, amely a támogatást nem arra a célra használta föl,
amelyre az kapta, továbbá, ha az visszafizetési kötelezettsé-
gének nem, vagy nem megfelelően tett eleget
IV. fejezet
A tartalék terhére támogatható célok részletes szabályai
Forráshiányos intézmények támogatása
11. § (1) Az intézmények e § alapján támogatási kérelem
benyújtására jogosultak költségvetési év közben akkor, ha
valamely előre nem tervezhető esemény, vagy a működést
jelentősen befolyásoló körülmény változása miatt az intéz-
mény forráshiányossá válik. A támogatási kérelmet minden
esetben a forráshiány okának és a hiány összegének pontos
meghatározásával lehet benyújtani.
(2) Az országos iroda által felkért szakértő vagy kiküldött
belső ellenőr – az intézmény előző évi zárszámadásának és
tárgyévi részletes költségvetésének megküldését és az in-
tézményben lefolytatott helyszíni pénzügyi vizsgálatot kö-
vetően – szakvéleményt készít az intézmények gazdálkodá-
sáról.
(3) A forráshiány vizsgálatakor, a célszerűség és szükség-
szerűség megállapításánál vizsgálni kell különösen a kiadá-
sok szükségszerűségét, azt, hogy az intézmény minden el-
várhatót megtett-e kiadásai csökkentésére, valamint, hogy
bevételét valamennyi lehetséges bevételi forrás feltárásával
határozta-e meg. A forráshiány megállapításakor az azonos
feladatot ellátó intézmények költségvetésének és gazdálko-
dásának összehasonlító értékelését el kell végezni az azonos
feladatot ellátó intézmények paraméterei alapján. A szakér-
tői vizsgálat indokolt esetben kitérhet az intézményt körül-
vevő szervezeti háttérre.
(4) Az előre nem tervezhető esemény miatt év közben for-
ráshiányossá vált intézmény vizsgálatakor a szakértő a for-
ráshiány okát, valamint azt vizsgálja, hogy az intézmény
költségvetésében van-e a támogatáson kívül más forrás a
hiány fedezésére.
(5) A szakértői jelentés alapján a gazdasági osztály, vala-
mint a diakóniai osztály az 7. § a) pontjában meghatározott
döntéshozók felé a javaslattétel megfogalmazása során fi-
gyelembe veszi, hogy az intézmények az előző években le-
folytatott szakértői vizsgálatok, továbbá az intézményben
az MEE Számvevőszéke által, vagy valamely állami ható-
ság, így különösen a Magyar Államkincstár, az Állami
Számvevőszék által lefolytatott vizsgálatok, vagy egyéb
szakmai ellenőrzések megállapításait működésük kialakítá-
sánál tekintetbe vették-e.
(6) Az gazdasági osztály, valamint a diakóniai osztály a
szakvélemény alapján, a szakvélemény beérkezését követő
30 munkanapon belül tesz együttes javaslatot az intézmé-
nyek támogatására és a támogatás összegére, amelyet az
DB, valamint a GB – indokolással ellátott – ajánlásának be-
szerzését követően az OP elé terjesztenek.
(7) Az MEE a támogatást elnyert intézmények gazdálkodá-
sát a támogatás átutalását követő egy éven belül független
könyvvizsgáló vagy belső ellenőr kirendelésével ellenőrzi.
Az intézmények alaptevékenységének fejlesztéséből adódó,
vagy az alaptevékenységek (működési feltételeinek megte-
remtéséhez szükséges) bővítéséből adódó költségek támoga-
tása
12. § (1) Az intézmények az alaptevékenységi körükbe
tartozó konkrét diakóniai szolgáltatási feladatok ellátását
biztosító feltételek fejlesztésének a hosszú távú fenntartha-
tóság, szakmai, gazdaságossági és környezeti szempontok
figyelembevételével, vagy az alaptevékenységi kör, a fenn-
tartó és a szakmai felügyeletet ellátó egyházi szervezet által
jóváhagyott bővítésből adódó, az új diakóniai feladat ellátá-
sának feltételeit megteremtő költségek támogatására bruttó
15 millió forint értékhatárig vissza nem térítendő támogatá-
si kérelmet nyújthatnak be. Amennyiben az intézmény ma-
ximum bruttó 5.000.000,- Ft támogatást igényel, abban az
esetben a kérelemben szereplő igényelt összeg 10% erejéig
önrészt szükséges vállalni. Amennyiben az intézmény ma-
ximum bruttó 5.000.000 Ft feletti támogatást igényel, abban
az esetben a kérelemben szereplő igényelt összeg 33% ere-
jéig önrészt szükséges vállalni. Az intézményvezető a tá-
mogatási kérelemben nyilatkozik büntetőjogi felelőssége
tudatában az önrész rendelkezésre állásáról.
(2)
A támogatási kérelmet tárgyév április 30. és szeptember
30-ig a 2 és 3. számú melléklet szerinti űrlapon kell benyúj-
tani, melyhez szükséges mellékelni a kérelemhez kapcsoló-
dó költségvetést a 4. számú melléklet szerinti űrlapon.
(3)
Az e §-ban meghatározott vissza nem térítendő támoga-
tást igényelni a konkrét feladat, a diakóniai szolgáltatás jel-
lege, a célcsoport összetétele és nagysága, az alkalmazott
módszer, illetve eszköztár fejlesztésének leírása mellett, a
tervezett fejlesztés indokának és költségigényének megha-
tározásával lehet.
(4) A diakóniai osztály a támogatás megítéléséről és annak
összegéről javaslatot fogalmaz meg, amelyet az DB elé ter-
jeszt döntésre.
Pályázatírás költségeinek fedezése
13. § (1) Intézményi pályázatok megírása költségeinek,
valamint az ehhez kapcsolódó szakértői, tervezési és egyéb
költségek fedezésére, a pályázat benyújtására jogosult in-
tézmény a szakmai felügyeletet ellátó püspök és a területi-
leg illetékes püspök jóváhagyásával igényelhet támogatást.
(2) Támogatásra a MEE pályázati szabályrendelete hatálya
alá tartozó pályázatok esetében az a pályázó jogosult, aki-
nek pályázati szándékát az országos iroda pályázati és fej-
lesztési osztálya megvalósíthatóság és fenntarthatóság
szempontjából támogathatónak ítéli. Egyéb pályázatok ese-
tében a szabályrendelet nem határoz meg előminősítési kö-
telezettséget, a támogatás megítélhetőségéről a döntésre ki-
jelölt dönt. Támogatást mindkét esetben csak a pályázatírás
költségeinek legfeljebb 80 %-ának fedezésére lehet igé-
nyelni.
(3) A támogatási kérelmet 5. számú melléklet szerinti űrla-
pon lehet benyújtani a pályázati kiírás megjelenését követő-
en. Az űrlapot a pályázati és fejlesztési osztálynak kell el-
juttatni, amely javaslatát öt munkanapon belül juttatja el az
országos iroda illetékes osztályának.
(4) Az országos iroda a támogatás megítéléséről és annak
összegéről javaslatot fogalmaz meg, a javaslat alapján a ke-
retgazda dönt a támogatás odaítéléséről.
(5) Nyertes pályázat esetén a pályázó a támogatást, a pályá-
zatkészítés – a pályázati kiírás szerinti – elszámolható mér-
tékéig visszafizetni köteles.
6) Amennyiben a támogatást elnyert intézmény a pályázatot
önhibájából nem nyújtja be, a támogatásra kifizetett össze-
get köteles a mindenkori jegybanki alapkamattal növelve
visszafizetni. Annak bizonyítására, hogy a pályázat beadása
nem a támogatást elnyert hibájából maradt el, a pályázati
határidő lezárultát követő nyolc napon belül a keretgazdá-
hoz címzett, de az országos irodának benyújtott igazolási
kérelmet terjeszthet elő. A kérelem elfogadásáról az orszá-
gos iroda javaslatára a keretgazda dönt. Döntése alapján a
támogatás összegének visszafizetésétől részben vagy
egészben eltekinthet.
(7) A támogatás összegével az azt elnyert pályázó köteles
elszámolni. Az elszámolást
a) a pályázati szabályrendelet hatálya alá tartozó pályá-
zatok esetében a garanciavállalás iránti kérelemmel egy-
idejűleg,
b) egyéb pályázatok esetében a pályázati határidő lejár-
tát követő 5 munkanapon belül
a felmerült költségekről szóló számlák bemutatásával kell
elvégezni.
Vis maior esetek
14. § (1)
Vis maior támogatás jogcímén az intézmény ak-
kor igényelhet visszatérítendő támogatást a tartalékból, ha a
vis maior káresemény bekövetkezése és a kártérítés kifize-
tése közötti időszakban a károsult intézmény előre kényte-
len finanszírozni a keletkezett kár kijavítását. Ebben az
esetben az országos egyház szerződéssel, kamatmentes
visszatérítendő támogatást biztosít, amit a kár biztosító álta-
li megtérítését követően a kedvezményezett haladéktalanul
visszafizet az alapba.
(2) A támogatási kérelmet minden esetben a kár és keletke-
zési körülményeinek pontos meghatározásával, a biztosító
felé tett kárbejelentéssel együtt dokumentáltan kell benyúj-
tani, amelyhez az országos iroda építési osztályának
szakmai véleményét is csatolni kell.
A diakóniai intézmények által igényelt speciális szakmai
képzések, szolgáltatások, szakmai konferenciák, támo-
gatása
15. § (1) Minden évben a DB által meghatározott kiemelt
diakóniai célok és feladatok végrehajtásához kapcsolódó,
előzetesen az intézmények által jelzett igények figyelem-
bevételével az országos iroda diakóniai osztálya vagy an-
nak szakmai jóváhagyásával bármely diakóniai intézmény,
illetve egyéb szervezetek által szervezett szakmai képzé-
sekhez, szolgáltatásokhoz vagy szakmai konferenciákhoz
támogatást igényelhetnek.
(2) Az evangélikus egyház intézményei által szervezett
rendezvény esetében a szakmai képzésen, illetve konferen-
cián való részvétel részvételi díjához nyújt támogatást,
mely támogatás nem az azon részt vevő intézmények részé-
re kerül kiutalásra, hanem a szervezést végző intézménynek
kerül átutalásra. Az intézményeknek nyújtott szolgáltatás
költségeinek fedezéséhez a tartalékalap támogatást nyújt. A
tartalékalap nem részes intézmények a szolgáltatási önkölt-
séget kötelesek megtéríteni az alapnak.
(3) Egyéb szervezet által szervezett konferenciákon, illetve
képzéseken való részvételhez a támogatás a pályázó intéz-
mény részére kerül átutalásra szintén támogatásként, a ren-
dezvényről szóló rövid szakmai beszámoló benyújtását kö-
vetően.
(4) A támogatási kérelem az 2., 3. és 4. számú űrlapok sze-
rint nyújtandó be, tárgyév április 30-ig és szeptember 30-ig.
(5) Jelen célra nyújtott támogatásról történő elszámoláshoz
a 9. és 10. §-okban meghatározottak érvényesek, a képzés-
ről, konferenciáról rövid szakmai beszámolót, illetve a
részvétel tényét, vagy a képzés elvégzését tanúsító doku-
mentum másolatát is be kell nyújtani az országos iroda dia-
kóniai osztályára.
Nemzetközi, illetve külföldi diakóniai szakmai konfe-
renciákon, evangélikus rendezvényeken diakóniai cél-
lal való részvétel támogatása
16. § (1) A tartalékképzéshez csatlakozott intézmények
vezetői minden évben maximum egy alkalommal támoga-
tást igényelhetnek nemzetközi, illetve külföldi diakóniai
szakmai konferenciákon való részvétel költségeinek támo-
gatására az 2., 3. és 4. számú mellékletben található adat-
lappal tárgyév április 30-ig és szeptember 30-ig.
(2) A támogatás mértéke nem haladhatja meg a konferencia
részvételi díjának és az útiköltségnek a 70%-át.
(3) Jelen célra nyújtott támogatásról történő elszámoláshoz
a 9. és 10. §-okban meghatározottak érvényesek, a konfe-
renciáról rövid szakmai beszámolót, illetve a részvétel té-
nyét tanúsító dokumentum másolatát is be kell nyújtani az
országos iroda diakóniai osztályára, melyet az osztály köte-
les a honlapján közzé tenni.
Szakmai felügyeletet ellátó diakóniai osztály munkatársai-
nak illetménye
17. § A diakóniai intézmények kezdeményezésére a DB,
GB és OP támogató javaslatát követően a zsinat döntése
alapján a szakmai felügyeletet ellátó diakóniai osztály által
munkavégzésre irányuló jogviszony keretében, valamint a
tartalékalap terhére támogatható célok, feladatok megvaló-
sításának előkészítése, végrehajtása, ellenőrzése során léte-
sített munkajogi jogviszonyok és egyéb munkavégzésre
irányuló jogviszonyok alapján megvalósuló kiadások telje-
sítése a tartalékalap terhére történik.
Evangélikus Módszertan támogatása, fejlesztése
18. § (1) A tárgyévben a diakóniai osztály javaslatára az
Evangélikus módszertani feladatokat ellátó intéz-
mény/személy DB által jóváhagyott éves költségtervet tar-
talmazó munkatervében szereplő, a DB által kiemelt fel-
adatnak minősített program költségeinek támogatása a tar-
talékalap terhére történik. A tárgyévet megelőző év végi
intézményvezetői konferencián az intézmények által kitöl-
tött visszajelző íveken szereplő szakmai véleményeket is
figyelembe veszi a DB a kiemelt feladatok meghatározásá-
nál.
(2) A támogatás elszámolását a jelen szabályrendelet 9. és
10. §-aiban meghatározottak szerint kell teljesíteni.
Egyéb eseti célok, feladatok támogatása
19. § (1) Az e §-ban meghatározott kifizetés csak az evan-
gélikus fenntartású diakóniai intézmények munkájának tá-
mogatásával összefüggő egyéb feladatokra nyújtható.
(2) A tárgyévi költségvetésben tervezett keretösszeg csak
előre nem látható és nem tervezett költségek fedezésére
használható fel.
(3) Az e §-ban meghatározott célokkal összefüggésben tör-
ténő felhasználásra a MEE jogosult. A MEE indokolt eset-
ben egyéb eseti célokra támogatást nyújthat bármely tarta-
lékalap-részes diakóniai intézmény számára.
(4) Az eseti célok és feladatok támogatására a diakóniai
osztály vezetője és a diakóniai bizottság elnöke fogalmaz
meg javaslatot, amelyről a diakóniáért felelős püspök aján-
lásának beszerzését követően az országos elnökség dönt 10
mFt összegig. A támogatás felhasználásáról a DB soron kö-
vetkező ülésén a testületet tájékoztatni kell. 10 mFt össze-
get meghaladó igény esetén a felhasználásról a DB és a GB
ajánlásának beszerzését követően az OP dönt.
Az intézmények alaptevékenységének fejlesztéséből
adódó, vagy az alaptevékenységek (működési feltétele-
inek megteremtéséhez szükséges) bővítéséből adódó
költségek visszatérítendő támogatása
20. § (1) Az intézmények az alaptevékenységi körükbe
tartozó konkrét diakóniai szolgáltatási feladatok ellátását
biztosító feltételek fejlesztésének a hosszú távú fenntartha-
tóság, szakmai, gazdaságossági és környezeti szempontok
figyelembevételével, vagy az alaptevékenységi kör, a fenn-
tartó és a szakmai felügyeletet ellátó egyházi szervezet által
jóváhagyott bővítésből adódó, az új diakóniai feladat ellátá-
sának feltételeit megteremtő költségek visszatérítendő tá-
mogatására kérelmet nyújthatnak be legfeljebb 60 havi
visszafizetési határidővel. A támogatást kérő intézmények a
kérelemben szereplő összeg 10% erejéig önrészt szükséges
vállalni.
(2) A támogatási kérelmet tárgyév április 30. és szeptember
30-ig az 2., 3. számú melléklet szerinti űrlapon kell benyúj-
tani, melyhez szükséges mellékelni a kérelemhez kapcsoló-
dó költségvetést a 4. számú melléklet szerinti űrlapon.
(3) Az e §-ban meghatározott visszatérítendő támogatást
igényelni a konkrét feladat, a diakóniai szolgáltatás jellege,
a célcsoport összetétele és nagysága, az alkalmazott mód-
szer, illetve eszköztár fejlesztésének leírása mellett, a terve-
zett fejlesztés indokának és költségigényének meghatározá-
sával lehet.
(4) A diakóniai osztály a szabad keret nagyságáról, a támo-
gatás megítéléséről, és annak összegéről és a visszafizetés
feltételeiről javaslatot fogalmaz meg, amelyet az DB, és a
GB ajánlásának beszerzését követően az OP dönt.
Teljesítményértékelésen alapuló intézményvezetői illetmény
21. § (1) Az intézményvezetői munka értékelése alapján,
az év innovatív intézményvezetőjének és az év intézmény-
vezetőjének jutalmazásáról a DB értékelése és javaslata
alapján, az OP dönt. A diakóniai osztály javaslatot tesz az
alábbiakban meghatározott szempontok alapján az év inno-
vatív intézményvezetőjének és az év intézményvezetőjének
jutalmazásáról.
(2) Év innovatív intézményvezetője díjat kaphat kimagasló
pályázati tevékenységéért, intézményfejlesztéséért, tőkebe-
vonásért, a negatív eredménye jelentős mértékű csökkenté-
séért, gazdaságos működtetésért, intézményi vagyongyara-
pításért, szakmaiság növeléséért, a helyi közösségért törté-
nő kiemelkedő munkáért, az intézmény gyülekezetbe való
beágyazottságáért, objektíven mérhető közösségépítésért az
intézményvezető. A díjat ünnepélyes átadása a diakóniai
konferencián történik, jutalom összege a havi bér kétszere-
se.
(3) Az év intézményvezetője, aki a (2) bekezdésben megha-
tározott feltételek közül több kategóriában is kimagasló tel-
jesítményt nyújt. A díjat ünnepélyes átadása a diakóniai
konferencián történik, jutalom összege a havi bér ötszöröse.
(4) Az az intézményvezető nem díjazható, akinek az intéz-
ménye intézkedést maga után vonó végzést kap hatóságtól,
az intézmény kihasználatlan kapacitásai miatt jelentős ál-
lami visszafizetésre kötelezett, valamint bármilyen, a sze-
mélyét érintő elmarasztaló ítélet birtokosa állami vagy egy-
házi bíróságon.
22. § E szabályrendelet az elfogadása napján lép hatályba,
és ezzel egyidejűleg hatályát veszti az egyházi szociális ki-
egészítő támogatás, valamint az egyházi kiegészítő támoga-
tás korrekciós összegének, és tartalékalapba helyezett rész-
ének felhasználásáról szóló 1/2010. (II. 4.) országos sza-
bályrendelet.
Budapest, 2022. szeptember 22.